Dialogová komunikace Dialogové systémy SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Fakulta informatiky Masarykova univerzita Brno podzim 2018 SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Q Dialogová komunikace O Dialogové systémy SIN04: Rečová interakce a sociální sítě • Dialog - z řeckého dialogos (od slovesa dialogemai -rozvažovat, rozmlouvat). • Dialog - komunikace dvou účastníků (člověk - člověk, člověk - počítač, ...), skládá se z promluv. • Promluva - souvislé sdělení jednoho z účastníků dialogu. • Obrat - promluva jedné strany a reakce druhé strany na ní. • Průběh dialogu každého účastníka se řídí jeho dialogovou strategií. • Hodnotící funkce E(L) - přiřazuje dialogu reálné číslo -ohodnocení dialogu daným účastníkem. o Uspořádanou čtveřici M = (S-i, S2, Ei, £2), kde S, jsou dialogové strategie a E, hodnotící funkce účastníků, nazveme dialogová komunikace. SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy • Dialogová strategie - zobrazení UxQ RxQ • U - množina vstupních promluv (Utterances) • R - množina výstupních promluv (Responses) a Q - množina stavů dialogu. • Určuje následující krok dialogu v závislosti na vstupní promluvě a stavu dialogu (jeho předchozím průběhu). • Hodnotící funkce dialogu E přiřazuje danému dialogu reálné číslo popisující jeho úspěšnost z pohledu daného účastníka dialogu. SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Klasifikace dialogových strategií • Dělení dialogu z pohledu hodnotící funkce: « d je kooperativní dialog pokud E\ (d) = E2{d) o d je nekooperativní dialog pokud E<\ (d) ^ E2{d) • d je dialog s nulovým součtem pokud E<\ (d) = -E2{d) • Další krok dialogu je vždy určen dialogovou strategií jedné z komunikujících stran. • Např. jedna strana se ptá, druhá odpovídá. • U dialogové komunikace člověk (uživatel) - počítač rozlišujeme: • strategii s iniciativou systému - systém se ptá, uživatel odpovídá • strategii s iniciativou uživatele - uživatel se ptá, systém odpovídá • strategii se smíšenou iniciativou - strany se v určování průběhu dialogu střídají. Většinou je z počátku iniciativa ponechána na uživateli. Systém se ujímá iniciativy pokud uživatel nezadal korektně všechny potřebné údaje. SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Pravidla pro vedení kooperativního dialogu (H. R Grice) • Autorem britský jazykovědec Herbert Paul Grice. o Pokud chtějí dva lidé vést kooperativní dialog měli by se držet následujících aspektů: O Aspekt informativnosti: • Buď přiměřeně informativní - nesděluj druhé straně ani méně ani více informací, než je pro daný dialog potřeba. O Aspekt přesvědčivosti: • Neuváděj nepravdivé informace. 9 Neuváděj informace, které nelze dokázat nebo doložit. O Aspekt způsobu: • Informace v replice by měla být co nejvíce explicitní. • Vyhýbejte se nejednoznačnostem. • Usilujte o stručnost. • Buďte disciplinovaní, udržujte v dialogu pořádek, např. neměňte bezdůvodně cíl/téma dialogu. SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Pravidla pro vedení kooperativního dialogu (H. R Grice) Dokončení Q Aspekt zdvořilosti, empatie a etiky: • Minimalizujte nároky vůči komunikačnímu partnerovi, maximalizujte výhody pro něj. • Minimalizujte nedostatky komunikačního partnera, maximalizujte jeho přednosti. • Maximalizujte souhlas s partnerem a minimalizujte nesouhlas. • Maximalizujte empatii vůči komunikačnímu partnerovi. SIN04: Řečová interakce a sociální sítě • Hlasový dialog: • tváří v tvář • pomocí telekomunikačních prostředků - telefon, vysílačka, • hlasový IM (Skype, Jabber/Gmail Talk, IP telefonie, ...) • Textový dialog: © pošta - nevýhoda - délka trvání jednoho obratu. • elektronická pošta • IM • různé formy IRC 9 ... SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Dialogový systém - základ ní pojmy • Dialogový systém - informační systém komunikující s uživatelem formou dialogu v přirozeném jazyce. • Většinou se jedná o dialogové rozhraní ke klasickému IS. • Často komunikace mluvenou řečí. • Alternativně: • komunikace pomocí DTMF o textová komunikace přirozenou řečí • multimodální komunikace: • řeč + obraz (simulace lidské tváře, titulky ve znakové řeči,...) řeč + text SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Výf "lod yd ia log ových rozh ire iní oproti GUI • Přirozenější způsob komunikace • V ideálním případě by uživatel neměl poznat, že komunikuje s počítačem. • Umožňuje vedení uživatele procesem zadávání údajů krok za krokem. • Lepší přístupnost pro lidi s různými druhy postižení: o zrakově postižení uživatelé, o motoricky postižení uživatelé, o uživatelé mající problémy s ovládáním počítače pomocí GUI, • zlepšení přístupnosti - multimodální rozhraní, • umožňuje přístup ke službám IS bez nutnosti použití vlastnit počítač - stačí