Klasifikace AN SOLPERA typografických písem latinkových Jan Solpera Klasifikace typografických písem latinkových Vychází jako zvláštní příloha Revolver Revue č. 77 ve spolupráci s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze Revolver Revue, Jindřišská 5, 110 00 Praha 1 222 245 801, info@revolverrevue.cz www.revolverrevue.cz Grafický design autor Předtisková příprava Barbora Solperová - Studio Titty Tisk Východočeská tiskárna Pardubice Prosinec 2009 Klasifikace ;■ . typografických písem latinkových Jan Solpera Svét-písma jestožitý, a proto nemůže být systém jeho třídění jednoduchý. Typografická písma latinková zahrnují čtyři základní druhy: písma antikvová, lineární bezserifové, rukopisná a lomená. Všechna tato písma se dále dají rozdělit podle své výtvarné formy do jedenácti klasifikačních skupin. Z toho prvních osm zahrnuje čtyři skupiny písem antikvových. a čtyři skupiny písem lineárních bezserifových. Jsou seřazeny nejen podle historického vývoje, ale i podle morfologické návaznosti. 1. Dynamická antikva 2. Přechodová antikva 3. Statická antikva 4. Lineární písmo šerifové 5. Lineární bezserifové statické písmo 6. Lineární bezserifové konstruované písmo 7. Lineární bezserifové dynamické písmo 8. Lineární antikva Další dvě skupiny jsou S. Kaligrafická písma 10. Volně psaná písma Poslední skupinou jsou 11. Lomená písma Základní řezy písem jsou doplněny vyznačovacími, převážně nakloněnými, řezy, které existují ve třech variantách: ■ 1. Dynamická varianta . 2. Přechodová varianta 3. Statická varianta Do každé z jedenácti klasifikačních skupin patří i zdobená písma; navazují na základní a vyznačovací, nakloněné, řezy. Podle způsobu zdobení se dále dělí na písma: 1. Zdobená proměnou duktu a proporce 2. Zdobená proměnou siluety znaku 3. Zdobená dekorováním siluety znaku 4. Zdobená přičleňováním prostorových prvků -. 5. Zdobená kombinováním prvků 5. Volné plošné a prostorové modifikace ' •f ' Rozdelení existujícího velkého množství typografických písem se nedá vyjádřit jednoduše. Snad jen prostorový graf připomínající „písmenkový dort" může ozřejmit způsob třídění jednotlivých abeced. Při hodnocení písem pro jejich přesnější zařazení musíme vycházet z výtvarného charakteru písmových znaků, který je určen dvěma základními principy, a to dynamickým, rukopisným, a statickým, kresebným. Písma koncipovaná v dynamických, rukopisných, intencích mají diferencovanou šířkovou proporci, to znamená, že u každého znaku je vztah šířky základního obrazu písma k jeho výšce individuální. Písma s převažujícími statickými, kresebnými, prvky mají nediferen1 covanou šířkovou proporci, to znamená, že všechny znaky abcdekABCEZ abcdekABCEZ abcdekABCEZ Dynamická forma' Přechodová forma Statická forma Princip klasifikace abcdekABCEZ abcdekABCEZ abcdekABCEZ až na několik krajních výjimek (m, w, i, j, I) jsou kresleny do stejně široké plochy. Tyto dva základní principy a z nich odvozené proporční vztahy určují i způsob vyvažování písmových znaků podle nakloněné nebo svislé osy, rozdíly v tloušťce mezi hlavními a vedlejšími tahy, ale i tvary šerifů a jejich náběhy. Základní systém dělení antikvy je dán historickým vývojem, který směřoval od dynamické renesanční antikvy přes přechodovou barokní antikvu k statické klasicistní antikvě. Toto schéma, v němž mezi dynamickou a statickou existuje přechodová forma, se promítá j do lineárních písem bez-serifových. Jednotlivé směry vlivu dynamických a statických principů se odrážejí i v dělení rukopisných písem. Ta jsou rozčleněna do dvou celků, na písma kaligrafická, která tvarově souvisejí s antikvou, a na písma volně psaná, u nichž můžeme vysledovat návaznost na písma lineární bezserifová. Výjimkou jsou jen písma lomená.