Digitální knihovny Ekonomika a IPR Miroslav Bartošek Ústav výpočetní techniky MU Knihovnicko-informační centrum MU FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 2 obecný rámec a architektura DL intelektuální vlastnictví & ekonomika vícejazyčný přístup k informacím metadata interoperabilita globální vyhledávání zdrojů zobecněný model dokumenu dlouhodobé uchovávání digitální informace budování sbírek digitalizace born digital harvesting Obsah přednášky FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 3 1. Úvod 2. Ekonomika 3. IPR – práva duševního vlastnictví 4. Copyright – autorské právo 5. Ženevská deklarace 6. Creative Commons Open Access 1. Úvod FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 4 1. Internet – příležitost a hrozba FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 5 • Hailed for quick and convenient access to a world of material, the Internet also poses serious economic issues for those who create and market that material. If people can so easily send music on the Internet for free, for example, who will pay for music? The Digital Dilemma: Intellectual property in the Information Age. National Academy of Sciences, 2000 1. Internet – příležitost a hrozba FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 6 Publisher and authors: • How many copies of the work will be sold (or licensed) if networks make possible planet-wide access? Their nightmare is that the number is one. • How many books (or movies, photographs, or musical pieces) will be created and published online if the entire market can be extinguished by the sale of the first electronic copy? The Digital Dilemma 1. Internet – příležitost a hrozba FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 7 Consumers: • The attempt to preserve the marketplaces leads to technical and legal protections that sharply reduce access to society’s intellectual and cultural heritage, the resource that Jefferson saw as crucial to democracy. The Digital Dilemma • Zákon, který v České republice upravuje kopírování, není zákon pro informační společnost, ale prehistorická vykopávka. Pirátská strana ČR 1.1 Aspekty nasazení DL FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 8 „Technický rámec DL působí vždy v určitém legislativním, ekonomickém a sociálním kontextu“ • ekonomika a legislativa (IPR) – úzce spolu souvisí ! Základní otázky : 1. funkce copyrightu u digitálních knihoven (jak vybalancovat veřejné právo na přístup k informacím s ekonomickými zájmy tvůrců, vydavatelů a třetích stran) 2. jak pokrýt různé nákladové položky v procesu vzniku, organizace, zpřístupňování, údržby, archivace digitální informace a dalších přidaných služeb 1.2 Sociální a právní prostředí FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 9 • první IS na Inetu – potřeby odborných komunit, bezplatné (preprintové servery – arXiv.org) • DLs = mnohem širší ekonomicko-sociálně-právní kontext (viz kauza Napster) • složitě provázáný legislativní rámec pro tištěné dokumenty (copyright, pravidla korektního využití (fair-use), provedení díla, ochrana soukromí, daně, bezpečnost, …) • vybalancované zájmy všech subjektů (autor – nakladatel – čtenář – 3.strany (prodejci, knihovna, zaměstnavatelé autorů – školy, laboratoře, …) • Ale: Neustálené a rychle se měnící digitální prostředí FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 10 1.2 Sociální a právní prostředí • digitální prostředí = mnohem složitější než print (nové formy/formáty informací a jiná ekonomika procesů) • obrovský zavedený informačně-zábavní průmysl (5 % ekonomiky USA; nové možnosti x hrozba destabilizace) • mezinárodní legislativa (Internet nezná hranic , DL je globální) • nezakotvené vzorce chování (není co právně kodifikovat) • vytvoření potřebného prostředí je problém společenský, ne technologický  mnohem složitější a časově náročnější 2. Ekonomika FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 11 2. Ekonomika procesů FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 12 tištěné dokumenty digitální dokumenty struktura nákladů 1. příprava dokumentu = stejná 2. výroba kopií = 0 3. distribuce kopií = 0 4. skladování a prodej = nižší jak krýt náklady prodej koncovým zákaz. = různé modely ochrana před kopírováním snadná = složitá 1. legislativně 1. legislativa ??? 