SIN01 Sociální sítě Podzim 2019 RNDr. Jaromír Plhák, Ph.D. SIN01 - Sociální informatika Osnova • Přehled sociálních sítí • První sociální sítě • Současné nejrozšířenější sítě a jejich funkcionalita • Modelování a analýza sociálních sítí • Vizualizace sociálních sítí • Rizika spojená s užíváním sociálních sítí • Fenomény sociálních sítí Sociální síť • Internetová služba umožňující (zpravidla registrovaným) členům • Vytvářet svůj veřejný nebo částečně veřejný profil • Navazovat virtuální vztahy s uživateli, s nimiž chtějí být ve spojení v rámci dané sítě • Komunikovat mezi sebou • Sdílet společně informace, fotografie, videa, odkazy, plánovat akce a další aktivity • Většinu obsahu sociálních sítí vytvářejí samotní uživatelé • Sociální sítě virtuálně propojují různé osoby a instituce na základě společných přátelských či pracovních vztahů nebo stejného zájmu Soubor sociálních vztahů mezi jednotlivými prvky sítě, které se vzájemně ovlivňují a kterými jsou zejména jednotlivci (nebo organizace) Historie sociálních sítí • První pokusy v polovině 90. let • Zprvu aplikace studentů pro komunikaci na univerzitě a mezi rodinou • Řada těchto sociálních sítí zanikla • Přesto se jejich myšlenka projevila jako pokroková • Předběhly svou dobu • Nízký počet uživatelů oproti dnešnímu stavu • Málo uživatelů v té době cítilo potřebu vytvářet komunitní prostředí Historie - 90. léta (1) • theGlobe.com (1995) • Zveřejnění 1. 4. 1995 • 44 000 uživatelů první měsíc • Spíše jen chatovací prostor • Classmates.com (1995) • Vyhledávání spolužáků a kolegů • Funkční dodnes, ale minimální podíl na trhu • Méně než 0,5 % • Na stejném principu založena síť Spolužáci.cz Historie - 90. léta (2) • SixDegrees.com (1997) • První sociální sít představující službu na Internetu • Osobní profil • Seznam přátel • Uživatelé vytváří vlastní obsah • V době největší slávy • 3,5 milionu uživatelů • 100 zaměstnanců • V roce 2001 pak byla tato služba z důvodu nízkého počtu uživatelů ukončena Historie - počátek 21. století (1) • Sociální sítě zaměřené na menšiny • AsianAvenue.com (1997) • 50 000 uživatelů v roce 1998 • 1,5 milionu v roce 2007 • MiGente.com (2000) • Hispánská komunita • BlackPlanet (2001) • Afroameričané Historie - počátek 21. století (2) • Friendster (2002) • Circle of friends • 3 miliony uživatelů během 3 měsíců • Vytváření kontaktů s jinými uživateli • Sdílení obsahu (video, fotografie, zprávy, ...) • Do roku 2004 nejoblíbenější sociální síť • Předstižena sítí MySpace • V roce 2008 měla 115 miliónů uživatelů • Od roku 2011 změněn na herní platformu • Oblíbená téměř výhradně jen u asijských uživatelů • V roce 2015 pozastavena činnost Současné sociální sítě - LinkedIn • Založena v roce 2003 • Profesní zaměření • Řeší se pracovní zájmy • Profily obsahují zejména informace o odborných pracovních schopnostech a praxi • Uživatelé jsou manažeři, konzultanti a odborníci z nejrůznějších oborů • Využívána personalisty • Základní profil zdarma • Doplňkové funkce jsou placené • Úspěšná dodnes • Populární i v ČR • V roce 2011 překonala 100 miliónů uživatelů • Nyní přes 500 milionů uživatelů • V roce 2016 ji převzal Microsoft za 26,2 miliard $ Současné sociální sítě - MySpace • Vznikla v roce 2003 • 2004 - 2008 nejpopulárnější sociální sítí • Sdílení • Emotikon (indikátorů nálad) • Krátkých textů o sobě a tom, koho chci potkat • Aplikace charakterizující uživatele • Chat, diskuzní skupiny • Podpora marketingu • Je často