Motivace
-
Jsou objektové jazyky, kde vůbec rozhraní nemáme.
-
Jsou dokonce objektové jazyky, kde nemáme ani třídy (JavaScript).
-
Většinou ale třídy jsou, u většiny OO jazyků: Java, C++, C#, Python, Ruby…
-
Přímočaré řešení je pak použít na implementaci nějaké potřebné funkčnosti třídu.
-
Problém je, že někdy máme takový požadavek na funkčnost, který se jednou třídou špatně implementuje, resp. evidentně potřebujeme více zcela různorodých tříd, které budou tento požadavek plnit.
-
Příklad: požadavkem je, aby objekty uměly o sobě sdělit informace, tedy aby měly třeba metodu
retrieveInfo()
. -
Zcela jistě existuje mnoho typů objektů, které o sobě umějí informovat — od psa až po laserovou tiskárnu :-)
Příklad jednoduchého rozhraní
-
Velmi jednoduché rozhraní s jedinou metodou:
// Informing = can describe information about itself
public interface Informing {
// this method is used for describing
String retrieveInfo();
}
Přesněji k rozhraní
-
Rozhraní (
interface
) je seznam metod (budoucích) tříd objektů. -
Neobsahují vlastní kód těchto metod.
-
Je to tedy seznam hlaviček metod s popisem, co přesně mají metody dělat, typicky dokumentačním komentářem.
-
Rozhraní by nemělo příliš smyslu, kdybychom neměli třídy, které jej naplňují, realizují, přesněji implementují
-
Říkáme, že třída implementuje rozhraní, pokud obsahuje všechny metody, které jsou daným rozhraním předepsány.
-
třída implementuje rozhraní = objekt dané třídy se chová jak rozhraní předepisuje,
-
např. osoba nebo pes se chová jako běhající
-
Deklarace rozhraní
-
Stejně jako třída, jedině namísto slova
class
jeinterface
. -
Všechny metody v rozhraní přebírají viditelnost z celého rozhraní:
-
viditelnost hlaviček metod není nutno psát;
-
rozhraní v našem kurzu budou pouze
public
(není to vůbec velká chyba tak dělat stále).
-
-
Těla metod v deklaraci rozhraní se nepíší vůbec, ani složené závorky, jen středník za hlavičkou.
// Informing = can describe information about itself
public interface Informing {
// this method is used for describing
String retrieveInfo();
}
Implementace rozhraní
-
Třídy
Person
aDonkey
implementují rozhraníInforming
:
public class Person implements Informing {
public String retrieveInfo() {
return "People are clever.";
}
}
public class Donkey implements Informing {
public String retrieveInfo() {
return "Donkeys are simple.";
}
}
Když třída implementuje rozhraní, musí implementovat všechny jeho metody! |
Přetypování třídy na rozhraní
public void printInfo(Informing informing) {
System.out.println("Now you learn the truth!");
System.out.println(informing.retrieveInfo());
}
...
Person p = new Person();
printInfo(p);
...
Donkey d = new Donkey();
printInfo(d);
-
Parametr metody je typu rozhraní, můžeme tam tedy použít všechny třídy, které ho implementují.
-
To je velice časté a užitečné používat jako typ parametru rozhraní.
Přetypování obecně
-
Píše se
(typ) hodnota
. -
Ve skutečnosti se nejedná o změnu obsahu objektu, nýbrž pouze o potvrzení (běhovou typovou kontrolu), že běhový typ objektu je ten požadovaný.
Person p = new Person();
Informing i = (Informing) p;
Object o = (Object) i;
U primitivních typů se jedná o skutečný převod,
např. long přetypujeme na int a ořeže se tím rozsah.
|
Proměnná typu rozhraní
-
Můžeme taky vytvořit proměnnou typu rozhraní:
public class Person implements Informing {
public String retrieveInfo() {
return "People are clever.";
}
public void emptyMethod() { }
}
...
Informing i = new Person();
i.retrieveInfo(); // ok
i.emptyMethod(); // cannot be done
-
Proměnná
i
může používat pouze metody definované v rozhraní (ztrácí metody v tříděPerson
). -
To je opět velice časté a užitečné používat jako typ proměnné rozhraní.
Příklad z reálného světa
-
máme různé tiskárny, různých značek
-
nechceme psát kód, který ošetří všechny značky, všechny typy
-
chceme použít i budoucí značky/typy
-
vytvoříme pro všechny jedno uniformní rozhraní:
public interface Printer {
void printDocument(File file);
File[] getPendingDocuments();
}
-
náš kód bude používat tohle rozhraní, každá tiskárna která ho implementuje, bude kompatibilní
-
budoucí tiskárny, které rozhraní implementují ho budou moct používat také
Anotace @Override
-
Pro jistotu, že přepisujeme metodu předepsanou rozhraním a ne jinou, použijeme znovu anotaci
@Override
:
public class Person implements Informing {
@Override
public String retrieveInfo() {
return "People are clever.";
}
}
Implementace více rozhraní I
-
Jedna třída může implementovat více rozhraní.
-
Jednoduše v případě, kdy objekty dané třídy toho "mají hodně umět".
-
Příklad: Třída
Person
implementuje 2 rozhraní:
public interface Informing { String retrieveInfo(); }
public interface Screaming { String scream(); }
public class Person implements Informing, Screaming {
public String retrieveInfo() { ... }
public String scream() { ... }
}
Implementace více rozhraní II
-
Co kdyby obě rozhraní měla stejnou metodu?
public interface Informing { String retrieveInfo(); }
public interface Screaming { String retrieveInfo(); }
-
Mají-li úplně stejnou hlavičku, je to v pořádku:
public class Person implements Informing, Screaming {
@Override
public String retrieveInfo() { ... }
}
Implementace více rozhraní III
-
Mají-li stejný název i parametry, ale různý návratový typ, je to PROBLÉM.
public interface Informing { String retrieveInfo(); }
public interface Screaming { void retrieveInfo(); }
public class Person implements Informing, Screaming { ... }
-
To samozřejmě nelze — viz totéž u přetěžování metod:
Person p = new Person();
// do we call method returning void or
// string and we ignore the result?
p.retrieveInfo();
Nesnesou se tedy metody lišící se pouze návratovým typem. |
Rozhraní — vtip
Metody i samotné rozhraní by mělo obsahovat kvalitní dokumentaci s detailním popisem.
Rozhraní je jako vtip. Když ho třeba vysvělovat, není tak dobré.
Zajímavost — rozhraní bez metod
-
Občas se kupodivu používají i prázdná rozhraní, nepředepisující žádnou metodu.
-
Úplně bezúčelné to není — deklarace, že třída implementuje určité rozhraní, poskytuje typovou informaci o dané třídě.
-
Např.
java.lang.Cloneable
,java.io.Serializable
.