UA105 – Didaktika informatiky II RNDr. Jaroslav PELIKÁN, Ph.D. katedra počítačových systémů a komunikací Fakulta informatiky Masarykovy univerzity Botanická 68a, 602 00 BRNO kanc.: A209, ( : +420 – 549 495 751 E-mail: pelikan@fi.muni.cz http://www.fi.muni.cz/usr/pelikan > 13/10/2020 2 Cíl předmětu •Umožnit studentům prezentovat zadané téma z oblasti informatiky a výpočetní techniky formou výuky na střední škole • •Na konci tohoto kurzu student bude: –znát základní metodické postupy používané při výuce informatiky na střední škole –schopen prezentovat zadané téma formou výuky na střední škole > 13/10/2020 3 Osnova •Metodická doporučení pro výuku předmětu informatika a VT na SŠ •Osnovy a standardy pro výuku informatiky a VT na SŠ •Rámcové vzdělávací programy pro střední školy: –gymnázia –SOŠ –SOU > 13/10/2020 4 Požadavky k zápočtu •Aktivní účast na cvičeních •3 samostatné výstupy > 13/10/2020 5 Okruhy ke zkouškám •Procesory •Vnitřní (operační) paměti •Externí paměťová média •Periferní zařízení počítače •Operační systémy •Lokální počítačové sítě •Počítačová síť Internet a její služby •Jednoduché datové typy •Strukturované datové typy •Příkazy jazyka Pascal > 13/10/2020 6 Metodická doporučení (1) •Nesvádějte své případné neúspěchy na: –špatné vybavení školy –vstupní úroveň znalostí žáků > 13/10/2020 7 Metodická doporučení (2) •Starejte se o to jací jsou a jací by měli být vaši absolventi: –je přirozený jev, že: •žáci na počátku studia ještě mnoho věci neznají •většina z nich by sama od sebe nestudovala •Tato skutečnost byla jedním z důvodů pro vznik vašeho povolání •Neměla by vás překvapovat ani deprimovat a nemůže omluvit horší výsledky vaší práce > 13/10/2020 8 Metodická doporučení (3) •Nebojte se: –učitel se může od žáků dočkat mnoha věcí –dočká se většiny toho čeho se bojí –přehnaně dokonalá preventivní opatření proti „špatnostem“ ze strany žáků mohou být příčinou malé efektivity vyučovacího procesu –zabírají čas učiteli i žákům –stávají se intelektuální výzvou jak je překonávat –orientují úsilí žáků špatným směrem > 13/10/2020 9 Metodická doporučení (4) •Nemůžete-li naučit, snažte se alespoň nezpro-tivit: –každý žák by měl odcházet alespoň s takovou úrovní vědomostí i chutí do práce s jakou k vám přišel –týká se zejména vynikajících žáků –patří k velkému umění učitele, aby dokázal svým předmětem vyvolat u žáků zájem –látku vysvětlujte vždy s nadšením > 13/10/2020 10 Metodická doporučení (5) –snažte se žáky vhodným způsobem motivovat –motivací předejdete otázkám typu „K čemu nám to bude?“ > 13/10/2020 11 Metodická doporučení (6) •Pamatujte, že první mohou být posledními a poslední prvními: –na vaši školu budou přicházet žáci, kteří již mají s výpočetní technikou jisté zkušenosti (základní škola, zájmové kroužky) –vznikají tak velké rozdíly v šíři i hloubce vstup-ních vědomostí žáků •tato skutečnost vnáší do kolektivu jisté napětí a má na některé žáky negativní psychologický vliv –jen velmi málo žáků má takové znalosti, že by výuku vašeho předmětu nepotřebovali > 13/10/2020 12 Metodická doporučení (7) –bývá však více žáků, kteří si to o sobě myslí: •tito žáci mívají jen povrchní znalosti, nezdravé sebevědomí a nedostatek sebekritiky •tyto žáky je nutné včas odlišit a usměrnit •může se stát, že tito žáci sami nepostřehnou rozdíl v požadované hloubce vědomostí a stanou se nakonec horšími než jejich spolužáci –další „rizikovou“ skupinu tvoří žáci s malými (nebo žádnými) vstupními vědomostmi •je nutné tyto žáky chránit před působením žáků pře-dešlé skupiny > 13/10/2020 13 