-Charakter písma je určující ■ i pro názvy jednotlivých klasifikačních skupin. Princip tohoto dělení písma je možné vyjádřit připojenými grafy. Pokud do celků složených z antikvových, lineárních bezserifových a rukopisných písem (Graf 2) promítneme schéma dělení písma podle jeho výtvarného charakteru . (Graf 3), to znamená dělení na dynamická, přechodová a statická písma, výsledkem bude celkový prostorový graf („písmenkový dort") této klasifikace. (Graf 1) U lichých skupin 1, 3, 5 a 7 jsou písma v plné míře určena charakterem šířkové proporce. U sudých skupin 2, 4, 6 a 8 jsou kritériem pro třídění, převážně detaily písmové kresby. Tyto skupiny představují jak morfologický, tak historický přechod mezi stylově vyhraněnými lichými skupinami. ■ Kromě toho skupiny 4 a 8 tvoří spojovací články mezi písmy antikvovými a lineárními bezserifovými. Těchto osm písmových skupin se tak jeví jako uzavřený kruh. Stejně uzavřený kruh vytvářejí ŕ písma rukopisná. Graf 2 Graf 3 I Při třídění jednotlivých typografických abeced pomáhá čtyřmístný číselný kód. .* 1.0.0.0. První číslo označuje základní klasifikační skupinu". ■..,* . ■' 1. Dynamická antikva 2. Přechodová antika 3. Statická antikva 4. Lineární písmo šerifové .5. Lineární bezserifové statické písmo 6. Lineární bezserifové konstruované písmo 7. Lineární bezserifové dynamické písmo 8. Lineární antikva 9. Kaligrafická písma • ■ : 10. Volně psaná písma 1.1. Lomená písma 0.1.0.0. Druhé číslo označuje první.podskupinu v rámci klasifikační .skupiny, základní řezy. Do této podskupiny jsou kromě základních.řezů zařazována stojatá písma různých šířek světlého, základního, střed- ■ -ního, půltučného a tučného duktu. Počet tvarových variant základního řezu není ve všech klasifikačních skupinách stejný, může narůstat v důsledku podrobnějšího dělení nebo samozřejmě i vznikem nových písem- Varianty podskupiny základního řezů u kaligrafických a volně psaných písem tvarově souvisejí vždy s jednou z osmi základních skupin antikvových a lineárních písem. Tato souvislost je vyjádřena v názvu každé, varianty. U písem kaligrafických a volně psaných jsou na rozdíl od prvních osmi skupin do podskupiny základního řezu zařazována i písma se sklonem, který je pro tato písma charakteristický. Jedině V případě, kdy základní řez je doplněn další vyznačovací nakloněnou verzí, je tato druhá verze zařazována mezi vyznačovací nakloněné řezy. „*'■'• 0.0.1.0. Třetí číslo označuje druhou podskupinu, tedy vyznačovací,. obvykle nakloněné, řezy. Do této podskupiny jsou zařazena písma různých šířek světlého, základního, středního, půltučného a tučného duktu. Existují tři varianty: 1. Dynamická varianta 2. Přechodová varianta ■ .. . 3. Statická varianta Dynamická.varianta vychází z renesančních kaligrafických italik. Minusky mají u střední dotazníce místo šerifu tvar vzniklý nasazením kaligrafického pera postaveného šikmo k účaří. Stejným způsobem je tvarován i dolní ukončující tah písmových znaků. Písmeno a má jednoduchou, uzavřenou, jedn-obříškovou formu. Přechodová varianta je odvozena z kaligrafických skriptů 17. a 18. století. Horní šerify minusek jsou tvarovány plochým kaligrafickým perem postaveným rovnoběžně s. účařím. Dolní ukončující tah je utvářen stejně jako u předchozí dynamické varianty. Písmeno a má rovněž jednoduchou, uzavřenou, jednobříškovou formu. Statická varianta je jen nakloněný základní řez. Analogicky dělíme i vyznačovací nakloněné řezy písem lineárních bezserifových na dynamickou, přechodovou a statickou variantu. Není. pravidlem, že by základní řez písma musel být doprovázen nakloněným vyznačovacím řezem stejného výtvarného, charakteru. , 0.0.0.1. Čtvrté číslo označuje třetí podskupinu, zdobené varianty, ' a to nejrůznějších duktů. Navazují na základní a vyznačovací nakloněné řezy všech jedenácti klasifikačních skupin.' Podle způsobu zdobení se dále dělí na písma: - . - • , 1. Zdobená proměnou duktu a proporce 2. Zdobená proměnou siluety znaku 3. Zdobená dekorováním siluety znaku 4. Zdobená přičleňováním prostorových prvků 5. Zdobená kombinováním prvků 6. Volné plošné a prostorové modifikace Při řazení podle jednotlivých způsobů zdobení postupujeme od dekorativního zdůraznění jen části písmového znaku přes rozvinutí siluety a aplikaci zdobných prvků v ploše kresby až k prostorovým modifikacím. Číselný kód 9.1.0.0. 