FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita PB001: Sociálni média a sociální sítě Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) podzim 2020 Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 1/41 FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita 0 čem bude dnešní přednáška ■ Motivace ■ Historie ■ Sociální média ■ Sociální sítě ■ Budování komunit a sociálních sítí ■ Shrnutí + doporučená Literatura Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 2/41 Motivace FAKULTA INFORMATIKY I Masarykova univerzita Proč nás zajímají sociální sítě? ■ ČLověk je tvor společenský a přirozeně se sdružuje do skupin dLe svých zájmů ■ S příchodem internetu se sdružování přirozeně přeneslo do virtuálního světa ■ Zájmové skupiny „geeků a nerdů" existovaly ještě před vznikem WorLd Wide Webu ■ S masivním rozvojem internetu, především služby WWW nastal boom ve všech ostatních tématech - od vaření po časticovou fyziku Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 3/41 Historie FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita ■ Community Memory ■ Založen v roce 1973, Berkeley, CA ■ Původně prostor pro sdílení informací různých oblastí (vzdělávání, ekonomika,...) —>> informační „bleší"trh. ■ http://en.wikipedia.org/wiki/Community_Memory ■ Bulletin board systém (BBS) ■ Vznikl v roce 1978 během „Velké bouře" v Chicagu ■ V počátcích osamělé ostrůvky BBS —>> vznik BBS sítí (např. FidoNET) umožňující sdílení zpráv i souborů ■ http: //en.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system ■ Protokol Internet Relay Chat (IRC) ■ Vznik v roce 1988 ■ Nástupce programu MultiUser Talk (MUT) v BBS, předchůdce chatu ■ Stále velmi používané ■ http://en.wikipedia.org/wiki/Irc Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 4/41 Historie FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Vznik World Wide Webu ■ VznikL v roce 1991 v CERN, autorem je Tim Berners-Lee ■ Využívá protokol HTTP, propojení statických stránek pomocí hypertextových odkazů ■ Zpětně získal označení Web 1.0 ■ http://en.wikipedia.org/wiki/World_wide_web File Edil HistorjJ Manager View Navigate Tool? Hüllists Help e3|h| [a] a|a| s| f 1 _ lalol 1 1 r#|^| *§\ iGopherServers J 1 j ||http:/^WW.usc.edu/deptAadeis/paper^ 3 35 ■ První masivně rozšířený prohlížeč Mosaic I ■ Podporované protokoly: Archie, FTP, gopher, HTTP, NNTP, telnet, WAIS ■ Obrázky umístěné spolu s textem přímo v dokumentu (dříve v samostatných oknech) Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 5/41 Session Files: . I Beyond I Beyond the Web: Excavating the Real World Via Mosaic THE MERCURY PROJECT. O Ken Goldberg. Assistant Professor. Computer Science O Michael Masch; Assistant Professor, Anthropology and O Steven Gentmer, M.S. Candidate, Computer Science 9 Juergen Rossman, Graduate Student, University of Dortmund, Germany O Hick Rothenbet PhD Candidate, Visual Anthropology O , Senior Programmer/'Analyst, Center for Scholarly Technology O Jeff Wiegley, PhD Candidate, Computer Science University of Southern California. Los Angeles, CA. (To appear in the Second International WWW Conference, Chicago, IL, Oct 17-21, 1994.) Abstract This paper describes a Mosaic server that allows users to "leave the Web " and interact with the real world. An interdisciplinary team of anthropologists, computer scientists and electrical engineers collaborated on the project, designing a system which consists of a robot arm fitted with a CCD camera and a pneumatic system. By clicking on an ISMAP control panel image, the operator of the robot directs the camera to move vertically or horizontally in order to obtain a desired position and image. The robot is located