Adobe Systems Adobe Systems Obsah obrázku text, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky CORE057, 1. října 2023 1 Specifika online komunikace Mgr. Adéla Švestková adela.svestkova@mail.muni.cz Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 2 Internet jako sociální prostředí ̶Internet – jedno z našich sociálních prostředí ̶Toto prostředí se rozšiřuje do dalších kontextů (připojení odkudkoliv přes smartphone) ̶Dichotomie online/offline - zastaralá Adobe Systems Adobe Systems 3 Kdo je na internetu? PSYb1280 Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 4 Osoby používající internet 2022 (alespoň jednou týdně) Zdroj: ČSÚ https://www.czso.cz/csu/czso/vyuzivani-informacnich-a-komunikacnich-technologii-v-domacnostech-a-me zi-osobami-2022 Adobe Systems Adobe Systems 5 Uživatelé internetu 2005-2022 (alespoň jednou za 3 měsíce) 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Všichni 32.1 41.0 45.0 54.0 55.9 61.8 65.5 69.5 70.4 74.2 75.7 76.5 78.8 80.7 80.9 81.3 82.7 84.5 Muž 35.3 44.1 48.8 58.0 59.2 65.8 69.2 72.3 73.1 77.3 77.9 78.2 81.6 82.8 83.6 83.1 84.4 87.0 Žena 29.1 38.1 41.5 50.3 52.9 58.1 61.9 66.8 67.9 71.3 73.5 74.8 76.0 78.7 78.3 79.7 81.1 82.2 16-24 63.7 77.7 82.0 90.3 90.3 92.3 94.8 96.2 96.9 98.0 97.0 96.3 99.0 99.1 98.3 98.6 99.3 99.7 25-34 40.5 54.0 59.7 73.9 76.9 83.1 87.4 92.9 91.8 95.8 95.4 94.5 96.7 98.9 97.3 97.9 98.6 99.6 35-44 41.1 53.7 56.4 69.4 72.7 79.7 84.1 89.0 91.2 92.2 93.9 94.8 96.9 97.6 97.1 98.4 97.9 98.9 45-54 29.3 40.1 46.9 56.2 56.9 65.8 72.0 79.4 81.2 84.4 86.7 89.7 91.6 93.4 94.3 94.7 96.5 97.1 55-64 15.3 20.7 25.0 32.6 36.0 42.1 46.3 56.0 58.0 64.0 68.0 69.0 75.3 77.3 81.2 81.0 84.0 87.3 65-74 . 5.2 6.9 9.7 12.0 19.1 25.0 25.5 27.4 36.9 39.5 44.1 44.9 50.0 52.1 53.3 55.6 60.8 75+ . 0.9 1.3 1.6 3.3 5.1 4.1 3.8 6.1 10.1 10.8 13.5 15.1 19.1 18.6 19.7 22.6 29.9 ZŠ 2.1 4.5 5.1 10.5 9.3 15.3 18.6 22.3 20.3 24.3 30.4 30.9 34.7 36.9 38.4 41.4 47.3 48.0 SŠ (bez mat.) 12.2 18.3 22.4 35.6 36.3 44.9 49.6 56.8 58.2 60.8 62.6 65.9 68.2 71.9 71.3 70.9 72.3 75.3 SŠ s mat. 41.7 55.6 59.4 65.8 69.1 73.5 74.9 81.5 80.2 83.6 84.2 86.7 86.1 87.2 88.2 88.0 88.8 89.3 VŠ 72.1 78.2 79.3 85.4 87.0 87.9 91.3 91.4 90.2 95.0 94.1 94.1 95.0 95.9 95.1 95.8 95.9 96.6 Student 77.5 92.8 93.0 97.4 97.3 97.5 98.2 99.6 98.9 99.7 99.0 98.6 99.7 99.8 98.9 100.0 100.0 100.0 Zaměstnaný 40.3 52.0 56.4 68.4 70.1 77.8 81.0 87.5 88.3 90.4 91.7 92.6 95.1 95.4 96.4 96.2 97.0 97.5 Nezaměstnaný 16.3 26.1 26.7 34.6 51.7 53.8 62.2 63.7 65.8 79.4 74.0 68.7 72.3 80.2 72.4 80.3 86.3 88.7 Důchodce 3.5 5.7 6.6 9.8 11.3 16.5 19.7 20.5 23.4 30.8 32.8 35.0 37.0 40.8 40.8 42.4 45.6 49.5 Zdroj: ČSÚ https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/shortUrl?su=5f4a0371 Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 6 Specifika online komunikace Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 7 Specifika online komunikace ̶Souvisí s rysy internetu ̶Fyzická nepřítomnost ̶Omezená komunikační vodítka (cues) ̶Důraz na text a vizuální stránku ̶Asynchronicita ̶ ̶Mohou se lišit ̶Napříč technologiemi (PC, smartphone, nositelná zařízení, …) ̶Napříč prostředími (Facebook, Snapchat, TikTok, Twitter, …) ̶ ̶Rysy internetu se v čase mění Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 8 Online komunikace - perspektivy ̶Lost perspective (cues filtered out) ̶Negativní pohled ̶Omezení internetu