12 November 2020 “All things are ready If our minds be so.” W. Shakespeare, Henry V Strategické plánování Formulace strategie 12 November 2020 Strategické plánování Co je strategie? Cesta v oceánu Kontrola Cíl Formulace strategie Taktika Strategická analýza x Strategická možnost x 12 November 2020 Strategické plánování • Cíl : Dostat se z Copenhagen do Helsingborg co nejrychleji a co nejlevněji • Strategická ananlýza Místo odjezdu/ Ceny / Počasí / Mořské podmínky/ Dopravní situace/ Odjezdové časy/ Čas jízdy…. • Přidělené zdroje Obchodní výdaje • Strategické možnosti: Autobus? Auto z půjčovny? Taxi? Helikoptéra? Loď? …. • Strategie : Vzít si helikoptéru • Taktika : Vybrat čas odjezdu/ Připravit zavazadla / Koupit lístky / Vzít si špunty do uší / Nastoupit do helikoptéry / Zapnout si bezpečnostní pás ….. Příklad 12 November 2020 Strategická plánování Obchodní model CÍLE STRATEGIE TAKTIKA ÚČEL Stanovit si konečné cíle Docílit stanovených cílů Docílit i dílčích cílů ČINNOST Myslet / Pochybovat Myslet / Pochybovat Jednat / Věřit ČASOVÝ RÁMEC Dlouhodobě Dlouhodobě Krátkodobě ROZSAH EFEKTU Vetší Větší Menší PŘÍKLAD •Zdokonalit ziskovost • … •Získat konkurenční výhodu založenou na snižování produkčních nákladů …. •Podílet se na úsporách z rozsahu •Kupovat modernější stroje •Zlepšovat náklady na výměnu • … 12 November 2020 Strategické plánování Společnost Trh Obchodní administrativa Společnost Trh Soutěž Obchodní strategie Prostředí Dělej dobře (70 tky a dříve) Dělej lépe (70ky a následující) Proč obchodní strategie? 12 November 2020 Strategické plánování Strategický proces Výsledků musí být docíleno do určitého času Skutečné akce a činnosti, které jsou důležité k Výkonu strategie Cíle Strategie Taktika Nastavit opatrně vybrané / jednotné obchodní priority k dosažení cílů 12 November 2020 Strategické plánování Strategie Problém Formulace strategie Taktika Kontroly Strategická analýza Cíle Strategie Taktika •Udělat zdroje dostupnými •Strategické možnosti •Výběr jedné možnosti •Strategické tahy •Interní ocenění •Externí ocenění •Taktické plány •Výkon •Definice problému 12 November 2020 Strategické plánování Strategie PROBLÉM Zdroje Analýzy Cíle Strategie Taktika Vyvážené ukazatele Lidé Časování Finance 12 November 2020 Strategické plánování Hlavní otázky 1. Jaký problém má být vyřešen? (Cíle) 2. Co jsou relevantní informace? (Strategická analýza) (interní / externí ohodnocení) 3. Které z našich všech zdrojů? použijeme na vyřešení tohoto problému? (Strategické plánování) 4. Jaké jsou možnosti? (Strategické plánování) 5. Jakou možnost zvolit a z jakého důvodu? (Strategické plánování) 6. Jaké jsou strategické tahy? (Strategické plánování) 7. Jak vykonat učené řešení? (Taktické plány) následován: 8. Implementace vybraných řešení a kontrol (Taktický výkon) 12 November 2020 Strategic Planning Úroveň 1 Úroveň 2 Úroveň 3 Celosvětové operace Evropské operace Polské operace Cíle Svatý Pavel Zvyšuje prodej Londýnská geografická expanze Londýnský Polský Vstup na trh Strategie Geografická expanze Polský vstup na trh Polská obchodní strategie JOHNSON SCREENS : OD SVATÉHO PAVLA PO VARŠAVU Vertikální perspektiva (Příklad) 12 November 2020 Strategické plánování Formulace strategie: Vertikální perspektiva Cíle Strategie Cíle Strategie