Sociální sítě: pozitiva a negativa používání CORE057 Člověk a digitální technologie Mgr. Michaela Lebedíková Sociální sítě Ouirdi et al. (2014) si položili otázku: co jsou sociální média a jak je definovat? Pomocí analýzy 23 definic extrahovaných ze 179 dali dohromady … Sociální sítě a set of mobile and web-based platforms built on Web 2.0 technologies, and allowing users at the micro-, meso- and macro-levels to share and geo-tag user-generated content (images, text, audio, video and games), to collaborate, and to build networks and communities, with the possibility of reaching and involving large audiences (Ouirdi et al., 2014) ŠUPLÍČEK OSTATNÍCH APLIKACÍ 4. Twitch > The conceptual Integrative Model of ICT Effects on adolescents’ Well-being (iMEW). (Smahel et al., 2022) Co je well-being? Podle WHO jde o multidimenzionální ukazatel životní pohody sestávající ze subjektivních i objektivních bloků, přičemž nejde o pouhou absenci negativních elementů (např. deprese), ale jde i o přítomnost pozitivních aspektů (sebevědomí). Vsuvka: ill-being Přehled well-beingu Afekty (pozitivní, negativní, aktivované a deaktivované), stresory Psychologický Sociální Fyzický Deprese, úzkosti, životní spokojenost, míra spokojenosti Vztahy s vrstevníky, vztahy s rodiči, zkušenosti se šikanou, kvalita přátelství, sociální integrace, pocit sounáležitosti, … Absence nemoci, přítomnost zdraví, kvalita spánku (a další atributy spánku), fyzický pohyb, sedavost, … „(a) general time spent with SM, or (b) time spent with active and (c) passive SMU. Some (also) focused on specific behaviors and mechanisms afforded by SM, including (d) the size of one’s SM network, (e) the intensity of SMU, (f) problematic SMU (i.e., an enduring preoccupation with SM, reflected in a persistent neglect of one’s own health and important life areas), and (g) SM-induced social comparison (the tendency to observe others to assess how we are looking, thinking, or behaving in comparison with these others)“ (Valkenburg, 2022) Co tady chybí? Co je to, co má na sociálních sítích „dopad“? „(a) general time spent with SM, or (b) time spent with active and (c) passive SMU. Some (also) focused on specific behaviors and mechanisms afforded by SM, including (d) the size of one’s SM network, (e) the intensity of SMU, (f) problematic SMU (i.e., an enduring preoccupation with SM, reflected in a persistent neglect of one’s own health and important life areas), and (g) SM-induced social comparison (the tendency to observe others to assess how we are looking, thinking, or behaving in comparison with these others)“ (Valkenburg, 2022) Ale co obsah? Co je to, co má na sociálních sítích „dopad“? Mezi lety 2019 – 2021 vzniklo více než 300 studií dopadů sociálních médií na well-being. Z nich bylo publikováno 27 shrnujících článků* dopadů na well-being – a to s různými závěry (!). *9 meta-analýz, 9 systematických review, 9 narativních review. Proč tomu tak je? ●Studie jsou průřezové (asociační) ●Nevíme, proč sociální sítě souvisí s well-beingem, ani PRO KOHO souvisí ●Měřit jen strávený čas na sítích nestačí (obsah, komunikační partneři) ●Self-reported data už také nestačí Valkenburg, P. M. (2022). Social media use and well-being: What we know and what we need to know. Current Opinion in Psychology, 45. https://doi.org/10.1016/J.COPSYC.2021.12.006 Obecné použití SM Velikost SM sítě Problematické SM (-) Obecné použití SM Aktivní a pasivní SM Srovnávání se na SM Problematické SM Srovnávání se na SM (-) Velikost SM sítě Problematické SM (-) Obecné použití SM Aktivní a pasivní SM Problematické SM Srovnávání se na SM Srovnávání se na SM Happiness Životní spokojenost Pozitivní afekt (Symptomy) deprese (Symptomy) úzkosti Negativní afekt Co je třeba ještě vyřešit do budoucna? Od well- k –ill není kontinuum – jsou to dva oddělené koncepty a je špatně je míchat. Well- a ill-being Studie poukazují na to, že obsah je důležitější, než čas strávený v aplikacích. Ale o dopadech obsahu moc nevíme. Čas vs. obsah Různé metodologie produkují různé výsledky… Metodologie 1 2 3 4 