2. složitost kopírování 2. snadnost kopírování 2. Výhody a problémy digi FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 13 Ekonomika a IPR: v čem jsou digitální info odlišné – efektivita kopírování (dopad na ekonomiku i věrohodnost) • snadnost a rychlost • nulová cena • 100% kvalita – „nulová“ cena za distribuci kopií – nízká cena za uložení ( < papír) – časově-lokačně neomezený přístup – snadnost vyhledání, lokalizace a šíření informace – snadné zásahy do děl a jejich úpravy Nakladatelé: • „Internet = jeden velký stroj na bezplatné kopírování“ ☺  • nové technologie: nové možnosti ale i rizika (pro autory – nakladatele – uživatele) • negativní příklady (kolaps SW game industry, SW pirátství) 2. Změny nákladů FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 14 • Radikální změny v ekonomice procesů vyvolané novými technologiemi – digitální informace – náklady na reprodukci – počítačová síť – náklady na distribuci – www – náklady na publikování 2.1 Ekonomika DL FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 15 ekonomika DL – kdo zaplatí náklady a potřebný zisk? – jak zajistit rovnovážné rozdělení výnosů ? – různé finanční modely (předplatné institucionální/individuální, pay-as-you-go, micropayment, hrazení nákladů přes reklamu) – kontrola a zajištění přístupu (autentikace, šifrování, bezpečnost) 2.2 Ekonomické modely FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 16 ekonomický model DL analogie v TV vysílání 1. Otevřený přístup („zdarma“) 1.1 reklama komerční televize 1.2 externí zdroje veřejno-právní televize 2. Omezený přístup (za úplatu) 2.1 předplatné kabelová televize 2.2 platba za použití platba za pořad • Omezování přístupu je drahé !! – cenová výhoda otevřeného přístupu (bezpečnostní zajištění, účtování, databáze uživatelů, help-line) • Oproti předpokladům – nárůst kvalitních info v otevřeném přístupu 2.2 Ekonomické modely – restricted FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 17 Omezený přístup – platba za použití • pay-as-you-go, just-in-time, pay-by-use • využíváno pro online info ještě před Inetem (rešerše v DB centrech) • micro-payments (Cybercash, Netbill), analogie - telefonní hovory rychlé, ekonomické (centy oproti alespoň 5 USD u kreditek) - neprosadily se ?! • pro DL na Internetu relativně málo používáno Omezený přístup – předplatné • snadněji realizovatelné než pay-by-use • výhodné pro producenty (nižší náklady, predikovatelné příjmy, roční nárůst) • oblíbené u institucí a jejich uživatelů (nižší psychologické překážky, fixní) • individuální (málo atraktivní), institucionální, konsorcionální, celonárodní • parametry pro výši předplatného (počet uživatelů, souběžných přístupů, velikost retrospektivy, způsob použití, vazba na odběr tištěných materiálů) 2.2 Ekonomické modely – open FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 18 Otevřený přístup – reklama • tlak volně přístupných konkurentů (Google) • zavedena velkými web-portály (Yahoo, Lycos) • příjmy hlavně z reklamy • doplňkové zdroje – poplatky od připojených sídel • ne každý může prosperovat pouze z reklamy Otevřený přístup – externí zdroje • nejčastěji podpora přímo od producenta informací • přesun z rozpočtů pro klasické publikování (zveřejňování info, marketing – firmy, univerzity, státní úřady, …) • nově vytvořené rozpočty – webpublikace, webmasters, externí zakázky (Cornell Univ: součet nákladů na web-sites > akviziční rozpočet knihovny) • scientific publishing (z grantů, publikace pro prestiž a kariéru, ne pro peníze) 2.3 Vzestup open informací FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 19 klasické zdroje (za úplatu) nové zdroje (open) Medline platba za užití NLM PubMed externí Books in Print předplatné Amazon.com reklama věd. časopisy předplatné open access externí Lexis platba za užití Legal Inf.Inst. externí Inspec předplatné Google reklama • Open Access na Inetu – nárůst informací a jejich využívání: – online noviny a zpravodajství – vědecké a výzkumné články – předpovědi počasí – cestovní informace – mapy 3. IPR Intellectual