využíván umělci, kteří na něj mohou vkládat fotky, videa či hudbu • Cílí zejména na hudebníky a skupiny • V roce 2009 cca 1600 zaměstnanců, nyní zhruba 200 • Nyní zhruba 50 miliónů uživatelů Současné sociální sítě - Facebook (1) • Od roku 2004 • Pouze pro studenty Harvardu • Během prvního měsíce se připojila více než polovina studentů • Od září roku 2006 dostupné veřejnosti • 2008 překonal MySpace • Přeložen do více jak 80 jazyků • Přes 2 miliardy registrovaných uživatelů • 4 - 4,5 miliónu v ČR • Nutno odečíst až několik desítek procent falešných či duplicitních účtů Současné sociální sítě - Facebook (2) • Funkcionalita • Statusy • Vkládání fotografií a videí • Události • Zeď • Skupiny • Messenger • Oznamování své aktuální polohy pomocí GPS • API • Hry • ... Současné sociální sítě - Twitter • Od roku 2006 • Mikroblog • Původně sdílení krátkých zpráv (tzv. tweetů) • Maximálně 140 znaků • Nyní možnost posílání delších zpráv • Videa, obrázky • Používá „Hashtagy“ Současné sociální sítě - Google+ • Provoz zahájen v roce 2011 • Google Profiles • Profilová fotografie, o mně, předchozí zaměstnání a školy, zájmy, ... • +1 • Doporučování obsahu • Kruhy • Třídění kontaktů (drag and drop) • Oznamování polohy • Talk • Chat • ... 2015 • … A byla ukončena v roce 2019 Současné sociální sítě - YouTube • Založeno 2005 • 2006 koupeno Googlem • „Video“ sociální síť • Zhlédnutí, hodnocení, sdílení, komentování videí • Cca 75 jazykových verzí • České rozhraní od roku 2008 • Fenomén YouTuberů • Celebrity pro své odběratele • Reklama • Dnes 400 hodin/min. • 70 % z mobilů • 1,8 miliardy nalogovaných uživatelů • Průměrně 40 minut • 1500 kanálů s více než 1 milionem odběratelů Současné sociální sítě - ostatní sítě (1) • Instagram • Sdílení fotografií a videí • Koupena Facebookem (2012) • Cca miliarda uživatelů • TikTok • 2016 • Krátká videa • Mladší generace • Základní škola • 500 miliónů uživatelů Současné sociální sítě - ostatní sítě (2) • Hi-5 • 2004 • Chvíli druhá nejoblíběnější po MySpace • FourSquare • Geolokační aktivity • Body za dosažení určitého místa • Badoo • Populární v Latinské Americe, Španělsku, Itálii a Francii Současné sociální sítě v ČR • Lidé.cz • Od roku 1997 • Provozováno společností Seznam • Vlastní profil a hledat v profilech ostatních • Soukromé zasílání zpráv • Od roku 2014 prezentováno jako seznamka a chat • Spolužáci.cz • Sdružování spolužáků ze škol • Ukončeno (oficiálně) kvůli GDPR • Líbímseti.cz • Seznamka, hodnocení fotografií, diskuzní fóra, chat, blogy, horoskopy • Vlastní magazín Magazin.cz https://www.statista.com https://www.dreamgrow.com/top-15-most-popular-social-networking-sites/ http://www.businessinsider.com/update-a-breakdown-of-the-demographics-for-each-of-the-different-social-networks-2015-6 Modelování a analýza sociálních sítí • Grafy • Teorie grafů • Matice • Vizualizace Graf • Jednoduchý neorientovaný graf je dvojice G = (V, E) , kde V je neprázdná množina vrcholů (uzlů) a E je množina dvouprvkových množin vrcholů, tzv. (neorientovaných) hran • Jednoduchý orientovaný graf je dvojice G = (V, E) , kde V je neprázdná množina vrcholů (uzlů) a E je množina uspořádaných dvojic vrcholů, tzv. (orientovaných) hran • Uzlem mohou být například uživatelé, události, stránky • Hrana znázorňuje vztah • Neorientovaná = např. přátelství • Orientovaná = např. „follower“ Maticová reprezentace grafu Seznam následníků Relevantní grafové pojmy (1) • Klika • Teorie grafů: Klika je