PB007 So warové inženýrství I Fran šek Lachman lachmanfran sek@mail.muni.cz cvičení 2 1. říjen 2019 Osnova (cvičný) odpovědník (Ne)funkční požadavky Use case diagramy Práce na use-case diagramu Odpovědník 3 Požadavky Funkční x nefunkční co by měl systém (ne)dělat x omezení na systém 4 Funkční požadavky co by měl systém (ne)dělat = funkcionalita systému doporučený zápis: 1. Bankomat ověří platnost vložené karty. 2. Bankomat ověří PIN zadaný zákazníkem. 3. Bankomat nedovolí vydat víc jak 10000kč na jednu kartu v průběhu 24 odinh 5 Nefunkční požadavky omezení kladená na systém často omzení na výkon, kapacitu, dostupnost, použitou technologii plnění standardů, bezpečnosti 1. Bankomat bude naprogramovaný v C++ 2. Bankomat bude při komunikace s bankou využívat 256bit šifrování. 3. Bankomat ověří platnost karty za méně než 3 sekunky. 6 Kahoot 7 Diagram případů uži Use-case diagram 8 Systém 9 Aktér (I/II) Aktér (Actor) je role, kterou zastává nějaká externí entita (osoba, jiný systém, el. zařízení, čas), která přímo komunikuje s daným systémem. 10 Aktér (II/II) Aktéři jsou vždy externí entity vhledem k systému (resp. na de nované hranici systému). Aktéři komunikují se systémem přímo. Aktéři reprezentují role, které zastávají v systému. Nejde o konkrétní osoby nebo objekty. Jedna osoba nebo objekt může zastávat víc rolí současně, případně se může role měnit v čase. Každý aktér musí mít srozumitelné pojmenování. Každý aktér by měl mít krátký popis. 11 Iden fikace aktérů: Kdo nebo co používá daný systém? Jakou roli sehrávají při této interakci? Jaké další systémy spolupracují s našim systémem? Kdo/co získává/poskytuje informace z/do systému? Dochází k nějaké události pravidelně nebo v pevném čase? 12 Případy uži (I/II) Případ užití (use-case) popisuje chování systému při interakci s externími aktéry. Jsou to činnosti, které aktéři požadují vykonávat v systému. 13 Případy uži (II/II) Případy užití vždy začínají nějakou akcií aktéra (primární aktér). Interakce se mohou následně účastnit i další aktéři (sekundární aktéři). Případy užiti jsou vždy psané z pohledu aktérů. Názvy by měli být v tvaru slovesné vazby. 14 Iden fikace případů uži : Jaké funkce požaduje konkrétní aktér od systému? Ukládá a získává systém nějaké informace? Pokud ano, kteří aktéři spouštějí tyto činnosti? Co se stane při změně stavu systému? Jsou o tom aktéři informováni? Existují externí události, které ovlivňují systém? Co upozorní systém na tyto události? 15 Vztahy 16 Postup 1. Vymezení hranic systému 2. Nalezení aktérů 3. Nalezení případů užití 4. Určení vztahů mezi nimi 5. Speci kace případů užití 17 Úkol Vytvořte projekt ve Visual Paradigm. prijmeni1-prijmeni2-prijmeni3 Číslovaný seznam funkčních a nefunkčních požadavků. Na základě funkčních požadavků vytvořte prvotní model případu užití. systém, aktéři, případy užití a vazby mezi nimi. Vygenerujte pdf report a uložte do odevzdávány ( Seminar 02 ) do neděle 23:59 . 18 katalog chyb 19 20 Osnova (cvičný) odpovědník (Ne)funkční požadavky Use case diagramy Práce na use-case diagramu Obsah slidů vychází ze slidů Stanislava Chrena.