Map

Asociativní pole, mapa, slovník

  • ukládá dvojici klíč — hodnota

  • umožnuje rychlé vyhledání hodnoty podle klíče

  • klíče v mapě jsou vždy unikátní

  • mapa je kontejner — dynamická datová struktura

  • mapa rozhodně není Collection<E>

  • implementuje rozhraní Map<K,V>

    • K = objektový typ klíče, V = objektový typ hodnoty

    • např. mapa ID a osob — Map<Long, Person>

Příklad Map

Následující mapa ukládá značky aut (klíče) a počty kusů (hodnoty):

Map<String, Integer> vehicles = new HashMap<>();
vehicles.put("BMW", 2);
vehicles.put("Audi", 4);
vehicles.put("Opel", 1);

vehicles.get("BMW"); // 2

Metody Map I

  • int size() — velikost mapy

  • void clear() — vyprázdní mapu

  • boolean isEmpty() — true, když je mapa prázdná

  • boolean containsKey(Object key) — dotaz na přítomnost klíče

  • boolean containsValue(Object value) — dotaz na přítomnost hodnoty

  • V remove(Object key) — odstraní klíč, vrací hodnotu (nebo null)

  • V replace(K key, V value) — nahradí existující klíč hodnotou

K = objektový typ klíče (key)

V = objektový typ hodnoty (value)

Metody Map II

  • V put(K key, V value)

    • vloží dvojici klíč — hodnota do mapy

    • jestli daný klíč už existuje, hodnota je přepsána

    • vrací přepsanou hodnotu nebo null

  • V putIfAbsent(K key, V value)

    • vloží dvojici pouze v případe, že klíč zatím v mapě neexistuje

  • V get(Object key)

    • výběr hodnoty odpovídající zadanému klíči

    • jestli klíč neexistuje, vrací null

  • V getOrDefault(Object key, V defaultValue)

    • vrací hodnotu daného klíče nebo defaultní hodnotu

Metody Map III

  • Set<K> keySet()

    • vrací množinu všech klíčů

    • Proč množina? Každý klíč je v mapě maximálně jednou

  • Collection<V> values()

    • vrací kolekci všech hodnot (může obsahovat duplicity)

  • Set<Map.Entry<K,V>> entrySet()

    • vrací množinu typu Map.Entry pro iteraci kolekce

    • obsahuje metody getKey(), getValue()

Pro vkládání mapy do mapy existuje putAll.

Příklad iterace mapy

Map<Integer, String> map = Map.ofEntries(
  entry(1, "a"),
  entry(2, "b")
  );

for (Map.Entry<Integer, String> entry : map.entrySet()) {
  System.out.println("key: " + entry.getKey());
  System.out.println("value: " + entry.getValue());
}

Implementace mapy — HashMap

  • HashMap je implementována pomocí hašovací tabulky

  • haš je zahašovaný klíč, hodnota tabulky je dvojice (klíč, hodnota)

  • Složitost základních operací

    • v praxi závisí na kvalitě hašovací funkce (metody hashCode) na ukládáných objektech

    • teoreticky se blíží složitosti konstantní

Kolekce HashSet je implementována pomocí HashMap — klíč je prvek, hodnota je "dummy object".