Úvodní informace VB000 Základy odborného stylu, 3. a 4. sem. skupina • Studijní materiály Učební materiály ... sk. 03 a 04 (Šmerk) • https://is.muni.cz/auth/el/1433/podzim2020/VB000/um/um34/ • tam jsou i tyto slidy (vbooo.pdf; zčásti loňské, aktualizujú průběžně) • kontakt: Pavel Šmerk, smerk@mail.muni.cz, B317 • specifické konzultační hodiny nemám • na fakultě bývám 9:00-17:00 s mírným přesahem na obě strany • je vhodné se případně domluvit mailem • cíl předmětu: přispět k vyšší kvalitě textové části vaší BP • BP musejí napsat všichni, nezřídka jde o první takový text • => pokud možno co nejtěsnější vazba na vaši skutečnou práci (jak časově skrze omezení zápisu, tak požadovaným výstupem) • aby probírané věci odpovídaly tomu, co zhruba právě řešíte v praxi • lze doufat, že tak si z toho odnesete víc • abyste zbytečně nemuseli psát texty navíc • ale naopak získali zpětnou vazbu k „ostrým" textům • => pokud teď BP nebudete skutečně psát, doporučuji zápis odložit Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 1/25 Úvodní informace Podmínky získání kolokvia • docházka, 1 povolená neúčast, jinak omluvenky na SO • začátek BP, tedy úvod a (část) následující „přehledové" kapitoly • po domluvě možná jiná vhodná část práce • rozsah 1200+ slov, formát odpovídající požadavkům Fl • součástí bude titulní list a seznam literatury (min. 3 citace) • pro info budu chtít i (alespoň předběžné) zadání a vedoucího • jazyky: čeština, slovenština, angličtina • pro angličtinu doporučujú zvážit VV070 (osobní přístup jistý :-) • + využít Grammarly a dávat pozor na formálnost • termín: 23.12. (včetně; lze i dřív) • odevzdáte PDF + jeho zdroj do „odevzdávárny" předmětu v IS • Studijní materiály Odevzdávárny ->►... 3. a 4. sk. (Šmerk) • Prvotní verze + Další verze — sem odevzdáváte vy • 1. oprava + 2. oprava — sem vkládám opravené já • PDF okomentujú, v případě potřeby opravíte, když tak i vícekrát • zjevné triviální chyby ^> nepřijetí bez detailnější opravy Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 2/25 Hrubá osnova semináře • osnova a proč je „nelogicky" uspořádaná :-) • „dobrá" BP • reklamní okénko: |A"Tj=X • struktura práce • přehledová část — získání a zpracování zdrojů • úvod • citace (k tomu přednáška 5.11.) • jazyková správnost • požadavky na odevzdávaný text Seminář k VB000 Dobrá bakalářská práce Dobrá bakalářská práce proč vůbec chtít napsat dobrou bakalářskou práci? • neprojde text „zcela odbytý" => neodbýt zcela, ale s mírou? • (proč příliš neplatí „trojka je dobrá známka"?) • příklad exministra školství Josefa Dobeše • jak napsat dobrou bakalářskou práci? • musí mít nějaký kvalitní obsah (to je ovšem mimo záběr VB000) • + kvalitní formu, m. j.: (typo)grafická úroveň; jazyková správnost; adekvátní stylové prostředky; struktura výkladu; čtivost, plynulost • (ř. 10) není primárním cílem, pomáhá „jen" zprostředkovat obsah • ale tím je důležitá: dobrá forma usnadňuje čtenáři čtení a pochopení • (představte si text psaný bez čárek, „od prostředka", ...) • „neurazí, nenadchne" může být pro formu dobrý výsledek • „zlaté" pravidlo: nevzbuzovat nechtěnou pozornost — vědomé porušení konvencí může být obhajitelné, nezáměrné je zkrátka mínus • ^> je vhodné se s konvencemi, očekáváními seznámit • když si čtenář formy nevšimne, je to dobré, bude-li jej rušit, je to horší Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 4/25 Dobrá bakalářská práce Dobrá bakalářská práce, I^T^X • lze se to naučit? • možná ne vše (čtivost? — ovšem nejsme literární akademie :-) • VB000 či blog Adama" Herouta" mohou ukázat možná zlepšení • proč zrovna