Týden 9 Iluze, vizuální čtení, Isotype, význam a kontext, kontroverze
přednáší: doc. Mgr. art. Helena Lukášová, ArtD.
Tato přednáška se věnuje iluzivnímu vnímání, tvarové psychologii a vztahu obsahu a formy sdělení.
Vysvětlení: na ty čípky, na které dopadalo zelené světlo, vůči němu otupěly. Pak byla celá sítnice osvětlena bíle, tedy červeně plus zeleně plus modře. Čípky otupělé vůči zelené ale vnímaly zelenou složku bílého světla méně než červenou a modrou. V mozku proto převládl vjem červené plus modré, tedy fialové. A protože čípky mimo srdce byly zase otupělé vůči žlutému světlu, tvořenému červenou a zelenou složkou, tak okolí srdce se nám jevilo domodra.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P R E Z E N T A C E
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V I D E O
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O B S A H P Ř E D N Á Š K Y
ILUZE
Popis různých typů iluzí -fyzikální, percepční, optická, psychologická.
GESTALT
Neboli tvarová psychologie - tato teorie razí, že suma je více než jednotlivost v obraze, máme tendenci vnímat tvary v kontextech. Zákon: blízkosti, podobnosti, pokračování, dobrého tvaru - zavřenosti, kontinuity, společného osudu, výstižnosti, figury a pozadí.
VIZUÁLNÍ ČTENÍ
Psaný tex je sám o sobě vizuální formou - dále jsou uvedeny příklady, kdy se tyto dvě funkce překrývají - kaligram, rébus, palindrom.
ISOTYPE
ISOTYPE - International System of Typographic Picture Education - Otto Neurath. Cílem tohoto projektu bylo vytvořit systém znaků, které vizuální formou předají komplexní statistické informace o společnosti a ekonomice.
SKLADBA OBRAZU A SDĚLENÍ
Jak psané sdělení, tak vizuální forma může doplňovat celkový význam. Obraz Zrada obrazu - René Magritte - staví tyto dvě složky obrazu do protikladu. - zásadně mění význam sdělení. Forma a funkce díla/návrhu/designu je volena na základě zamýšleného obsahu - to vede především k volbě vhodného média - Medium is the Message - Marshall McLuhan. Forma následuje funkci - Louis Sullivan. Dva stupně vnímání vizuálního sdělení - denotace - konotace.
BARVA A VÝZNAM
Sémantické barvy - jejich ustálené významy se nemění. Orientační informační systémy. barvy a vizualizace: sekvenční data - gradientní barvy, kvalitativní data - odlišné barvy. Barevné palety - aplikace Color Picker online.
REFERENCE A KONTEXT
Daný obsah vizuálního sdělení vždy vnímáme v kontextu - umístění, situace, historickém a politickém kontextu atp.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DALŠÍ ODKAZY K TÉMATU