9.0.1.0. 1.0.1.0. . 3.0.2.0. 1.0.3.0. 7.0.1.0. 6.0.2.0. 5.0.3.0 Chancery Chancery Garamoni Bodáni Vendôme Gill Sans Futura Helvetica Rozdělení základních jedenácti skupin do dalších podskupin Pro určování jakéhokoliv písma bez ohledu na to, jedná-li se o písmo určené k sazbě dlouhých textů, nebo titulků, je nejdůležitější jeho zařazení do jedné z jedenácti klasifikačních skupin. Každá z těchto skupin má ještě tři podskupiny, a to písma základního řezu, písma vyznačovací, obvykle nakloněná, a zdobné varianty. Do první podskupiny, písma základního řezu, a druhé podskupiny, pfsma vyznačovací, převážně nakloněná, jsou zařazována písma různých šířek světlého, základního, středního, půltučného a tučného duktu. Písma velmi tučného duktu jsou zařazována ' do třetí podskupiny, mezi ■ písma zdobená. U některých abeced se uplat-. ňují tvaroslovné prvky několika skupin. V takových případech je třeba určit, která z nich převládá, a podle toho písmo zařadit. U rozsáhlých písmových rodin, zahrnujících pod jedním názvem antikvová i'lineární bezserifová písma • včetně azbuk a řečtiny, je nutné hodnotit každou skupinu abeced samostatně, protože antikva nebo lineární bez-serifové písmo mohou patřit do rozdílných klasifikačních skupin. Podobně nemusí být • základní řez doplněn- nakloněným vyznaěovacím řezem stejného výtvarného charakteru. Tak například dynamická antikva může být doplněna přechodovou nebo statickou variantou. Dpkonce by mohla existovat i písma, kde by malá a velká abeceda mohly mít rozdílný charakter, a tedy i jinou klasifikační skupinu. Neboli: Šedivá je veškerá teorie proti barevnému stromu tvorby 1.0.0.0. Dynamická antikva 2.Ó.O.O. Přechodová antikva Do této skupiny jsou zahrnuty renesanční antikvy, písma vytvořená od druhé poloviny 15. století do první poloviny 18. století, a jejich novodobé modifikace. Dq této skupiny jsou zařazeny barokní antikvy, přechodový typ písma z druhé poloviny 18. století, i jejich novodobé modifikace. 1.1.0.0. 1.2.0.0. 1.3.0.0. Jenson Roman Garamont Caslon 2 100 Baskerville 2 2 00. Rotis Semi Serif 2.3.0.0. Tyf ä V těchto písmech převládá dynamický, z kaligrafie odvozený způsob kresby. Šířková proporce je diferencovaná. Osa stínu u oblých tahů je šikmá. Rozdíly v tloušťce mezi hlavními a spojovacími tahy jsou většinou malé. Šerify mají prohnutý klínový náběh ke dříku, jednostranné horní šerify minusek jsou vždy šikmé. 1.1.0.0. Dynamická antikva benátská Příčka u e je šikmá. Typická písma: Jenson Roman, Centaur Některá další písma: Trajanus, Jersey, Lutetia, Lynton, Stratford, Verona, Guaradini, Hollandse Mediaeval, Italian ■ Old Style, Kennerley, Cloister, Deepdene, Golden Type, Seneca, Schneidler, Clearface, Italia . . ». 1.2.0.0. Dynamická antikva renesanční Malé rozdíly v tloušťce mezi hlavními a spojovacími tahy. Malé bříško u a a malé oko u e. Typická písma: Garamont, Bembo, Sabon Některá další písma: Garamond, Garamond Stempel, Emerson, . ; Spectrum, Berling, Albertina, Eldorado, Minister, Poliphilus, Trinité, Aldus, ,» . ' Cartier, Galliard, Gdudy Old Style, Granjon, Palatino, Imprint, Van Dijck, Weiss Roman,'Jannon, Mediaeval, -Anselm Serif, Serapion ' 1.3.0.0. Dynamická antikva pozdně renesanční ■ Zvětšená střední výška písma. V některých případech značné kontrasty v tloušťce mezi hlavními a spojovacími tahy. . Typická písma: Plantin, Caslon, Times New Roman Některá další písma: Breughel, Isbell, Bookman, Novarese, Tiffany, Octavian, Calisto, Caxton, Concorde, Gazette, ' Janson, Life, Rotation, frump Mediaeval, Binny Old Style, Bitstream Charter, Clearface, Slimback, Stone Serif, Aurélia, Esprit, Hiroshipe, Hollander, Swift, Fleischmann, Weidemann, Regent, Academica, Comenia Serif, Dederon • , Serif, Tabac 1.0. 