Metodická doporučení (8) •jejich povýšené projevy mohou slabším žákům zcela vzít chuť do práce a radost z ní –zkušenosti ukazují, že při správném vedení výuky se nakonec smazávají rozdíly způsobené před-běžnými znalostmi a žáci jsou rozvrstveni tak, jak to odpovídá jejich intelektuální úrovni, zájmu o věc a pracovitosti •Při práci u tabule mohou žáci používat jen to, co již bylo probíráno: –použití dosud neprobíraných technik činí žákovu práci nesrozumitelnou pro ostatní – > 13/10/2020 14 Metodická doporučení (9) •Nesnažte se ve výuce působit jako velcí od-borníci, ale snažte se, aby se velcí odborníci stali z vašich žáků: –vyučovací hodina má být vždy koncipována pro určitý okruh posluchačů a nikdy by neměla za-strašit –vyučovací hodiny, kde vyučující myslí více na to, co jim řeknou jeho kolegové, než na to co dají žákům, jsou špatné > 13/10/2020 15 Metodická doporučení (10) –podobně zavrženíhodné jsou i takovéto učební materiály –srozumitelnost však nesmí být nahrazena příliš-ným popularizováním a tím i velkou nepřesností – > 13/10/2020 16 Metodická doporučení (11) •Co nedokážete vysvětlit dobrému žákovi, to jste sami nepochopili: –není mnohdy nutné budovat složitý formální aparát –platí, že skutečně důležité výsledky a metody (vyučované na střední škole) mají základní myšlenku, u které jsme schopni se obejít bez budování složitých teorií – > 13/10/2020 17 Metodická doporučení (12) •Nechť je vašim cílem, aby vaši žáci zvládli práci s výpočetní technikou lépe než vy: –tohoto cíle asi v globále nikdy nedosáhnete –v předmětu, kde jde spíše o řešení vcelku snadno formulovatelných úloh a o samu metodiku řešení, než o budování složité teorie, se velmi často objeví žák, který úlohu v nějakém ohledu vyřeší lépe než učitel –dobrý učitel se takové situace nebojí, ale snaží se ji naopak navozovat > 13/10/2020 18 Metodická doporučení (13) •Práce na hranicích možností je vždy zajíma-vá: –jedná se o zásadu, jak zaměstnat vynikající žáky a rovněž o základní metodické východisko pro výuku informatiky a VT –neměli byste žáky naučit jakkoliv vyřešit určitý úkol, ale dbát rovněž na to, aby řešení bylo po metodické stránce správné –každý žák by měl dostat úlohu, která by ho bavila a využila jeho možností > 13/10/2020 19 Metodická doporučení (14) –je nutné si uvědomit, že hranice možností leží u každého žáka někde jinde –při vaši výuce by měl každý žák své vědomosti a dovednosti dále rozvíjet – > 13/10/2020 20 Metodická doporučení (15) •Dobrá pravidla mají ještě lepší výjimky: –mnoho poznatků z informatiky a výpočetní tech-niky (vyučovaných na SŠ) nemá absolutní plat-nost –jejich praktické důsledky mají většinou formu doporučení k dodržování jisté kázně a varování před jistými postupy –tyto poznatky by se měly učit především osobním příkladem a vytvářením osobního vztahu žáků k nim > 13/10/2020 21 Metodická doporučení (16) –jejich pouhé deklarování se míjí účinkem: •dobří žáci jim nevěří •horší je berou jako dogmata –skutečná cena těchto zásad se projeví až v okam-žiku, kdy si uvědomí svoji svobodu je porušit –jejich porušení by však mělo být motivováno sil-nými důvody –výuka informatiky a VT, je-li dobře vedena, nám skýtá určitou šanci učit žáky činit vlastní rozhod-nutí a nést za ně odpovědnost –tento aspekt výuky by neměl zaostávat za její faktografickou stránkou > 13/10/2020 22 Metodická doporučení (17) •Nenuťte žáky, aby sdíleli vaše názory, ale snažte se, aby je před případným odmítnutím pochopili: –tam, kde tvrzení nelze dokázat, nemůže stačit je přenést a nezaujmout k nim vlastní postoj –stávají se pak nezajímavými či podezřelými pro lepší žáky, a nepochopitelnými pro žáky slabší > 13/10/2020 23 Metodická doporučení (18) •Nebojte se učit se od žáků: –při výuce informatiky a VT je možné a žádoucí, aby žák byl chápán jako partner vyučujícího, nikoliv jen jako „objekt výuky“ > 13/10/2020 24 Metodická doporučení (19) •Ovládnutí obsluhy počítače či programova-cího jazyka nejsou skutečné cíle, ale pouze prostředky k jejich dosažení: –výuka vázaná přesně na daný konkrétní progra-mový produkt není žádoucí, neboť popírá po-krok, který byl a bude v této oblasti dosažen –cílem by mělo být zejména pochopení principů, které se na konkrétním produktu demonstrují a jehož zvládnutí je rovněž vyžadováno –výuka se takto stává více nadčasovou > 13/10/2020 25 Metodická doporučení (20) •Velmi produktivní formou výuky je oprava prací žáků a diskuse nad nimi: –předmět informatika a VT se není možné učit pouze z učebnic a prohlížením si profesionálních produktů –žáky nestačí pouze zásobovat vědomostmi, předat jim návyky systematické práce a motivovat je k vlastní tvorbě –je třeba vždy znovu konfrontovat postup, který pro řešení úlohy žák zvolil –z této diskuse získává nejen žák, ale i učitel > 13/10/2020 26 Metodická doporučení (21) •Probíranou látku je třeba neustále moderni-zovat: –tato zásada platí v informatice a VT mnohem více než v jiných předmětech –probírání pouze zastaralých technologií působí dojmem, že v oboru již nemáte aktuální znalosti a že vám „ujel vlak“ –mnohdy však není možné probírat pouze moderní technologie, protože k jejich správnému pocho-pení je nezbytné znát i historický vývoj –vámi probíraná látka by vám samotným neměla zevšednět > 13/10/2020 27 Metodická doporučení (22) •Správnost, čitelnost, modifikovatelnost, efektivita: –základní kritéria pro posouzení a hodnocení práce žáka –je nezbytné abychom při hodnocení práce žáka, kromě věcných chyb, věnovali i pozornost chybám „stylistickým“ –nesmíme se spokojit s tím, že práce byla pouze splněna, ale je nutné vyžadovat i dodržování správné metodiky > 13/10/2020 28 Metodická doporučení (23) •Pracujte s VT také vy sami: –je nezbytné, aby vaše výuka byla podepřena i osobními zkušenostmi –nelze vystačit pouze teoretickými poznatky vyčtenými ze sebelepších publikací > 13/10/2020 29 Metodická doporučení (24) •Je nezbytné umět se vypořádat s nedostateč-ným (neexistujícím) vybavením: –před začátkem vaší výuky na škole je nezbytné seznámit se s jejím technickým a programovým vybavením –probíranou látku a kladené úkoly, pak musíte volit adekvátně tomuto vybavení –i s méně kvalitním vybavením, lze dosáhnout pozoruhodných výsledků –zkuste si sami někdy pracovat přesně ve stejných podmínkách jako vaši žáci > 13/10/2020 30 Metodická doporučení (25) •Výpočetní technika je pouze prostředek: –počítač a práce s ním nesmějí být sami o sobě účelem –jsou pouze novým nástrojem v rukou lidstva > 13/10/2020 31 Práce s počítačem (1) •Předmět nazývaný též jako výpočetní technika •Určen pro SOŠ a SOU •Připravuje žáky k tomu, aby byli schopni účel-ně a účinně využívat výpočetní techniku v: –budoucím zaměstnání –průběhu přípravy v jiných předmětech svého studia •Určen pro výuku v oborech, kde profesní uplatnění nevyžaduje hlubší znalost práce s počítačem > 13/10/2020 32 Práce s počítačem (2) •Výuka je zaměřena pouze na osvojení znalostí z uživatelského hlediska •Obecné cíle předmětu: –naučit žáky využívat standardní a aplikační pro-gramové vybavení počítače –poskytnout žákům základ umožňující využívání osobního počítače v dalším studiu