DOPADY DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ NA ŽIVOTNÍ POHODU (WELL-BEING) UŽIVATELŮ Mgr. Adéla Švestková CORE057 Člověk a digitální technologie 7.11.2023 O ČEM TO DNES BUDE? CO JE TO WELL-BEING •? > > > > > > > > > > > > > > •“životní •pohoda” duševní fyzická sociální depresivita štěstí sebedůvěra stres spokojenost spánek výživa aktivita vzhled body image osamělost přijetí vztahy komunita Brothers by the window JAK WELL-BEING OVLIVŇUJÍ DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE ? •(nebo ”Jak WB ovlivňuje používání technologií..?”) POPULÁRNÍ OTÁZKA – TĚŽKÉ ODPOVĚDI •ukazuje se například vztah mezi.. •používáním ICT a vyšší úzkostí, depresivitou a psychickou nepohodou (Keles et al., 2020) •používáním ICT a pocitem osamělosti (Huang, 2017; Liu and Baumeister, 2016) •používáním technologií před spaním a horším spánkem (Tkaczyk et al., 2023) •zákazem telefonů u rodinného stolu a zdravějším stravováním (Radtke et al., 2023) • •ale zkoumá se také spojitost zda.. •je používání smarpthonu v práci spojeno s lepším pracovním výkonem (Sowa et al., 2023) • • • • POPULÁRNÍ OTÁZKA – TĚŽKÉ ODPOVĚDI JAK TO TEDY JE? •vztahy mezi technologiemi a WB existují • •nejsou ale příliš silné • •jsou zakotvené v kontextu situace •málokdy platí obecně “vezmu do ruky telefon → cítím se nějak” • • • • • LIMITY SAMOTNÝCH STUDIÍ •často dotazníková šetření •odhadněte, kolik času trávíte online • •průřezové studie •→ co bylo dřív? • •málo nuancované informace o konkrétních chováních online •pasivní x aktivní, typ zařízení, … • VÝZKUMNÉ OKÉNKO (TKACZYK ET AL., 2023) •Jak čas strávený používáním chytrého telefonu během dvou hodin před spaním souvisí s časem usínání, délkou spánku, jeho kvalitou a ospalosti během dne? • •Kdo? •adolescenti 13 až 17 let • •Jak? •výzkumná aplikace •monitoring skutečného používání + dotazníky • •Co se zkoumalo? 1.srovnání účastníků, kteří obecně používají telefon před spaním méně, nebo více 2.variabilita použití telefonu v různých dnech a spánek VÝZKUMNÉ OKÉNKO (TKACZYK ET AL., 2023) •Výsledky • 1.spánek účastníků, kteří obecně používají telefon před spaním méně a více, se neliší 2. 2.doba usnutí a délka spánku se ale liší v závislosti na dalších typech médií (např. PC, tablet) 3. 3.ve dnech, kdy adolescenti používali své telefony před spaním více, než je pro ně obvyklé, chodili spát o něco dříve a spali o něco déle VÝZKUMNÉ OKÉNKO (TKACZYK ET AL., 2023) •Možné interpretace •obrazovka telefonu je příliš malá, než ovlivňovala cirkadiánní rytmus •na rozdíl například od počítače • •používání přímo v posteli, relaxační obsah → uklidnění, snazší usnutí •oproti např. sezení u PC a hraní střílečky • •ale nabízí se i další možná vysvětlení.. • •→ vztah technologií a well-beingu se neděje ve vakuu! Close up of outdoor climbing net KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT •(Smahel et al., 2022) WELL-BEING POUŽÍVÁNÍ ICT Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT WELL-BEING DLOUHODOBÝ POUŽÍVÁNÍ ICT KRÁTKODOBÝ Psychický WB Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Fyzický WB Sociální WB Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT WELL-BEING DLOUHODOBÝ POUŽÍVÁNÍ ICT KONTEXTOVÉ PROMĚNNÉ KRÁTKODOBÝ Individuální (věk, gender, osobnost, dovednosti) Psychický WB Sociální (známí, rodina, škola/práce, komunita) Kultura/region (dostupnost technologií, zvyky, doba) Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Fyzický WB Sociální WB Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT WELL-BEING DLOUHODOBÝ POUŽÍVÁNÍ ICT KONTEXTOVÉ PROMĚNNÉ KRÁTKODOBÝ Individuální (věk, gender, osobnost, dovednosti) Psychický WB Sociální (známí, rodina, škola/práce, komunita) Kultura/region (dostupnost technologií, zvyky, doba) Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Fyzický WB Sociální WB Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT WELL-BEING DLOUHODOBÝ POUŽÍVÁNÍ ICT KONTEXTOVÉ PROMĚNNÉ KRÁTKODOBÝ Individuální (věk, gender, osobnost, dovednosti) Psychický WB Sociální (známí, rodina, škola/práce, komunita) Kultura/region (dostupnost technologií, zvyky, doba) Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Fyzický WB Sociální WB Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT Different sizes of pebbles stacked in a stony shore DIGITÁLNÍ WELL-BEING •nová vrstva životní pohody VŠUDYPŘÍTOMNOST ICT •technologie jsou všude •často si všimneme, až když se odpojíme • •mobile connectivity paradox •svoboda, kterou přináší připojení x svoboda nepřipojit se •fear of missing out x nutnost být dostupný • •rovnováha předností a nevýhod → digitální WB PŘEDSTAVTE SI TYTO DVA LIDI 1.Online tráví dvakrát denně hodinu v kuse. 2. 