1.-3.0. Vyznačovací nakloněné řezy 1.1. -3.0.1.-6. Zdobené varianty 1.0.1.-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovacích nakloněných řezů Tato písma slučují ve svých formách jak dynamické, tak statické prvky. Šířková proporce není jednotná; projevuje se přechod od diferencované k nediferencované. Osa stínu u oblých tahů je téměř nebo úplně svislá. Rozdíly v tloušťce hlavních a spojovacích tahů jsou výraznější. Šerify jsou jednodušší, s méně prohnutým náběhem. Jednostranné horní šerify u minusek nejsou tak šikmé jako u dynamické antikvy. 2.1.0.0. Přechodová antikva základní Malé rozdíly v tloušťce mezi hlavními a spojovacími tahy. . , Typické písmo: Baskerville Některá další písma: Fournier, Claridge, Stone Informal, Emerson, Gloucéster, Romulus, Apollo, Candida, Cochin, Comenius, Electra, Orion, Pilgrim, Versailles, Iridium, Accoíade, Jamille, Joanna, Melior, Meridien, Perpetua, Cheltenham, Zapf International, Augustea, Lucida Šerif, Nimrod, Charter, Journal, Rotis Šerif, Mramor, Amor, Pentagraf 2.2.0.0. Přechodová antikva s částečně vypuštěnými šerify U velké i malé abecedy jsou částečně vypuštěny šerify. Typické písmo: Rotis Semi Šerif Další písma: Areplos, Biblon. 2.3.0.0. Přechodová antikva kontrastní Výrazné rozdíly mezi hlavními a spojovacími tahy. Typická písma: Týfova antikva, Bulmer Některá další písma: Scotch, Bell, Baskerville ATF, Tiemann, Caledonia, Fairfield, Ellington, Photina, Primer, Jaeger Antiqua, Marconi, Nofret, Tusar, Preissigova antikva : 2.0. 1.-3.0. Vyznačovací nakloněné řezy 2.1. -3.0.1.-6. Zdobené varianty ■. .' 2.0.1.-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovacích nakloněných řezů 3.0.0.0. Statická antikva 4.0.0.0. Lineární písmo šerifové Do této skupiny jsou zahrnuty klasicistní antikvy z druhé poloviny 18. století a začátku 19. století a jejich novodobé modifikace. Do této skupiny jsou zařazena písma vycházející z egyptienek 19. století a jejich současné modifikace. 3.1.0.0. 3.2.0.0. Bodoni Modern ,U těchto písem dominuje statický kresebný princip. Šířková proporce není diferencovaná. Osa stínu u oblých tahů je vždy svislá. Mezi hlavními a spojovacími tahy jsdu velké rozdíly v tloušťce. Šerify jsou rovné a tenké. 3.1.0.0. Statická antikva didotovská Šerify jsou bez náběhů. Typická písma: Bodoni, Didot, Walbaum Některá další písma: Hass Basilia, Fenice, Zapf Book, Didi, Torino, Empiriana, Prillwitz Antiqua, Teimer 3.2.0.0. Statická antikva anglická Šerify u verzálek přecházejí do tenkých tahů prohnutými náběhy. Typické písmo: Modem 20 Některá další písma: Augustea, De Vinné, Madison, Torino, Genre, Hercules 3.0. 1.-3.0. Vyznačovací nakloněné řezy 3.1. -3.0.1.-6. Zdobené varianty 3.0.1.-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovacích nakloněných řezů 4.1.0.0. 4.2.0.0. 4.3.0.0. 4.3.0.0. Clarendon Latin Rockwell Juvenis V těchto písmech se slučují prvky jak antikvovýeh, taklineárních bezserifdvých písem. Převažuje nediferencovaná šířková proporce. Osa stínu u oblých tahů je svislá. V kresbách liter se výrazně uplatňují šerify. 4.1.0.0. 4.2.0.0. 4.3.0.0. 4.4.0.0. 4.0. 1.-3.0. 4.1. -3.0.1.-4.0.1.-3.1.