i v praxi • > 13/10/2020 33 Práce s počítačem (3) •Výchovně vzdělávací cíle. Žáci: –se seznámí s počítačem typu IBM PC a s připojo-vanými zařízeními a naučí se je obsluhovat –se naučí samostatně pracovat se standardním apli-kačním programovým vybavením běžně používa-ným na počítačích –zejména získají dovednosti v ovládání a využí-vání: •textových editorů •databázových programů •obslužných programů > 13/10/2020 34 Práce s počítačem (4) –získají dovednost vyhledávání a získávání infor-mací z vnějšího mediálního zdroje –se seznámí s možnostmi použití aplikačních pro-gramů v oboru jejich vzdělání •Klíčové dovednosti: –poskytuje a rozvíjí především dovednosti využívat informační technologie a pracovat s informacemi –interpersonální (dovednost spolupracovat) –personální (zdokonalování vlastního učení) –řešení problému (analýza problému, zvažování a návrh řešení) > 13/10/2020 35 Práce s počítačem (5) •Výuka je orientována hlavně na dovednosti žáků získávané praktickým zvládáním práce na počítači •Výklad je obvykle souběžný k probíhajícím činnostem žáků na počítači •Vyučující přistupuje k výkladu, k praktickým činnostem i k dělení třídy do skupin s ohledem na rozdílný stupeň dovedností > 13/10/2020 36 Práce s počítačem (6) •Ve výuce se vytvářejí vazby s různými před-měty v závislosti na vyučované tématice, např.: –textový editor – český jazyk –CD-ROM – dějepisné učivo –tabulkové procesory – matematika –vhodná je i vazba s výukou psaní na stroji •Výuka probíhá v učebně vybavené osobními počítači > 13/10/2020 37 Práce s počítačem (7) •Vybavení učebny by mělo být takové, aby by-la možnost samostatné činnosti každého žáka na počítači •Pokud není možnost pracovat s nosiči CD-ROM a sítí Internet, je potřebné alespoň demonstrační seznámení •Osnova předmětu je rozložena do dvou let (vždy v rozsahu 66 vyučovacích hodin ročně, tj. 132 hodin celkem) > 13/10/2020 38 Práce s počítačem (8) •Osnovu výkladu vyučující koordinuje s vyba-vením učebny, potřebami oboru studia a aktuálními zájmy žáků •Osnova je koncipována obecně a umožňuje vyučujícímu se rozhodnout, zda bude nejdříve aplikovat práci v prostředí MS-DOS a jako doplnění práci v MS-Windows, nebo zda přistoupí přímo k práci ve Windows a pouze provede doplnění či seznámení s prací v MS-DOSu > 13/10/2020 39 Práce s počítačem (9) •Je možné (s ohledem na připravenost žáků a jejich dovednosti) přesouvat části obsahu z druhého roku výuky do prvého, zejména ve vztahu k zahájení práce v interaktivním gra-fickém prostředí Windows v prvním roce výuky předmětu • > 13/10/2020 40 Práce s počítačem (10) •Po skončení prvého roku výuky předmětu žáci: –znají způsob práce na osobním počítači, základní ovládání vlastního počítače i připojených zařízení, včetně ovládání potřebných pojmů –dovedou aktivně využívat jeden textový editor a operační systém a orientují se v možnostech jiného editoru –zvládají práci s adresáři (složkami) a soubory, včetně práce s disketami a možnostmi přenosu souborů > 13/10/2020 41 Práce s počítačem (11) •Po skončení druhého roku výuky předmětu žáci: –ovládají hlavní uživatelské funkce vybraných aplikačních programů (tabulkového procesoru, databázového systému, příp. dalších systémů použitelných v jejich budoucí praxi) –ovládají (alespoň jsou seznámeni) se způsobem využívání informačně rozsáhlých databázových systémů na nosičích CD-ROM –ovládají možnosti hledání informací v síti Internet > 13/10/2020 42 Práce s počítačem (12) •1. Úvod –1.1 Obsah a význam předmětu, využití počítačů –1.2 Pravidla provozu učebny •2. Počítače a připojená