Základy vizuální komunikace

Týden 11 / Iluze, vizuální čtení, Isotype, význam a kontext, kontroverze

přednáší: Mgr. art. Helena Lukášová, ArtD.

Tato přednáška se věnuje iluzivnímu vnímání, tvarové psychologii a vztahu obsahu a formy sdělení.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

P R E Z E N T A C E

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fi/podzim2023/PV123/um/um/prezentace/VIZUALNI_CTENI_KONTROVERZE_2023.pdf

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

V I D E O

Bohužel se nepodařila přednáška zaznamenat.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

O B S A H    P Ř E D N Á Š K Y

ILUZE

Popis různých typů iluzí -fyzikální, percepční, optická, psychologická.


GESTALT

Neboli tvarová psychologie - tato teorie razí, že suma je více než jednotlivost v obraze, máme tendenci vnímat tvary v kontextech. Zákon: blízkosti, podobnosti, pokračování, dobrého tvaru - zavřenosti, kontinuity, společného osudu, výstižnosti, figury a pozadí.


VIZUÁLNÍ ČTENÍ

Psaný tex je sám o sobě vizuální formou - dále jsou uvedeny příklady, kdy se tyto dvě funkce překrývají - kaligram, rébus, palindrom.


ISOTYPE

ISOTYPE - International System of Typographic Picture Education - Otto Neurath. Cílem tohoto projektu bylo vytvořit systém znaků, které vizuální formou předají komplexní statistické informace o společnosti a ekonomice.


SKLADBA OBRAZU A SDĚLENÍ

Jak psané sdělení, tak vizuální forma může doplňovat celkový význam. Obraz Zrada obrazu - René Magritte - staví tyto dvě složky obrazu do protikladu. - zásadně mění význam sdělení. Forma a funkce díla/návrhu/designu je volena na základě zamýšleného obsahu - to vede především k volbě vhodného média - Medium is the Message - Marshall McLuhan. Forma následuje funkci - Louis Sullivan. Dva stupně vnímání vizuálního sdělení - denotace - konotace.

 

BARVA A VÝZNAM

Sémantické barvy - jejich ustálené významy se nemění. Orientační informační systémy. barvy a vizualizace: sekvenční data - gradientní barvy, kvalitativní data - odlišné barvy. Barevné palety - aplikace Color Picker online. 


REFERENCE A KONTEXT

Daný obsah vizuálního sdělení vždy vnímáme v kontextu - umístění, situace, historickém a politickém kontextu atp.


SPOLEČENSKÁ SMLOUVA

Je pojem ve filosofii, který má své kořeny v osvícenství: hledá se vztah mezi jedincem a společností - jedinec se zavazuje respektovat společnou úmluvu - ustanovené konvence - např. právní systém atp.,  dobrovolné vzdává určitých svobod, aby tak zohlednil i potřeby ostatních. Společnost zaručuje jedinci ochranu atp. Kultura dané společnosti je poměrně komplexní. Kolektivní povědomí je formováno společnou historií, náboženstvím, zvyky atp. Z toho vyplívá a pojem  identity - jaká je její povaha? Je daná nebo je možné si vlastní identitu budovat? Co posouvá chápání nových společenských jevů? Je právní systém dostatečně pružný?


KONTROVERZE

 Společenská smlouva - příklady kontroverzních děl. Kontroverzní díla narušují, zpochybňují zavedené chápání světa. Často se jedná o překračování tabu, provokace, dehonestující politická gesta, zpochybňování historické interpretace  atp. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------