prof. Herout (FIT VUT)? Návodů „jak psát BP" jsou mraky, spíše z humanitních oborů — AH je informatik, má dlouhodobou zkušenost z „druhé strany barikády" a umí to podat • budu jej odkazovat často a odkazy budu značit takto" • pomoci může i inspirace vašimi předchůdci (přímé odkazy zde) • pochopitelně využití nebude nutně omezeno jen na BP • vzhledu textu mohou výrazně pomoci vhodně zvolené prostředky • velmi doporučujú |AT|=XH (viz část „Používejte LaTeX") a fithesis • i pokud T[=X neznáte, je BP výborná příležitost jej vyzkoušet • a naprostá většina oceněných prací používá fithesis • jak na to: PB029 (VB000) ap. — nebo „výměna střev" + Google • uživatelská přívětivost je dnes už téměř maximální • online šablona v nástroji Overleaf — lze rovnou tvořit • dokumentace, podpora v diskusním fóru (je to pro všechny fakulty) • (+ fithesis realizuje fakultní formální požadavky za vás) Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 5/25 Dobrá bakalářská práce Slide navíc: I^T^X pro „měniče vnitřností" • "it is useful to be familiar with the |A7j=X typesetting system" • ... ale není to úplně nezbytné • příručky navíc nepředpokládají Overleaf s vzorovým dokumentem • ale při troše smůly hned první pokus o vlastní BP může skončit s • You can't use 'macro parameter character #' in horizontal mode. • někdo hned vygooglí \#, jiný ztratí hromadu času, dalšího to odradí • pár drobností, co nemusejí být jasné z příkladu v Overleafu: • některé znaky ($ °/0 { } & # _) je nutno psát takto: \$ • i další, např. ~, mohou mít speciální význam, obecně zde či zde • odstavce se oddělují volnými řádky • více mezer je jako jedna • \příkaz bez {...} „sní" následující mezery, příp. ještě i argument: • \LaTeX je fajn = \5[^X\e fajn \LaTeX{} . . . = I^X je fajn • \~ a je „á", zatímco „~ a" získám jako \~{} a (a $\sim$ je „~" ap.) • velmi uvítám jakoukoli zpětnou vazbu dle vaší zkušenosti! Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 6/25 Přehledová kapitola Struktura práce • není závazný jednotný mustr, není to ale ani volná tvorba • primárně chci prezentovat své výsledky, to ale implikuje zbytek • jak konkrétně to ovšem bude vypadat, závisí na tématu/typu práce • zcela obecně: píšeme pro Frantu" + konkrétnější schémaH • „Přehledová kapitola" x „Teoretická část" • „přehledová kapitola" je jen pracovní název • „ta část textu, co je po Úvodu" není praktické označení • TČ implikuje dělení na „teoretickou" a „praktickou" část (viz i zdeH) • např. přehled HTML editorů není „teorie"; někteří to neradi slyší • nechci ani „TČ", ani „PK"; příklady 2016 (vše T|=X :-), viz i zde • Popis algoritmu (jakého algoritmu? Viz zdeH) • Analýza (viz ale názvy podkapitol, názvy kapitol jen člení obsah) • One-sorted universal algebra; Difficulties in many-sorted ... • Preliminaries; SyrnDIVINE • Virtualizace; Oracle VM VirtualBox • Základní pojmy z teorie her; Známé výsledky o patrolovacích hrách Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 7/25 Přehledová kapitola Přehledová kapitola • proč vůbec je třeba se tím zabývat? • nestavíte na zelené louce, na něco navazujete, chcete čtenáři vysvětlit kontext, nechcete vynalézat kolo, chcete znát konkurenci, ... • jak příslušné informace získat? • jak: je hledat & z nalezeného vybírat & vybrané zpracovávat, číst? • příklad: „podívej se na word2veď typicky "use Google" • => stránka projektu, na ní základní články (autor chce být citován) • chcete začít co nejpůvodnějším zdrojem, typicky Google nabídne • zde zrovna ale stránku projektu Google pár let „neuměl najít" • teď už je aspoň na první stránce výsledků • mimo VB000: z