- Lineární šerifové, clarendony , ■ Mezi hlavními a spojovacími tahy jsou značné rozdíly v tíoušfce. Čtyřhranné šerify přecházejí do hlavních tahů větši-.nou prohnutými náběhy. Typické písmo: Clarendon Některá další písma: Egizio, Volta, Neutra, Excelsior, Impressum, Textype, Auriga, lonic 5, Egyptian 505, Egyptienne, Offlcina Šerif, Claripn, Edison, City, Demos, Cbronna, Farao Lineární šerifové s trojúhelníkovými šerify Mezi hlavními a spojovacími tahy jsou jen malé rozdíly v tloušťce. Výrazné klínové, šerify jsou rovné nasazené, úhel seříznutí je různý. Typické písmo: Latin Další písmo: Barcelona Lineární šerifové s rovnými šerify, egyptienky Hlavní a spojovací tahy se jen nepatrně liší v tloušťce, nebo jsou monolineární. Šerify jsou čtyřhranné, rovně nasazené, bez náběhů. Typické písmo: Rockwell Některá další písma: Memphis, Šerifa, Lubalin Graph, Glypha, City, Beton, Cal-vert, Stymie, Helserif, Defender, Kulturista ■ Lineární šerifové redukované Převážně monolineární kresba velké . i malé abecedy je jen u některých liter doplněna šerify. Typické písmo: Juvenis Vyznačovací nakloněné řezy 6. Zdobené varianty 6. Zdobené varianty vyznačovacích nakloněných řezů - 5.0.0.0. Lineární bezserifové statické Do této skupiny jsou zahrnuty grotesky 19. -století a jejich novodobé modifikace. 5 10.0 Grotesk 52 0 0 Univers Východiskem pro tato písma bylo. statické schéma klasicistní antikvy. Šířková proporce není diferencovaná. Písmové znaky jsou důsledně vyvažovány podle kolmé osy. Šerify chybějí. 5.1.0.0. Lineární bezserifové statické/grotesky Mají šikmo zakončené otevřené tahy u minusek a, c, é a s. Minuska g je jednobříšková. V síle tahů jsou jen nepatrné rozdíly. Typické písmo: Akzidenz Grotesk "■ . . " Některá další písma: Grotesk 21.5,;" Franklin Gothic, New Gothic, Trade Gothic, Record Gothic, Reform Grotesque, Grotesque, Dyna Grotesk 5.2.0.0. - Lineární bezserifové statické, neogrotesky Novodobé modifikace grotesků. Zakončení otevřených tahů jsou důsledně vodorovná. Střední výška písma je obvykle zvětšená. V síle tahů jsou jen nepatrné rozdíly. Typická písma: Univers, Helvetica Některá další písma: Folio, Video, .-... , , Arial, Imago, Heldustry, Haas, Unica, Permanent, Linea, Mercator, Template, Nudista 5.0. 1.-3.0. Vyznačovací nakloněné řezy 5.1.—3.0.1.-6. Zdobené varianty 5.0.1.-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovaqích nakloněných řezů ." 6.0.0.0. Lineární bezserifové konstruované Do této skupiny jsou zařazena písma inspirovaná konstruktivismem dvacátých let 20. století. 2,.o,o. Teuton 2 200 Futura 2 3oo Kompresor Tahy jsou stejně silné, monolineární. Písmové znaky jsou buď koncipovány do geometrického tvaru, nebo •jsou z něj odvozeny. Šířková proporce není jednotná. Šerify chybějí. . 6.1.0.0. Lineární bezserifové konstruované, odvozené ze čtyřúhelníku Šířková proporce není diferencovaná. Typické písmo: Teuton . Některá další písma: Eurostille, Microgramma, Fishmonger, Magion, Purista, Vafle 6.2.0.0. Lineární bezserifové konstruované, odvozené z kruhu . - Šířková proporce je diferencovaná. ■ ' Typické písmo: Futura Některá další písma: Kabel, Avant Garde, . ' Bauhaus, Ronda, Spartan, Neuzeit -. ■ Grotesk, Avenir, Erbar, Martin Gothic, . Supergrotesk, Universal, Atlantis; ■ Semplicita, Vogue, Fundamental, Kristal Grotesque, Tempo, Kéedy, Zeppelin 6.3.0.0. Lineární bezserifové konstruované, odvozené z jiného geometrického tvaru Šířková proporce není jednotná, většinou ■ je nediferencovaná. Typické písmo: Kompresor Další písmo: Neon 6.0. T.-3.0. Vyznačovací nakloněné řezy 6.1. -3.0.1.-6. Zdobené varianty 6:0.1.-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovacích nakloněných řezů 7.0.0.0. Lineárni bezserifové dynamické Do této skupiny jsou zařazena písma, jejichž konstrukce vychází ze schémat dynamické antikvy. 8.0.0.0. Lineární antikva Do této skupiny jsou zařazena písma, v nichž se slučují rysy jak antikvových, tak lineárních písem. 7.1.0.0. 7.2.0.0. Frutiger Gill Sans 8.1.0.0. 8.2.0.0. 8.3.0.0. Ideal Friz Quad rata Optima Šířková proporce je diferencovaná. V tloušťce tahů jsou mírné rozdíly. Šerify chybějí. 