DOPADY DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ NA ŽIVOTNÍ POHODU (WELL-BEING) UŽIVATELŮ Mgr. Adéla Švestková CORE057 Člověk a digitální technologie 12.11.2024 O ČEM TO DNES BUDE? CO JE TO WELL-BEING •? •“životní •pohoda” duševní fyzická sociální > > > > > •“životní •pohoda” duševní fyzická sociální depresivita štěstí sebedůvěra stres spokojenost > > > > > > > > > > •“životní •pohoda” duševní fyzická sociální depresivita štěstí sebedůvěra stres spokojenost spánek výživa aktivita vzhled body image > > > > > > > > > > > > > > •“životní •pohoda” duševní fyzická sociální depresivita štěstí sebedůvěra stres spokojenost spánek výživa aktivita vzhled body image osamělost přijetí vztahy komunita Brothers by the window JAK WELL-BEING OVLIVŇUJÍ DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE ? •(nebo ”Jak WB ovlivňuje používání technologií..?”) POPULÁRNÍ OTÁZKA – TĚŽKÉ ODPOVĚDI •ukazuje se například vztah mezi.. •používáním ICT a vyšší úzkostí, depresivitou a psychickou nepohodou (Keles et al., 2020) •používáním ICT a pocitem osamělosti (Huang, 2017; Liu and Baumeister, 2016) •používáním technologií před spaním a horším spánkem (Tkaczyk et al., 2023) •zákazem telefonů u rodinného stolu a zdravějším stravováním (Radtke et al., 2023) • •ale zkoumá se také spojitost zda.. •je používání smarpthonu v práci spojeno s lepším pracovním výkonem (Sowa et al., 2023) • • • • POPULÁRNÍ OTÁZKA – TĚŽKÉ ODPOVĚDI LIMITY SAMOTNÝCH STUDIÍ •často dotazníková šetření •odhadněte, kolik času trávíte online • •průřezové studie •→ co bylo dřív? • •málo nuancované informace o konkrétních chováních online •pasivní x aktivní, typ zařízení, … • CO ZJISTILY NAŠE STUDIE •data z projektu FUTURE •11 studií o českých adolescentech •3 přístupy k získávání dat • 1.longitudinální šetření (dlouhodobé) •dotazníky každého půl roku (6/2021, 12/2021, 5-6/2022) •postupná proměna v čase 2.ecological momentary assessment (krátkodobé) •14denní úseky získávání dat, čtyřikrát během roku •dotazníky během dne + sledování aktivity na mobilu pomocí výzkumné aplikace •bezprostřední efekty 3.experiment (krátkodobý) •simulované kontrolované prostředí •možnost zkoumat vliv konkrétních prvků (např. vyznění komentářů) •KRÁTKODOBÉ EFEKTY •používání SNS mírně zhoršuje náladu o hodinu později, videa a hry tento efekt nemají •u 8 % adolescentů vedla lepší nálada k nižšímu používání technologií za hodinu, u 2 % k vyššímu •krátkodobé vystavení méně a více agresivním komentářům u streamerů neovlivňuje empatii nebo agresivitu •delší používání messengerů souvisí u chlapců s vyšší pravděpodobností vystavení sexuálním obsahům •nejde ale o kauzální vtah PSYCHOLOGICKÝ WB • • •KRÁTKODOBÉ EFEKTY •používání SNS mírně zhoršuje náladu o hodinu později, videa a hry tento efekt nemají •u 8 % adolescentů vedla lepší nálada k nižšímu používání technologií za hodinu, u 2 % k vyššímu •krátkodobé vystavení méně a více agresivním komentářům u streamerů neovlivňuje empatii nebo agresivitu •delší používání messengerů souvisí u chlapců s vyšší pravděpodobností vystavení sexuálním obsahům •nejde ale o kauzální vtah •nárůst či pokles hraní násilných videoher nemá vliv na empatii a agresivitu •sledování informací o zdraví na internetu může mírně zhoršit zdravotní úzkost, ale ne u uživatelů, kteří už byli