zařízení –2.1 Počítače, osobní počítače, vlastnosti osobního počítače, uvedení do provozu –2.2 Části počítače, hardware, software –2.3 Paměti, disky a diskety, formáty a typy disků a disket, formátování –2.4 Připojená zařízení, monitory, tiskárny a další zařízení – typy, parametry > 13/10/2020 43 Práce s počítačem (13) •3. Operační systémy –3.1 Operační systém MS-DOS, konfigurace, soubor, adresář, stromová struktura adresářů, základní příkazy, nadstavby nad MS-DOS, příklady, praktické ovládání nebo (viz pojetí předmětu) Operační systém MS-Windows, ovládání, práce se soubory a složkami, možnosti nastavení > 13/10/2020 44 Práce s počítačem (14) •4. Textový editor v praktickém použití –4.1 Interaktivní grafické prostředí pro práci počítače –4.2 Zahájení a ukončení práce –4.3 Zápis, opravy a uložení textu, formátování textu –4.4 Další možnosti editoru –4.5 Tisk •5. Prohloubení dovedností práce v textovém editoru, příp. práce v dalším textovém editoru > 13/10/2020 45 Práce s počítačem (15) •1. Počítače, jejich možnosti a vhodnost použití, viry, tvorba archivů – 1.1 Viry, antivirová ochrana – 1.2 Archivace a komprese dat – 1.3 Nákup počítače: faktory volby typu, cenové relace, servisní podmínky, leasing, odepiso- vání – 1.4 Programy, autorská práva, nákup > 13/10/2020 46 Práce s počítačem (16) •2. Tabulkový procesor – 2.1 Úvod, funkce, základy ovládání – 2.2 Základní operace v tabulce – 2.3 Vzorce a jednoduché funkce (matematické, statistické), – 2.4 Tiskové sestavy, tisk > 13/10/2020 47 Práce s počítačem (17) •3. Sítě počítačů, druhy sítí, základní pojmy, INTERNET – 3.1 Lokální počítačové sítě (LAN) – rozdělení, rychlost přenosu, ochrana dat, spolehlivost, příklad síťových systémů, sdílení dat, tisk v síti, komunikace (elektronická pošta) – 3.2 Rozsáhlé počítačové sítě (WAN), principy, spojení více sítí mezi sebou, modemy, rychlost přenosu) > 13/10/2020 48 Práce s počítačem (18) – 3.3 INTERNET – vyhledávací, přenosové a komunikační funkce – 3.4 Prohlížecí programy, internetovské stránky, hypertext •4. Grafické editory –4.1 Základní funkce grafických systémů (ukázky např. AutoCAD, CorelDraw, CorelPhotopaint) •5. Práce s CD-ROM, audiovizuální digitální informace > 13/10/2020 49 Práce s počítačem (19) •6. Speciální aplikační programy – 6.1 Speciální aplikační programy (např. účetnict- ví, evidenční programy, geografické progra- my) vhodné pro využití v oblasti uplatnění absolventů > 13/10/2020 50 Rámcové vzdělávací programy (1) •V roce 2004 MŠMT ČR schválilo nové prin-cipy v politice pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let •Toto rozhodnutí změnilo systém dokumentů popisujících obsah a cíle vzdělávání (tzv. kurikulární dokumenty) •Kurikulární dokumenty jsou nyní vytvářeny na dvou úrovních: –státní –školské > 13/10/2020 51 Rámcové vzdělávací programy (2) •Státní úroveň představuje: –Národní program pro rozvoj vzdělávání –Rámcové vzdělávací programy (RVP) •Národní program vzdělávání vymezuje počá-teční vzdělávání jako celek •Rámcové programy vymezují závazné „rámce“ pro jednotlivé etapy vzdělávání: –předškolní –základní –střední > 13/10/2020 52 Rámcové vzdělávací programy (3) •Školní úroveň představuje školní vzdělávací programy (ŠVP), podle kterých se uskutečňuje výuka na jednotlivých školách Národní program vzdělávání Rámcové vzdělávací programy RVP PV RVP ZV příloha RVP ZV-LMP RVP G RVP GSP RVP SOV Ostatní RVP Školní vzdělávací programy Školní úroveň > Rámcové vzdělávací programy (4) •RVP PV: RVP pro předškolní vzdělávání •RVP ZV–LMP: RVP pro základní vzdělávání