Zpracování přirozeného jazyka Aleš Horák E-mail: hales@fi.muni.cz http://nlp.fi.muni.cz/uui/ Obsah: Komunikace Gramatiky a syntaktická analýza Analýza přirozeného jazyka PA026 – Projekt z umělé inteligence Úvod do umělé inteligence 12/12 1 / 37 Komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace komunikace = cílená výměna informace pomocí produkce a vnímání (sdílených) pokynů – zvířata – až stovky pokynů (šimpanz, delfín, . . . ) – člověk – potenciálně neomezené množství, díky přirozenému jazyku Úvod do umělé inteligence 12/12 2 / 37 Komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace komunikace = cílená výměna informace pomocí produkce a vnímání (sdílených) pokynů – zvířata – až stovky pokynů (šimpanz, delfín, . . . ) – člověk – potenciálně neomezené množství, díky přirozenému jazyku 2 náhledy na přirozený jazyk: klasický (před 1953) – jazyk se skládá z vět, které jsou buď pravdivé nebo nepravdivé (srovnej s logikou) moderní (po 1953) – užití jazyka je jedna z možných akcí Wittgenstein (1953) Philosophical Investigations Searle (1969) Speech Acts Úvod do umělé inteligence 12/12 2 / 37 Komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace komunikace = cílená výměna informace pomocí produkce a vnímání (sdílených) pokynů – zvířata – až stovky pokynů (šimpanz, delfín, . . . ) – člověk – potenciálně neomezené množství, díky přirozenému jazyku 2 náhledy na přirozený jazyk: klasický (před 1953) – jazyk se skládá z vět, které jsou buď pravdivé nebo nepravdivé (srovnej s logikou) moderní (po 1953) – užití jazyka je jedna z možných akcí Wittgenstein (1953) Philosophical Investigations Searle (1969) Speech Acts Turingův test založen na jazyku ⇐ jazyk je pevně spojen s myšlením komunikace se tvoří pomocí řečových aktů (speech acts) jako jeden z typů agentových akcí cíl komunikace – Úvod do umělé inteligence 12/12 2 / 37 Komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace komunikace = cílená výměna informace pomocí produkce a vnímání (sdílených) pokynů – zvířata – až stovky pokynů (šimpanz, delfín, . . . ) – člověk – potenciálně neomezené množství, díky přirozenému jazyku 2 náhledy na přirozený jazyk: klasický (před 1953) – jazyk se skládá z vět, které jsou buď pravdivé nebo nepravdivé (srovnej s logikou) moderní (po 1953) – užití jazyka je jedna z možných akcí Wittgenstein (1953) Philosophical Investigations Searle (1969) Speech Acts Turingův test založen na jazyku ⇐ jazyk je pevně spojen s myšlením komunikace se tvoří pomocí řečových aktů (speech acts) jako jeden z typů agentových akcí cíl komunikace – změnit akce ostatních agentů Úvod do umělé inteligence 12/12 2 / 37 Komunikace Řečové akty Řečové akty Komunikační situace Mluvčí (speaker) → Promluva (utterance) → Posluchač (hearer) řečové akty směřují k naplnění cílů mluvčího: – informovat (inform) “Před tebou je jáma.” – ptát se (query) “Vidíš zlato?” – přikázat/žádat (command/request) “Zvedni to.” – slíbit/svěřit se s plánem (promise, commit to plan) “Rozdělím se s tebou o zlato.” – potvrdit (acknowledge) “OK” plánování řečových aktů vyžaduje znalosti: – komunikační situace – sémantiky a syntaxe (sdílených konvencí) – informace o Posluchači – cíle, znalosti, rozumnost Úvod do umělé inteligence 12/12 3 / 37 Komunikace Komunikační fáze (při informování) Komunikační fáze (při informování) průběh promluvy je možné rozložit na fáze: – záměr (intention) M chce informovat Po, že Pr – generování (generation) M vybírá slova W pro vyjádření Pr – syntéza (synthesis) M říká slova W – vnímání (perception) Po vnímá W ′ – analýza (analysis) Po odvozuje možné významy Pr1, . . . , Prn – zjednoznačnění (disambiguation) Po vybírá zamýšlený význam Pri – zahrnutí (incorporation) Po zahrne Pri do své báze znalostí Úvod do umělé inteligence 12/12 4 / 37 Komunikace Komunikační fáze (při informování) Komunikační fáze (při informování) průběh promluvy je možné rozložit na fáze: – záměr (intention) M chce informovat Po, že Pr – generování (generation) M vybírá slova W pro vyjádření Pr – syntéza (synthesis) M říká slova W – vnímání (perception) Po vnímá W ′ – analýza (analysis) Po odvozuje možné významy Pr1, . . . , Prn – zjednoznačnění (disambiguation) Po vybírá zamýšlený význam Pri – zahrnutí (incorporation) Po zahrne Pri do své báze znalostí Může přitom vzniknout chyba? – neupřímnost (Po nevěří Pr) – víceznačnost promluvy (Po zvolí špatné Pri ) – různé pochopení aktuální situace (zamýšlený význam mezi Pri není) Úvod do umělé inteligence 12/12 4 / 37 Komunikace Komunikační fáze (při informování) Komunikační fáze – příklad Mluvčízáměr generování syntéza Vědět(Po, “Wumpus je mrtvý.” [v u m p u s j e m r t v i:] ¬Na_živu(Wumpus1, S3)) Posluchačvnímání analýza zjednoznačnění “Wumpus je mrtvý.” syntaktická analýza: S NP Noun Wumpus VP Verb je Adjective mrtvý sémantická interpretace: ¬Na_živu(Wumpus, Teď ) Unavený(Wumpus, Teď ) pragmatická interpretace: ¬Na_živu(Wumpus1, S3) Unavený(Wumpus1, S3) ¬Na_živu(Wumpus1, S3)) zahrnutí Tell(KB, ¬Na_živu(Wumpus1, S3)) Úvod do umělé inteligence 12/12 5 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Obsah 1 Komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace Řečové akty Komunikační