KYNETICKÁTYPOGRAFIE Typografickou animací je taková animace, jejímž hlavním „sdělovacím kanálem“ je text, písmo a jeho pohyb. Kinetická typografie je tedy typografií obohacenou o některé prvky filmu: pohyb a zvuk. Známe jí z :filmů, televiznich pořadů, prostředcích městské hromadné dopravy, na reklamních tabulích, na internetu a na mnoha dalších místech Cílem animace textu je rozšíření či zvýraznění/zdůraznění jeho Sémantiky /VÝZNAMU SLOV/. Toho lze dosáhnout např. tvarovým přizpůsobením slova nebo uspořá dáním jeho písmen tak, aby odpovídaly i významu daného slova. Při způsobovat se mohou buď slova samotná nebo se zvýrazňují vhodným drobným grafickým doplněním (jakým mohou být např. symbolická křídla u slova „orel“). Pohyba zvuk U tohoto přístupu je, na rozdíl od prosté ilustrace jazyka, kladen menší důraz na samotnou sémantiku. Animovaná slova sice stále ještě znázorňují/kopírují slova písně či mluveného slova, důležitá je časová/rytmická dimenze a její projekce do textu. Skvělý příklad tohoto přístupu lze nalézt v jednom z videí Artura Dimkeho – „Let the drummer kick“ https://vimeo.com/80786440 Doslovná/prostá ilustrace jazyka: ilustrace k písni americké indie kapely The Hush Sound. https://vimeo.com/344617 Prvek pohybu může být velice efektivní cestou jak personifikovat text a odlišit různé variace hlasu, různé mluvčí, jejich nálady, pocity, jak zdůraznit a vyzdvihnout to, co je vyzdvihnout potřeba . Motion designer: http://www.jarrattmoody.com/, http://www.youtube.com/watch?v=hBuxR4hAPKs Při tvorbě nesmíme zapomenout na : čitelnost, přehlednost, srozumitelnost rytmus, kontrast… I zde musí typograf mít na paměti všechna možná omezení lidského oka a vnímání, stejně tak může ale těchto nedostatků s úspěchem využívat – ostatně celá technika filmu (a tedy i kinetické typografie) je založena na tom, že lidské oko vnímá po sobě promítané statické obrázky jako plynulý pohyb. https://vimeo.com/95605794 https://www.youtube.com/watch?v=RJMYQy7DTvY Pohyb pohyb snímaného předmětu: Epstein Symbolika pohybem pohyb shora dolů – obsahuje v sobě něco autoritativního pohyb zdola vzhůru – ušlechtilost, vznešenost, majestátnost šikmý pohyb – neklid, hrozba je vhodné podřídit rychlost pohybu dramatičnosti akce. Poklidné typografické animaci podkreslené tichou a jemnou hudbou nejspíše zběsilé pohyby ani rychlé střihy neprospějí. Platí tedy, že čím rychleji se předmět pohybuje (ve vztahu k rychlosti pohybu ostatních předmětů), tím spíše upoutá divákovu pozornost. pohyb kamery: panorámy a jízdy Pohyb směrem od kamery vyznívá jako závěr nebo určité zakončení (ať už scény, epizody, nebo celého filmu) pohyb docílený montáží (střihem)