1 What we’ll discuss today 2 ● Intro ● UX & UI in RH ● UX & UI in Notino ● Course requirements VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ ● Communication channels ● Teamwork - final project ● Why we teach ● What is UX Ahoj! VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ 3 Karel Hala Frontend Developer Working on Cloud based projects. Lego enthusiastic. khala@redhat.com Mária Šviriková Interaction designer Working on cloud based open source projects msviriko@redhat.com 378881@muni.cz Lenka Sakálošová UX researcher Researching user experience in ecommerce at NOTINO- web, mobile app, cosmetics lenka.sakalosova@notino.com 4 Introduce yourself VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ 5 VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ Notino ● Jeden z najväčších internetových predajcov kozmetiky a parfumov v Európe (28 zemí) ● Česká firma z Brna ● Zal. 2004 (povodne parfums.cz) ● > 3000 zamestnancov, z toho >200 na IT, + 50 na Web & Innovation ● UX team 6 VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ Red Hat ● Open source technologies for enterprise ● Headquarters in Raleigh North Carolina ● Acquired by IBM in 2018 ● Operating as a separate business unit ● Globally employs 13400 people ● Red Hat Czech in Brno - 1400 people ● Open leadership 7 Interaction design Visual design User research UX content design Front-end development Red Hat User Experience VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ 13 Red Hat offices 8 Countries 141 UXDers 8 Multiple web UIs - and multiple teams Multiple frameworks Custom component library - Patternfly Red Hat UI VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ 9 BEST CLASS EVER Intuitive development and user experience 10 Cíle předmětu Cíl tohoto předmětu je představení User Experience (UX) Designu a Front-end technologií s hands-on experience na projektu s reálnými daty. Tento předmět představí základy user-centered designu a provede studenty praktickými technikami, kde pochopíme potřeby našeho konečného uživatele. Tento předmět je určen pro začátečníky, kteří se chtějí dozvědět více o “user experience” nebo “user interface”. Student pochopí, proč je důležité přemýšlet o potřebách uživatele a pak se naučí daný intuitivní postup aplikovat na svém projektu. Budeme tvořit prototypy a potom na jejich základě implementovat projekt s využitím aktuálních technologií. Na projektu se bude průběžně iterovat a výstupy se budou testovat na uživatelích. Studenti budou provedeni správným postupem k vytvoření user-friendly uživatelského rozhraní. Osnova 11 1. Introduction 2. Intro to UX and design thinking 3. UX research 1: User Needs 4. Wireframing and prototyping 1 5. Javascript practices - old and new 6. Wireframing and prototyping 2 7. React + Redux 8. UX feedback and Iterations (present your designs) 9. Deployment, Charting and JWT 10. UX research 2: User testing 11. Micro Frontend 12. App testing 13. Presentations and Critique *subject to flexible change VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ Communication tools 12 ➔ Gitlab https://gitlab.fi.muni.cz/qhala/dashboard-PV278 ➔ Slack (preferred) fi-muni-rejnoci.slack.com When you log in - say hi to #general ➔ Email khala@redhat.com msviriko@redhat.com lenka.sakalosova@notino.com VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ What you should have in your skillset after this class 13 ● UX tools such as research, prototyping & wireframing ● Ability to conduct your own user testing ● Processes to create better user experience ● Know how to write React app and components ● Data flows in Javascript ● Basic understanding of build tools ● User testing how it works VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ Final project - UX 14 UX part (50%) ● Define a problem ● Personas, Storyboard ● Sketches and prototypes ● Usability testing feedback captured and incorporated ● Creativity VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ Final project - UI 15 UI part (50%) ● Landing page ● Dashboard ● Chart using some chart library ● Table - static ● Table - interactive ● Entity detail ● User detail VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ Final project variables 16 Meteorological information of czech republic past 40 years ● Temperature - average, minimum, maximum ● Sun - precipitation, snow, sunshine ● Air - wind speed, air pressure, air mois Choose interesting and relevant date or date range ● Eg: date of birth (how much sunshine was in history at this date), temperature change in your life or someone famous Data are not 100% clean and up to date VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ Teamwork is the dreamwork 17 VÝVOJ INTUITIVNÍCH UŽIVATELSKÝCH ROZHRANÍ CONFIDENTIAL designator V0000000 What is user experience? 18 The process of creating end to end experience between user and a product/service/system UX Design The difference between UX and UI 20 21 Source: https://www.cojeuxui.cz/ Like a human body UI = lookCode = skeleton UX = organs 22 23 24 25 26 27