MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA INFORMATIKY Výběr vzorku a reprezentativita Cíle výzkumů s využitím ICT prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. Penetrace internetu v ČR – internetová populace je odlišná Výřez obrazovky (World Internet Project – Lupač, Chrobáková, Sládek, 2014) Penetrace internetu v ČR dle vzdělání Výřez obrazovky Podíly uživatelů internetu dle genderu a sociálního statusu (World Internet Project – Lupač, Chrobáková, Sládek, 2014) Výřez obrazovky Kdo jsou neuživatelé? Výřez obrazovky (World Internet Project – Lupač, Chrobáková, Sládek, 2014) Kde se používá internet Výřez obrazovky (World Internet Project – Lupač, Chrobáková, Sládek, 2014) Čas na internetu Výřez obrazovky (World Internet Project – Lupač, Chrobáková, Sládek, 2014) Znalosti práce s počítačem (World Internet Project – Lupač, Chrobáková, Sládek, 2014) Výřez obrazovky Internetová populace • •Z hlediska ČR není a nemůže být reprezentativní •Má specifické vlastnosti a charakteristiky •Odlišnosti z hlediska psychologických charakteristik neznáme •Paralela s kritikou výzkumu VŠ studentů • • • Internet jako médium • •Vhodný pro výzkum: •specifických skupin (studenti, organizace, IT profesionálové, vědci...) •subkultur jinak nedostupných (drogová komunita, hackeři, sexuální deviace...) •komunit vznikajících na internetu (chaty – např. seznamky homosexuálů, blogy, zájmové skupiny...) •„citlivých témat“ – větší otevřenost při anonymitě • Větší otevřenost online najdeme u části uživatelů internetu Někteří uživatelé internetu také tvrdí, že se online lépe vyjádří Odlišnosti online populace - příklad (Zdroj dat: World Internet Project; Šmahel, 2015 – konference Virtuálna generácia, listopad 2015, Bratislava) Kde můžeme zmíněné skupiny hledat? •Vycházíme z výběru příslušné populace (záleží tedy, kde ji jako takovou najdeme, jak jsme ji schopni oslovit): •WWW stránky – různé skupiny •sociální sítě (Twitter, Facebook, Instagram…) •blogy – virtuální deníky •chaty - on-line prostředí pro komunikaci •diskusní „nástěnky“ •dostupné databáze e-mailů (typ „IS“, školy, organizace) – pozor na svolení s oslovením! •instant messangery (např. Skype?) • • Shrnutí: Pozitiva výzkumů přes internet oVelký rozsah vzorku. oGlobální dosah: transkulturní vzorky, fyzicky a sociálně handicapovaní oRedukce nákladů a úspora času oNačítání otázek podle předchozích odpovědí respondenta -> lepší orientace respondenta (+ adaptivní testování) oZachování anonymity: výzkumy o citlivých tématech a na těžko dosažitelných populacích oVětší otevřenost respondentů. oPřístup ke specifickým populacím. oKomfort účastníků výzkumu. oMinimalizace chyb a zkreslení dat způsobené tazatelem. oFlexibilita výzkumných metod - použití videa, fotografií, kamery atp. oMinimalizace „missing values“ - je-li žádoucí • Shrnutí: Negativa výzkumů přes internet o Omezená zevšeobecnitelnost výsledků – vážení jako možnost částečné nápravy o Zkreslené odpovědi – možnosti částečně omezit o Ztráta informací o kontextu výzkumného procesu o Omezení neverbálních složek komunikace o Nároky na technické znalosti výzkumníka i respondenta o Technologické rozdíly o Absence přímého kontaktu o Zabezpečení důvěrnosti a bezpečnosti Literatura •Povinná literatura: –Complementary Exploratiove Data Analyses: The Reconciliation of Quantitative and Qualitative Principles, Sudweeks, F., Simoff, S. J. (1999) in Doing Internet Research, pp. 29-55 •Doporučená literatura: –Overview: Online Surveys, Vehovar, V., Manfreda, K. L. (2008). The SAGE Handbook of Online Research Methods. str. 177 – 194 –Internet Survey Software Tools, Kaczmirek, L., (2008). The SAGE Handbook of Online Research Methods. str. 236 – 254 –Hewson, C. et al. (2003). Internet Research Methods: A Practical Guide for the Social and Behavioural Sciences. London: Sage. –Fricker, S. et al. (2005) An Experimental Comparison of Web and Telephone Surveys. Public Opinion Quarterly, 370-392. –SECTION 4: The Internet Survey. In Fielding, N., Lee, R. M., Blank, G. (2008) The SAGE Handbook of Online Research Methods. str. 236 – 254