Nadměrné užívání internetu, online závislosti, porucha hraní na internetu David Šmahel CORE057 Člověk a digitální technologie Závislost na internetu a diagnostické manuály Kritéria nadměrného používání internetu Hraní online her Prevalence, rizikové faktory a léčení OBSAH 01 02 03 04 Existuje závislost na internetu? Griffiths (2000) Nadměrné či problematické užívání internetu je problémové chování, které se projevuje jako velké zaujetí internetem, změnami nálad, potížemi s omezováním času online a následnými konflikty se sebou i ostatními. DEFINICE Hlavním kritériem není čas strávený online, ale spíše jeho důsledky na fungování jedince v každodenním životě. Obsah obrázku kruh, snímek obrazovky, symbol, Grafika Popis byl vytvořen automaticky Excessive internet use TERMÍNY Internet addiction Online addiction Compulsive internet use Pathological internet use Internet overuse ZÁVISLOST NA INTERNETU 1995 Ivan Goldberg: První kritéria pro diagnózu závislosti na internetu 1998 Kimberley Young: Vytvořila diagnostická kritéria adaptací kritérií patologického hráčství OD ROKU 2000 Návrhy dalších kritérií založených na různých přístupech (např. Mark Griffiths) Zařadit závislost na internetu do diagnostických manuálů? DSM Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Diagnostický nástroj publikovaný APA – American Psychiatric Association Aktuální verze je DSM-5 (2013) DIAGNOSTICKÉ MANUÁLY ICD (MKN) International Classification of Diseases (Mezinárodní klasifikace nemocí) Diagnostický nástroj publikovaný WHO – World Health Organiźation Aktuální verze je ICD-11 (2019) Diagnostické manuály rozlišují následující kategorie závislostí: Diskuze, zda ji zařadit do behaviorálních závislostí v manuálech BEHAVIORÁLNÍ ZÁVISLOSTI (patologické hráčství) ZÁVISLOST NA INTERNETU A DIAGNOSTICKÉ MANUÁLY LÁTKOVÉ ZÁVISLOSTI (drogy, nikotin, alkohol,…) A picture containing text, slot machine Description automatically generated Icon Description automatically generated DSM-5 (2013) ICD-11 (2019) ZÁVISLOST NA INTERNETU A DIAGNOSTICKÉ MANUÁLY Obecná Internet Addiction nebyla zařazena do diagnostických manuálů Oba manuály zařadily Internet Gaming Disorder (DSM-5 do příloh s tím, že je potřeba další výzkum) PROČ? Jednalo by se o vytvoření nové kategorie „nemoci“, která by dále rozvíjela již tak rozsáhlý seznam duševních „poruch“. U některých přesvědčení, že jde o patologizaci běžného chování. Social media addiction Smartphone addiction ONLINE ZÁVISLOSTI Internet addiction Gaming addiction Online shopping addiction apod ?? Jak poznáte, že má člověk problémy s nadměrným užíváním internetu? Jaké jsou různé příznaky nadměrného užívání internetu? AKTIVITA VÝZNAČNOST (Salience) ZMĚNY NÁLADY (Mood modification) ABSTINENČNÍ PŘÍZNAKY (Withdrawal symptoms) KONFLIKT (Conflict) ZVYŠOVÁNÍ TOLERANCE (Tolerance) RECIDIVA (Relapse) KRITÉRIA BEHAVIORÁLNÍCH ZÁVISLOSTÍ Icon Description automatically generated Shape, arrow Description automatically generated Icon Description automatically generated Icon Description automatically generated Icon Description automatically generated Icon Description automatically generated Griffiths (2005) KRITÉRIA BEHAVIORÁLNÍCH ZÁVISLOSTÍ Griffiths (2005) Beard a Wolf (2001) (z DSM IV – pathological gambling): zahlcení internetem zvyšující se používání internetu neúspěšné pokusy přestat rozladěnost při omezení času na internetu člověk je na internetu déle než zamýšlel Konfliktní aspekty: riskuje ztrátu vztahu, práce, vzdělání lhal, aby utajil svou činnost používání internetu jako útěk KOLIK JE OK, KOLIK UŽ PŘÍLIŠ? NEKONZISTENTNÍ Některé výzkumy se snažily určit, jaký čas strávený na internetu je indikátorem závislostního užívání. Čas v takových