Property Rights (práva duševního vlastnictví) FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 20 3. Právní kontext pro DL FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 21 Mnoho oblastí – ochrana duševního vlastnictví autorsko-vlastnická práva a práva související – IPR (x právo na informace a princip sdílení informací) – ochrana soukromí a osobních údajů (x možnost sbírat statistiky) – ochrana obchodního tajemství (x veřejný zájem) – zodpovědnost za obsah digitální informace (x právo projevu) – zodpovědnost za zneužití digitální komunikace, … Právo a informační etika – velmi složitá oblast • my: omezení na IPR (a to ještě jen na jednu jeho složku – autorské právo) • obecný, neformální (nikoliv právnicky přesný) pohled • problém různorodosti národních legislativ a výkladů soudů u jednotlivých kauz • oblast je velmi živá, neustále se mění a vyvíjí (historicky i aktuálně) 3.1 IPR – práva duševního vlastnictví FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 22 • It is normally excepted that protection of intellectual property is necessary to encourage people to create it. How much protection is required, however, is not clear. Michael Lesk, Practical DLs, 1997 Práva duševního vlastnictví = právo rozhodovat o výsledku svého intelektuálního úsilí – patentová ochrana – ochrana autorských práv • zásady spravedlnosti a nezbytná motivace kreativních lidí • kontroverze: co vše chránit x zvážení dopadů příliš přísné legislativy • jak vybalancovat zájmy tvůrců – uživatelů – prostředníků? 3.2 Autorské právo FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 23 Práva autorů Výjimky: omezení práv autorů 3.2 Autorské právo FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 24 Pravidlo zlaté střední cesty: Daří se to ? „Ochrana autorských práv by neměla být ani tak tvrdá, aby znemožnila rozvoj, monopolizovala trh a vytvořila sociální přehrady mezi lidmi a společnostmi, neměla by ale být ani tak měkká, aby se nevyplácelo investovat do rozvoje“ Jan Činčera. Informační etika. Sylaby pro studenty FF MU, 2002 3.3 Pár příkladů… FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 25 • hudební portál MP3.com byl obžalován z porušení autorských práv, neboť přes jeho službu si uživatelé mohli online archivovat svoje legálně zakoupené desky (žalobce: jde o neoprávněné pořizování kopií nahrávek) • Napster (systém pro volné sdílení souborů peer-to-peer) byl soudně napaden, že vytvořil svůj systém tak, že umožňoval (aniž by zabraňoval) porušovat autorská práva. Je nelegální chování uživatelů chyba provozovatele systému? • elektronický obchod AMAZON se rozhodl patentovat tzv. metodu 1-Click umožňující hromadnou objednávku všech vybraných položek. Kritici: pokus o ochranu poměrně obecného nápadu, který by zbrzdil další rozvoj Internetu a vydělávaly by na něm jen nejmocnější korporace • vydavatel e-časopisu žaloval konkurenta za to, že na své stránky umístil odkaz na konkrétní články z jejich periodika (tunelování jednoho časopisu jiným), a požadovali zákaz „deep links“, tj. odkazů na jiné než střešní stránky (reklamy) • rozvojové země se ve 70. letech domáhaly volného zpřístupnění info z komerčně provozovaných odborných databází; uživatelský poplatek byl pro ně příliš vysoký a zpřístupnění informací by jim pomohlo v boji s chudobou Jan Činčera. Informační etika. Sylaby pro studenty FF MU, 2002 3.3 Pár příkladů… FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 26 • Patentová práva na léky: farmaceutické firmy – chrání naše obrovské investice do výzkumu, testování.. odpůrci – patenty brání dostat léky k potřebným v chudých zemích (AIDS,…) • Indie: do 2005 legální reversní inženýrství léků – generické verze léků za zlomek ceny originálů (1/10 až 1/100). Od roku 2005 zakázáno („výměnou“ za úlevy ve světovém obchodu – WTO) • SW patenty: zastánci: i malé firmy mohou získat velké prostředky odpůrci: nástroj proti konkurenci a open-sw (cross-licencing mezi velkými fy, malé fy nemají prostředky na právníky a registrace tisíců patentů) Microsoft: „Linux porušuje 258 SW patentů (dejte si na něj pozor, příjde den, …)“ • Posilování copyrightu a „slaďování“ národních legislativ: doplácí na ni více