fáze (při informování) 2 Gramatiky a syntaktická analýza Gramatiky pro analýzu jazyka Lexikon pro agenta ve Wumpusově jeskyni Syntaktický strom Test na shodu Syntaktická analýza pomocí strojového učení 3 Analýza přirozeného jazyka Význam syntaktické analýzy Problémy při analýze přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka 4 PA026 – Projekt z umělé inteligence Úvod do umělé inteligence 12/12 6 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Gramatiky a syntaktická analýza zvířata používají místo vět izolované symboly ⇒ omezená sada komunikovatelných situací → žádná generativní kapacita gramatika specifikuje skladební strukturu složených pokynů – definuje formální jazyk pokynů formální jazyk = množina řetězců (vět) teminálních symbolů (slov) 2 náhledy na vztah věty a gramatiky: – S je správný řetězec/věta z jazyka ⇔ S je analyzovatelný danou gramatikou – příslušná gramatika generuje S ⇔ S je správný řetězec/věta z jazyka gramatika je zadána jako množina přepisovacích pravidel S → NP VP Pronoun → já | ty | on | . . . v tomto příkladu: S větný symbol – kořenový symbol gramatiky NP, VP neterminály já, ty, . . . terminály Úvod do umělé inteligence 12/12 7 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Typy gramatik Typy gramatik regulární (regular) neterminál → terminál[neterminál] S → aS S → b ekvivalentní síle konečných automatů, neumí an bn bezkontextové (context-free) neterminál → cokoliv S → aSb ekvivalentní síle zásobníkových automatů, umí an bn , neumí an bn cn kontextové (context-sensitive) – víc termů na levé straně (kontext neterminálu) ASB → AAaBB umí an bn cn rekurzivně vyčíslitelné (recursively enumerable) – bez omezení ekvivalentní síle Turingova stroje přirozený jazyk byl dlouho pokládán za bezkontextový → nyní prokázáno, že obsahuje kontextové prvky SliDo Úvod do umělé inteligence 12/12 8 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Typy gramatik Přesnost a pokrytí gramatiky u složitějších jazyků (např. přirozených) → jazyk L1 (generovaný gramatikou) se liší od zamýšleného jazyka L2 L1 L2 chybně generované chybně negenerované kvalita gramatiky: – pokrytí – procento vět jazyka L2 generovatelných gramatikou (|L1 ∩ L2|/|L2|) – přesnost – procento generovaných vět, které jsou správné věty jazyka L2(|L1 ∩ L2|/|L1|) – kombinová F-míra – harmonický průměr 2 · přesnost·pokrytí přesnost+pokrytí tvorba gramatiky . . . postupný proces zvyšování pokrytí a přesnosti gramatiky přirozených jazyků – velmi rozsáhlé a přesto většinou nepopisují plně ani angličtinu Úvod do umělé inteligence 12/12 9 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Gramatiky pro analýzu jazyka Gramatiky pro analýzu jazyka využívané pro syntaktickou analýzu pro lokální varianty – regulární gramatiky (regulární výrazy, např. pro extrakci informací ) pro vyjmenované větné struktury – bezkontextové gramatiky pro plný jazyk – (mírně) kontextové gramatiky praktické nástroje – většinou rozšíření bezkontextových gramatik (CFG): • Prolog – definite clause grammars, DCG • Java, Python – ANTLR (ANother Tool for Language Recognition) grammar Expr; prog: (expr NEWLINE)∗ ; expr: expr (’*’|’/’) expr | expr (’+’|’-’) expr | INT | ’(’ expr ’)’ ; NEWLINE: [\r\n]+ ; INT: [0-9]+ ; Úvod do umělé inteligence 12/12 10 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Gramatiky pro analýzu jazyka Gramatika – příklad 1 gramatika vět typu “The young boy sings a song.” # 1. část – pravidla sentence → noun_phrase, verb_phrase. noun_phrase → determiner, noun_phrase2. noun_phrase → noun_phrase2. noun_phrase2 → adjective, noun_phrase2. noun_phrase2 → noun. verb_phrase → verb. verb_phrase → verb, noun_phrase. # 2. část – lexikon determiner → ’the’. noun → ’boy’. determiner → ’a’. noun → ’song’. verb → ’sings’. adjective → ’young’. sentence([’the’, ’young’, ’boy’, ’sings’, ’a’, ’song’]). True Úvod do umělé inteligence 12/12 11 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Lexikon pro agenta ve Wumpusově jeskyni Lexikon pro agenta ve Wumpusově jeskyni Gramatika přímo na slovech je příliš rozsáhlá. Řešením je rozdělení slov do kategorií: podst. jméno: Noun → zápach | vánek | třpyt | nic | wumpuse | jáma | zlato | . . . sloveso: Verb → jsem | je | vidím | cítím | působí | zapáchá | jdu | . . . příd. jméno: Adjective → levý | pravý | východní | jižní | . . . příslovce: Adverb → tady | tam | blízko | vpředu | vpravo | vlevo | východně | jižně | vzadu | . . . vl. jméno: Name → Petr | Honza | Brno | FI MU | . . . zájmeno: Pronoun → já | ty | mě | toho | ten | ta . . . předložka: Preposition → do | v | na | u | . . . spojka: Conjunction → a | nebo | ale | . . . číslice: Digit → 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 kategorie můžeme dělit na otevřené (vyvíjející se) a uzavřené (stálé) Úvod do umělé inteligence 12/12 12 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Lexikon pro agenta ve Wumpusově jeskyni Morfologická analýza v češtině u lexikonu nestačí prostý výčet tvarů – je nutná morfologická analýza (morfologie=tvarosloví) skloňovaná a časovaná slova se rozkládají na segmenty pří-lež-it-ost-n-ými: pří – prefix; lež – kořen; it, ost, n – suffixy; ými – koncovka Úvod do umělé