à nemožná kvalitní komunikace / vztahy ̶social presence theory, social context cues theory, media richness theory, … ̶ ̶Liberated perspective ̶Pozitivní náhled ̶Lidé zvládnou omezení internetu překonat ̶social information processing theory (SIP), social identification / deindividuation theory (SIDE), … ̶ Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 9 SIP teorie / Hyperpersonální efekt ̶Joseph Walther, 90. léta ̶Social Informantion Processing theory (SIP) ̶Lidé mají tendenci utvářet vztahy à překonají omezení internetu ̶Potřeba více času na předání stejného množství informací ̶ ̶Testování teorie à online komunikace často: ̶Dynamičtější ̶Více sebeodhalováním ̶Větší míra sociální opory ̶ ̶Hyperpersonální efekt ̶Idealizace komunikačních partnerů, pozitivnější komunikace ̶Faktory média (vodítka) + odesílatele (sebeprezentace) + příjemce (zveličování) Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 10 Online komunikace ̶Chybí vodítka (např. mimika, tón hlasu, gesta) ̶Různé formy, např.: ̶Synchronní / Asynchronní ̶Soukromá / Veřejná ̶Moderovaná / Nemoderovaná ̶Závislá na charakteristikách technologie ̶ ̶Není ani lepší, ani horší à je jiná Adobe Systems Adobe Systems Online disinhibice Obsah obrázku text, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky PSYb1280 11 Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 12 Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Webové stránky Popis byl vytvořen automaticky Je vám tohle povědomé? Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 13 Online disinhibice ̶John Suler, 2004 ̶Lidé na internetu dělají věci, které by normálně nedělali ̶ ̶Benign (pozitivní) ̶např. podpora a pomoc ostatním, sebe-odhalování ̶Toxic (negativní) ̶např. agresivní chování, trolling, urážky Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 14 Anonymita Faktory online disinhibice 1 Neviditelnost ̶Nejsilnější faktor disinhibice ̶Různá pojetí anonymity ̶Na internetu: Neidentifikovatelnost ̶Lidé neznají osobní údaje ̶I pod vlastním jménem lze být neidentifikovatelný ̶Důležitý i subjektivní pocit – vnímaná neidentifikovatelnost ̶Dohledatelnost a zodpovědnost ̶ ̶ ̶Smazává rozdíly ve vzhledu ̶Snižuje vliv stereotypů (věk, pohlaví, etnicita, …) ̶Vizuální vodítka (visual cues) ̶Na internetu omezená – méně okamžité zpětné vazby ̶Např. nevidíme nesouhlasný výraz, že se někdo nudí, … ̶Více vizuálních vodítek snižuje otevřenost (např. fotky, webkamera) Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 15 Asynchronicita Faktory online disinhibice 2 Solipsistické introjekce ̶Komunikace není plynulá / okamžitá ̶Např.: e-mail, komentáře na SNS, diskuzní fóra, IM… ̶Není nutné čelit okamžité reakci (možnost „utéct“) ̶Větší možnost sebeprezentace ̶Zvnitřněný obraz druhého ̶Vychází z toho, co víme + doplnění vlastními projekcemi ̶Textovou komunikaci můžeme v hlavě vokalizovat – „slyšet“ druhého vlastním hlasem/změněným hlasem ̶ Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 16 Disociativní imaginace Faktory online disinhibice 3 Minimalizace autorit ̶Tendence vnímat online svět jako oddělený od „reálného“ ̶Podobně jako když se něco odehrává jen ve fantazii ̶Status druhé osoby často nelze rozpoznat (chybí vodítka) ̶Rovnější možnost se vyjádřit ̶Status na internetu podmíněn jinými faktory (např. technické dovednosti) Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 17 Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Webové stránky Popis byl vytvořen automaticky Co se tady odehrává? Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 18 Jak online disinhibici (ne)chápat ̶Hodně závisí i na individuálních charakteristikách ̶ ̶Internet neodhaluje „pravé já“ ̶Internet nemění lidi ̶ ̶Pouze jiný kontext pro lidské chování ̶Některé tendence může oslabit, jiné posílit Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 19 Transformation Framework ̶Nesi et al, 2018 ̶Teoretický rámec zaměřený na adolescenty a SNS ̶Charakteristiky SNS (a nástrojů, které poskytují) ovlivňují, jak fungují vztahy dospívajících ̶7 charakteristik SNS: ̶Asynchronicita – zpoždění mezi odpověďmi ̶Permanence – trvalá dostupnost sdíleného obsahu ̶Publicness – dostupnost informace rozsáhlým publikem ̶Availability – jak snadné je sdílet / získat přístup k obsahu (nezávisle na lokaci) ̶Cue absence – nakolik chybí různá vodítka (např. audiovizuální) ̶Quantifiability – poskytování počitatelných sociálních metrik ̶Visualness – míra důrazu na fotky a videa Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 20 Charakteristiky SNS: příklady (Nesi et al., 2018) Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 21 Možné dopady na vztahy (Nesi et al., 2018) Adobe Systems Adobe Systems PSYb1280 22 Internet jako sociální prostředí ̶Prostředí internetu tvaruje podobu interpersonálních interakcí ̶Obecně: ̶Snazší navazování a udržování kontaktů ̶Omezení vlivů příslušnosti ke skupině (chybějící vodítka) ̶Rovnější status uživatelů ̶Větší kontrola nad sebeprezentací ̶Menší zábrany ̶Záleží i na charakteristikách technologie ̶Ovlivňují podobu interakcí ̶Ovlivňují i např. očekávání, dopady chování Reference •Drotner, K. (1999). Dangerous Media? Panic Discourses and Dilemmas of Modernity. Paedagogica Historica, 35(3), 593–619. https://doi.org/10.1080/0030923990350303 •European Commission. (2008). Flash Eurobarometer 248: Towards a safer use of the Internet for children in the EU – A parents’ perspective. http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_248_en.pdf •Nesi, J., Choukas-Bradley, S., & Prinstein, M. J. (2018). Transformation of Adolescent Peer Relations in the Social Media Context: Part 1—A Theoretical Framework and Application to Dyadic Peer Relationships. Clinical Child and Family Psychology Review, 21(3), 267–294. https://doi.org/10.1007/s10567-018-0261-x •Pew Research Center. (2020). Parenting Children in the Age of Screens (Issue July). https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/9/2020/07/PI_2020.07.28_kids-and-scre ens_FINAL.pdf •Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo •Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychology & behavior, 7(3), 321-326. •Valkenburg, Patti M., Adrian Meier, and Ine Beyens. “Social Media Use and Its Impact on Adolescent Mental Health: An Umbrella Review of the Evidence.” Current Opinion in Psychology 44, 58–68. https://doi.org/10.1016/J.COPSYC.2021.08.017 •Vanden Abeele, M. M. (2021). Digital wellbeing as a dynamic construct.Communication Theory, 31(4), 932-955 •Walther, J. B. (1996). Computer-mediated communication: Impersonal, interpersonal, and hyperpersonal interaction. Communication Research, 23, 3-43. PSYb1280 23 irtis.muni.cz @irtismu Obsah obrázku sekera, nástroj, ozubené kolo Popis byl vytvořen automaticky @irtis_mu