a příloha RVP programu pro základní vzdělávání upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením •RVP G: RVP pro gymnázia •RVP GSP: RVP pro gymnázia se sportovní přípravou •RVP SOV: RVP pro střední odborné vzdělávání •Ostatní RVP např.: –RVP ZUV: RVP pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání –RVP JŠ: RVP pro jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky • > 13/10/2020 54 Rámcové vzdělávací programy (5) •RVP vycházejí z nové strategie vzdělávání •Tato strategie zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě •Rámcové vzdělávací programy: –vycházejí z koncepce celoživotního učení –formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělá-vání –podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání > 13/10/2020 55 RVP pro gymnázia (1) •Určen pro tvorbu ŠVP na čtyřletých gymná-ziích a vyšším stupni víceletých gymnázií •Stanovuje základní vzdělávací úroveň pro všechny absolventy gymnázií, kterou musí škola respektovat ve svém školním vzděláva-cím programu •Specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci na konci vzdělávání na gymnáziu dosáhnout •Vymezuje závazný vzdělávací obsah – očeká-vané výstupy a učivo > 13/10/2020 56 RVP pro gymnázia (2) •Zařazuje jako závaznou součást vzdělávání průřezová témata s výrazně formativními funkcemi •Podporuje komplexní přístup k realizaci vzdě-lávacího obsahu, včetně možnosti jeho vhod-ného propojování •Předpokládá volbu různých vzdělávacích po-stupů, různých metod a forem výuky ve shodě s individuálními potřebami žáků > 13/10/2020 57 RVP pro gymnázia (3) •Umožňuje modifikaci vzdělávacího obsahu pro vzdělávání žáků se speciálními vzděláva-cími potřebami a žáků mimořádně nadaných •Vzhledem k tomu, že se na nižším stupni více-letých gymnázií realizuje základní vzdělávání, a žáci zde vzdělávaní tak plní povinnou školní docházku, řídí se vzdělávání na nižším stupni víceletých gymnázií RVP pro základní vzdě-lávání > •Rámcový vzdělávací program pro gymnázia se vztahuje pouze na vzdělávání ve čtyřletých gymnáziích a na vzdělávání na vyšším stupni víceletých gymnázií •Na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií by si žák měl osvojit: –kompetenci k učení –kompetenci k řešení problémů –kompetenci komunikativní –kompetenci sociální a personální –kompetenci občanskou –kompetenci k podnikavosti 13/10/2020 58 RVP pro gymnázia (4) > 13/10/2020 59 RVP pro gymnázia (5) •Vzdělávací obsah je v RVP G orientačně roz-dělen do osmi vzdělávacích oblastí •Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou tvořeny jed-ním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory: –Jazyk a jazyková komunikace: •Český jazyk a literatura •Cizí jazyk •Další cizí jazyk –Matematika a její aplikace: •Matematika a její aplikace • > 13/10/2020 60 RVP pro gymnázia (6) –Člověk a příroda: •Fyzika •Chemie •Biologie •Geografie •Geologie –Člověk a společnost: •Občanský a společenskovědní základ •Dějepis •Geografie –Člověk a svět práce: •Člověk a svět práce • > 13/10/2020 61 RVP pro gymnázia (7) –Umění a kultura: •Hudební obor •Výtvarný obor –Člověk a zdraví: •Výchova ke zdraví •Tělesná výchova –Informatika a informační a komunikační techno-logie: •Informatika a informační a komunikační technologie •Průřezová témata: –Osobnostní a sociální výchova –Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech • > 13/10/2020 62 RVP pro gymnázia (8) –Multikulturní výchova –Environmentální výchova –Mediální výchova •Každá vzdělávací oblast obsahuje: –charakteristiku vzdělávací oblasti –cílové zaměření