7.1.0.0. Lineární bezserifové dynamické s kolmou osou • - Diferenciace-v šířkových proporcích ' ■"■ většinou není příliš výrazná. Písmové znaky jsou obvykle vyvažovány podle kolmé osy. Typická písma: Frutiger, Antique Olive Některá další písma: Mixage, Gorstner Originál, Corinthia, Stone Sans, Rotis • ■ Sem i Sans, Citizen, Triplex, Arbitrary, Kateřině, Botanica, Etelka, Vida 7.2.0.0. Lineární bezserifové dynamické s naklo- ■ něnou osou V šířkových proporcích je výrazná, diferenciace. V tloušťce tahů jsou mírné rozdíly. Písmové znaky jsou vyvažovány • • podle doleva nakloněné osy. '. . ' Typická písma: Gill( Syntax ' . Některá další písma: Johnston, Eras, Meta, Foundry Sans, Clearface Gothic, Goudy Sans, Gloriola, Barmer, Formata, Lucida, Praxis, Sigma,Today Sans Šerif, Quay Sans, Souvenir Gothic, Officina Sans, Amor, Anselm Sans, John Sans, Sebastian, Comenia Sans, Dederon Sahs 7.0. 1.-3.0. Vyznacovací nakloněné řezy 7.1. -3.0.1.-6. Zdobené varianty 7.0.1.-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovacích nakloněných řezů Šířková proporce není jednotná, většinou je však diferencovaná. Rozdíly v tloušťce tahů jsou patrné, u některých písem dosti výrazné;, monolineární jsou jen v ojedinělých případech. Tahy jsou na konci mírně rozšířené nebojsou ukončeny malými, skoro neznatelnými šerify. 8.1.0.0. Lineární antikva s jemnými šerify .. Šířková proporce není jednotná. Mono-, lineární tahy jsou ukončeny malými, jemnými, rovnými šerify většinou bez náběhů, které kresbu znaků jen opticky ... ' uzavírají. . Typické písmo: Ideál ' Některá další písma: Copperplate, • Solpera, Šerif Gothic, Spartán, Epikůr, Symbol, Agora, Exocet 8.2.0.0. Lineární antikva se skrytými Šerify Šířková proporce je většinou diferenco-. vaná. Tahy s malými rozdíly v tloušťce jsou zakončeny výrazným rozšířením, tak zvanými skrytými šerify. Typické písmo: Friz Quadrata ■ Některá další písma: Newtext, Quorum, Icone, Albertus, Bitstream, Amerigo, Cantoria Monotype, Elan, Flange, Shannon 8.3.0.0. Lineární antikva s rozšířenými koncovými tahy Šířková proporce je diferencovaná. Značně kontrastní tahy jsou zakončeny viditelným rozšířením, které však nedosahuje velikosti skrytých šerifů. Typické písmo: Optima Některá další písma: Pascal, Florentine, Ca.ntoria, Vela, Galathea, lile de France 8.0. 1.-3.0. Vyznacovací nakloněné řezy 8.1. -3.O-L^ď. Zdobené varianty 8:.0.1.-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovacích nakloněných řezů 9.0 o.o. Kaligrafická písma 10.0.0.0. Volně psaná písma Vycházejí z kultivovaných kaligrafických skriptů s výraznými rozdíly v tloušťce tahů; Po formální stránce navazují ná písma antikvová. Vycházejí ze současných rukopisných skriptů. Po formální stránce navazují na písma lineární bezserifová. V tloušťce tahů jsou jen malé rozdíly. 9.1.0.0. 9.2.0.0. 9.3.0.0. 9.4.0.0. Glßreco a lokal Script 9.1.0.0. Kaligrafické dynamické Navazuje na kaligrafická písma 16. a Í7. století. Jeho forma je odvozena z kaligrafie plochým perem postaveným šikmo k účaří. Typické písmo: El Greco Některá další písma: Zapf Chancery, Medici, Noris, Ondine, Certificate, . Cancellaresca Bastarda, Artscript, Thompson Quillscript, Prima 9.2.0.0. Kaligrafické přechodové Navazuje na kaligrafická.písma i konce 17- a začátku 18. století. Je odvozeno z kaligrafie perem postaveným rovno-■ běžně s učarím. Typické písmo: Arabella Některé další písma: Diskus, Linoscript, , Excelsor Script, Franco, Gando Rondě, Arkona, Civilité, Paris Rondě, Mayfair Cursive, Trafto Script, Bernhard Cursive, Gracja, Forelle, Ariston, Stradivarius, Boulevard, Admiral Script, Legend, Rondo, Diskus, Snell Roundhand, Legenda ' ■. 