#define _POSIX_C_SOURCE 200809L #include /* socketpair, send, recv */ #include /* err */ #include /* poll, pollfd */ #include /* uint8_t */ #include /* exit */ #include /* fork */ #include /* htonl, ntohl */ #include #include /* kill, SIGTERM */ #include /* wait, W* */ /* V této ukázce se budeme zabývat systémovým voláním ‹poll› – * uvažme situaci, kdy máme dva popisovače, které oba slouží ke * komunikaci (pro účely ukázky použijeme datagramové sockety, ale * ‹poll› lze stejným způsobem používat i s jinými typy popisovačů). * * Podprogram ‹pong› bude odpovídat na zprávy na libovolném z obou * popisovačů, aniž by docházelo k prodlevám při odpovědi v situaci, * kdy probíhá komunikace pouze na jednom z obou popisovačů. */ /* Samotnou komunikaci s protistranou delegujeme na pomocný * podprogram, ‹recv_and_reply›, který implementujeme níže. */ void recv_and_reply( int fd ); void pong( int fd_1, int fd_2 ) { /* Pro použití systémového volání ‹poll› budeme potřebovat pole * struktur typu ‹pollfd›, které popisují, na jaké podmínky * hodláme čekat. Volání ‹poll› bude ukončeno, jakmile nastane * libovolná z nich. Které podmínky nastaly pak přečteme ze * stejného pole – volání ‹poll› před návratem upraví předané * položky ‹revents›. */ struct pollfd pfds[ 2 ]; /* Každá instance ‹pollfd› se váže k jednomu popisovači: * položka ‹fd› určí tento popisovač, zatímco položka ‹events› * určí, jaké podmínky na tomto popisovači nás zajímají. To, * jestli podmínka platila ještě před voláním ‹poll› nebo začala * platit až později nerozhoduje (jak bylo zmíněno v úvodu, * ‹poll› poskytuje tzv. level-triggered rozhraní). */ pfds[ 0 ].fd = fd_1; pfds[ 1 ].fd = fd_2; /* Podmínky nastavujeme položkou ‹events› – pro nás v tuto * chvíli nejdůležitější je ‹POLLIN›, která indikuje, že * z deskriptoru je možné «bez blokování» získat data, tzn. * «jedno» volání ‹recv› (nebo ‹read›) na tomto popisovači se * vrátí ihned a předá programu nějaká data (kolik dat to bude * nám volání ‹poll› nesdělí). */ pfds[ 0 ].events = POLLIN; pfds[ 1 ].events = POLLIN; /* Položku ‹revents› inicializovat nemusíme – každé volání * ‹poll› ji přepíše aktuálním stavem popisovače. Tím je * nastavení parametrů pro ‹poll› u konce, můžeme tedy * přistoupit k hlavnímu cyklu: */ while ( 1 ) { /* Bezpodmínečně zavolat ‹recv› na některém z popisovačů by * v tuto chvíli mohlo zablokovat program (případně i vést * k uváznutí). Proto musíme začít voláním ‹poll›. Krom * ukazatele na pole struktur ‹pollfd› mu předáme počet * položek tohoto pole a maximální dobu (počet milisekund), * po kterou hodláme čekat. V tomto předmětu to bude * prakticky vždy -1 – budeme čekat libovolně dlouho. */ if ( poll( pfds, 2, -1 ) == -1 ) err( 1, "poll" ); /* Návratové hodnoty jiné než -1 nás nemusí v tuto chvíli * zajímat – veškeré informace, které potřebujeme, jsou * obsaženy v poli ‹pfds› v položkách ‹revents›. Samotnou * komunikaci provede podprogram ‹recv_and_reply› (který má * zaručeno, že předaný popisovač je připraven ke čtení). */ for ( int i = 0; i < 2; ++i ) if ( pfds[ i ].revents & POLLIN ) recv_and_reply( pfds[ i ].fd ); /* Tím je procedura ‹pong› hotova – bude čekat a odpovídat * na obou popisovačích souběžně, i přesto, že se jedná o na * první pohled zcela sekvenční program. Níže si tuto * funkčnost otestujeme. */ } } void recv_and_reply( int fd ) { /* V tomto místě máme