taková podmnožina neorientovaného grafu, ve které jsou každé dva uzly spojené hranou • Sociální vědy: Klika popisuje skupinu přibližně 2 až 12 (průměr 5 - 6) osob které spolu interagují mnohem častěji a intenzivněji než ostatní Punkeři Gangsteři Mean girls Šprti (nerds) Skateboardisté Outsideři Intelektuálové Pražská kavárna Sluníčkáři … Relevantní grafové pojmy (2) • Cesta • Tah grafu je takový jeho sled, ve kterém se neopakují žádné hrany • Cestou v grafu je takový jeho tah, ve kterém se neopakují žádné uzly • Šest stupňů odloučení • Souvislost grafu • Souvislý graf je takový (neorientovaný) graf, v němž platí, že pro každé dva vrcholy x, y existuje sled z x do y • Cyklus • Uzavřená cesta respektující orientaci hran Relevantní grafové pojmy (3) • Strom • Kdo je tahoun skupiny • Most • Uživatel, který má málo spojení s jinými uživateli, ale je jediným spojením pro dva uživatele (shluky uživatelů) • Bipartitní graf • Například propojení uživatelů a stránek, které mají v oblibě • Multigraf • Více hran může reprezentovat vyšší sílu vztahu Metriky • Zda uživatelé tvoří vazby zejména s podobnými nebo rozdílnými uživateli • Podobnost dle pohlaví, rasy, věku, povolání, dosažené vzdělání, postavení, hodnot, ... • Síla vztahu • Například silnější vztah mají lidé, kteří jsou přátelé a zároveň spolu pracují • Vzájemnost • Do jaké míry dva uživatelé opětují přátelství s jinými uživateli nebo jiné interakce v sociální síti • Tranzitivní uzávěr • Zda přátelé mých přátel jsou také moji přátelé • Geografická blízkost Vizualizace sociálních sítí • Grafická reprezentace sociální sítě • Převod dat do geometrické reprezentace • Je to netriviální úloha • Sociální síť je velmi složitá a rozsáhlá • Obsahuje mnoho typů dat • Efektivní způsob jak porozumět datům v sociální síti • A její dynamice • Velikost, barva, tvar, textury, hodnoty a orientace • Velikost může určovat důležitost uzlu • Každý typ vztahu lze zobrazit vlastní barvou Náhodné rozmístění uzlů • Efektivní vykreslení v lineárním čase • Použitelné i pro velké sítě, pokud nemám estetické požadavky • Při velkých sítích produkuje nepoužitelné výsledky • Velké křížení hran v komplexních sítích Force-directed layout • Automatické úpravy • Podobná délka hran • Malé množství křížení hran • Jednoduchá implementace • Možnost využití estetických pravidel pro vylepšení výsledku • Časově náročné pro velké sítě • Většinou dojde k výsledku „kruh s vlasy“ Facebook LinkedIn • Zelená a červená • Pracovní kontakty • (Červená) firma byla koupena (zelenou) • Světle modrá • Změna zaměstnání • Tmavě modrá a žlutozelená • Soukromé kontakty • Fialová • Personalisté Kruhové rozmístění uzlů • Tradiční způsob pro vizualizaci grafů • Uzly jsou na hranici a hrany jsou uprostřed • Uzly nemohou být překryty hranami • Hodně uzlů vede k množství překrytí hran • Nevhodné pro velké sítě Stromové rozmístění uzlů • Hierarchie umožňuje přehlednější strukturu vizualizovaných dat • Intuitivně popisuje sociální vzdálenost od středu • Lze využít i ve větších sítích • Nelze využít v sítích s velmi komplexní strukturou • Efektivita záleží zejména na vhodné volbě centrálního uzlu Vizualizace dynamiky sociální sítě • Grafické proměnné pro naznačení změn • Přidání dalšího rozměru pro čas (2,5 nebo 3D) • Série obrázků stavu sítě v jednotlivých časových okamžicích Ukázka analýzy za pomoci vizualizace • Sociální graf senátu USA • O'Reilly Media • Senatoři jsou propojeni hranou jestliže