studiích variuje mezi 4 až 8 hodinami za den (na telefonech). ČAS NENÍ NUTNĚ PROBLÉM JE ČAS INDIKÁTOR NADMĚRNÉHO POUŽÍVÁNÍ? Škála aktivit, k nimž využíváme internet, se stále rozšiřuje. Zvyšuje se dostupnost internetu na chytrých zařízeních. Důležitý je kontext (e.g., práce a škola online) Ryding & Kuss, 2020 UKÁZKA MĚŘENÍ EIU EU KIDS ONLINE SCALE Škařupová et al. (2015) HRANÍ ONLINE HER Obsah obrázku osoba, oblečení, Lidská tvář, interiér Popis byl vytvořen automaticky Jaká jsou pozitiva hraní her? Jaká jsou negativa hraní her? PŘIROZENÁ A STIMULUJÍCÍ AKTIVITA Hraní jako způsob trávení času s přáteli, budování intimity v přátelství ZAČLENĚNÍ DO SKUPINY Zvyšuje pocit akceptace ve skupině KONTAKT S NÁSILNÝM OBSAHEM ZTRÁTA ZÁJMU O OFFLINE AKTIVITY ZVÝŠENÍ SEBEVĚDOMÍ A VLASTNÍ AUTONOMIE CHARAKTERISTIKY HER Specifické charakteristiky her mohou podporovat patologické hraní POZITIVA & NEGATIVA HRANÍ ONLINE HER Paulus et al. (2018), Halbrook et al. (2019) Některé studie našly spojení mezi hraním násilných her a agresivitou Hraní se může stát atraktivnější, odměny za hraní mají větší důležitost Plnění úkolů, odměny, zvyšování úrovní, sociální status Ne každé vysoké zaujetí online hraním musí mít negativní dopady Rozlišení „high engament“ a „addiction“ (Carlton & Danforth, 2004) Kontinuum od zábavy po závislostní hraní HRANÍ HER Paulus et al. (2018) INTERNET GAMING DISORDER (PORUCHA HRANÍ NA INTERNETU) Diagnostická kritéria pro IGD v DSM-5: •Internetové hry se stávají dominantní aktivitou. •Pokud k nim jedinec nemá přístup, objevuje se podráždění, úzkost, smutek. •Potřeba trávit stále více času hraním internetových her. •Nedostatečná kontrola nad hraním internetových her. •Ztráta zájmu o dřívější koníčky a zábavu. •Nepřestávající excesivní hraní i přes znalost psychosociálních problémů. •Klamání ostatních ohledně času stráveného hraním. •Útěk či úleva od negativních emocí či problémů v podobě hraní (pocity viny, beznaděje). •Ztráta důležitých aspektů života (vztahů, práce, kariéra…). American Psychiatric Association (2013) PREVALENCE & RIZIKOVÉ FAKTORY Obsah obrázku osoba, oblečení, Lidská tvář, interiér Popis byl vytvořen automaticky Kolik procent světové populace může patřit mezi patologické hráče online her? PREVALENCE ONLINE ZÁVISLOSTÍ Metaanalýza 113 studií Obecná internetová závislost Porucha hraní na internetu (IGD) 693 tisíc respondentů Studie mezi lety 1996-2018 31 států Pan et al. (2020) PREVALENCE ONLINE ZÁVISLOSTÍ Obecná internetová závislost cca 7 % Porucha hraní na internetu (IGD) cca 2,5 % ! Různé měřící nástroje, škály Různé populace z různých států Self-reportové měření Odlišné prevalence na základě použité škály Adobe Systems 25 Prevalence online závislosti (metaanalýza 133 studií) Pan, Y. C., Chiu, Y. C., & Lin, Y. H. (2020). Systematic review and meta-analysis of epidemiology of internet addiction. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. Výřez obrazovky Výřez obrazovky EIU U DOSPÍVAJÍCÍCH Projekt EU Kids Online IV 2017-2018 Reprezentativní vzorky dětí z 19 evropských států včetně ČR (N = 21 964, 9-16 let) Excesivní užívání internetu – EU Kids Online škála, otázky založeny na výše uvedených faktorech dle Griffithse (jen 5 kritérií) Smahel et al. (2020) PDF) EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries EIU U DOSPÍVAJÍCÍCH 12-16 LET Jak často se ti v uplynulém roce staly tyto věci? EIU U DOSPÍVAJÍCÍCH 12-16 LET 0,5 % českých adolescentů reportovalo, že prožívali všech 5 kritérií EIU (denně nebo týdně). 