vzdělávací oblasti –vzdělávací obsah • > 13/10/2020 63 Informatika a ICT (1) •Charakteristika vzdělávací oblasti: –navazuje na oblast ICT v základním vzdělávání zaměřenou na zvládnutí základní úrovně infor-mační gramotnosti, tj. na dosažení znalostí a do-vedností nezbytných k využití digitálních techno-logií –prohlubuje u žáka schopnost tvůrčím způsobem využívat: •informační a komunikační technologie •informační zdroje •možnosti aplikačního programového vybavení – s cílem dosáhnout lepší orientaci v narůstajícím množství informací při respektování právních a etických zásad používání prostředků ICT • > 13/10/2020 64 Informatika a ICT (2) –žák je veden: •ke schopnosti aplikovat výpočetní techniku s využitím pokročilejších funkcí •k efektivnímu zpracování informací •k transformaci dosažených poznatků v systematicky uspořádané vědomosti –žák se seznámí se základy informatiky jako vědní-ho oboru, který studuje výpočetní a informační procesy z hlediska používaného hardwaru i soft-waru –cílem je: •zpřístupnit žákům základní pojmy a metody informa-tiky > 13/10/2020 65 Informatika a ICT (3) •napomáhat rozvoji abstraktního a systémového myšlení •podporovat schopnost vhodně vyjadřovat své myšlenky a smysluplnou argumentací je obhajovat •tvůrčím způsobem přistupovat k řešení problémů –žák se seznámí se základními principy fungování prostředků ICT a soustředí se na pochopení: –podstaty a průběhu informačních procesů –algoritmického přístupu k řešení úloh –významu informačních systémů –vzdělávací oblast Informatika a ICT: –vytváří platformu pro ostatní vzdělávací oblasti i pro mezipředmětové vztahy –vytváří žákovi prostor pro tvořivost, vlastní sebereali-zaci i pro týmovou spolupráci • > 13/10/2020 66 Informatika a ICT (4) –zvyšuje motivaci k tvorbě individuálních i skupinových projektů –vytváří příležitost k rozvoji vlastní iniciativy žáků –prohlubuje smysl žáků pro inovativnost –iniciuje využívání prostředků výpočetní techniky a Internetu k přípravě na vyučování a k celoživotnímu vzdělávání •Cílové zaměření vzdělávací oblasti: –vzdělávání v dané vzdělávací oblasti vede žáka k: •porozumění zásadám ovládání a věcným souvislostem jednotlivých skupin aplikačního programového vyba-vení a k vhodnému uplatňování jejich nástrojů, metod a vazeb k efektivnímu řešení úloh • > 13/10/2020 67 Informatika a ICT (5) •porozumění základním pojmům a metodám informati-ky jako vědního oboru a k jeho uplatnění v ostatních vědních oborech a profesích •uplatňování algoritmického způsobu myšlení při řešení problémových úloh •využívání prostředků ICT k modelování a simulaci přírodních, technických a společenských procesů a k jejich implementaci v různých oborech •tvořivému využívání spektra možností komunikačních technologií a jejich kombinací k rychlé a efektivní komunikaci •využívání výpočetní techniky ke zvýšení efektivnosti své činnosti, k dokonalejší organizaci práce a k týmové spolupráci na úrovni školní, republikové a mezinárodní • > 13/10/2020 68 Informatika a ICT (6) •využívání informačních a komunikačních technologií (on-line vzdělávání, spolupráce na zahraničních projektech) k celoživotnímu vzdělávání a vytváření pozitivních postojů k potřebám znalostní společnosti •využití možností výpočetní techniky a Internetu k poz-návacím, estetickým a tvůrčím cílům s ohledem ke glo-bálnímu a multikulturnímu charakteru Internetu •uvědomění si, respektování a zmírnění negativních vlivů moderních informačních a komunikačních technologií na společnost a na zdraví člověka, ke zna-losti způsobů prevence a ochrany před