inteligence 12/12 13 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Lexikon pro agenta ve Wumpusově jeskyni Morfologická analýza v češtině u lexikonu nestačí prostý výčet tvarů – je nutná morfologická analýza (morfologie=tvarosloví) skloňovaná a časovaná slova se rozkládají na segmenty pří-lež-it-ost-n-ými: pří – prefix; lež – kořen; it, ost, n – suffixy; ými – koncovka základní tvar slova (lemma), podle koncovky se určují gramatické kategorie # slovník základních gramatických kategorií: sl_druh(lemma, pád, číslo, rod) → slovo. adj(’chytrý’, ’1’, ’j’, ’mž’) → ’chytrý’. adj(’chytrý’, ’2’, ’j’, ’mž’) → ’chytrého’. adj(’chytrý’, ’1’, ’mn’, ’mž’) → ’chytří’. Úvod do umělé inteligence 12/12 13 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Lexikon pro agenta ve Wumpusově jeskyni Morfologická analýza v češtině u lexikonu nestačí prostý výčet tvarů – je nutná morfologická analýza (morfologie=tvarosloví) skloňovaná a časovaná slova se rozkládají na segmenty pří-lež-it-ost-n-ými: pří – prefix; lež – kořen; it, ost, n – suffixy; ými – koncovka základní tvar slova (lemma), podle koncovky se určují gramatické kategorie # slovník základních gramatických kategorií: sl_druh(lemma, pád, číslo, rod) → slovo. adj(’chytrý’, ’1’, ’j’, ’mž’) → ’chytrý’. adj(’chytrý’, ’2’, ’j’, ’mž’) → ’chytrého’. adj(’chytrý’, ’1’, ’mn’, ’mž’) → ’chytří’. reálná morfologická analýza ČJ – program Majka na FI MU http://nlp.fi.muni.cz/projekty/wwwajka/ ajka>nejneuvěřitelněji nej-ne=uvěřiteln==ěji= (1022) uvěřitelně k6xMeNd3 ajka>hnát ==hná=t= (618) hnát k5eAmFaI =hnát=== (1030) hnát k1gInSc1,k1gInSc4 Úvod do umělé inteligence 12/12 13 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Lexikon pro agenta ve Wumpusově jeskyni Gramatická pravidla pro agenta ve Wumpusově jeskyni S → NP VP % já + cítím vánek | S Conjunction S % já cítím vánek + a + já jdu % na východ NP → Pronoun % já | Noun % jáma | Adjective Noun % levá jáma | Pronoun NP % toho + wumpuse | Noun Digit ‘,’ Digit % pole + 3,4 | NP PP % jáma + na východě | NP RelClause % toho wumpuse + ,který % zapáchá VP → Verb % zapáchá | VP NP % cítím + vánek | VP Adjective % je + třpytivý | VP PP % jdu + na východ | VP Adverb | Adverb VP % jdu + dopředu PP → Preposition NP % na + východ RelClause → ‘, který’ VP % ,který + zapáchá Úvod do umělé inteligence 12/12 14 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Syntaktický strom Syntaktický strom syntaktický strom vzniká během syntaktické analýzy a dává záznam o jejím průběhu: S NP Adjective Východní Noun jáma VP VP Adverb tady VP Verb působí NP Noun vánek Úvod do umělé inteligence 12/12 15 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Syntaktický strom Syntaktický strom syntaktický strom vzniká během syntaktické analýzy a dává záznam o jejím průběhu: S NP Adjective Východní Noun jáma VP VP Adverb tady VP Verb působí NP Noun vánek Úvod do umělé inteligence 12/12 15 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Syntaktický strom Syntaktický strom syntaktický strom vzniká během syntaktické analýzy a dává záznam o jejím průběhu: S NP Adjective Východní Noun jáma VP VP Adverb tady VP Verb působí NP Noun vánek Úvod do umělé inteligence 12/12 15 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Syntaktický strom Syntaktický strom syntaktický strom vzniká během syntaktické analýzy a dává záznam o jejím průběhu: S NP Adjective Východní Noun jáma VP VP Adverb tady VP Verb působí NP Noun vánek Úvod do umělé inteligence 12/12 15 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Syntaktický strom Syntaktický strom syntaktický strom vzniká během syntaktické analýzy a dává záznam o jejím průběhu: S NP Adjective Východní Noun jáma VP VP Adverb tady VP Verb působí NP Noun vánek Úvod do umělé inteligence 12/12 15 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Syntaktický strom Syntaktický strom syntaktický strom vzniká během syntaktické analýzy a dává záznam o jejím průběhu: S NP Adjective Východní Noun jáma VP VP Adverb tady VP Verb působí NP Noun vánek Úvod do umělé inteligence 12/12 15 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Syntaktický strom Konstrukce derivačního stromu Neterminály opatříme argumentem: sentence(sentence(NP,VP)) → noun_phrase(NP), verb_phrase(VP). sentence(s(N,V)) → noun_phrase(N), verb_phrase(V). noun_phrase(np(D,N)) → determiner(D), noun_phrase2(N). noun_phrase(np(N)) → noun_phrase2(N). noun_phrase2(np2(A,N)) → adjective(A), noun_phrase2(N). noun_phrase2(np2(N)) → noun(N). verb_phrase(vp(V)) → verb(V). verb_phrase(vp(V,N)) → verb(V), noun_phrase(N). determiner(det(the)) → ’the’. determiner(det(a)) → ’a’. adjective (adj(young)) → ’young’. noun(noun(boy)) → ’boy’. noun(noun(song)) → ’song’. verb(verb( sings )) → ’sings’. Úvod do umělé inteligence 12/12 16 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Syntaktický strom Konstrukce derivačního stromu Neterminály opatříme argumentem: sentence(sentence(NP,VP)) → noun_phrase(NP), verb_phrase(VP). sentence(s(N,V)) → noun_phrase(N), verb_phrase(V). noun_phrase(np(D,N)) → determiner(D), noun_phrase2(N). noun_phrase(np(N)) → noun_phrase2(N). noun_phrase2(np2(A,N)) → adjective(A), noun_phrase2(N). noun_phrase2(np2(N)) → noun(N). verb_phrase(vp(V)) → verb(V). verb_phrase(vp(V,N)) → verb(V), noun_phrase(N). determiner(det(the)) → ’the’. determiner(det(a)) → ’a’. adjective (adj(young)) → ’young’. noun(noun(boy)) → ’boy’. noun(noun(song)) → ’song’. verb(verb( sings )) → ’sings’. sentence(Tree, [’the’, ’young’, ’boy’, ’sings’, ’a’, ’song’]) Tree=s(np(det(’the’),np2(adj(’young’),np2(noun(’boy’)))), vp(verb(’sings’),np(det(’a’),np2(noun(’song’))))) Úvod do umělé inteligence 12/12 16 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Syntaktický strom Derivační strom analýzy v gramatikách sentence(Tree, [’the’, ’young’, ’boy’, ’sings’, ’a’, ’song’] , [ ]). Tree=s(np(det(’the’), np2(adj(’young’), np2(noun(’boy’)))), vp(verb(’sings’), np(det(’a’), np2(noun(’song’))))) s np det the np2 adj young np2 noun boy vp verb sings np det a np2 noun song Úvod do umělé inteligence 12/12 17 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Test na shodu Test na shodu Pokud však rozšíříme slovník: noun(noun(boys)) → ’boys’. verb(verb(sing)) → ’sing’. Narazíme na problém se shodou v čísle: sentence(_,[’a’, ’young’, ’boys’, ’sings’]). True sentence(_,[’a’, ’boy’, ’sing’]). True Úvod do umělé inteligence 12/12 18 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Test na shodu Test na shodu Pokud však rozšíříme slovník: noun(noun(boys)) → ’boys’. verb(verb(sing)) → ’sing’. Narazíme na problém se shodou v čísle: sentence(_,[’a’, ’young’, ’boys’, ’sings’]). True sentence(_,[’a’, ’boy’, ’sing’]). True Proto rozšíříme neterminály o další argument Num, ve kterém můžeme testovat shodu: sentence(sentence(NP,VP)) → noun_phrase(NP,Num), verb_phrase(VP,Num). Úvod do umělé inteligence 12/12 18 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Test na shodu Gramatika s testy na shodu sentence(sentence(N,V)) → noun_phrase(N,Num), verb_phrase(V,Num). noun_phrase(np(D,N),Num) → determiner(D,Num), noun_phrase2(N,Num). noun_phrase(np(N),Num) → noun_phrase2(N,Num). noun_phrase2(np2(A,N),Num) → adjective(A), noun_phrase2(N,Num). noun_phrase2(np2(N),Num) → noun(N,Num). verb_phrase(vp(V),Num) → verb(V,Num). verb_phrase(vp(V,N),Num) → verb(V,Num), noun_phrase(N,Num1). determiner(det(the),_) → ’the’. noun(noun(boy),sg) → ’boy’. determiner(det(a),sg) → ’a’. noun(noun(song),sg) → ’song’. verb(verb(sings),sg) → ’sings’. noun(noun(boys),pl) → ’boys’. verb(verb(sing), pl) → ’sing’. noun(noun(songs),pl) → ’songs’. adjective (adj(young)) → ’young’. Úvod do umělé inteligence 12/12 19 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Test na shodu Gramatika s testy na shodu sentence(sentence(N,V)) → noun_phrase(N,Num), verb_phrase(V,Num). noun_phrase(np(D,N),Num) → determiner(D,Num), noun_phrase2(N,Num). noun_phrase(np(N),Num) → noun_phrase2(N,Num). noun_phrase2(np2(A,N),Num) → adjective(A), noun_phrase2(N,Num). noun_phrase2(np2(N),Num) → noun(N,Num). verb_phrase(vp(V),Num) → verb(V,Num). verb_phrase(vp(V,N),Num) → verb(V,Num), noun_phrase(N,Num1). determiner(det(the),_) → ’the’. noun(noun(boy),sg) → ’boy’. determiner(det(a),sg) → ’a’. noun(noun(song),sg) → ’song’. verb(verb(sings),sg) → ’sings’. noun(noun(boys),pl) → ’boys’. verb(verb(sing), pl) → ’sing’. noun(noun(songs),pl) → ’songs’. adjective (adj(young)) → ’young’. sentence(_, [’a’, ’young’, ’boys’, ’sings’]). False Úvod do umělé inteligence 12/12 19 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Test na shodu Gramatika s testy na shodu sentence(sentence(N,V)) → noun_phrase(N,Num), verb_phrase(V,Num). noun_phrase(np(D,N),Num) → determiner(D,Num), noun_phrase2(N,Num). noun_phrase(np(N),Num) → noun_phrase2(N,Num). noun_phrase2(np2(A,N),Num) → adjective(A), noun_phrase2(N,Num). noun_phrase2(np2(N),Num) → noun(N,Num). verb_phrase(vp(V),Num) → verb(V,Num). verb_phrase(vp(V,N),Num) → verb(V,Num), noun_phrase(N,Num1). determiner(det(the),_) → ’the’. noun(noun(boy),sg) → ’boy’. determiner(det(a),sg) → ’a’. noun(noun(song),sg) → ’song’. verb(verb(sings),sg) → ’sings’. noun(noun(boys),pl) → ’boys’. verb(verb(sing), pl) → ’sing’. noun(noun(songs),pl) → ’songs’. adjective (adj(young)) → ’young’. sentence(_, [’a’, ’young’, ’boys’, ’sings’]). False sentence(_, [’the’, ’boys’, ’sings’, ’a’, ’song’]). False Úvod do umělé inteligence 12/12 19 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Test na shodu Gramatika s testy na shodu sentence(sentence(N,V)) → noun_phrase(N,Num), verb_phrase(V,Num). noun_phrase(np(D,N),Num) → determiner(D,Num), noun_phrase2(N,Num). noun_phrase(np(N),Num) → noun_phrase2(N,Num). noun_phrase2(np2(A,N),Num) → adjective(A), noun_phrase2(N,Num). noun_phrase2(np2(N),Num) → noun(N,Num). verb_phrase(vp(V),Num) → verb(V,Num). verb_phrase(vp(V,N),Num) → verb(V,Num), noun_phrase(N,Num1). determiner(det(the),_) → ’the’. noun(noun(boy),sg) → ’boy’. determiner(det(a),sg) → ’a’. noun(noun(song),sg) → ’song’. verb(verb(sings),sg) → ’sings’. noun(noun(boys),pl) → ’boys’. verb(verb(sing), pl) → ’sing’. noun(noun(songs),pl) → ’songs’. adjective (adj(young)) → ’young’. sentence(_, [’a’, ’young’, ’boys’, ’sings’]). False sentence(_, [’the’, ’boys’, ’sings’, ’a’, ’song’]). False sentence(_, [’the’, ’boys’, ’sing’, ’a’, ’song’]). True Úvod do umělé inteligence 12/12 19 