Základy vizuální komunikace

Týden 12 / Sémiotika, poezie obrazu, mytologie

přednáší: doc. Mgr.art. Helena Lukášová, ArtD.


S É M I O T I K A ,  M Y T O L O G I E ,  P R O P A G A C E   A   P R O P A G A N D A

Tato přednáška se věnuje nauce o znaku - sémiotice, rozebírá dualistické a triadické pojetí znaku. Dále představuje možnosti vizuální !poezie" při kódování významu do obrazu. Mytologie podle Rolanda Barthse je teorie o povaze reklam, které odkazují na skutečnost, která neexistuje a je zastoupena mýtem.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


P R E Z E N T A C E

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fi/podzim2023/PV123/um/um/prezentace/SEMIOTIKA_2023.pdf

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


O B S A H    P Ř E D N Á Š K Y


Reklama - kontroverze

Především představení práce Oliviera Toscaniho a jeho kontroverznímu přístupu k  reklamním kampaním. Je etické využívat prostor reklamy pro sdělování závažných společenských témat?  Nebo se jedná a využití tohoto komunikačního kanálu k širší veřejnosti?


Sémiotika

Nauka o tvorbě znaku ve vizuální komunikaci. Ferdinand de Saussure - zakladatel sémantiky - nauky o jazyku. Dualistické pojetí znaku - jednota označujícího a označovaného je pevně daná. Jazyk lze zkoumat jako formální systém, jako strukturu. 

Charles Sander Pierce - triadické pojetí znaku - mezi označovaným a označujícím není  pevně daný vztah, stojí mezi nimi akt interpretace, bez které by nebylo možné znakům přisuzovat význam. Pierce se považuje za zakladatele sémiotiky (sémiologie) - nauky o znaku ve vizuální komunikaci. 

Klasifikace znaků podle Pierce: Ikona, index, symbol.

Ikona, index, symbol


Čtení znaku

Pojmenování . arbitrární znak z přirozeného jazyka / označení - přiřazení nejazykového znaku

Semióza - proces přiřazování, sémiosféra - abstraktní prostor, kde komunikace probíhá (kde je čtení znaků kulturně kodifikované)


Obraz jako poezie

Kontext, syntax, metafora, synekdocha (metonýmie), personifikace, ironie, oxymorón, satira, apropriace, mystifikace


Mytologie

Mytologie podle Rolanda Barthese: Reklama je ukázkou tvorby mýtů, odkazuje na skutečnost, která neexistuje - mýtus. Mýtus: - jeho princip, spočívá v tom, jak přeměňuje dějiny na přirozenost od mýtu se čeká bezprostřední účinek. Každý sémiologický systém je systémem hodnot, avšak konzument mýtu pokládá signifikaci za systém faktů : mýtus je čten jako faktický systém, ačkoli je pouze systémem sémiologickým. viz. odkazy v prezentaci na různé příklady.


Propagace / propaganda

Mýtus podle Barthse bývá někdy považován i za ideologii.

Propagace: veřejné uvádění ve známost umění, sport, reklamy, knihami, plakáty.

Propaganda: veřejné šíření, často demagogické prosazování myšlenek, názorů s cílem získat dlouhodobé přivržence. Je to systematické vytváření žádoucího společenského vědomí prezentování uspořádaných ideí , teorií nebo názorů.

Propaganda oslavná / očerňující.

Edward Bernays je zakladatelem Public Relation. Pochopil jak lze manipulovat masy, jak zprostředkovat informaci a mít pod kontrolou očekávanou reakcí.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


D O P L Ń U J Í C Í   M A T E R I Á L Y

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fi/podzim2023/PV123/um/um/doplnky/09__TOSCANI_rozbor_reklamnich_kampani.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fi/podzim2023/PV123/um/um/doplnky/09_WHAT_IS_SIGN_Charles_Sanders_Peirce.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fi/podzim2023/PV123/um/um/doplnky/09__MYTOLOGIE_Roland_Barthes.pdf