over a dry-earth surface allowing users to direct short bursts of compressed air onto the surface using the pneumatic system. Thus robot operators can "excavate " regions within the environment by positioning the arm, delivering a burst of air, and wewiwg the image of the newly cleared region. This paper describes the system in detail, addressing critical issues such as robot interface, security measures, user authentication, and interface design. We see this project as a feasibility study for a broad range of WWW applications. Goals of the Project of sites have been set up users to reach beyond WWW and Mosaic -like servers provide a multi-media interface that spans all major platforms. Thous; in the past year. Our goal with this project was to provide public access to a teleoperated robot, thus allot the digital boundaries of the WWW. Such a system should be robust as it must operate 24 hours a day and it should be low in cost (we had an extremely limited budget). It i= wnrth tinhncr fhnt +Vip momifafhinner inrlnotw hcpc fhp opmp r-ntpna tn p^alnafp mhn/ri fnr nrnrliir+inr, TW nnr pwpmptipp with J Photo CD | M eta search | Historie FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Jak funguje Web 1.0 Web 1.0 Loram Loram Loram Loram Loram Loram Lo ram ipsum dolorsit amat, consactaur adipisicing alit, sad do ciusmodtampor incididant ut labora at dolára magna aliqua. Ut animad mini m vaniam, Loram ips u m dolor s it amat, consactaur adipisicing alit. sad do oiusmodtampor incididant ut labora at dobra magna aliqua. Ut animad mini m vaniam, Web page is requested by users and reviewed in a static manner. fj \ Webmaster and Content ^""^ Contributors update web site. Loram ips u m dolor sit amat, consactaur adipisicing Loram ips u m dolor sit amat, consactaur adipisicing Content Contributor User Content Contributor Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 6/41 Sociální média FAKULTA INFORMATIKY I Masarykova univerzita Web 2.0 - úvod ■ Statický obsah webových stránek nahrazen možností sdílení a společného vytváření obsahu ■ První zmínka - Darcy DiNucci, Leden 1999, článek Fragmented future Web, jak ho známe ted, který se jako staticky text načte do okna prohlížeče, je jen zárodek webu, kterýpřijde. První záblesky Webu 2.0 se již začínají objevovat a my sledujeme, jak se toto embryo začína vyvíjet. Web bude chápan ne jako obrazovky plné textu a grafiky, ale jako prostředí, jako éter, jehož prostřednictvím dochází k interaktivitě. Objeví se na obrazovce počítače, na televizním přijímači, na palubní desce, na mobilním telefonu, na herní konzoli, a možná, že i na vaší mikrovlnné troubě. Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 7/41 Sociální média FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Web 2.0 - základní rysy ■ Obsah tvoří z veLké části uživatelé (distribuovanost) ■ Webové stránky jsou platforma pro webové aplikace ■ Lepší organizace obsahu a preciznější propojení struktury odkazů ■ ZnovupoužiteLnost a sdílení informací ■ VeLmi otevřená komunikace Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 8/41 Sociální média FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Web 2.0 - technologie ■ Klient ■ AJAX (/Asynchronous VavaScript and XML) ■ Adobe Flash ■ Adobe Flex framework ■ Množství frameworků: YUI Library, Dojo Toolkit, MooTools, jOuery, • • • ■ Server ■ Skriptovací jazyky: PHP, Ruby, Perl, Python ■ Programovací jazyky: Java, Java Server Pages ■ Značkovací jazyky: XML Web 2.0 je zaklad n ľm stavebním kamenem sociálních med i ľ. Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 9/41 Sociální média FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Sociálni media Množina internetových aplikací založených na konceptu Web 2.0 Uživatelé participují na vytváření a správě obsahu Kaplan, Andreas M.; Michael Haenlein (2010). "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media". Business Horizons 53 (1): 59-68. ^s-cr sihb^ #ik!3*s Plei/iůixj y------- ' fun mmeoLHH% talr** -J-^p. Qľcym*. itafJE) l-Zimbra J3f"LM.„. jj^gg jgjtflffi ^^^-j, HSflííísS Titľ^FtttU R * ~ Q*"*^ F*«»i»-i Oi.itudi —S^lľ: y—v ^ lala ■ Q bSBji;,.---flasr^ Äri -T ^ Q|g ... ^Ä-* 'frui* ^ ^ oyo^r: -veuux «stfl^f»í« 15333 ~ M"" £KťS& 35?.:::: —iľ«« ^ ^— "w^™^ fOBiW' ■' ■ linger.. Baasit Fa^TTtr íliCkr OSHSt IIUBUBIM O^Mffl*^ C*5IP*SI - ........ fei^ t -mnmm. JWi^aj D™» «™HS!i BUSilM .-khmuht. ^ VvVcem yg^ř ^3*^ iiii^taiiqco tioQf -"^EeltoSijrV viuv El J^'-1'" J»**>*>*i TiJjB 3(5^ jJJu^l Símpý ůtaikr UdLI/il Surf B| JPPJ ***** *«UIBM Lei ie" - 4 Ofi^ shozu wm -----1—i i askeeti Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 10 / 41 Sociální média FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Kategorie sociálních médií ■ Sociální sítě (Lide.cz, Facebook.com, LinkedlN) ■ BLogy ■ MikrobLogy (Twitter) ■ Wiki* (Wikipedia) ■ Podcasty (AppLe iTunes) ■ Diskusní fóra (IS MU) ■ Špecifické komunity (FLickr, YouTube) Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 11 /41 Sociální média FAKULTA INFORMATIKY I Masarykova univerzita Charakteristické rysy sociálních médií ■ Spoluúčast - uživatelé jsou v roLi autorů i čtenářů zároveň ■ Otevřenost - každý má možnost se vyjádřit, vzniká problém důvěryhodnosti („Vše co je na webu je pravda.") ■ Konverzace - dvou-a vícecestná konverzace mezi uživateli (vs. statický web) ■ Komunita - vzájemná podpora, orientace na konkrétní společný zájem (např.vaření,tuning automobilů,...) ■ Propojenost - druhotný prospěch díky kontaktům, zdrojům a Lidem jež jsou součástí komunity Mayfield, Anthony. 2007. What is Sociál Media? ICrossing. Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 12 /41 Sociální média FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Web 2.0 a • r m F í media Web 2.0 User I -oí'i p;j-'i doo1;: a-w-: co-rictcc-jcdps d-fl Lüpan Lorcrn ipaundolcf 31 amcr cordocxuŕ adpciang ot: LOPMTl scddocusmod boinpor Lorvn nadidcrruTb&ot cvdoo^*-» rug~růdiqj-~. J: Lüpan cnrn ad rmm wiam Lorvn Lorvn Lorcm ipsLrn dolor s t arnüt corisocKUŕ adpEiang Lcran pauTi dolor si: arc-: cordcacuŕ adpEiarng cl: äoddo ou-mod rompo-inciddorr LNafcorc-c: doo ic Web 2.0 services can be combined with other services to provide information in new ways. Lo i o m ipsmii -Jo Ľ siLantel, flulltlJUĽui adipisciiij ilil!"" sad doaiusmod tempůr incidident ut labors at dolora mac na alicua. Ut ^ anim ad minim vaniam 'am ipsum dk>lor sit amat, consĎCteuradpisicind elit, m dobr sit amat, consecteuradifNSicinoí sad do eiusmod tempor incidident ut labors ať dolore H\ Webmaster and Content Contributors create initial site. User Users interact with the page and each other through tagging, rating, comments. Content Contributor Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: (2) Sites update more dynamically and asynchronously without entire page refreshes. Sociální média a sociální sítě Content Contributor • podzim 2020 13/41 Sociální média FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Závislost - největší hrozba sociálních médií No I am NOT addicted!!! Průměrný uživatel tráví průměrně 55 minut denně prokrastinací na sociálních médiích Vzniká pocit „Něco mi uniká" Parazitní výrazy v běžné mluvě: „Tweetni to!", Je to na fejsku" nebo Já to laj kuj u" Abstinenční příznaky podobné jako u některých drog (deprivace) Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: SociáiAí 