hromady textů umí udělat model vztahů mezi slovy • pokud jste slyšeli o GPT-3 (pěkně zde), word2vec je začátek • např. toto uměl už 2013 či zde (a cituje jej článek i ten blog) • chci zjistit, jak to funguje a jak by to šlo „ohnout" pro můj účel • zajímá mě, na co navazují autoři + kdo to jak používá dál • větvení (a pak spíš síť) dalších článků oběma směry dle odkazů Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 8/25 Přehledová kapitola Přehledová kapitola — hledání zdrojů • Google / Google Scholar (+ prohlížeč s integrovaným PDF viewerem) • na klik vyhledá obtažený název citovaného článku, na druhý otevře • naopak citující články jsou přístupné v GS pod odkazem Cited by • Portál elektronických informačních zdrojů MU -> Přehled zdrojů • ACM Digital Library, IEEE Xplore, ScienceDirect, SpringerLink, ... • vhodné přistupovat z IP adres MU, např. TOP3 dostupné, IEEE ne • "Authorized licensed use limited to: Masaryk University" (podle IP) • ve skutečnosti jsem si snad vždy vystačil s Googlem (a IP z MU) • Mimo oficiální zdroje: Sci-Hub, případně další • například toto není součástí předplacených zdrojů od Springeru • na Wikipedii zjistím, kde Sci-Hub zrovna sídlí, zkusím vyhledat • aktuálně nefunguje běžné hledání, je třeba zadat DOI => článek • teď už je jakože stažený, na první pokus šlo dostat i něco takového • zřejmě se při neúspěchu hledá i v Z-Library a Library Genesis Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 9/25 Přehledová kapitola Přehledová kapitola — výběr zdrojů • Google Scholar je nejrozsáhlejší — a nejméně „ovladatelný" • nelze s vyhledaným dělat nic, než co lze vidět na první pohled • Scopus (Elsevier), Web of Science (Clarivate Analytics, dříve TR) • příklad — abstrakty, klikatelné seznamy citovaného, ... • rozsáhlé možnosti filtrace a další práce se seznamy článků • výběrové => proti Google Scholar méně článků/citací/..., ale i chyb • Bengio Cited by ... čtvrtá citující je starší, 2002 (a necituje) • naopak nemusejí znát ani hledaný článek (WoS nezná ty o word2vec) • pozor (i obecně) na rozdílnosti v názvu (spaceword x Space Word) • dle Title Scopus článek nenajde, dle Title, Abstract, Keywords ano • někde mezi, rozsahem i možnostmi, je Microsoft Academie: viz • jak vybírat z případného množství? • (word2vec byl ovšem záměrně extrémní příklad) • název, abstrakt, obsah (výsledky, závěr, ...) • citovanost (kvalita článku), kvalita autora (srv zde [H-index] či zde), zdroje (článek ve WoS/Scopus, konference v CORE rank > B) Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 10/25 Přehledová kapitola Přehledová kapitola — predátorské zdroje • podvodné zdroje: Predatory open access publishing • <= různé „obchodní modely", tradiční x Open Access (i zdarma) • "Predatory journals have rapidly increased their publication volumes from 53,000 in 2010 to an estimated 420,000 articles in 2014, published by around 8,000 active journals." [viz + distribution + fees ... ] • testováno např. skrze SCIgen (lokálně), ale projde i f-word :-) • (NB: všimněte si struktury — vlastně to, co se po vás chce! :-) • Boalľs List (fake Antibeall) nástupci už anonymní • "Potential, possible, or probable predatory scholarly OA publishers" • kritika m. j., že nerozlišuje záměrný podvod od nízké kvality • pokus: 80+ % accepted Beall funguje — ovšem 20 % OK? • príklad článku přijatého k publikaci (viz stránky SCIgen či Wiki) • zdá se, že aj múdry schybí (časopis v horní 1/2 oboru ve WoS) • klamavé metriky: IF@JCR/WoS či Scopus x „komplexnější" metriky • vaření z vody podivnými osobami ("global" z Afriky a Asie :-) • hijacked