Hlavní přístupy k výzkumům dopadů soc. sítí Nejlevnější, ale plné omezení Průřezové Krátkodobé efekty, objektivní data EMA Dlouhodobé efekty Longitudinální Umožňují zjistit „proč,“ ale těžko zobecnitelné Kvalitativní EMA (Ecological momentary assessment) ●Participanti nemusí vzpomínat nebo odhadovat, jakou mají průměrnou XY Kratší self-report bias ●EMA se dnes dělá na smartphonech, což umožňuje logovat informace přímo Integrace objektivních dat ●Můžeme rozlišovat obecné rozdíly mezi lidmi a pak také rozdíly v individuálním použití Between- a within- variabilita Úspěch skupiny obrys Úspěch skupiny obrys Úspěch skupiny obrys Miminko obrys Miminko obrys Miminko obrys Blahošová, J., Lebedíková, M., Tancoš, M., Plhák, J., Šmahel, D., Elavsky, S., Tkaczyk, M., & Sotolář, O. (2023). Jak čeští adolescenti používají své mobily? Analýza dat z chytrých telefonů. Brno: Masarykova univerzita Blahošová, J., Lebedíková, M., Tancoš, M., Plhák, J., Šmahel, D., Elavsky, S., Tkaczyk, M., & Sotolář, O. (2023). Jak čeští adolescenti používají své mobily? Analýza dat z chytrých telefonů. Brno: Masarykova univerzita Blahošová, J., Lebedíková, M., Tancoš, M., Plhák, J., Šmahel, D., Elavsky, S., Tkaczyk, M., & Sotolář, O. (2023). Jak čeští adolescenti používají své mobily? Analýza dat z chytrých telefonů. Brno: Masarykova univerzita Efekty soc. médií jsou závislé na metodě, komplexní, malé, a reciproční (v čase) Vyšší použití soc. médií souvisí s většími symptomy úzkosti, ale není to tak, že pokud použiju SM více než je pro mě typické, bude to mít negativní dopad (Coyne et al.) Obecné použití soc. médií nesouvisí s mentálním zdravím. Pouze ve dny, kdy dospívající nepoužívali SM vůbec nebo naopak extrémně hodně, projevily se zde negativní asociace (Jensen et al.,) Orben et al. 2019 EMA Orben, A., Dienlin, T. & Przybylski, A. K. Social media’s enduring effect on adolescent life satisfaction. Proc. Natl. Acad. Sci. 116, 10226–10228 (2019) Coyne, S. M., Rogers, A. A., Zurcher, J. D., Stockdale, L. & Booth, M. Does time spent using social media impact mental health?: An eight year longitudinal study. Comput. Hum. Behav. 104, 106160 (2020). Jensen, M., George, M. J., Russell, M. R. & Odgers, C. L. Young adolescents’ digital technology use and mental health symptoms: Little evidence of longitudinal or daily linkages. Clin. Psychol. Sci. 7, 1416–1433 (2019). The conceptual Integrative Model of ICT Effects on adolescents’ Well-being (iMEW). (Smahel et al., 2022) Mediální účinky se odvíjejí od tzv. „susceptibility variables“ – co platí pro jednu skupinu, nemusí platit pro druhou. Dělat tedy průměry pro celou populaci tak nemusí dávat vůbec smysl. N=1 přístup k datům ●Pokud máte více než zhruba 55 pozorování na člověka, můžete zkoumat jeho individuální trajektorii ●Tohle udělala i Patti (et al., 2021): ○6x denně po 3 týdny ○Zatímco 20 % zkoumaných dospívajících se po sjíždění soc. médií cítilo hůř, 17 % se cítilo líp a pro zbytek se nenašel efekt Aktivita: detektiv soc. sítí Jedním z nejméně zkoumaných atributů soc. sítí je dopad obsahů. Rozdělte se na dvě skupiny a během 15 minut proscrollujte společně své sociální sítě – je jedno které – jedna skupina se zaměří na obsahy, které by mohly mít pozitivní dopad a druhá na obsahy, které by mohly mít negativní dopad. Klidně si při tom dělejte screenshoty obsahu. Pak si o nich společně povíme a probereme možné dopady. Popis není dostupný. Popis není dostupný. Popis není dostupný. Popis není dostupný. Popis není dostupný. Popis není dostupný. Popis není dostupný. Shrnutí ●Sociální média mají komplexní dopady, které mohou být pozitivní a negativní ●Současné přístupy k měření dopadů sociálních médií jsou nedostatečné a odvíjí se hodně od použité metody zkoumání ●Zdá se, že navzdory pozitivním efektům převažují ty negativní – ve smyslu toho, že čím více používám sítě, tím horší je well-being – tato perspektiva ale nebere v potaz typy používání, obsah, a další důležité faktory ●Z hlediska individuálních změn v chování se neukazuje mezi používáním sítí a well-beingem souvislost