rozvojové země – zvyšující se propast, rostoucí chudoba. „Developing countries are beeing expected to adhere to very strict international agreements, which developed countries did not have to, when were in the developing stage“ (IFLA Position on Geneva Declaration, 2004) 3.4 Typy IPR ochrany FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 27 Práva duševního vlastnictví • právo rozhodovat o výsledku svého intelektuálního úsilí • poskytnout společnosti decentralizovaný systém na podporu inovace v oblasti vědy a kultury 1. patentová ochrana – povinná registrace – jen „užitečné“ věci (vynálezy, postupy) – ne myšlenky a fakta 2. autorské právo (copyright) – ochrana poskytována automaticky (princip pouhého vytvoření) – literární, vědecká a umělecká díla (ne pro „užitečné věci“) 3. ochranné známky (trademarks) 4. Copyright Autorské právo FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 28 4.1 Autorské právo FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 29 Vztahy uživatelů a tvůrců k autorským dílům • právo autora (držitele autorských práv) na ochranu osobnostních práv spojených s jeho dílem a právo mít po určitou dobu pod výlučnou kontrolou (a tedy z nich ekonomicky profitovat) některá využívání díla – vytváření kopií, vytváření odvozených děl, distribuci kopií na veřejnosti (sdělování díla veřejnosti), … • současně je však účelem celého systému chránit veřejný zájem při využívání díla širokou veřejností (autor nemá pod kontrolou všechna využívání jeho díla) • např. autor již nemá pod kontrolou další nakládání s jednou již prodanou konkrétní kopií jeho díla (vlastník ji může libovolně užívat, půjčit, pronajmout, prodat, vystavit…) – První prodej = vyčerpání práv (platí pro fyzická díla, nikoli nutně pro „nehmotná“ digitální data) • autorská ochrana je přidělena příslušným autorským dílům automaticky v okamžiku jejich vytvoření (EU) resp. jejich fixace do hmotné podoby (US) • nechrání se příslušné myšlenky, nápady, fakta, procedury, objevy… stojící za vytvořením díla 4.1 Copyright © FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 30 US: cílem copyrightu je „promote the Progress of Science and useful Arts, by securing for limited Times to Authors and Inventors the exclusive Right to their respective Writings and Discoveries“ (Ústava USA) Pravidelná aktualizace (1998: Digital Millenium Copyright Act) Kontinentální x americké pojetí • US – s právy k duševnímu vlastnictví lze obchodovat stejně jako s jinými statky – dílo musí být fixováno v hmotné podobě, chrání se forma vyjádření – autorem může být jak fyzická tak právnické osoba • EU – právo se přiznává pouze fyzické osobě, základní lidské právo – dílo musí být výsledkem tvůrčí činnosti autora a v objektivně vnímatelné podobě, nepřihlíží se k formě vyjádření 4.2 Lze dědit digitální díla? • Přeprodej, půjčení, dědictví fyzických knih, desek, CD… - bez problémů • Co ale zakoupená digitální díla (e-books, MP3, písničky a filmy z Apple iTunes)? Lze s nimi nakládat podobně jako s věcným majetkem? • V zásadě je možné zdědit, koupit nebo si vypůjčit pouze samotný nosič (pevný disk, CD, knihu), nikoli však "data". Pokud si např. koupím knihu, práva k dílu zachycenému na takovém nosiči se tímto prodejem tzv. vyčerpala a majitel práv už nemůže zakázat další distribuci tohoto konkrétního nosiče (zakoupené knihy). Pokud mi však majitel práv pouze zpřístupnil soubor k pořízení kopie, tj. neprodal mi nosič, k vyčerpání práv nedojde a jakékoli další pořizování rozmnoženiny, prodávání, půjčování apod. by bylo neoprávněným rozmnožováním díla. • Digitální díla – záleží vždy na licenci a konkrétních podmínkách: – Apple, Amazon aj. poskytují kupujícímu „nepřenosné právo k užití díla“ = kupující nevlastní nic fyzického – V ČR lze vytvořit rozmnoženinu pro osobní potřebu – přenos na fyzický nosič, který lze např. odkázat potomkům http://technet.idnes.cz – „Může Bruce Willis odkázat digitální sbírku písniček? Ne, ale Čech ano.