SCRUM Libor Zakopal Scrum Master / Agile Coach Peter Sedlařík Scrum Master / Agile Coach Waterfall Waterfall Agile Agile Agile Manifesto Agile Manifesto Jednotlivci a interakce před procesy a nástroji Fungující software před vyčerpávající dokumentací Spolupráce se zákazníkem před vyjednáváním o smlouvě Reagování na změny před dodržováním plánu Jakkoliv jsou body napravo hodnotné, bodů nalevo si ceníme více. http://www.agilemanifesto.org/ Scrum principy • Lidé a interakce mezi nimi • Time-boxing • Samoorganizující se týmy • Zastupitelnost • Vydatelný inkrement Scrum framework Scrum Framework Scrum framework Scrum Framework Role • Dev Team, Product Owner, Scrum Master Artefakty • Product Backlog, Sprint Backlog Ceremonie • Planning, Daily, Review, Retrospective, Grooming Scrum framework Role – Product Owner Scrum framework Role – Dev Team Scrum framework Role – Scrum Master Scrum framework Backlog • DEEP • Detailed Appropriately • Estimated • Emergent • Prioritized • Product Backlog vs. Sprint Backlog Scrum framework User story • Jako uživatel chci poslat email více lidem současně • Sekretářka může poslat současně e-mail všem pracovníkům v české pobočce AS A , I WANT SO THAT Ceremonies Scrum framework Sprint planning Scrum framework Name game Name game Daily meeting 1. Jak jsem pomohl dosáhnout cíle sprintu včera? 2. Jak pomohu dosáhnout cíle sprintu dnes? 3. Je něco co mě brzdí nebo s čím mám problém? Daily meeting Nejčastejší chyby • Členové týmu neposlouchají ostatní • Členové týmu Daily bojkotují • Daily trvá více jak 15min • Tým „reportuje“ SM nebo PO • Tým je závislý na přítomnosti SM • „Plán“ není týmový, ale pouze individuální • Lidé nevědí na čem pracovat • Členové týmu hovoří o nerelevantních věcech • Daily se učástní management a trackuje postup • Odpovědi nejsou konkrétní – „Pracoval jsem. Budu pracovat.“ Daily Scrum – nejčastější chyby Příklady 1. Včera jsem přišel do práce na 8:00, potom jsem si vařil čaj, řešil ten problém s Ondrou a pak šel domů. Dneska budu ten problém řešit dále. 2. Opravil jsem Bug na Trackování kontaktů a teď se vrhnu na testování US ohledně Kampaní. Zapomněl jsem ještě říct, že mám zítra dovolenou. 3. Opravuji Bugy, budu v tom dnes pokračovat, žádný problém. 4. Já jsem dokončil US týkající se Email engine, poprosil bych někoho z Vás o review. Odpoledne si vyberu IT a budu se věnovat Performance. Pokud mi zbyde čas, vezmu si prioritní Bug. Daily Scrum - příklady Sprint review meeting Scrum framework Sprint retrospective Scrum framework Backlog grooming Scrum framework Planning poker Pravidla • Vybereme Etalon a dohodneme se na jeho velikosti • Bereme postupně US a hlasujeme o jejich velikosti • Přesná shoda – zapíšeme velikost • Dvě sousední hodnoty – zapíšeme větší • Jinak diskutujeme v týmu velikost a hlasujeme znova • Po třech neúspěšných hlasováních vezmeme největší hodnotu • Odhady porovnáváme mezi sebou i vůči Etalonu • https://www.youtube.com/watch?v=0FbnCWWg_NY Planning poker - pravidla Stupnice Planning poker - Stupnice Úvodní fáze Planning poker - příklad První kolo Planning poker - příklad 133? 53 3 Druhé kolo Planning poker - example 833 53 5 Třetí kolo Planning poker - example 533 53 5 User stories and estimations Workshop part 1 …chcete vytvořit školní systém... 1. Personas 2. Creating stories 3. First prioritization (business value) 4. Presentation of user stories 5. Planning poker 6. Second prioritization Hra - papírová letadla • Letadlo musí být vyrobeno z ¼ papíru velikosti A4 • Letadlo musí letět alespoň 3 metry • Letadlo musí mít ohnutou špičku • Letadlo musí vypadat jako letadlo • Při výrobě je povolen pouze jeden ohyb na osobu za sebou • Letadla se testují v Testovací oblasti • Maximálně jedno letadlo může být v Testovací oblasti • Rozpracovaná letadla musí být zničena na konci každého Sprintu • 4 Sprinty - 1 min Plánování, 3 min Sprint, 1 min Review, 3 min Retro • Odhad musí být dán na konci plánování Hra - papírová letadla Lessons learned Workshop part 2 Lessons learned • Value delivered from the beginning • Getting better and better every sprint – continuous improvement • Principles of Scrum / Agile can be used outside software development domain • Fast feedback loop • ... Workshop part 2 Questions Kontakty Peter Sedlařík • peters@kentico.com Libor Zakopal • liborz@kentico.com Facebook • https://www.facebook.com/WannaLoveYourJob