0 až 2,1 % adolescentů napříč státy prožívalo 5 kritérií EIU (denně nebo týdně). U těchto dětí můžeme předpokládat, že jsou to excesivní uživatelé. Procenta adolescentů podle počtu kritérií EIU, které zažívali alespoň týdně nebo denně. Napadá vás nějaký rizikový faktor nadměrného užívání internetu? Faktory vyskytující se společně se symptomy online závislostí RIZIKOVÉ FAKTORY Jejich přítomnost zvyšuje pravděpodobnost výskytu problematického užívání internetu (hraní her). Příčiny či důsledky problematického užívání internetu (hraní her)? Symptomy úzkosti a deprese FAKTORY SPOJENÉ S ONLINE ZÁVISLOSTMI Nízké sebevědomí Nízká emoční stabilita, impulsivita Sociální izolace, osamělost Nedostatek plnohodnotných vztahů Vztahy a konflikty s rodiči Situace v rodině (vzdělání rodičů, finance, rekreační aktivity) Počet hodin online Stress Strategie zvládání stresových situací Konkrétní aktivity online (hraní her, sociální sítě, online gambling, online nakupování) Paulus et al. (2018), Vondráčková & Šmahel (2017) Závislost ≠ nadměrné užívání internetu či nadměrné hraní TAKE HOME MESSAGE Více času online ≠ závislost Kritéria online závislostí jsou definovány symptomy -> dopady na život uživatelů Užívejte pojem online závislost opatrně -> intenzivní používání není závislost. Adobe Systems Léčení online závislosti / nadměrného používání ̶Kognitivně behaviorální přístup (KBT) (Koo, Wati, Lee, & Oh, 2011) •Hledání myšlenek a chování, které souvisí se závislostí •Typicky 2 týdny až 3 měsíce • •Psychodynamický přístup (Toronto, 2009) •Mnoho různých přístupů •Typicky uvědomění si kompenzačních mechanismů, akceptace negativních pocitů • •Rodinné intervence (Young, 1999) •Práce s rodinou jako systémem • • • -Otázky efektivity intervencí -Léčení online závislosti jako eticky sporný „business“ ZDROJE American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 Griffiths, M. D. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10(4), 191–197. https://doi.org/10.1080/14659890500114359 Halbrook, Y., O’Donnell, A. T., & Msetfi, R. M. (2019). When and how video games can be good: A review of the positive effects of video games on Well-Being. Perspectives on Psychological Science, 14(6), 1096–1104. https://doi.org/10.1177/1745691619863807 Kemp, S. (2023). Digital 2023: Global overview report. https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report Pan, Y. C., Chiu, Y. C., & Lin, Y. H. (2020). Systematic review and meta-analysis of epidemiology of internet addiction. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 118, 612–622. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2020.08.013 Paulus, F. W., Ohmann, S., Von Gontard, A., & Popow, C. (2018). Internet gaming disorder in children and adolescents: a systematic review. Developmental Medicine & Child Neurology, 60(7), 645-659. Ryding, F. C., & Kuss, D. J. (2020). Passive objective measures in the assessment of problematic smartphone use: A systematic review. Addictive Behaviors Reports, 11, 100257. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2020.100257 Sewall, C., Bear, T., Merranko, J., & Rosen, D. (2020). How psychosocial well-being and usage amount predict inaccuracies in retrospective estimates of digital technology use. Mobile Media and Communication, 8(3), 379–399. https://doi.org/10.1177/2050157920902830 Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo Vondrackova, P., & Šmahel, D. (2017). Internet Addiction in Context. In Encyclopedia of Information Science and Technology, Fourth Edition (pp. 4223–4233). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-2255-3.ch366 Verbeij, T., Pouwels, J. L., Beyens, I., & Valkenburg, P. M. (2021). The accuracy and validity of self-reported social media use measures among adolescents. Computers in Human Behavior Reports, 3, 100090. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2021.100090