“ 6.9.2012 FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 31 4.2 Evropské autorské právo • EC: jak reformovat autorské právo v EU? • Dotazník 2014 – okruhy problémů (výběr) – Teritoriální služby – využití autorských práv v cizině – Technologické kopie (neblokovat rozvoj) – Mý být odkazování zločinem? – Lze pře-prodávat e-formu díla? – Registrace chráněných autorských děl – Délka autorské ochrany – Omezení a výjimky autorské ochrany – Masová digitalizace – Vzdálený online přístup ke knihovním fondům – Uživatelsky generovaný obsah a remixy – Spravedlivá odměna a kompenzace autorům za výjimky z autorské ochrany (kopírování pro osobní potřebu -> poplatky za prázdná media a za zařízení) – Ochrana práva na soukromí při vymáhání autorských práv – Jednotné evropské autorské právo? FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 32 4.2 Evropské autorské právo • Public Consultation on the review of the EU copyright rules (80 otázek) 5.12.2013 – 5.2.2014 • Summary Report (23.7.2014) – 9.500 respondentů (59 % uživatelé, 25 % autoři, 9 % vydavatelé, …) – Předpokládané protichůdné/neslučitelné názory uživatelů a držitelů práv – Online resale of digital content • Uživatelé: sjednotit pravidla pro fyzických a digitálních formátů • Autoři: umožnit resale pro digitální formáty – negativní dopad na trh a investice do chráněných děl „in digital world – there is no transfer of copy, but a multiplication“ – Terms of copyright protection • Uživatelé: současná délka ochrany neadekvátní, kontraproduktivní, brzda pro inovace, růst cen • Autoři: současná délka je adekvátní a neměla by být zkracována, naopak možná prodloužena (delší doba dožití) – Territoriality of exceptions, fair compensation of rightholders – Access to content in libraries and archives • Online remote access • Electronic lending • Mass digitisation – Research FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 33 http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/2013/copyright-rules/docs/contributions/consultation-report_en.pdf Jak dál??? 4.2 Evropské autorské právo 26.3.2019 - Směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu • Bouřlivá diskuse a nátlak na evropské poslance z obou stran („pro“ – 53 %) • 5 miliónů podpisů petice proti směrnici • 2 kontroverzní články – Čl. 11: „Daň z odkazu“ (poplatek vydavatelům za sdílení odkazu na jejich zprávy) – Čl. 13: „Nahrávací filtry“ (povinnost i-platforem bránit nelegálnímu ukládání obsahu chráněného autorským zákonem) • Povinnost států EU zapracovat do nár. legisl. • Odpůrci https://zachraninternet.cz/ „Směrnice ohrožuje svobodu na Internetu“ • Je tomu skutečně tak? FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 34 4.3 Z Historie copyrightu FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 35 • středověk – žádná ochrana (Shakespeare, knihtisk) • 1709 – 1.autorský zákon (Anglie, 14 let ochrany pro kopírování knih ) • 1790 – USA (28 let až do 1976, pouze pro americké autory až do 1891) • 1886 – Bernská úmluva o ochraně literárních a uměleckých děl (snaha o mezinárod. sjednocení, mnohokrát revidována, naposled 1979) • 1961 – Římská úmluva (ochrana výkonných umělců, výrobců zvukových nosičů a rozhlasových org.) • 1994 – Dohoda TRIPS (o obchodních aspektech IPR, součást dohod WTO) • 1996 – Dohoda WIPO – „internetové smlouvy“ (zvláštní dohoda ve smyslu BU, širší rozsah práv autorům, nesmí být v rozporu s BU) • Směrnice EU (harmonizace českého práva), např.: – o právu na pronájmech a na půjčování (1992) – o harmonizaci ochranné doby (1993) – o právní ochraně databází (1996) – o harmonizaci aspektů copyrightu a souvisejících práv v Informační společnosti (2001) – o vymáhání práv duševního vlastnictví (2004), … mezinárodní právo 4.3 Z Historie copyrightu FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 36 Tradičně: bohatí ochranu zavádí a vyžadují, chudí ji porušují – Irsko: v 18.st. masové vydávání pirátských kopií anglických knih – USA: v 19.st. hlavní pirátská země světa (1998: pozitivní bilance USA v IP-platbách cca 50 mld USD) – východní Evropa a Asie: 20. století – Asie a Afrika – hlavní pirátské oblasti v současnosti 4.4 Autorský zákon ČR FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 37 • 1965: Zákon o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (monopol státu na šíření autorských děl – „stabilita“ zákona) • šest novelizací po roce 1989 (25 -> 50 