silně zdravotně úzkostní •DLOUHODOBÉ EFEKTY PSYCHOLOGICKÝ WB •KRÁTKODOBÉ EFEKTY •míra vnímané sociální opory může pro některé adolescenty (10 %) souviset s používáním SNS •ale tento vztah je velmi různorodý • SOCIÁLNÍ WB • • •KRÁTKODOBÉ EFEKTY •míra vnímané sociální opory může pro některé adolescenty (10 %) souviset s používáním SNS •ale tento vztah je velmi různorodý • •častější online komunikace nemá vliv na schopnost komunikace •adolescenti, kteří obecně lépe komunikují, toho využívají i online •online komunikace tyto vlastnosti nezhoršuje ani nezlepšuje • •zapojení do konsensuálního sextignu nesouvisí se změnami ve vrstevnické opoře o půl roku později •sociálně tak není ani přínosné ani škodlivé • •DLOUHODOBÉ EFEKTY SOCIÁLNÍ WB •KRÁTKODOBÉ EFEKTY •pozitivní komentáře chválící těla na sociálních sítích mohou zhoršovat nespokojenost s vlastním tělem •víc u dívek a u lidí, kteří těla na fotkách považují za velmi atraktivní •adolescenti přihlížející body-shamingu na SNS mají tendenci oběť víc obviňovat, pokud se s agresory více ztotožňují •roli nehraje anonymita komentujících •intenzivnější uživatelé technologií chodí později spát a spí hůř •ale v den, kdy adolescenti používali mobil před spaním déle, než je pro ně běžné, šli spát dřív a spali líp •to neplatilo pro PC, laptop nebo televizi • • FYZICKÝ WB •KRÁTKODOBÉ EFEKTY •pozitivní komentáře chválící těla na sociálních sítích mohou zhoršovat nespokojenost s vlastním tělem •víc u dívek a u lidí, kteří těla na fotkách považují za velmi atraktivní •adolescenti přihlížející body-shamingu na SNS mají tendenci oběť víc obviňovat, pokud se s agresory více ztotožňují •roli nehraje anonymita komentujících •intenzivnější uživatelé technologií chodí později spát a spí hůř •ale v den, kdy adolescenti používali mobil před spaním déle, než je pro ně běžné, šli spát dřív a spali lépe •to neplatilo pro PC, laptop nebo televizi • • FYZICKÝ WB Čím to může být? Close up of outdoor climbing net KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT •(Smahel et al., 2022) WELL-BEING POUŽÍVÁNÍ ICT Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT WELL-BEING DLOUHODOBÝ POUŽÍVÁNÍ ICT KRÁTKODOBÝ Psychický WB Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Fyzický WB Sociální WB Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT WELL-BEING DLOUHODOBÝ POUŽÍVÁNÍ ICT KONTEXTOVÉ PROMĚNNÉ KRÁTKODOBÝ Individuální (věk, gender, osobnost, dovednosti) Psychický WB Sociální (známí, rodina, škola/práce, komunita) Kultura/region (dostupnost technologií, zvyky, doba) Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Fyzický WB Sociální WB Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT WELL-BEING DLOUHODOBÝ POUŽÍVÁNÍ ICT KONTEXTOVÉ PROMĚNNÉ KRÁTKODOBÝ Individuální (věk, gender, osobnost, dovednosti) Psychický WB Sociální (známí, rodina, škola/práce, komunita) Kultura/region (dostupnost technologií, zvyky, doba) Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Fyzický WB Sociální WB Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT WELL-BEING DLOUHODOBÝ POUŽÍVÁNÍ ICT KONTEXTOVÉ PROMĚNNÉ KRÁTKODOBÝ Individuální (věk, gender, osobnost, dovednosti) Psychický WB Sociální (známí, rodina, škola/práce, komunita) Kultura/region (dostupnost technologií, zvyky, doba) Aktivní/pasivní Rizika/příležitosti