4' soc^g^sítě ^jx> '\ Pete Cash more San Francisco, CA Mashable peeps Sharon Feder Mashable Mashable peeps J Stan Schroetter ^^^^^ (-IQJIIJ Mashable uitps JjQ rtli© P3T/41 Budování komunit a portálů sociálních sítí FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Influence = Vliv ■ Uživatelé věří, že mohou svými činy v rámci sociální sítě ovlivňovat ostatní ■ Např. úprava pravidel, témat, postupů nebo forma prezentace informací ■ Design prostředí sociální sítě: ■ vytváří prostor pro uživatele k jeho vlastní kreativitě, ■ umožňuje ocenit příspěvky druhých navzájem. Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 32 7 41 Budování komunit a portálů sociálních sítí FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Potřeba vlivu uživatelských rolí Tvůrce: Potřebuje vědět, zda-Li někdo čte jeho příspěvky a zda jimi ovlivňuje ostatní Kritik: Potřebuje zpětnou vazbu, která mu pomůže určit jaký je žebříček hodnot v síti Sběratel: Potřebuje vědět, že jejich kolekce (záložky, archivy dat, kontakty) mají pro komunitu nějaký význam Ješita: Potřebuje mít jistotu, že ostatní navštívili alespoň jednou jejich profil Divák: Potřebuje vědět, že tvůrci a kritici oceňují čas, který divák investoval do přečtení jejich příspěvků Neaktivní: Nemá žádnou z předešlých potřeb, pouze „je přítomen" Groundswell: Winning in a World Transformed by Sociál Technologies - Charlene Li, Josh Bernoff. 2008 Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 33 /41 Budování komunit a portálů sociálních sítí FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Zebřiček rolí sociálních sítí Groups include consumers participating in at least one of the indicated activities at least monthly. Publish a blog Publish your own Web pages Upload video you created Upload audio/music you created Write At tides or stories and post them ■ Update Statu* on a Social networking situ* ■ Post updates on Twiner* ■ Post ratings/review* of products or services ■ Comment on someone else's Mog ■ Contribute to online forums ■ Contribute to/edit articles In a wiki ■ Use RSS feeds ■ Vote for Web sites online ■ Add "tags' to Web patjes or photos Maintain profile on a social networking site Visit social networking sites . Read Wogs - Usten to podcasts ■ Watch video from other users ■ Ftead online forumi ■ Read customer ratingyreviewi. ■ Read tweets <»-{ None of trie above Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • ní média a sociální sítě • podzim 2020 34/41 entire ŕ- Wrirlli inlůni' jrt TiijJlrťirtŕirJMhij,<* P mrtrtwůrrrtůrtT ťHlUn* í iiru«u (Id ?ftf|Ci fUíl Budování komunit a portálů sociálních sítí FAKULTA INFORMATIKY I Masarykova univerzita Belonging = Sounáležitost Techniky a mechanismy které pomáhají v uživatelích vytvářet pocit „sociální přítomnosti" a pouto ke komunitě se kterou se ztotožňují. ■ Vytvářet a šířit vlastní příběh (Pňbéh o vzniku Facebooku) ■ Existence vstupního rituál (Registrace a první příhlasem) ■ Předávání zkušeností od starších (Získaní informací od ostatních členu) ■ Sdílení vlastních příběhů s ostatními (i fiktivních) ■ Existence rituálů po dosažení určité úrovně zkušeností či dovedností (Uživatelskébenefity) ■ Funkční postupy a protokoly (Podmínky a pravidla užíváni) ■ Symbolika, vizuální identita (Logo) Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 35 /41 Budování komunit a portálů sociálních sítí FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Significance = Význam Má-Li být sociální síť považována za významnou, musí: ■ být všeobecně známým místem „kam jít" (Všichni znají Facebook) ■ naplňovat cíle jež mají samotní uživatelé (Popularita sociálních sítí je přímo úměrná počtu jejich uživatelů) ■ je navštěvovat a využívat respektované osobnosti, které svým příkladem pomáhají v podpoře dobrého jména sítě (Např. Larry Page a Google+) Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 36 / 41 Budování komunit a portálů sociálních sítí FAKULTA INFORMATIKY I Masarykova univerzita Paradox exkluzivity ■ Exkluzivita přináší punc výjimečnosti ■ Lidé mají potřebu být součástí nějaké skupiny, zároveň však nechtějí být další tváří v davu ■ Na druhou stranu, existují skupiny na FB čítající stovky tisíc členů (aneb zpět do bezejmenného davu) ■ Pokud však chceme, aby sociální síť měla velký vliv, je nutné otevřít sít všem, čímž však ztrácí na exkluzivitě ■ Otevřenost sociální sítě z důvodu rychle rostoucí komunity nemusí být vždy dobrá volba. ■ Srovnání: Friendster vznikl jako otevřená síť vs. Facebook jako uzavřená (pouze pro studenty Harvardské univerzity) Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 37/41 Budování komunit a portálů sociálních sítí FAKULTA INFORMATIKY I Masarykova univerzita Kvalita vs. kvantita ■ Tradiční postupy budování obchodní značky v on-Line světě sociálních médií selhávají (The CLuetrain Manifesto, kniha Tribes od Setha Godina) ■ Budování významu komunity prostřednictvím rozhovorů a udržováním dobrých vztahů se zákazníky a potenciálními členy ■ Méně je někdy více - méně oslovených Lidí, kteří však mají pocit že získali určitý sociální kapitál (případně další výhody) právě tím, že se stali členy konkrétní komunity. Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 38 / 41 Shrnutí FAKULTA INFORMATIKY I Masarykova univerzita Shrnutí I. ■ Sociální média jsou důsledkem přirozené potřeby sounáležitosti Lidí k nějaké skupině ■ Počátky již v 70. Letech 20. stoL, masivní rozvoj přichází se vznikem WWW ■ Web 2.0 - „buzzword" zastřešující kombinaci mnoha různých technologií současného webu (HTML5, Python, AJAX, Adobe Flash,...) ■ Sociální média a sociální sítě jsou nástroje, on-line komunity mohou tyto nástroje používat různě ■ Škálovatelnost na mnoha úrovních (technologická, sociologická) přináší nové výzvy a příležitosti ■ Výzkum sociálních médií a sociálních sítí je mezioborovou oblastí propojující rovinu technologickou a rovinu sociologickou Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 39 / 41 Shrnutí FAKULTA INFORMATIKY Masarykova univerzita Shrnutí I. ■ Technologie se mění velice rychle, Lidstvo nikoliv! ■ Maslowova hierarchie potřeb platí i v on-line světě, Lze ji použít jako základní vodítko pro vývoj dalších nástrojů ■ Snadný přístup a dostatečná úroveň zabezpečení by měly být prvními a nejdůležitějšími kroky pro vytváření on-line komunity ■ Modely jako RIBS, založené na vědeckých metodách a uživatelských zkušenostech, poskytují návody pro tvorbu efektivních implementací sociálních sítí Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 40 / 41 Shrnutí FAKULTA INFORMATIKY I Masarykova univerzita Doporučená Literatura ■ Tharon Howard, Elsevier - Morgan Kaufmann Design to Thrive Creating Social Networks Edition 2010 ■ AmyJ. Kim. Community Building on the Web : Secret Strategies for Successful Online Communities. Peachpit Press, April 2000. ■ Boyd, D. M. and Ellison, N. B. (2007), Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13: 210-230. ■ Mayfield, Anthony. 2007. What is Social Media? (http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/ What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf). ICrossing. ■ Kaplan, Andreas M.; Michael Haenlein (2010). "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media". Business Horizons 53 (1): 59-68. Luděk Matýska (autoři Vít Rusňák, Eva Hladká) • PB001: Sociální média a sociální sítě • podzim 2020 41 /41