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Test na shodu Podmínky v těle pravidel Gramatiky mohou mít pomocné podmínky v těle pravidel (kód) CFG pro vyhodnocení artimetického výrazu: E → T + E | T − E | T T → F ∗ T | F/T | F F → (E) | f zapíšeme včetně výpočtu hodnoty výrazu: expr(X) → term(Y), ’+’, expr(Z), {X is Y+Z}. expr(X) → term(Y), ’-’, expr(Z), {X is Y-Z}. expr(X) → term(X). term(X) → factor(Y), ’*’, term(Z), {X is Y∗Z}. term(X) → factor(Y), ’/’, term(Z), {X is Y/Z}. term(X) → factor(X). factor (X) → ’(’, expr(X), ’)’. factor (X) → X, {integer(X)}. Úvod do umělé inteligence 12/12 20 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Test na shodu Podmínky v těle pravidel Gramatiky mohou mít pomocné podmínky v těle pravidel (kód) CFG pro vyhodnocení artimetického výrazu: E → T + E | T − E | T T → F ∗ T | F/T | F F → (E) | f zapíšeme včetně výpočtu hodnoty výrazu: expr(X) → term(Y), ’+’, expr(Z), {X is Y+Z}. expr(X) → term(Y), ’-’, expr(Z), {X is Y-Z}. expr(X) → term(X). term(X) → factor(Y), ’*’, term(Z), {X is Y∗Z}. term(X) → factor(Y), ’/’, term(Z), {X is Y/Z}. term(X) → factor(X). factor (X) → ’(’, expr(X), ’)’. factor (X) → X, {integer(X)}. # 3 + 4/2 − (2∗6/3 + 2) = −1 expr(X,[’3’,’+’,’4’,’/’,’2’,’-’,’(’,’2’,’*’,’6’,’/’,’3’,’+’,’2’,’)’]). X = -1 Úvod do umělé inteligence 12/12 20 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Generativní síla gramatik Generativní síla gramatik Generativní (rozpoznávací) síla analyzačních gramatik je často větší než CFG např. jazyk anbncn: abc → a(N), b(N), c(N). a(0) → []. # ϵ a(s(N)) → ’a’, a(N). b(0) → []. b(s(N)) → ’b’, b(N). c(0) → []. c(s(N)) → ’c’, c(N). Úvod do umělé inteligence 12/12 21 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Generativní síla gramatik Generativní síla gramatik Generativní (rozpoznávací) síla analyzačních gramatik je často větší než CFG např. jazyk anbncn: abc → a(N), b(N), c(N). a(0) → []. # ϵ a(s(N)) → ’a’, a(N). b(0) → []. b(s(N)) → ’b’, b(N). c(0) → []. c(s(N)) → ’c’, c(N). abc(X,[]). Úvod do umělé inteligence 12/12 21 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Generativní síla gramatik Generativní síla gramatik Generativní (rozpoznávací) síla analyzačních gramatik je často větší než CFG např. jazyk anbncn: abc → a(N), b(N), c(N). a(0) → []. # ϵ a(s(N)) → ’a’, a(N). b(0) → []. b(s(N)) → ’b’, b(N). c(0) → []. c(s(N)) → ’c’, c(N). abc(X,[]). X = [] Úvod do umělé inteligence 12/12 21 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Generativní síla gramatik Generativní síla gramatik Generativní (rozpoznávací) síla analyzačních gramatik je často větší než CFG např. jazyk anbncn: abc → a(N), b(N), c(N). a(0) → []. # ϵ a(s(N)) → ’a’, a(N). b(0) → []. b(s(N)) → ’b’, b(N). c(0) → []. c(s(N)) → ’c’, c(N). abc(X,[]). X = [] X = [’a’, ’b’, ’c’] Úvod do umělé inteligence 12/12 21 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Generativní síla gramatik Generativní síla gramatik Generativní (rozpoznávací) síla analyzačních gramatik je často větší než CFG např. jazyk anbncn: abc → a(N), b(N), c(N). a(0) → []. # ϵ a(s(N)) → ’a’, a(N). b(0) → []. b(s(N)) → ’b’, b(N). c(0) → []. c(s(N)) → ’c’, c(N). abc(X,[]). X = [] X = [’a’, ’b’, ’c’] X = [’a’, ’a’, ’b’, ’b’, ’c’, ’c’] Úvod do umělé inteligence 12/12 21 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Generativní síla gramatik Generativní síla gramatik Generativní (rozpoznávací) síla analyzačních gramatik je často větší než CFG např. jazyk anbncn: abc → a(N), b(N), c(N). a(0) → []. # ϵ a(s(N)) → ’a’, a(N). b(0) → []. b(s(N)) → ’b’, b(N). c(0) → []. c(s(N)) → ’c’, c(N). abc(X,[]). X = [] X = [’a’, ’b’, ’c’] X = [’a’, ’a’, ’b’, ’b’, ’c’, ’c’] X = [’a’, ’a’, ’a’, ’b’, ’b’, ’b’, ’c’, ’c’, ’c’] ... Úvod do umělé inteligence 12/12 21 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Strojové učení Syntaktická analýza pomocí strojového učení využití anotovaných stromových korpusů (treebanks) lidé anotují textový korpus – doplní syntaktické stromy strojové učení hledá pravidla/váhy parametrů univerzální napříč jazyky (do jisté míry) anotování je drahé modifikace pro různé účely je obtížnější často není dost dat Úvod do umělé inteligence 12/12 22 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Strojové učení Závislostní analýza jedna hrana pro každé slovo • hlava – řídící slovo • závislé/rozvíjející slovo – modifikátor • typ – popisek hrany obtížné pro neprojektivní stromy Úvod do umělé inteligence 12/12 23 / 37 Gramatiky a syntaktická analýza Strojové učení Online učení skóre hrany učení matice vah rysů w w(k+1) = w(k) + f(X, Y+ ) − f(X, Y− ) Úvod do umělé inteligence 12/12 24 / 37 Analýza přirozeného jazyka Význam syntaktické analýzy Obsah 1 Komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace Řečové akty Komunikační fáze (při informování) 2 Gramatiky a syntaktická analýza Gramatiky pro analýzu jazyka Lexikon pro agenta ve Wumpusově jeskyni Syntaktický strom Test na shodu Syntaktická analýza pomocí strojového učení 3 Analýza přirozeného jazyka Význam syntaktické analýzy Problémy při analýze přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka 4 PA026 – Projekt z umělé inteligence Úvod do umělé inteligence 12/12 