Cíle Úroveň 1 Úroveň 2 Úroveň 3 Taktika 12 November 2020 Strategické plánování Vertikální perspektiva (Trh) 12 November 2020 Strategické plánování Finanční Strategie Finanční cíle Produkční cíle Výrobní strategie Cíle Strategie Marketingové cíle Marketingová strategie FunkceSpolečnosti Cíle produktu Cenové cíle Distribuční cíle Distribuční strategie Cenová strategie Produktová strategie Komunikační cíle Strategické nástroje 12 November 2020Copyrighted in its entirety, Dominique Garval, Strategické plánování Vize Nemožná sen….. 12 November 2020Copyrighted in its entirety, Dominique Garval, Strategické plánování Vize (McDonald ’s) Vizí McDonald ’s je ovládnout celosvětový trh stravovacích služeb. Celosvětové ovládnutí znamená nastavení výkonu pro spokojenost zákazníka při současném zvyšování podílu na trhu a ziskovosti díky naší pohodlnosti, hodnotám a výkonných strategií. 12 November 2020 Strategické plánování Mise Definice hranic akceptovaných aktivit 12 November 2020 Strategické plánování Přehled mise (McDonald ’s) Servírovat omezený počet teplého, chutného jídla rychle a v čistém, přátelském prostředí restaurace za přijatelnou cenu jak pro stolující zákazníky, tak i pro odnášku a to celosvětově. 12 November 2020 Strategické plánování Hodnoty • V co společnost věří a za čím si stojí… 12 November 2020 Strategické plánování Hodnoty (Wal-Mart) • Šetrnost • Tvrdá práce • Neustálé zlepšování • Obětavost pro zákazníky • Skutečná péče o zaměstnance 12 November 2020 Strategické plánování SWOT : Strategická analýza • Interní analýza • Společnost sama o sobě • Externí analýza • Trh • Soutěž • Prostředí Příležitosti & Hrozby Silné stránky & Slabé stránky Strategie 12 November 2020 Strategické plánování • Proces destilace • IInterpretace: jiní lidé = jiné závěry • Kritická otázka: Co teď? • Zaklad na faktech- ne žádná přání • Nezbytné předpoklady--> pohotovostní plány • SWOT = základ pro strategické možnosti Co dělá strategickou analýzu dobrou? 12 November 2020 Strategické plánování Příprava plánu Náhled Vaší vize, mise a hodnot : 1. Seznam cílů jež mají být splněna, 2. Vypracovaná SWOT analýza, 3. Identifikace dostupných zdrojů, 4. Budování strategických možností – výběr jedné, 5. Seznam výsledných strategických myšlenek, 6. Seznam výsledných akčních položek, 7. Příprava formálního plánu 12 November 2020 Strategické plánování Implementace strategie & Kontrola 12 November 2020Copyrighted in its entirety, Dominique Garval, Strategické plánování CíleStrategieTaktika Akční položka 1 Akční položka 2 Akční položka 3 Akční položka m Strategická myšlenka 1 Strategická myšlenka 2 Strategická myšlenka n Cíl 1 Cíl p Formulace strategie Implementace strategie Akční položky 12 November 2020 Strategické plánování Organizační aspekty (McKinsey 7S Model) Společné hodnoty Zaměstnanci Struktura Dovednosti Styl Strategie Systémy 12 November 2020 Strategické plánování Tvrdé prvky Měké prvky Aspekty plánování Úkol 1 2 3 4 5 6 7 . . . Čas (Časové vazby) Deadline 12 November 2020 Strategické plánování Ganttův diagram Finanční Projekce Přijatelné? Předělat Plán Počáteční Plán Finanční Projekce Přijatelné? Předělat Plán Finanční Projekce Přijatelné? Plán ověřen Ne Ne Ano Výkon Finanční ověření plánu 12 November 2020 Strategické plánování