volí stejně v 65% případů během dvouletého období • http://www.slideshare.net/oreillymedia/us-senate-social-graph-1991- present?type=presentation Rizika spojená s používáním sociálních sítí • Zveřejněná data nelze vzít zpět • Zneužití osobních dat • Anonymita • Kyberšikana • Cybergrooming • Cyberstalking • Závislost na sociálních sítích Zveřejněná data nelze vzít zpět • Bizarní a neobvyklé věci brzy začnou žít v rámci Internetu vlastním životem • Nebo až se stanete starostou/ministrem/prezidentem … • Platí i u zveřejňování informací o druhých lidech • I pokud se data podaří smazat • Někdo si již mohl udělat kopii či snímek obrazovky • Cenná (pro zloděje) je i informace o vašem odjezdu na dovolenou • Ideálně pokud přidáte geolokační data a krásnou fotografii luxusního interiéru vašeho domu • Při používání sociálních sítí přemýšlejte o tom, komu a jaké informace dáváte k dispozici • Dívka přes Facebook pozvala na party tisíce lidí, rabovali obchody a ničili auta Aplikace třetích stran • Mohu požadovat práva k přístupu k osobním datům • Je vhodné rozmyslet, co všechno chcete dané aplikaci povolit a zpřístupnit • Aplikace typu „Které celebritě se podobáte“ vyžadující seznam vašich kontaktů, geolokační data apod. • A jestli opravdu potřebujete vědět, že se podobáte Bradu Pittovi ze 78% • Posílání citlivých dat přes chatovací programy (Messenger, WhatsApp, Viber, …) • Firemní data Zneužití osobních dat • Vkládání množství osobních údajů • Některé nepovinné, ale sítě se rády vnucují s jejich vyplňováním • Jméno a příjmení, telefon, adresa bydliště, datum narození, aktuální zaměstnání, vystudované školy, rodinné vztahy, fotografie, ... • Je vhodné zkontrolovat pravidla nakládání s osobními údaji ze strany provozovatele • Některé sítě mohou údaje z profilů uživatelů nabízet třetím stranám • Velké sociální sítě jsou většinou pod drobnohledem Anonymita • Anonymita uživatele (2009) • Falešné účty • 60 % náhodných uživatelů Facebooku akceptovalo přátelství s falešným profilem dívky • 42 % u mladíka • Zpráva z roku 2012 (Velká Británie) • Half of Facebook users accept 'friend requests' from strangers • Není zajištěno, že jméno, věk či fotografie odpovídají skutečnosti • Důvěřivý člověk může snadno sdělit důvěrné informace • Například zjištění odpovědí na skryté otázky pro obnovu emailového účtu apod. Krádeže účtů • Zkopírovaní fotografie • Přátelé požádají znovu o přátelství • Prosba o zaslání telefonního čísla • Řešení • Skrýt seznam přátel • Být skeptický, pokud někdo požádá opětovně o přátelství a ověřit si to jiným kanálem (email, SMS, …) Kyberšikana • Šikanování jiné osoby prostřednictvím komunikačních technologií jako je Internet či mobilní telefon • Útočníci bývají anonymní • Pocit nepolapitelnosti posiluje odvahu používat propracovanější formy útoku • Mění se místo a čas útoků • Dopady kyberšikany na oběť nemusí být snadné rozpoznat • Introverti • Příklady • Vytvoření hanlivého profilu na sociální síti • Nahrávání a zveřejňování osobních (intimních) videí Cybergrooming • Snaha o vzbuzení důvěry přes Internet • Podplácení dárky či různými službami • Vyvolání emoční závislosti • Stává se nejlepším přítelem • Vylákání (izolování) dítěte a jeho zneužití • Útočníci jsou zejména pedofilové Cyberstalking • Opakované a stupňované obtěžování a pronásledování pomocí elektronických medií • Snižuje kvalitu života oběti a ohrožuje její bezpečnost • Opakované zasílání velkého množství nežádoucích