9.3.0.0. Kaligrafické statické Navazuje na skripty z konce 18. a začátku 19, století. Vychází z kaligrafie psané ostrým perem, při které se rozdílu v tloušťce tahů dosahuje změnou tlaku na pružné pero. *• Typické písmo: Bank Script Některá další písma: Englische Schreibschrift, Splendid Script, Imperial Script, Palace Script, Marina Script, Ideal. Schreibschrift, Commercial Script, Youthline Script, Juliet, Cantate, Amazone, Diane ; •" • 9.4.0.0. Volně kaligrafované Je odvozeno z reklamních skriptů 20. století. Vychází z kaligrafie plochým pebo kulatým štětcem, při které se rozdílů v tloušťce tahů dosahuje jak postavením kaligrafickéhb-nástroje, tak i změnou tlaku na něj. Typické písmo: Local Script Některá další písma: Impuls, Brush,-. ' . Bistro Script, Script 332, Lydian Cursive, Scribe, Derby, Bravo, Reiner Script, Flair, Cartoon, Studio, Alpha and Beta, Salut 9.0. 1.-3.0. Vyznačovací nakloněné řezy 9.1. -3.0.1.-6. Zdobené varianty 9.0.1.-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovacích nakloněných řezů 10.1.0.0. 10.2.0.0. 10.3.o:0. 10.4.0.0. Fiesto CHUBBY Signal Time-Script 10.1.0.0. Volně psané lineární statické Je psáno kulatým a tupým nástrojem. Znaky s malými rozdíly v tloušťce tahů mají nediferencovanou šířkovou proporci. " • - •' •. Typické písmo: Fiesta Některá další písma: Dom Casual, Flora, Adobe Tekton, Comenia Script, Steel, Pssitt, Ritmo • 10.2.0.0. Volně psané lineární konstruované Je psáno kulatým a tupým nástrojem. . Šířková proporce není jednotná, Písmové znaky s malými rozdíly v tloušťce tahů vycházejí z geometrické konstrukce. Typická písma: Marianna Black, Papageno 10.3.0. 0. Volně psané lineární dynamické Je.psáno kulatým a tupým nástrojem. Znaky s malými rozdíly v tloušťce tahů mají diferencovanou šířkovou proporci. Typické písmo: Signál Některá další písma: Mistral, Reportér, Kaufmann, Swing, Gillies Gothic, ' Mandáte, Reportér, Stop, Graphic,, ■Achtung, Bison, Contact, Energos, Stylo ' "10.4.0.0. Volně psaná lineární antikva Je psána kulatým a ostrým nástrojem. Kresba dynamického charakteru se . -.: vyznačuje výraznými rozdíly v tloušťce ■ : ■•■ tahů a zdůrazněním začátku a konce tahu. Typické písmo: TÍme Script Některá další písma; Venture, Balzac, Maxim, London Script 10.4.1. -3.0. Vyznačovací nakloněné řezy 10.1.-3.0.1.-6.. Zdobené varianty . 10.0.1.-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovacích . .. nakloněných řezů. 11.0.0.0. Lomená písma Do této skupiny jsou zahrnuta lomená písma, která vznikla v době gotiky a Vyvíjela se až do 19. století, i jejich soudobé modifikace. : ., Zdobené varianty 11.1.0.0. 11.2.0.0. 11.3.0.0. 11.4.0.0. 11.5.0.0. Runôgotífcb Sd>toabacl)et ftxattux fTloyenage Písmové formy vycházejí ze středověkých kaligrafických skriptů psaných plochým perem. Ve stavbě znaků se výrazně uplatňují lomené tahy. Verzálky mají velice komplikovanou kresbu. Minusky jsou tvarově jednodušší, s verzálkami netvoří jednotný výtvarný celek. Mezi hlavními a vedlejšími tahy jsou většinou značné rozdíly v tloušťce. 11.1.0.0. Textura Šířkové proporce nejsou diferencova-. v né. Tahy jsou rovné, ostře lomené. Minuska a je dvoubříšková. Typické písmo: Manuskript Gotisch Některá další písma: Linotext, Goudy Text, Old English Text 11.2.0.0! Rotunda Šířkové proporce jsou diferencované. Tahy jsou rovné i oblé. Kresba je měkčí, mírně lomená. Minuska a je dvoubříšková. Typické písmo: Weiss Rundgotisch 11.3.0.0. Švabach Šířkové proporce nejsou diferencované. Tahy jsou rovné a oblé, kresba otevřená a lomená. Minuska a je jed-nobříškové. Typické písmo: Alte Schwabacher 11.4.0.0. Fraktura Šířková proporce není diferencovaná. Tahy jsou rovné, lomené a výrazně prohnuté, s rozštěpenými horními - dotahy. Minuska a je jednobříšková. Typické písmo: Zentenar-Fraktur Některá další písma: Luthersche Fraktur, Wilhelm 11.5.0.0. Gotikoantikva V kresbě jsou v různém poměru sloučeny prvky jak lomených písem, tak antikvy nebo bezserifových písem. Typická písma: Moyenage, Totally Gothic .11.0.1.-3,0. Vyznačovací nakloněné řezy 11.1.-3.0,1.-6. Zdobené varianty 11.0.1-3.1.