25 / 37 Analýza přirozeného jazyka Význam syntaktické analýzy Význam syntaktické analýzy analýza syntaxe je podkladem pro analýzu významu většina teorií analýzy významu využívá princip kompozicionality: Význam složeného výrazu je funkcí významu jednotlivých podvýrazů proces sémantické analýzy: • buď vychází z výsledků syntaktické analýzy • nebo probíhá současně se syntaktickou analýzou; pak může zasahovat i do tvorby syntaktického stromu Úvod do umělé inteligence 12/12 26 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka víceznačnost anaforické výrazy indexické výrazy nejasnost nekompozicionalita struktura promluvy metonymie metafory Úvod do umělé inteligence 12/12 27 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Víceznačnost ambiguity víceznačnost může být lexikální, syntaktická, sémantická a referenční Úvod do umělé inteligence 12/12 28 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Víceznačnost ambiguity víceznačnost může být lexikální, syntaktická, sémantická a referenční lexikální – “stát,” “žena,” “hnát” Úvod do umělé inteligence 12/12 28 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Víceznačnost ambiguity víceznačnost může být lexikální, syntaktická, sémantická a referenční lexikální – “stát,” “žena,” “hnát” syntaktická – “Jím špagety s masem.” Úvod do umělé inteligence 12/12 28 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Víceznačnost ambiguity víceznačnost může být lexikální, syntaktická, sémantická a referenční lexikální – “stát,” “žena,” “hnát” syntaktická – “Jím špagety s masem.” “Jím špagety se salátem.” Úvod do umělé inteligence 12/12 28 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Víceznačnost ambiguity víceznačnost může být lexikální, syntaktická, sémantická a referenční lexikální – “stát,” “žena,” “hnát” syntaktická – “Jím špagety s masem.” “Jím špagety se salátem.” “Jím špagety s použitím vidličky.” Úvod do umělé inteligence 12/12 28 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Víceznačnost ambiguity víceznačnost může být lexikální, syntaktická, sémantická a referenční lexikální – “stát,” “žena,” “hnát” syntaktická – “Jím špagety s masem.” “Jím špagety se salátem.” “Jím špagety s použitím vidličky.” “Jím špagety se sebezapřením.” Úvod do umělé inteligence 12/12 28 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Víceznačnost ambiguity víceznačnost může být lexikální, syntaktická, sémantická a referenční lexikální – “stát,” “žena,” “hnát” syntaktická – “Jím špagety s masem.” “Jím špagety se salátem.” “Jím špagety s použitím vidličky.” “Jím špagety se sebezapřením.” “Jím špagety s přítelem.” Úvod do umělé inteligence 12/12 28 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Víceznačnost ambiguity víceznačnost může být lexikální, syntaktická, sémantická a referenční lexikální – “stát,” “žena,” “hnát” syntaktická – “Jím špagety s masem.” “Jím špagety se salátem.” “Jím špagety s použitím vidličky.” “Jím špagety se sebezapřením.” “Jím špagety s přítelem.” sémantická – “Jeřáb je vysoký.” “Viděli jsme veliké oko.” Úvod do umělé inteligence 12/12 28 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Víceznačnost ambiguity víceznačnost může být lexikální, syntaktická, sémantická a referenční lexikální – “stát,” “žena,” “hnát” syntaktická – “Jím špagety s masem.” “Jím špagety se salátem.” “Jím špagety s použitím vidličky.” “Jím špagety se sebezapřením.” “Jím špagety s přítelem.” sémantická – “Jeřáb je vysoký.” “Viděli jsme veliké oko.” referenční – “Oni přišli pozdě.” “Můžeš mi půjčit knihu?” “Ředitel vyhodil dělníka, protože (on) byl agresivní.” SliDo Úvod do umělé inteligence 12/12 28 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Anaforické a indexické výrazy anaforické výrazy: anaphora používají zájmena pro odkazování na objekty zmíněné dříve Úvod do umělé inteligence 12/12 29 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Anaforické a indexické výrazy anaforické výrazy: anaphora používají zájmena pro odkazování na objekty zmíněné dříve “Poté co se Honza s Marií rozhodli se vzít, (oni) vyhledali kněze, aby je oddal.” Úvod do umělé inteligence 12/12 29 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Anaforické a indexické výrazy anaforické výrazy: anaphora používají zájmena pro odkazování na objekty zmíněné dříve “Poté co se Honza s Marií rozhodli se vzít, (oni) vyhledali kněze, aby je oddal.” Úvod do umělé inteligence 12/12 29 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Anaforické a indexické výrazy anaforické výrazy: anaphora používají zájmena pro odkazování na objekty zmíněné dříve “Poté co se Honza s Marií rozhodli se vzít, (oni) vyhledali kněze, aby je oddal.” “Marie uviděla ve výloze prstýnek a požádala Honzu, aby jí ho koupil.” Úvod do umělé inteligence 12/12 29 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Anaforické a indexické výrazy anaforické výrazy: anaphora používají zájmena pro odkazování na objekty zmíněné dříve “Poté co se Honza s Marií rozhodli se vzít, (oni) vyhledali kněze, aby je oddal.” “Marie uviděla ve výloze prstýnek a požádala Honzu, aby jí ho koupil.” Úvod do umělé inteligence 12/12 29 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Anaforické