zpráv • Email • Sociální sítě • Instant messengery • ... • Stalking je od roku 2010 podle českých zákonů veden jako trestný čin Závislost na sociálních sítích • Většinou v kombinaci s jinou závislostí • Problematické je • 4 - 8 hodin denně u sociálních sítí • Mimo dobu strávenou prací a studiem • Kontrola více než 20krát denně • A sebevražedné myšlenky, pokud nikdo neokomentuje příspěvek do 12 hodin • Více FB kamarádů než reálných • Trávení více volného času přidáváním příspěvků a fotografií místo osobního kontaktu • Důvody vzniku závislosti • Není nutné odpovídat spontánně • Neexistuje tlak si rozmyslet každou odpověď • Pro sociální kontakt, není nutné vycházet z pohodlí svého domova Další negativní jevy (nejen) na sociálních sítích • Flame war • Diskuse, která překročila hranice pro účastníky přínosné výměny názorů a stala se hádkou Další negativní jevy (nejen) na sociálních sítích • Trolling • Zasílání záměrně provokativních, urážlivých nebo irelevantních příspěvků k citlivým tématům • Cílem diskutujícího není diskuze nějakého konkrétního problému, ale rozdmýchávání konfliktu • Hoax • Falešná zpráva, která uživatele varuje před nějakým virem, prosí o pomoc, informuje o nebezpečí, ... • Většinou obsahuje i výzvu žádající dalšímu rozeslání hoaxu mezi přátele Posuzování důvěryhodnosti online informací • Studie ze Stanford Graduate School of Education • 7000 studentů • Od 2. stupně až po univerzitu • Studentům se nedařilo odlišit se jedná o reklamu nebo článek ve zprávách či identifikovat zdroj informace • Přestože dokázali bez problému ovládat sociální sítě, nebyli schopni kriticky vyhodnocovat důvěryhodnost informace • Zdroje typu http://aeronet.cz/news/ Informační bublina (1) • „Když byl zvolen Zeman prezidentem, bavili jsme se o tom na sále. Bylo tam možná 10 lidí, ale nikdo, kdo by řekl, že Zemana volil. Letos v červnu jsem byl pracovně v Manchesteru a kolega z tamní kliniky mi tvrdil, že osobně nezná nikoho, kdo by hlasoval pro brexit. A včera mi dcera, která studuje na vysoké škole v Kansasu, zase napsala, že mezi spolužáky ani v rodině, kde bydlí, není nikdo, kdo podporoval Trumpa. Takže se ptám, jestli je to normální?“ • Bohužel ano. • [http://archiv.ihned.cz/c1-65522740-socialni-site-milose-cermaka- srdecne-pozdravy-z-bubliny] Informační bublina (2) • Původně fyzikální termín pro místnost, jejíž stěny nepropouštějí ven téměř žádné zvuky • Naopak je velmi dobře odrážejí • „Echo chamber“ • Ven není skoro nic slyšet, ale uvnitř vzniká dlouhý dozvuk, až ozvěna • Způsob, jakým dnes konzumujeme média • Vyhledáváme ty zdroje zpráv, které jsou naladěny na podobnou notu jako my • Vnímáme především ty názory, se kterými souhlasíme • Utvrzují nás v tom, co už víme nebo si sami myslíme • Ostatní názory zeslabujeme nebo ignorujeme Obrázkové memy YouTubeři a virální videa • Šíří se jako virus • Souvisí často s marketingem Kdo si dnes ještě pamatuje? • „Šel jsem na záchod. Byla tam tma, tak jsem si rozsvítil ...“ • Selfie/Belfie/Welfie/Drelfie • Focení jídla • Když dostanu n lajků tak udělám ... • Harlem shake • Výzvy typu Ice Bucket Challenge Šest stupňů odloučení • Libovolní dva lidé planety spojeni maximálně přes šest dalších osob • Stanley Milgram (1967) • Rozeslání dopisů • Průměrně šest mezičlánků • Z těch, co byly doručeny • Stále aktuální téma výzkumu • Včetně samotného Facebooku [https://research.facebook.com/blog/three-and-a-half-degrees-of-separation/] Díky za pozornost!