-6. Zdobené varianty vyznačovacích nakloněných řezů Při třídění písem zdobených je především důležité zařadit příslušné písmo do jedné z jedenácti výchozích klasifikačních skupin. Dále pak.určit, zda jde o řez základní, nebo vyznačovací nakloněný. Uplatňuje-li se u daného typu písma několik způsobů zdobení, uvádí se označení toho způsobu zdobení, který je řádově vyšší. Šest stupňů zdobení písma se dále detailněji dělí. Toto dělení se v číselném kódu neuvádí. 0.0.0.1. Písma zdobená proměnou duktu a proporce 0.0.0.2. Písma zdobená proměnou siluety znaku 6.2.0.1. Black Bodii . 1.1.0,2. 6.2:0.1. 8.3.0.2. 3.2.0.1. Promotor 3.2.0.2. 3.2.0.1. Mim 6.1.0.2. 3.2.0.1.. Normalstock 6.1.0.2. 3.1.0.1. Normande 9.1.0.2. 6.2.0.1. . 3.1.0.2, 4.1.0.1. FlO UTE 10.1.0.2. 6.1.0.1. Beat Star ' 8.2.0.2. 9.4.0.1. 5.2.0.2. a) Zdobená nasílením celé kresby Příklady: Corpulent, Cooper Black, Neuland, Futura Extra Black a další velmi tučné varianty základních a vyznačovacích' nakloněných řezů b) Zdobená markantním rozšířením kresby Příklady: Promotor, Američana, Oratoř c) Zdobená markantním zúžením kresby Příklady: Normalstock, Fat Face, Corňpacta, Campanile, Hanseatic, - • Industria, Typeface Two, Emperor d) Zdpbená nasílením části kresby ve směru hlavních tahů Příklady: Normande, Falstaf, Britannic, Broadwáy, Las Vegas e) Zdobená nasílením části kresby v horizontálním směru Příklady: italienky. Pro Arte, Beat Star, Alferata, Fantail, Playbill, Circo Osikvvbod Hobo STENCIL Touring Westminster uuícíal XX<£XL JLa Xs XL X All QffGOVAN PUNK RiBfllel a) Zdobená proměnou siluety znaku podle dekorativního schématu Příklady: secesní písma - Eckmann, • Arnold Bôcklin, Auriol, Oakvwood, Hobo, Benguiat, Benguiat Gothic, Korinna, Souvenir; písma s dekorativními přetaž-nicemi • b) Zdobená proměnou siluety znaku podle funkčního schématu Příklady: písma šablonová - Stencil, Touring; komputerová - Westminster, . Amelia; písma psacích strojů - American Typewriter, Courier Typewriter c) Zdobená sloučením tvarů velké a malé abecedy Příklady: historické a současné unciály-Felnan, Unicial,'Oxford, American Unicial, Solemis, Česká unciála, Libra, Mosaic, Simplex d) Zdobená rozčleněním siluety znaku Příklady: toskánky, Harlekin, Orgován Punk e) Zdobená obohacením siluety znaku o další zdobné prvky Příklady: Ringlet, Kismet, Lafayette, Briefmarken, Orgován Fat Cap 0.0.0.3. Písma zdobená dekorováním siluety znaku '. 0.0.0.4. Písma zdobená přičleňováním prostorových prvků 3.1.0.3. 7.2.0.3. 6.2.0.3. 1.2.0.3. 6.1.0.3.' 4.1.0.3. 9.4.0.1. 9.4.0.1. 9.4.0.1. ÁUGUSTEÁ a) Zdobená stínováním Příklad: Augustea • ■ " b) Plastická - Příklady: Thome, Graphique, Profil, Chisel c) Perspektivní Příklad: Perspective Italic a) Dekorovaná v ploše základní kresby Všechny, nebo aspoň hlavní, písmové tahy jsou v ploše ornamentálně zdobeny. Příklady: Sapphire, Lexqn Xylo, Merkur b) Zdobená vypuštěním části kresby v hlavních tazích Příklad: Goudy Ornáte c) Zdobená vypuštěním kresby v celé ploše znaku, z něhož zůstává jen obrys Příklad: Dorsch Outline d) Konturovaná •. • •Silueta písmového znaku je zmnožena jednou nebo více obvodovými liniemi. • Příklad: Yucon . 0.0.0.5. Písma zdobená kombinováním prvků 4.1.0.5. 5.2.0.5. 9.3.0.5. 11.5.0.5. 5.2.0.5. 4.3.0.5. Obraz písmene je výsledkem aplikace' více než jednoho z uvedených způsobů dekorování písmových znaků. a) Zdobená kombinováním grafických prvků - Příklady: Soutache, Fuchsia, Treasury Open, Black Shaded b) Zdobená kombinováním grafických ■ a prostorových prvků Příklady: Tuscan Ornate, Romantiques, Sculptura, Lettres Ornées 0.0.0.6. Volné plošné a prostorové 10.1.0.6. 6.2.0.6. 6.2..0.6. 10.1.0.6. 5.1.0.6. 0IGOWN H«mv 6CGC DIMENSION RUSTIC a) Volné plošné modifikace Příklady: Orgován Hairy, Bobo, Merkur Primer b) Volné prostorové modifikace Příklady: Dimension, Rustic • modifikace 'i Grafické parafráze v rámci konkrétní • . klasifikační skupiny včetně písem • sestavených z reálných prvků, jako jsou '."" různé předměty, květiny, figurky apod. .... ', >. >' j ■ ■