telefon. SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy hraní oproti GUI Rychlost komunikace: • sekvenční vnímání zvuku vs. paralelní vnímání obrazu, o lze částečně eliminovat pomocí vhodné dialogové strategie. Špatná přístupnost/nepřístupnost pro uživatele s postižením sluchu řešení - multimodální dialogová rozhraní. SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Historie dialogových systéi mů o Eliza o počátek 60. let, • počítačová simulace rozhovoru s psychoterapeutem, 9 textové komunikace v přirozeném jazyce. • Parry • autor K. M. Colby (1963), • simulace paranoidního pacienta - reakce na Elizu, • v řadě dialogů nebylo možné jednoznačně určit, zda se jedná o simulaci nebo reálného pacienta. o Expertní systémy • pracují se znalostní databází vytvořenou experty v dané oblasti. • Znalostní databáze obsahují: • fakta, 9 inferenční pravidla - pravidla pro odvozování závěrů na základě zjištěných faktů. • DENDRAL - expertní systém z oblasti organické chemie SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy r 3" W nů • Expertní systémy (dokončení): • INTERNIST I - expertní systém pro pomoc při diagnostice (1970, University of Pittsburgh Medicine School). • MYCIN • Stanford University (70. léta), • navazuje na INTERNIST I (jeden z autorů společný), • obsahoval i pokročilá odvozovací pravidla, • diagnostika bakteriálních onemocnění, o ve 3/4 případů shoda s lidským expertem. SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Aktuální stav oblasti dialogových systémů Fl MU • Laboratoře: « LSD - Laboratoř vyhledávání a dialogu - vedoucí - doc. Kopeček, prof. Zezula • zaměření: • vyhledávání • dialogové systémy • zpracování zvuku • asistivní technologie • NLP - Laboratoř zpracování přirozeného jazyka - vedoucí doc. Pala 9 zaměření: • textové korpusy « slovníky o morfologie o syntaktická analýza • sémantická analýza SIN04: Rečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy ' " 'ialogových systémů • FIT VUT Brno: o analýza signálu • rozpoznávání řeči • systémy pro automatizovaný záznam a zpracování konferencí 9 ... • ZČU Plzeň • rozpoznávaní reci • syntéza řeči • dialogové systémy 9 ... ČVUT Praha • syntéza řeči počítačová lingvistika 9 ... SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy "ialogových systémů Zbytek světa • World Wide Web Consortium Voice Browser Working Group: o vývoj a správa standardů pro tvorbu dialogových rozhraní o vývoj a správa standardů pro tvorbu multimodálních dialogových rozhraní 9 členové: a IBM o Nuance Communication • Lucent Technologies • Motorola • ScanSoft • Telíme Networks 9 Vocalocity • ... SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Aktuální stav oblasti dialogových systémů Akademická sféra • MIT • Carnegie Mellon University (CMU) • OGI • EPF Lausane SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Struktura dialogového systému Lingvistické Uživatelský profil Doménové znalosti Sémantický analyzátor Kontexty dialogu Dialogový manažer Syntetizér řeči Generátor sdělení SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Korr iponenty d ia log over 10 í systému (1.) o Uživatel - koncové zařízení, které zprostředkovává komunikaci uživatel ^ dialogový systém. • telefon o IP telefon « IM klient • textový klient 9 ... • Rozpoznávání řeči: • Převádí mluvené slovo na text. o Využívá se: • rozpoznávání plynulé řeči o rozpoznávání izolovaných slov 9 Pro zvýšení úspěšnosti se používají lingvistické znalosti (n-gramy, gramatiky pro rozpoznávání řeči). • Používané standardy: • JSGF - definována v Java Speech API 9 SRGS - standard W3C Voice Browser WG SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Komponenty dialogového systému (2.) Sémantický analyzátor: • Snaží se získat relevantní informace z rozpoznaného textu. • např. hodnoty vstupních polí • Využívá db. lingvistických znalostí (atributové gramatiky, Dialogový manažer • Řídí průběh komunikace s uživatelem na základě: • aktuálního stavu dialogu - informace o dosavadním průběhu (zadané údaje, chybovost uživatele, chybovost rozpoznávání řeči pro daného uživatele, ...) • použité dialogové strategie. • K implementaci lze využít standard VoiceXML SIN04: Řečová interakce a sociální sítě Dialogová komunikace Dialogové systémy Korr iponenty d ia log over 10 í systému (3.) • Generátor promluv o Na základě sémantických informací od dialogového manažeru generuje smysluplnou promluvu pro uživatele. • Lze použít např. rámce a sloty. • rámec - předpřipravená promluva • slot - proměnlivá část rámce, doplněná informací od dialogového manažeru. • Výstup může být doplněn o prozodické informace. • Výstup může být popsán pomocí standardů: • SABLE o SSML • Syntetizér řeči • Na základě promluvy od generátoru provádí syntézu dané promluvy. SIN04: Řečová interakce a sociální sítě