Metody 1. Ethos – Charakter řečníka • Odborník – vypadá jako profesionál a podle projevu se jeví že problému rozumí • Morální – očekáváme, že se řečník zachová správně i když se nikdo nedívá, má dobrou reputaci • Důvěryhodný – řečník působí, že má na mysli náš prospěch a nemá žádné postranní úmysly • Autoritativní – podává lehce zpracovatelnou zprávu silným hlasem 2. Pathos – Emocionální propojení • Umění vzbuzovat svým projevem v lidech ty správné emoce v ten správný čas 3. Logos – Logika projevu • To, co říkáme by mělo dávat druhé straně logický smysl • Je potřeba silná míra empatie, protože to že to dává smysl nám vůbec neznamená, že to bude dávat smysl oponentovi (nedostatečné informace, jiný názor) • Snažíme se proto vcítit do protistrany, pochopit její motivy, opakujeme že rozumíme jejím argumentům, snažíme se je však logicky rozvinout směrem ke kontradikci nebo v prospěch našeho závěru • Nikdy netvrdíme oponentovi, že je jeho uvažování špatné, pomocí vlastních argumentů se ho snažíme dovést k tomu, aby si to uvědomil sám • Dobrou taktikou je nechat oponentovi nějaké zadní vrátka, aby měl pocit, že i když přizná chybu, tak má způsob, jak si zachránit svou čest 4. Spřízněný vztah – rozvíjí pathos • Navození pocitu, že druhého člověka známe, i když jej vidíme poprvé. • Přátelská atmosféra v konverzaci. • Mimika řeči těla. • Postupná změna v obličeji. Stálý neutrální či naopak statický úsměv nejsou tak účinné jako postupná změna ve výrazu, z důvodu, že lidé si spíše všimnou měnícího se obličeje. • Mimika výrazů v obličeji v klíčových momentech. 5. Předefinování myšlenkového toku – rozvíjí logos • Využívá se v momentech, kdy je nutné změnit směr hovoru, vrátit debatu k původnímu tématu či z důvodu vyhnutí se nepříjemnému tématu. • „O co opravdu jde, není, zda je pan prezident stále v nemocnici, ale kdy bude schopen plnit svoje prezidentské povinnosti.“ 6. Vzorec uvědomění – rozvíjí pathos • Používání sloves „všimnout si“, „uvědomit si“, zažít“ a „být si vědom“. • Člověk totiž automaticky předpokládá, že co se nachází za těmito frázemi, je pravda. • „Uvědomujete si, jak nebezpečné by bylo pustit imigranty do České republiky?“ 7. Sled souhlasných výroků – rozvíjí logos, pathos • Máme důležitou otázku, na kterou potřebujeme souhlas druhé strany, ale nejsme si jistí, že nám ho dá. • Zaměníme tuhle otázku, za otázku, na kterou máme mnohem vyšší šanci dostat kladnou odpověď. • Navazujeme další otázkou, která by měla tvořit iluzi, že na předchozí logicky navazuje. Nemusí tomu tak opravdu být a můžou mezi nimi být malé deviace, nikdy tak velké, aby oponent otázku negoval nebo měl potřebu ji upřesnit. • Postupně se takhle dostaneme až k původní otázce, na kterou teď máme mnohem vyšší šanci dostat kladnou odpověď. • Využíváno v reklamě – Miluješ svoji ženu? Rozumíš jí? Ženy mají rády květiny. Kup svojí ženě květinu. • Asociace láska = květiny