a indexické výrazy anaforické výrazy: anaphora používají zájmena pro odkazování na objekty zmíněné dříve “Poté co se Honza s Marií rozhodli se vzít, (oni) vyhledali kněze, aby je oddal.” “Marie uviděla ve výloze prstýnek a požádala Honzu, aby jí ho koupil.” indexické výrazy: indexicals odkazují se na údaje v jiných částech promluvy nebo mimo promluvu Úvod do umělé inteligence 12/12 29 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Anaforické a indexické výrazy anaforické výrazy: anaphora používají zájmena pro odkazování na objekty zmíněné dříve “Poté co se Honza s Marií rozhodli se vzít, (oni) vyhledali kněze, aby je oddal.” “Marie uviděla ve výloze prstýnek a požádala Honzu, aby jí ho koupil.” indexické výrazy: indexicals odkazují se na údaje v jiných částech promluvy nebo mimo promluvu “Já jsem tady.” Úvod do umělé inteligence 12/12 29 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Anaforické a indexické výrazy anaforické výrazy: anaphora používají zájmena pro odkazování na objekty zmíněné dříve “Poté co se Honza s Marií rozhodli se vzít, (oni) vyhledali kněze, aby je oddal.” “Marie uviděla ve výloze prstýnek a požádala Honzu, aby jí ho koupil.” indexické výrazy: indexicals odkazují se na údaje v jiných částech promluvy nebo mimo promluvu “Já jsem tady.” “Proč jsi to udělal?” Úvod do umělé inteligence 12/12 29 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Metafora a metonymie metafora: metaphor použití slov v přeneseném významu (na základě podobnosti), často systematicky Úvod do umělé inteligence 12/12 30 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Metafora a metonymie metafora: metaphor použití slov v přeneseném významu (na základě podobnosti), často systematicky “Zkoušel jsem ten proces zabít, ale nešlo to.” Úvod do umělé inteligence 12/12 30 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Metafora a metonymie metafora: metaphor použití slov v přeneseném významu (na základě podobnosti), často systematicky “Zkoušel jsem ten proces zabít, ale nešlo to.” “Bouře se vzteká.” Úvod do umělé inteligence 12/12 30 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Metafora a metonymie metafora: metaphor použití slov v přeneseném významu (na základě podobnosti), často systematicky “Zkoušel jsem ten proces zabít, ale nešlo to.” “Bouře se vzteká.” metonymie: metonymy používání jména jedné věci pro (často zkrácené) označení věci jiné Úvod do umělé inteligence 12/12 30 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Metafora a metonymie metafora: metaphor použití slov v přeneseném významu (na základě podobnosti), často systematicky “Zkoušel jsem ten proces zabít, ale nešlo to.” “Bouře se vzteká.” metonymie: metonymy používání jména jedné věci pro (často zkrácené) označení věci jiné “Čtu Shakespeara.” Úvod do umělé inteligence 12/12 30 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Metafora a metonymie metafora: metaphor použití slov v přeneseném významu (na základě podobnosti), často systematicky “Zkoušel jsem ten proces zabít, ale nešlo to.” “Bouře se vzteká.” metonymie: metonymy používání jména jedné věci pro (často zkrácené) označení věci jiné “Čtu Shakespeara.” “Chrysler oznámil rekordní zisk.” Úvod do umělé inteligence 12/12 30 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Metafora a metonymie metafora: metaphor použití slov v přeneseném významu (na základě podobnosti), často systematicky “Zkoušel jsem ten proces zabít, ale nešlo to.” “Bouře se vzteká.” metonymie: metonymy používání jména jedné věci pro (často zkrácené) označení věci jiné “Čtu Shakespeara.” “Chrysler oznámil rekordní zisk.” “Ten pstruh na másle u stolu 3 chce další pivo.” Úvod do umělé inteligence 12/12 30 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Nekompozicionalita noncompositionality příklady porušení pravidla kompozicionality u ustálených termínů nebo přednost jiného možného významu při určitých spojeních Úvod do umělé inteligence 12/12 31 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Nekompozicionalita noncompositionality příklady porušení pravidla kompozicionality u ustálených termínů nebo přednost jiného možného významu při určitých spojeních “aligátoří boty,” “basketbalové boty,” “dětské boty” Úvod do umělé inteligence 12/12 31 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Nekompozicionalita noncompositionality příklady porušení pravidla kompozicionality u ustálených termínů nebo přednost jiného možného významu při určitých spojeních “aligátoří boty,” “basketbalové boty,” “dětské boty” “pata sloupu” Úvod do umělé inteligence 12/12 31 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Nekompozicionalita noncompositionality příklady porušení pravidla kompozicionality u ustálených termínů nebo přednost jiného možného významu při určitých spojeních “aligátoří boty,” “basketbalové boty,” “dětské boty” “pata sloupu” “červená kniha,” “červené pero” Úvod do umělé inteligence 12/12 31 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Nekompozicionalita noncompositionality příklady porušení pravidla kompozicionality u ustálených termínů nebo přednost jiného možného významu při určitých spojeních “aligátoří boty,” “basketbalové