let, nová práva autorům) • 2000: Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů – tzv. „autorský zákon“ (121/2000 Sb) – sladění s mezinárodními právními normami – koncepce dualismu (oddělitelnosti) práv osobnostních a práv majetkových – úprava aktuálních problémů spojených s novými technologiemi – rozšíření hmotněprávních nároků autora – ochrana 70 let po smrti autora (retroaktivně !) – nová související práva (právo nakladatele, …) – právo na odměnu v souvislosti s rozmnoženinou díla pro osobní potřebu • Novely AU (2006, 2008, 2014, 2017 – transpozice EU směrnice o kolektivní správě, autorské poplatky, 2019 – výjimky z autorských práv při zhotovování kopií pro zrakově postižené) Autorský zákon 4.4 Autorské dílo FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 38 • Autorským dílem dílo literární a jiné umělecké dílo a dílo vědecké, které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora a je vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě včetně podoby elektronické – dílo slovesné, hudební, dramatické, choreografické, pantomimické, fotografické, audiovizuální, malířské, sochařské, architektonické, kartografické, dílo užitého umění – za autorské dílo se považuje též počítačový program a databáze, které jsou původní v tom smyslu, že jsou autorovým vlastním duševním výtvorem • Autorské právo k dílu vzniká okamžikem, kdy je dílo vytvořeno – např. zaznamenáno na papír nebo na jakýkoli jiný nosič, předneseno, zahráno, zazpíváno apod. • Pouze fyzické osoby mají schopnost vytvářet autorská díla jakožto jedinečný výsledek tvůrčí činnosti. Naproti tomu právnické osoby nikdy nemohou být autory děl, mohou pouze vykonávat autorská práva, a to na základě zákona (v případě zaměstnaneckých děl) nebo na základě licence poskytnuté autorem • Autorským dílem není zejména námět díla sám o sobě, denní zpráva nebo jiný údaj sám o sobě, myšlenka, postup, princip, metoda, objev, vědecká teorie, matematický vzorec apod. Autorský zákon 4.4 Autorský zákon ČR FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 39 Předmět zákona 1. právo autora k jeho dílu 2. práva související s právem autorským • výkonného umělce k jeho uměleckému výkonu • výrobce zvukového záznamu k jeho záznamu • rozhlasového/televizního vysílatele k jeho původnímu vysílání • … 3. právo pořizovatele k jím pořízené databázi 4. problematika kolektivní správy práv (DILIA, OSA, Integram, ...) • Dílo vědecké a umělecké (literární), kvalita není podstatná : „rozhodující je, kdo individuálně, neopakovatelně a tvůrčím způsobem zapsal (nebo jinak vyjádřil) myšlenky“. Dílo musí být vyjádřeno v jakékoliv objektivně vnímatelné podobě (včetně elektronické) • myšlenka sama (námět díla, metoda, teorie) není předmětem ochrany • pod AZ nespadají: právní předpisy, úřední dílo, politický projev, … 4.4 Práva osobnostní a majetková FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 40 autorská práva – osobnostní (nepřevoditelná, nelze se jich vzdát, zanikají smrtí autora) • právo na autorství (osobovat si autorství) • rozhodnout o zveřejnění díla • nedotknutelnost díla (právo udílet svolení ke změnám) – majetková (nepřevod+nelze vzdát, 70 let po smrti, dědí se!) • právo užití díla – právo na rozmnožování díla – šíření rozmnoženiny či originálu – pronájem, půjčování, vystavování – sdělování veřejnosti (provozování živě, přenos TV/rádio, ze záznamu, přes síť) • právo na odměnu při opětném prodeji originálu (např. přes galerii) • právo na odměnu při rozmnožování pro osobní potřebu 4.4 Práva osobnostní a majetková FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 41 • osobnostní práva nejsou převoditelná (vzhledem k nehmotné povaze) a zanikají smrtí autora (poté pouze právo na uvedení jména autora a právo užívání díla nesnižujícím jeho hodnotu) • majetková práva také nepřevoditelná (autor může své dílo užít nebo pouze udílet jinému svolení k výkonu tohoto práva), ale na rozdíl od osobnostních jsou předmětem dědictví. • Majetková práva: po dobu života autora + 70 let po jeho smrti • Omezení práva autorského – užití pro osobní potřebu (neplatí pro programy) – rozmnoženina pro osobní potřebu (kompenzace autorům v podobě systému náhradních