journals, jak se stát editorem (tu i tu), konference (was+zde) • na okraj: šlo tak „zaútočit" i na Google Scholar Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 11/25 Přehledová kapitola Přehledová kapitola — pochybné zdroje • skrze citace na „predátory" asi nenarazíte, spíš přímým hledáním • kdy je ovšem potřeba obezřetnost obecně, viz příklad s p-hodnotou • plus ještě jednou odtud": „Když dáte do Googlu téma, které Vás zajímá, devět z deseti výsledků, které vypadnou, budou hlouposti." • nevím, mně ne: možná je to zaměřením nebo to podvědomě filtrujú, že se ani nedostanu k úvaze, že takový článek by neměl existovat, tak či tak obezřetnost nutná, podvodných či sporných zdrojů je mnoho • u přínosné myšlenky (př.?) asi netřeba řešit predátorství/nekvalitu • férový nekvalitní zdroj, férový vědec obětí predátora, ... (x plagiáty) • ale: posoudíte výsledky?! Kvalita zdroje ~ kvalita kontroly kvality :-) • špatná metodologie ap. — ale nikdo je nevaruje „takto ne" • rizikem je náhodně googlit a brát nalezené nekriticky • (sem patří i ResearchGate a obecně projekty, kde může být cokoli) • jak predátory odhalit? Kritéria často těžko posoudit, ty snadnější: • je v Beallově seznamu časopisů či nakladatelů • chlubí se klamavou metrikou; krátký čas mezi zasláním a přijetím • redakční rada je z „neevropských" jmen; příliš široký záběr;... Pavel Smerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 12/25 Přehledová kapitola Přehledová kapitola — zpracování zdrojů • zpracování většího množství: je to asi velmi individuální • rozhodně ale lze doporučit to nepodcenit • např. sledovat sama sebe, vyhodnocovat, jestli jednám efektivně • první dva články první den jsou jasné, ale šestý za dva týdny... • umět číst „povrchně" i důkladně • umět rychle zjistit, jestli mě článek zajímá, zorientovat se v něm • kde najdu podstatné, abstrakt, výsledky, závěr,... • umět číst pozorně a extrahovat (pro mě) podstatnou informaci • značit si zhruba, co kde je, pro snazší orientaci později? • značit si i nepochopené a hledat vysvětlení Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 13/25 Přehledová kapitola Přehledová kapitola: jak na ni • není žádný jednotný mustr, konkrétní podoby se budou lišit • pozitivní příklady či zde (bez záruky, nutno používat vlastní hlavu) • komplexní negativní příklad, výtky viz posudek, m. j.: • nepřijatelný poměr převzatého a původního • (v posudku zmíněných 30% už v pokynech není) • hromada irelevantních informací <= absence kritérií, co zařadit • toto na několika rovinách: celé kapitoly, resp. podkapitoly • popisuje HTML a CSS, ale ne JavaScript a JQuery • u CSS je to podstatné v poslední větě, před ní 3 strany vaty • nejasný výběr editorů + nejasný a nejednotný výběr informací o nich • u editorů chybí jakákoli vazba na téma práce f F pozic/sekc) • přitom i Úvod naznačuje, že se dozvíme právě toto • „Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat" (Antoine de Saint-Exupéry) • musíte mít jasno, proč uvádíte právě ty informace, které uvádíte • — a musí to být jasné i čtenáři Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 14/25 Úvod a struktura práce Uvod • je to úvod k textu, nikoli k problematice • uvedení do kontextu • vysvětlení problému, cíle práce (smysl; slovu „cíl" bych se vyhnul) • nedostatky existujícího stavu (příp. proč vůbec je potřeba to řešit) • jak práce problém řeší (metoda, hlavní výsledky) • uspořádání textu (co kde čtenář najde), příp. poznámky k formě • jako vždy: toto je jen „typická" struktura • lze se odchýlit, ale je nutné vědět, co děláte • párH dalších odkazůH (druhá část druhého