zajištěno, že ‹recv› na popisovači ‹fd› * nám vrátí nějakou zprávu. Nebudeme s ní dělat nic jiného, než * že protistraně pošleme velikost zprávy, kterou jsme obdrželi, * jako čtyřbajtové číslo. Omezíme se na 4096 bajtů – pro větší * zprávy odpovíme 4096. */ uint8_t message[ 4096 ]; int bytes = recv( fd, message, 4096, 0 ); if ( bytes == -1 ) err( 1, "recv" ); /* Jak je v komunikačních protokolech zvykem, slovo (číslo) * odešleme v pořadí nejvýznamnější bajt první (big endian). * Využijeme k tomu knihovní funkci ‹htonl› («h»ost «to» * «n»etwork, «l»ong). */ uint32_t reply = htonl( bytes ); /* Nezbývá, než zprávu odeslat. Zde budeme trochu podvádět, a * spolehneme se na to, že odeslání proběhne okamžitě – * předpoklad, který není zcela neopodstatněný, protože * odesíláme malé zprávy a lze očekávat, že ve vyrovnávací * paměti operačního systému je pro zprávu dostatek místa. Ve * skutečném programu bychom ale na tomto místě měli použít * neblokující operaci v součinnosti s voláním ‹poll› – tím se * budeme ale zabývat až příště. */ if ( send( fd, &reply, 4, 0 ) == -1 ) err( 1, "send" ); /* Protože odesíláme datagram, situace, že bude odesláno méně * bajtů než bylo požadováno nastat nemůže (jednalo by se * o chybu a výsledek by byl -1). Samozřejmě, můžete si tuto * skutečnost pojistit (jestli voláním ‹assert› nebo ‹errx› je * otázka osobních preferencí). */ } static void close_or_warn( int fd, const char *name ) { if ( close( fd ) == -1 ) warn( "closing %s", name ); } int main( void ) /* demo */ { int fds_1[ 2 ], fds_2[ 2 ]; if ( socketpair( AF_UNIX, SOCK_DGRAM, 0, fds_1 ) == -1 || socketpair( AF_UNIX, SOCK_DGRAM, 0, fds_2 ) == -1 ) { err( 1, "socketpair" ); } /* Voláním ‹fork› vytvoříme nový proces, který bude sloužit jako * testovací server – spustíme v něm proceduru ‹pong›. Hlavní * proces bude tento server testovat posíláním zpráv. */ pid_t pid = fork(); alarm( 5 ); /* die after 5 seconds if we get stuck */ if ( pid == -1 ) err( 1, "fork" ); if ( pid == 0 ) /* child */ { close_or_warn( fds_1[ 1 ], "client side of a socketpair" ); close_or_warn( fds_2[ 1 ], "client side of a socketpair" ); pong( fds_1[ 0 ], fds_2[ 0 ] ); exit( 1 ); /* should never return */ } close_or_warn( fds_1[ 0 ], "server side of a socketpair" ); close_or_warn( fds_2[ 0 ], "server side of a socketpair" ); int fd_1 = fds_1[ 1 ], fd_2 = fds_2[ 1 ]; uint32_t reply_1, reply_2; /* Zde zvolené pořadí ‹send›/‹recv› by v případě, že ‹pong› * nepracuje správně, vedlo k uváznutí. Zkuste si zakomentovat * volání ‹poll› výše a program spustit v této verzi. Ověřte si * také, že například v pořadí send 1, send 2, recv 1, recv 2 * program pracuje i bez volání ‹poll›. Rozmyslete si, proč tomu * tak je. */ if ( send( fd_2, "bye", 3, 0 ) == -1 ) err( 1, "sending hello" ); if ( recv( fd_2, &reply_2, 4, 0 ) == -1 ) err( 1, "recv on fd_2" ); if ( send( fd_1, "hello", 5, 0 ) == -1 ) err( 1, "sending hello" ); if ( recv( fd_1, &reply_1, 4, 0 ) == -1 ) err( 1, "recv on fd_1" ); assert( ntohl( reply_1 ) == 5 ); assert( ntohl( reply_2 ) == 3 ); int status; if ( kill( pid, SIGTERM ) == -1 || waitpid( pid, &status, 0 ) == -1 ) err( 1, "terminating child process" ); assert( WIFSIGNALED( status ) ); assert( WTERMSIG( status ) == SIGTERM ); close_or_warn( fd_1, "client side of a socketpair" ); close_or_warn( fd_2, "client side of a socketpair" ); return 0; }