odměn – kopírky, média, …) – citace (vždy nutno uvést autora): • výňatků v odůvodněné míře • užití zveřejněného díla v přednášce k vědeckým či vzdělávacím účelům – rozmnoženina pro archivní/konzervační účely (knihovny, školy, …), aj. 4.5 DL a hrozby pro DL FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 42 Digitální technologie a copyright: • nakladatelé: dig-technologie nás připravují o zisk (snadné pirátství) • uživatelé: umožňují vlastníkům práv omezovat přístup k info a maximalizovat jejich zisky (kontrolou i toho, co dříve bylo volné, pay-per-view oproti flat-fee, …) • Právní úpravy IPR – výsledek různých lobbystických tlaků copyright • dříve: vztahy mezi a autory a prostředníky, resp. mezi prostředníky navzájem; koncoví uživatele „mimo“ • dnes: digitální technologie a globální síť – postradatelnost prostředníků -> AZ vztahy mezi vlastníky práv x konc.uživateli ??? (legislativa není stavěna na to, jak se „hojit“ na jednotlivcích ?) 5. Ženevská deklarace FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 43 5.1 WIPO FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 44 • World Intellectual Property Organization (1970, při OSN) • slaďování IPR legislativy mezi národy • akce na podporu tvůrčí intelektuální aktivity • podpora přenosu technologií do rozvojových zemí • „…the need to maintaine a balance between the rights of authors and the larger public interest, particularly education, research and access to information, as reflected in the Berne Convention“. The preamble of the WIPO Copyright Treaty • Veřejnost: rostoucí nespokojenost s trendy v IPR 5.2 Ženevská deklarace FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 45 • občanská výzva k budoucnosti WIPO (září 2004) • podpora mnoha organizací i jednotlivců Humanity faces a global crisis in the governance of knowledge, technology and culture. The crisis is manifest in many ways. • Without access to essential medicines, millions suffer and die; • Morally repugnant inequality of access to education, knowledge and technology undermines development and social cohesion; • Anticompetitive practices in the knowledge economy impose enormous costs on consumers and retard innovation; • … As an intergovernmental organization, however, WIPO embraced a culture of creating and expanding monopoly privileges, often without regard to consequences. The continuous expansion of these privileges and their enforcement mechanisms has led to grave social and economic costs, and has hampered and threatened other important systems of creativity and innovation. … http://ipjustice.org/wp/campaigns/wipo/ 5.3 Ženevská deklarace – požadavky FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 46 • Reformovat WIPO a revidovat její dosavadní kurs k maximalizaci výsad držitelů duševních práv • James Boyle. A Manifesto on WIPO and the Future of Intellectual Property. Geneva, September 2004 – rovnováha práv (příliš mnoho práv autorům) – proporcionální legislativa (ne 70 let ochrany kvůli menšině děl) – přiměřenost (zohledňovat možnosti rozvojových zemí) – transparentnost (vzít „do hry“ občanské společnosti) – otevřenost alternativám (hledat nové přístupy) – internet jako příležitost a nikoliv problém/hrozba IPR – neutralita (vůči různým přístupům – closed-source, open-source) http://www.law.duke.edu/journals/dltr/articles/2004dltr0009.html 5.4 Další iniciativy FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 47 • IP Justice – international civil liberties organization promoting balanced intellectual property laws in a digital world – http://www.ipjustice.org • ZWOLLE group – zásady vybalancovaného přístupu k IPR v akademickém prostředí (copyright toolkit) – http://www.surf.nl/copyright • Fix Copyright! – Sdružení iniciativ za lepší vybalancování autorského práva (myths&facts) – http://www.fixcopyright.eu • Creative Commons – nabídka licenčních schémat méně restriktivních než copyright – http://creativecommons.org • Open Access – podpora volného přístupu k vědeckým publikacím – http://www.earlham.edu/~peters/fos/overview.htm 6. Creative Commons FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 48 6.1 Creative Commons FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 49 Veřejné licence pro legální sdílení a šíření autorských děl na Internetu – soubor veřejných licencí, které autor může přiřadit k svému dílu a rozhodnout tak, za jakých podmínek bude dílo veřejně zpřístupněno – alternativa ke copyrightu, legální – v souladu s AZ – neziskové sdružení (právníci a informační specialisté) – různé oblasti (text, video, obrázky, audio, software, …) – autor sám stanovuje míru ochrany a volnosti svého díla – široké spektrum licencí dle • míry odměny autorovi za užití díla • možností využití díla pro komerční účely • podmínek modifikovatelnosti díla – all rights reserved some rights reserved http://creativecommons.org/ http://www.creativecommons.cz/ 6.2 Prvky pro sestavování licencí FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 50 4 základní podmínky pro využívání díla: • Attribution (by) uveďte autora Umožňuje ostatním rozmnožovat, rozšiřovat, vystavovat a sdělovat dílo a z něj odvozená díla pouze při uvedení autora. • Noncommercial (nc) neužívejte dílo komerčně Umožňuje ostatním rozmnožovat, rozšiřovat, vystavovat a sdělovat dílo a z něj odvozená díla pouze pro nevýdělečné účely. • No Derivative works (nd) nezasahujte do díla Umožňuje ostatním rozmnožovat, rozšiřovat, vystavovat a sdělovat pouze dílo v původní podobě, nikoliv díla z něj odvozená. • Share Alike (sa) zachovejte licenci Umožňuje ostatním rozšiřovat odvozená díla pouze za podmínek identické licence jako má původní dílo (copyleft) 6.2 Prvky pro sestavování licencí FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 51 2 rozsahy pravomocí při nakládání s dílem: • Share (share) právo dílo šířit Umožňuje dílo šířit v nezměněné podobě (kopírovat, distribuovat, sdělovat veřejnosti) • Remix (remix) právo dílo upravovat Opravňuje uživatele dílo pozměnit, doplnit kombinovat s jiným dílem (překlad, dramatizace, úprava fotek, zhudebnění, remixování hudby, aj.) 6.3 CC – základní licence FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 52 • Attribution (cc-by) • Attribution Share Alike (cc-by-sa) • Attribution No Derivatives (cc-by-nd) • Attribution Non-commercial (cc-by-nc) • Attribution Non-commercial Share Alike (cc-by-nc-sa) • Attribution Non-commercial No Derivatives (cc-by-nc-nd) • cc0 – status volného díla (vzdání se všech práv k dílu) (výzkumná data) FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 53 FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 54 FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 55 • Panely z výstavy Copyright a české autorské právo, Národní knihovna ČR 6.4 Další licence FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 56 • Sampling – lze mixovat úryvky (snippety) do nových děl • Public Domain – dílo je bez copyrightu • Founders – bez copyrightu po 14/28 letech • Music Sharing – sdílení hudebních děl • Developing Nations – nižší restrikce pro rozvojové země • GNU GPL , GNU LGPL – softwarové licence • Science Commons – pro vědecká díla (cc0, …) 6.5. DL a IPR v praxi FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 57 Podmínka pro budování a zpřístupnění obsahu DL – souhlas každého autora (resp. dědice) – souhlas vydavatele k publikovanému dílu (resp. právního nástupce) Problémy v praxi – příliš velký počet autorů/vydavatelů – obtížná dohledatelnost / praktická nedohledatelnost – neznámé podmínky mezi autorem a vydavatelem – osiřelá díla (databáze osiřelých děl) – registr děl nedostupných na trhu (DNNT) – prohibitivní legislativa Lze vůbec legálně vybudovat smysluplnou (= otevřenou) digitální knihovnu? Literatura FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 58 Doplňková literatura FI MU 2020 M.Bartošek - Digitální knihovny 59 • L. Gruber: Licence Creative Commons a její využití v OA Zpravodaj ÚVT MU, 2009/12 http://www.ics.muni.cz/zpravodaj/articles/629.html • A. Faladová: Autorské právo a digitální knihovny. Osiřelá díla Knihovna Plus 2010/1, Národní knihovna ČR http://knihovna.nkp.cz/knihovnaplus101/falad.htm Užitečný odkaz: • Autorské právo na webu MK ČR (včetně textu AZ) https://www.mkcr.cz/autorske-pravo-15.html • Pirátská strana – Současný autorský zákon http://www.pirati.cz/kci/infoautz