už byla zdeH) • opakuje délkové omezení: tím se nenechte svazovat • samozřejmě ale jakákoli vata je zlo (nejen v úvodu) • špatný příklad úvodu (o práci se víc dozvím i z názvu) • opět nutné kritické oko: pozitivní příklad, kvůli úvodu ale jistě ne • ukázky + 2 úvodníH * triviality^ (+ test odstranění první věty) • [1] v „Biometrie" bylo toto — ale i tak by byla 1. půlka irelevantní • (a citovat slidy je také vesměs nevhodné) • problém začít => psát „od konce" a nepřidávat, co nemusím? • VB000: vyvarovat se nevhodného budoucího času (už to máte) Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 15/25 Úvod a struktura práce Ještě ke struktuře práce • už byloH • jako se text dělí na kapitoly a má nějaký úvod a závěr, opakování takového vzoru lze do jisté míry vidět i na úrovni kapitol či nižší • je potřeba vždy vědět, co v dané části textu chci čtenáři sdělit • na úrovni kapitol bude zpravidla vhodné to i explicitně napsat • na nižších úrovních se přinejmenším zamyslet, nakolik bude čtenáři zvolená posloupnost výkladu srozumitelná, čtenář se nesmí „ztratit" • podobně to platí pro „závěr", shrnutí právě řečeného • příklad, viz části 2, 2.4, ... (naopak Závěr zcela chybí:-) • naopak 6. kapitola zde skáče doprostřed děje f F infty/porovn/verz) • především tedy tu logickou strukturu musí mít rozmyšlenou autor • ještě jinak zdeH • ale pozor, nemusí to být úplně to stejné, viz 3 v příkladu výše • „něco" by tam mělo být vždy, „mikroúvod" dle potřeby • (vizuálně odděleno [\medskip ^> \noindent], může splývat: 3.1) Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 16/25 Citace Citace • viz přednáška (tam i slidy), příp. toto, zde jen obecně • kdysi bylo podstatné zpracování a nebyl podstatný autor • dnes nutno dobře odlišovat, co je převzaté a co původní či známé • citát = doslovné převzetí, graficky vymezené • osobně bych spíše nedoporučil, jistě ne v nějakém větším měřítku • může být vhodný pro spor s něčím, aby to parafráze nezkreslila • parafráze = vlastními slovy (např. zapojeno v textu) • tím se ovšem nezbavujeme povinnosti uvést zdroj • bibliografická citace = jednoznačná identifikace zdrojového díla • bibliografické údaje formátované dle citační normy (a druhu) díla • citace, bibliografický odkaz = odkaz na předchozí (zde jinak) • různé formy: [1], (Novák, 2012) ap. • seznam bibliografických citací = seznam použité literatury • v humanitních oborech nezřídka bibliografická citace i v poznámce pod čarou, v technických typicky jen odkaz a na konci seznam • je nepřípustné v seznamu literatury uvádět zdroje neodkazované z textu či naopak neuvést zdroj v textu odkazovaný Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 17/25 Citace Citace • poznámky k Wikipedii: postoje se různí • z definice nejde o primární literaturu, měli byste jít ke zdroji • pozor, nelze slepě převzít z Wikipedie, nutno zkontrolovat • mohl se změnit text, citát,... a nezměnit odkaz ap. • může být užitečné/obhajitelné jako footnote pro vysvětlení pojmu • ne vždy lze termín či zkratku snadno „vygoogliť: NLP • tedy skutečně mi jde o encyklopedickou informaci, kdy odkaz na primární literaturu by to spíš komplikoval (nemusí být čtenáři [snadno] dostupná, nebude to tam v optimální podobě, délce, složitosti, ...) • jako zdroji informací bych se Wikipedii vyhnul • citační normy: ČSN ISO 690, IEEE (či zde), Springer, ... • snad čitelnější zpracování ČSN + příklady, podobně i zde či zde • + pár poznámek k implementaci ČSN v IS MU • s fithesis stačí \cite{pubid} a správně rozlišovat „entry types" • pozornosti lze doporučit dokumentaci k defaultnímu stylu • nutné