zneužitím a omezováním osobní svobody člověka • > 13/10/2020 69 Informatika a ICT (7) •získávání údajů z většího počtu alternativních zdrojů a odlišování informačních zdrojů věrohodných a kvalit-ních od nespolehlivých a nekvalitních •respektování a používání odborné terminologie infor-mačních a počítačových věd •poznání základních právních aspektů a etických zásad týkajících se práce s informacemi a výpočetní techni-kou, k respektování duševního vlastnictví, copyrightu, osobních dat a zásad správného citování autorských děl • > 13/10/2020 70 Informatika a ICT (8) •Vzdělávací obsah: –rozdělen do tří částí: •digitální technologie •zdroje a vyhledávání informací, komunikace •zpracování a prezentace informací –každá část je charakterizována: –očekávanými výstupy –učivem > 13/10/2020 71 Digitální technologie (1) •Očekávané výstupy: –žák: •ovládá, propojuje a aplikuje dostupné prostředky ICT •využívá teoretické i praktické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru k tvůrčímu a efektivnímu řešení úloh •organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití •orientuje se v možnostech uplatnění ICT v různých oblastech společenského poznání a praxe > 13/10/2020 72 Digitální technologie (2) •Učivo: –informatika: •vymezení teoretické a aplikované informatiky –hardware: •funkce prostředků ICT, jejich částí a periferií, technolo-gické inovace, digitalizace a reprezentace dat –software: •funkce operačních systémů a programových aplikací, uživatelské prostředí –informační sítě: •typologie sítí, Internet, síťové služby a protokoly, pře-nos dat – • > 13/10/2020 73 Digitální technologie (3) –digitální svět: •digitální technologie a možnosti jejich využití v praxi –údržba a ochrana dat: •správa souborů a složek, komprese, antivirová ochrana, firewall, zálohování dat –ergonomie, hygiena a bezpečnost práce s ICT: •ochrana zdraví, možnosti využití prostředků ICT handi-capovanými osobami > 13/10/2020 74 Zdroje a vyhledávání informací, komunikace (1) •Očekávané výstupy: –žák: •využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledá-vání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci •využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových progra-mů •posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a vě-rohodnost informačních zdrojů a informací •využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky > 13/10/2020 75 Zdroje a vyhledávání informací, komunikace (2) •Učivo: –Internet: •globální charakter Internetu, multikulturní a jazykové aspekty, služby na Internetu –informace: •data a informace, relevance, věrohodnost informace, odborná terminologie, informační zdroje, informační procesy, informační systémy –sdílení odborných informací: •diskusní skupiny, elektronické konference, e-learning –informační etika, legislativa: •ochrana autorských práv a osobních údajů > 13/10/2020 76 Zpracování a prezentace informací (1) •Očekávané výstupy –žák: •zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního softwaru, multimediál-ních technologií a Internetu •aplikuje algoritmický přístup k řešení problémů > 13/10/2020 77 Zpracování a prezentace informací (2) •Učivo: –publikování: •formy dokumentů a jejich struktura, zásady grafické a typografické úpravy dokumentu, estetické zásady publikování –aplikační software pro práci s informacemi: •textové editory, tabulkové kalkulátory, grafické editory, databáze, prezentační software, multimedia, modelo-vání a simulace, export a import dat –algoritmizace úloh: •algoritmus, zápis algoritmu, úvod do programování • >