boty,” “dětské boty” “pata sloupu” “červená kniha,” “červené pero” “bílý trpaslík” Úvod do umělé inteligence 12/12 31 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Nekompozicionalita noncompositionality příklady porušení pravidla kompozicionality u ustálených termínů nebo přednost jiného možného významu při určitých spojeních “aligátoří boty,” “basketbalové boty,” “dětské boty” “pata sloupu” “červená kniha,” “červené pero” “bílý trpaslík” “dřevěný pes,” “umělá tráva” Úvod do umělé inteligence 12/12 31 / 37 Analýza přirozeného jazyka Problémy při analýze přirozeného jazyka Nekompozicionalita noncompositionality příklady porušení pravidla kompozicionality u ustálených termínů nebo přednost jiného možného významu při určitých spojeních “aligátoří boty,” “basketbalové boty,” “dětské boty” “pata sloupu” “červená kniha,” “červené pero” “bílý trpaslík” “dřevěný pes,” “umělá tráva” “velká molekula” Úvod do umělé inteligence 12/12 31 / 37 Analýza přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka velice rozsáhlé gramatiky (desítky až stovky tisíc pravidel) silná víceznačnost – někdy až obrovské množství (>milióny) možných syntaktických stromů Obehnat Šalounův pomník mistra Jana Husa na pražském Staroměstském náměstí živým plotem z hustých keřů s trny navrhuje občanské sdružení Společnost Jana Jesenia. existují efektivní algoritmy pro takové gramatiky např. tabulkový analyzátor (chart parser), beží v O(n3), tisíce slov/sekundu Úvod do umělé inteligence 12/12 32 / 37 Analýza přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka velice rozsáhlé gramatiky (desítky až stovky tisíc pravidel) silná víceznačnost – někdy až obrovské množství (>milióny) možných syntaktických stromů Obehnat Šalounův pomník mistra Jana Husa na pražském Staroměstském náměstí živým plotem z hustých keřů s trny navrhuje občanské sdružení Společnost Jana Jesenia. existují efektivní algoritmy pro takové gramatiky např. tabulkový analyzátor (chart parser), beží v O(n3), tisíce slov/sekundu Úvod do umělé inteligence 12/12 32 / 37 Analýza přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka Příklad stromu analýzy v systému synt start sentence clause np ADJ Postižených np N cestovek VBL bylo part_adv ADV víc ’,’ , clause np np NUMK dvě pp PREP z np PRONPER nich VL udělaly np N bankrot ’,’ , clause VL vyprávěla np PRONPER nám np np_prop_names NPR Ludmila NPR Janočková ’,’ , np np N majitelka np N agentury ends ’.’ . http://nlp.fi.muni.cz/projekty/wwwsynt/ Úvod do umělé inteligence 12/12 33 / 37 Analýza přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka Příklad logické analýzy v systému synt Když je pořádná zima s množstvím sněhu, ani velký nával návštěvníků přírodě příliš nevadí. λw1λt2 když_aniw1t2 , λw3λt4(∃i5) [pořádnýw3t4 , i5] ∧ [zimaw3t4 , i5] ∧ sw3t4 , [Of, množství, sníh] w3t4 , i5 , λw6λt7 Not, Truew6t7 , λw8λt9(∃x10)(∃i11)(∃i12) Doesw8t9 , i12, [Impw8 , x10] ∧ [přírodaw8t9 , i11] ∧ x10 ⊂ [vadit, i11]w8 ∧ [příliš, x10] ∧ velký, [Of, nával, návštěvník] w8t9 , i12 . . . oτω Úvod do umělé inteligence 12/12 34 / 37 Analýza přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka NLP – Natural Language Processing část umělé inteligence zaměřená na zpracování textu a řeči Významné úkoly v NLP (předmět IA161) analýza textu v přirozeném jazyce – morfologická, syntaktická, sémantická generování textu v přirozeném jazyce syntéza a rozpoznávání řeči získávání informací (Information retrieval) extrakce informací (Information extraction, Text mining) určení typu dokumentu (Text classification/clustering) strojový překlad (Machine translation) odpovídání na otázky (Question answering) korektura textu (Spell-checking, Grammar checking) výtah z textu (Text summarization) určení stylu dokumentu/autora (Stylometry, Authorship attribution) porozumění (obsahu) textu (Natural language understanding) komunikace člověk-stroj (Man-machine communication, Chatbots) SliDo https://beta.openai.com/playground Úvod do umělé inteligence 12/12 35 / 37 PA026 – Projekt z umělé inteligence Obsah 1 Komunikace Přirozený jazyk – prostředek komunikace Řečové akty Komunikační fáze (při informování) 2 Gramatiky a syntaktická analýza Gramatiky pro analýzu jazyka Lexikon pro agenta ve Wumpusově jeskyni Syntaktický strom Test na shodu Syntaktická analýza pomocí strojového učení 3 Analýza přirozeného jazyka Význam syntaktické analýzy Problémy při analýze přirozeného jazyka Reálná syntaktická analýza přirozeného jazyka 4 PA026 – Projekt z umělé inteligence Úvod do umělé inteligence 12/12 36 / 37 PA026 – Projekt z umělé inteligence PA026 – Projekt z umělé inteligence navazuje na předmět PB016 Úvod do umělé inteligence volba programovacího jazyka není omezena samostatná volba tématu v rozsahu ≥ 1 semestru předmět probíhá jako prezentace a konzultace zajímavé výsledky (http://nlp.fi.muni.cz/uiprojekt/) • projekt elnet – > 5 let spolupráce na grantových projektech simulace elektrorozvodných sítí • projekt plagiaty_z_webu – vyhledávání shod s dokumenty na celém webu • projekt robot_johnny_5 – sestavení a “oživení” robota – mobilního počítače • robot Karel Pepper – https://nlp.fi.muni.cz/projects/pepper Úvod do umělé inteligence 12/12 37 / 37