jednotné zpracování a forma (toto např. ne, viz i zde a zde) • chci-li plná jména, musím je občas hledat, ale není to těžké (př.) • při automatizaci (např. Bib7j=X) je nutné zkontrolovat výsledek Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 18/25 Pravopisná správnost Zdroje informací o pravopisu • Nakonec/na konec? Co je správně? Jak to zjistíte? Je to důležité? • základní otázka, když se po vás chce jazyková správnost • ne každý zdroj je ideální: Zásobování a.s. je kapku s otazníkem :-) • čeština: kodifikace a závaznost jazykových příruček • primárním zdrojem je Internetová jazyková příručka • je to lepší,? než muset využít možnost X • co může znamenat, když tam něco není? • srovnání s Lingeou: jak definujete test či těsto? • za pozornost může ale stát slovník synonym (ne ale pro „termíny") • slovenština: stran kodifikace patrně podobná situace(?) • Pravidlá slovenského pravopisu a slovníky (jsou odvážnější:-) • angličtina: nemá žádného regulátora • respektované instituce vydávají slovníky (Merriam-Webster) či style guides (The Chicago Manuál of Style, APA, ACS, Wikipedie, IEEE) • lze využít i korpusy či Academie Phrasebank, PDEV, ... (a Google) • české (i slovenské) pozornosti lze doporučit English or Czenglish? • je potřeba "academie English" (pár odkazů ještě zde) Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 19/25 Požadavky na odevzdávaný text Požadavky na odevzdávaný text: obecně • titulní list, úvodní kapitola a začátek následující, seznam literatury • rozsah cca 1200+ slov, formát odpovídající požadavkům Fl • např. tedy kapitoly budou číslované (Úvod nemusí) ap. • prostě jako byste to vzali z hotové práce • v odevzdáváme chci samostatně .pdf a zdroj (.doc, .tex, .bib, ...) • píšete-li v T|=Xu, .pdf nechci jen někde uvnitř .zip • odevzdáte-li jen .doc, zkontrolujete, že vygenerované .pdf je OK • vhodně přidejte zadání, vedoucího a použitou citační normu • např. na samostatnou stránku, s fithesis klidně další kapitola • stačí předběžné zadání a předpokládaný vedoucí • potrebujú vědět, kam vlastně text směřuje • necháváte-li sazbu literatury na fithesis, stačí zdroják • při použití fithesis nevadí ponechání stran navíc • poděkování, prohlášení, obsah, seznamy obrázků ap. • bez tabulek/obrázků ale v ostré verzi nezapomeňte nastavit \documentclass[...,nolot/nolof,...]{fithesis3} Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 20/25 Požadavky na odevzdávaný text Požadavky na odevzdávaný text: citace • očekávám alespoň 3 bibliografické citace • rozhodně neopisujte, IS m.j. dohledává k vloženému • jeden se divil, když opsal z textu, co v IS nebyl, a on se dohledal • číselné odkazy na literaturu vypadají takto [1], ne takto (1) • pochopitelně můžete používat jiné odkazy, např. (Novák, 2013) • bibliografické odkazy (např. to [1]) berte jako slovo ve větě • před nimi (právě) pevná mezera, aby nepadly na začátek řádku • slovo~\cite{id} nebo slovo~\cite{idl, id2} — [1, 2], ne [1 ][2] • pokud jsou na konci věty, jsou před tečkou, nikoli za tečkou • ale nemůže zastupovat větný člen, viz příklady zdeH • představte si footnote: jak uvádí1,... (třebaže T "in [" pro úsporu) • věta/text nechť je gramaticky korektní i bez bibliografických odkazů • musí být jasné, k čemu se odkaz vztahuje (větě, souvětí, odstavci) • někdy vhodné říct explicitně — může to být i (pod)kapitola • seznam musí být zpracován jednotně, viz dříve zde či zde • => u stejných typů zdrojů uvádějte stejné věci a stejným způsobem • neodkazujte články z časopisů či sborníků jako web (viz i zdeH) Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 21/25 