Fyzický WB Sociální WB Psychický WB Fyzický WB Sociální WB KONTEXT POUŽÍVÁNÍ ICT Different sizes of pebbles stacked in a stony shore DIGITÁLNÍ WELL-BEING •nová vrstva životní pohody VŠUDYPŘÍTOMNOST ICT •technologie jsou všude •často si všimneme, až když se odpojíme • •mobile connectivity paradox • VŠUDYPŘÍTOMNOST ICT •technologie jsou všude •často si všimneme, až když se odpojíme • •mobile connectivity paradox •svoboda, kterou přináší připojení x svoboda nepřipojit se •fear of missing out x nutnost být dostupný • VŠUDYPŘÍTOMNOST ICT •technologie jsou všude •často si všimneme, až když se odpojíme • •mobile connectivity paradox •svoboda, kterou přináší připojení x svoboda nepřipojit se •fear of missing out x nutnost být dostupný • •rovnováha předností a nevýhod → digitální WB PŘEDSTAVTE SI TYTO DVA LIDI 1.Online tráví dvakrát denně hodinu v kuse. 2. 2.Mobil teď dva týdny nepoužívá. PŘEDSTAVTE SI TYTO DVA LIDI 1.Online tráví dvakrát denně hodinu v kuse. Dojíždí hodinu tam a hodinu zpátky do města. 2. 2.Mobil teď dva týdny nepoužívá. Je na táboře, kde není signál. 3. PŘEDSTAVTE SI TYTO DVA LIDI 1.Online tráví dvakrát denně hodinu v kuse. Dojíždí hodinu tam a hodinu zpátky do města. Cestou tam se cítí často rozhozeně, cestou zpátky cítí radost. 2. 2.Mobil teď dva týdny nepoužívá. Je na táboře, kde není signál. Cítí se bez něj divně a smutně, i když nikomu dalšímu mobil na táboře nechybí. 3. PŘEDSTAVTE SI TYTO DVA LIDI 1.Online tráví dvakrát denně hodinu v kuse. Dojíždí hodinu tam a hodinu zpátky do města. Cestou tam se cítí často rozhozeně, cestou zpátky cítí radost. Cestou tam si obvykle čte v mobilu noviny, cestou zpátky se učí španělštinu v Duolingu. 2. 2.Mobil teď dva týdny nepoužívá. Je na táboře, kde není signál. Cítí se bez něj divně a smutně, i když nikomu dalšímu mobil na táboře nechybí. Postrádá možnost kontaktovat svoje kamarády doma, tady si připadá jako nevítaný outsider. PŘÍSTUP K TECHNOLOGIÍM •ICT use jako neutrální až špatný? •time online jako oblíbené, ale hodně chabé měřítko •patologizace všedního dne •opomenutí pozitivních stránek technologií • •ICT jako zdroj a nástroj dobrých zkušeností •samotné používání technologií •to, co technologie zprostředkovávají (např. usnadnění komunikace) DVĚ TVÁŘE ICT •ICT nejsou ani skvělé, ani hrozné • •být online i offline s sebou nese výhody i nevýhody • •cílem je maximalizace výhod a minimalizace rizik • • FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ DIGI WB •jedinečnost uživatele •individuální odlišnosti •proměnlivost v čase (špatná nálada, nuda při čekání, odjezd do přírody, …) • • FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ DIGI WB •jedinečnost uživatele •individuální odlišnosti •proměnlivost v čase (špatná nálada, nuda při čekání, odjezd do přírody, …) • •specifika přístroje •jde naproti intenzivnímu používání •možnost volby “hloupého” telefonu → důsledky • • FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ DIGI WB •jedinečnost uživatele •individuální odlišnosti •proměnlivost v čase (špatná nálada, nuda při čekání, odjezd do přírody, …) • •specifika přístroje •jde naproti intenzivnímu používání •možnost volby “hloupého” telefonu → důsledky • •kontext a kultura •očekávání ohledně dostupnosti •normy a postoje v sociální skupině • INTERVENCE •mohou působit