2.Mobil teď dva týdny nepoužívá. PŘEDSTAVTE SI TYTO DVA LIDI 1.Online tráví dvakrát denně hodinu v kuse. Dojíždí hodinu tam a hodinu zpátky do města. 2. 2.Mobil teď dva týdny nepoužívá. Je na táboře, kde není signál. 3. PŘEDSTAVTE SI TYTO DVA LIDI 1.Online tráví dvakrát denně hodinu v kuse. Dojíždí hodinu tam a hodinu zpátky do města. Cestou tam se cítí často rozhozeně, cestou zpátky cítí radost. 2. 2.Mobil teď dva týdny nepoužívá. Je na táboře, kde není signál. Cítí se bez něj divně a smutně, i když nikomu dalšímu mobil na táboře nechybí. 3. PŘEDSTAVTE SI TYTO DVA LIDI 1.Online tráví dvakrát denně hodinu v kuse. Dojíždí hodinu tam a hodinu zpátky do města. Cestou tam se cítí často rozhozeně, cestou zpátky cítí radost. Cestou tam si obvykle čte v mobilu noviny, cestou zpátky se učí španělštinu v Duolingu. 2. 2.Mobil teď dva týdny nepoužívá. Je na táboře, kde není signál. Cítí se bez něj divně a smutně, i když nikomu dalšímu mobil na táboře nechybí. Postrádá možnost kontaktovat svoje kamarády doma, tady si připadá jako nevítaný outsider. PŘÍSTUP K TECHNOLOGIÍM •ICT use jako neutrální až špatný? •time online jako oblíbené, ale hodně chabé měřítko •patologizace všedního dne •opomenutí pozitivních stránek technologií • •ICT jako zdroj a nástroj dobrých zkušeností •samotné používání technologií •to, co technologie zprostředkovávají (např. usnadnění komunikace) FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ DIGI WB •jedinečnost uživatele •individuální odlišnosti •proměnlivost v čase (špatná nálada, nuda při čekání, odjezd do přírody, …) • •specifika přístroje •jde naproti intenzivnímu používání •možnost volby “hloupého” telefonu → důsledky • •kontext a kultura •očekávání ohledně dostupnosti •normy a postoje v sociální skupině • INTERVENCE •mohou působit na různé úrovně systému • •na jednotlivce (např. intervenční aplikace, digi detox) •na skupinu (domácí pravidla) •na instituce (např. telefony ve školním řádu) INTERVENCE •mohou spolu různě interagovat •posilovat se, ale i oslabovat • •digi detox •úleva, že nemusím být dostupný x FOMO → možný nulový efekt na WB •pravidla pro dané situace + intervenční aplikace → struktura a návyky •osobní rozhodnutí pro odpojení se x pracovní nároky AKTIVITA •Vítejte v roce 2030, kdy se slaďování online a offline života stalo tak velkým tématem, že si pracovní týmy a organizace nechávají sestavit intervence na míru. •Na well-beingu svých kolegů jim totiž záleží a zároveň nechtějí přijít o všechny vychytávky, které jim nové technologie přinášejí. •Vy máte firmu, která přesně takové intervence připravuje a dostali jste následující zakázky. •Vymyslete komplexní plán, který by pomohl řešit jejich požadavky - můžete zapojit technologické vychytávky, pravidla, ale i změny ve firemní kultuře. •1) Vaším zákazníkem je firma, která má většinu zaměstnanců na home office. Potřebují navzájem komunikovat, a tak se očekává, že budou většinu času online a na příjmu. Někteří zaměstnanci si ale stěžují, že když mají telefon neustále po ruce, odvádí je to od soustředěné práce. Některým členům týmu také vadí, že mají i večer pocit, jako by z práce nikdy neodešli, a pořád si kontrolují telefon pro případ, že by po nich někdo něco chtěl. •3) Vaším zákazníkem je oddělení zákaznické podpory v jedné firmě. Zaměstnanci řeší administrativu na počítači a komunikují se zákazníky skrz mail, SMS a telefonáty. O pauze začne většina z nich automaticky projíždět sociální sítě. Jejich manažer to chce změnit - jednak ví, že to není plnohodnotný odpočinek, jednak je podezírá, že tak tráví čas i mimo přestávky. Zároveň jim nechce telefon úplně brát, ví, že část týmu během pauz také například domlouvá vyzvedávání svých dětí a jejich hlídání. 2) Vaším zákazníkem je místní gymnázium, kde probíhá debata, jestli povolit, nebo zakázat telefony ve škole. Některým učitelům vadí, že se do nich studenti dívají i o přestávkách a že nedávají pozor. Jiní by zas nechtěli přijít o jejich výhody ve výuce. Aktuálně si to má každý učitel nastavit po svém - s přestávkami si nejsou jistí. Shodnou se ale na tom, že chtějí u žáků vychovat zdravý vztah k technologiím a sami si ho vybudovat taky. CO SI Z DNEŠKA ODNÉST NA CO SE CHCETE ZEPTAT? •