Požadavky na odevzdávaný text Požadavky na odevzdávaný text: sazba • použijte zarovnání do bloku a dělení slov • v *~íj=Xu navíc zkontrolujte, že žádný řádek nepřetéká • jsem ochoten tolerovat, pokud by to nešlo snadno spravit (URL ap.) • obecně při použití *T|=Xu věnujte pozornost varovným hlášením • dodržujte pravidla pro zalomení řádků [~ či různé vlny] • rozlišujte spojovník - a pomlčku - resp. — [—, resp. —] • používejte Správné UVOZOVky [\uvO V \usepackage[czech]{babel}] • v angličtině zdvojit levý (zpětný) a pravý (normální) apostrof • před interpunkcí a footnote1 či zevnitř závorek nevkládejte mezery • 5kg či 5% ^ 5 kg či 5% (mezera pevná, optimálně zúžená [\,]) • neprodukujte sirotky ani vdovy • pokud tvoříte ve Wordu ap., v textu nemějte více mezer za sebou • ani pevnou vedle normální: obr. ~\ref{... obr. 1 x obr. 1 • vše to jsou snadno pohledem zkontrolovatelné věci • množství svědčící o absenci kontroly vrácení bez opravy Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 22/25 Požadavky na odevzdávaný text Požadavky na odevzdávaný text: různé + doporučení • nepoužívejte druhou osobu, opatrně i s první osobou • např. zdeH, zdeH či zdeH (plus hromada dalších postřehů) • m. j. další příklad, že jednou to nestačí:-) • u autorského plurálu opatrně zejména při práci ve skupině/labu/... • a u první osoby nemíchejte mn. č. a j. č. • pokud má zdroj DOI, uveďte • (další) jednoznačný identifikátor zdroje, př.: 10.1109/5.771073 • s http: //doi. org/ tvoří odkaz na zdroj => pohodlí pro čtenáře • v souboru.bib zadáváno jako doi = {10.1109/5.771073} • BiBlAT^X/biber automaticky vysází jako odkaz • spíše bych se vyvaroval měsíce vydání • pokud to nebudete chtít dohledávat všude, kde to půjde (ale i tak) • doporučený checklistH :-) • Socrative, room GOGEG01, příklady zde a zde Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 23/25 Požadavky na odevzdávaný text Poznámky k odevzdaným textům [zatím neaktuální] podstata vyznačených nedostatků by měla být srozumitelná • pokud ne, ptejte se (to je i cenná zpětná vazba pro mě) • něco jsou jen podněty, ne nutně chyby • typicky červeně chyby, zeleně stylistické problémy, žlutě různé • letos žádný Word, super:-) • zato hromada trivialit • např. chybějící mezery před [1], závorkami, za interpunkcí, ... • nesprávné uvozovky, s ap. na koncích řádků atd. atp. • z netriviálních: Úvod moc „zhurta" a/nebo bez motivace (příklad) • (k tomu ještě i tento drobný příklad) • příklad 1 („oprava" jsou spíš moje poznámky pro seminář:-) • x příklad 2, k zalamování odkazů aktuálně zde • a k písmu v obrázcích ještě příklad 3 a 6. odrážka zdeH) • zalamování názvu práce [\\]: příklad 4 či příklad 5 • rychlé odkazy na oceněné BP Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 24/25 Poslední slide • abstrakt/shrnutí: stručné (typicky odstavec) shrnutí obsahu práce • pomáhá čtenáři v rozhodnutí, jestli chce text číst (viz dříve) • účel, metody, výsledky, závěry, viz i zdeH • bez detailů, všeobecně známých věcí, stručně, výstižně • příklady (+ i -) třeba viz výše odkazy na oceněné BP • - příklad odjinud (za pozornost stojí i posudky A x F) • prezentace • přednáška 3.12., slidy Dany Hlaváčkové • (aktuální verzi chybí poslední slide s odkazy na videa) • a ten je přitom podle mě naprosto zásadní:-) • pár prvních slidů je k cvičným prezentacím (dříve v rámci VB000) • k tomu: čtvrtý odkaz na posledním slidu lépe zde • k fithesis existuje i fibeamer • a nově i mubeamer, kdo chce držet prst na tepu doby... • ... nebo normální beamer (tyto slidy jsou v něm) Pavel Šmerk (Fl MU) Seminář k VB000 podzim 2020 25/25