na různé úrovně systému • •na jednotlivce (např. intervenční aplikace, digi detox) •na skupinu (domácí pravidla) •na instituce (např. telefony ve školním řádu) INTERVENCE •mohou spolu různě interagovat •posilovat se, ale i oslabovat • •pravidla pro dané situace + intervenční aplikace → struktura a návyky •osobní rozhodnutí pro odpojení se x pracovní nároky • •problém digitálního detoxu •úleva, že nemusím být dostupný x FOMO → možný nulový efekt na WB •kvůli své práci ho můžu dělat jen během dovolené → vidím efekt detoxu, nebo prostě volna? •člověk, pro kterého je snadné udržet detox, se pravděpodobně dobře reguluje a nepotřebuje ho • AKTIVITA •Vítejte v roce 2030, kdy se slaďování online a offline života stalo tak velkým tématem, že si pracovní týmy a organizace nechávají sestavit intervence na míru. •Na well-beingu jejich kolegů jim totiž záleží a zároveň nechtějí přijít o všechny vychytávky, které jim nové technologie přinášejí. •Vy máte firmu, která přesně takové intervence připravuje a dostali jste následující zakázky. •Vymyslete komplexní plán, který by pomohl řešit jejich požadavky - můžete zapojit technologické vychytávky, pravidla, ale i změny ve firemní kultuře. •Vítejte v roce 2030, kdy se slaďování online a offline života stalo tak velkým tématem, že si pracovní týmy a organizace nechávají sestavit intervence na míru. •Na well-beingu jejich kolegů jim totiž záleží a zároveň nechtějí přijít o všechny vychytávky, které jim nové technologie přinášejí. •Vy máte firmu, která přesně takové intervence připravuje a dostali jste následující zakázky. •Vymyslete komplexní plán, který by pomohl řešit jejich požadavky - můžete zapojit technologické vychytávky, pravidla, ale i změny ve firemní kultuře. Obsah obrázku vzor, čtverec, pixel, křížovky Popis byl vytvořen automaticky https://padlet.com/adysvestkova/core-kol-nms3hkn5wcs0jswt •1) Vaším zákazníkem je firma, která má většinu zaměstnanců na home office. Potřebují navzájem komunikovat, a tak se očekává, že budou většinu času online a na příjmu. Někteří zaměstnanci si ale stěžují, že když mají telefon neustále po ruce, odvádí je to od soustředěné práce. Některým členům týmu také vadí, že mají i večer pocit, jako by z práce nikdy neodešli, a pořád si kontrolují telefon pro případ, že by po nich někdo něco chtěl. •3) Vaším zákazníkem je oddělení zákaznické podpory v jedné firmě. Zaměstnanci řeší administrativu na počítači a komunikují se zákazníky skrz mail, SMS a telefonáty. O pauze začne většina z nich automaticky projíždět sociální sítě. Jejich manažer to chce změnit - jednak ví, že to není plnohodnotný odpočinek, jednak je podezírá, že tak tráví čas i mimo přestávky. Zároveň jim nechce telefon úplně brát, ví, že část týmu během pauz také například domlouvá vyzvedávání svých dětí a jejich hlídání. 2) Vaším zákazníkem je místní gymnázium, kde probíhá debata, jestli povolit, nebo zakázat telefony ve škole. Některým učitelům vadí, že se do nich studenti dívají i o přestávkách a že nedávají pozor. Jiní by zas nechtěli přijít o jejich výhody ve výuce. Aktuálně si to má každý učitel nastavit po svém - s přestávkami si nejsou jistí. Shodnou se ale na tom, že chtějí u žáků vychovat zdravý vztah k technologiím a sami si ho vybudovat taky. CO SI Z DNEŠKA ODNÉST NA CO SE CHCETE ZEPTAT? •