Základy vizuální komunikace PV 123 1. ÚVOD 1 - 13 ---------- 2. PRVNÍ ÚVAHY 13 - 19 --------------------- 3. NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 20 – 28 ------------------------------------- 4. KOMUNIKACE GESTY 26 – 31 ------------------------------- 3. BODY LANGUAGE, FACIAL EXPRESSIONS 32 – 28 ---------------------------------------------------- 6. IMITACE ČLOVĚKA -------------------------- 46 - 60 1. ÚVOD ---------- 1 - 13 Komunikace z latinského communicare - sdílet, radit se, od communis, společný Komunikace je přenos informací ÚVOD 1 CO: cokoliv! Informace, pocity, myšlenky,…. JAK: jakkoliv! Sdělením, textem, obrazem, fotografií, verbální a neverbální komunikací, emoji, skrze objekt,…. PROČ: být součástí komunice! aktualizovat stav, zorientovat se, získat či předat informace, varovat,… KOMU: tobě, ostatním, všem, celému světu ÚVOD 2 „Komunikace je rozvinutou sociální interakcí, ale také jejím předpokladem.“ Milan Nakonečný Komunikace Naše mysl má schopnost třídit informace na základě vizuálního vjemu a vědomostí. ÚVOD 3 Lidský mozek je zběhlý v rozpoznávání podobných předmětů a jejich zařazování do kategorií Naše mysl má schopnost třídit informace na základě vizuálního vjemu. ÚVOD 4https://thehighestofthemountains.com/brainmaps.html Zrak zprostředkovává nejvíce informací. Je snazší si zapamatovat obrázek než text. Nejefektivnější je ale čtení textu s doprovodnými ilustracemi pro zapamatování ÚVOD 5 OKO čtení OKO + 10% 35% 65% obraz Čtení s obrazovým doprovodem Vizuální komunikace Vizuální komunikace vede k použití vizuálních prvků sdělujících myšlenky a informace, které zahrnují (mimo jiné) znaky, typografii, kresbu, grafický design, ilustrace, průmyslový design, reklamu, animace a elektronické zdroje. (wiki) ÚVOD 6 Vizuální komunikace Vizuální komunikace se snaží co nejefektivněji doručit informaci ÚVOD 7 Dalším symptomem dnešní domy je vysoká nadprodukce vizuálních prvků ve veřejném prostoru, vede k zahlcenosti, nevkusu Vizuální smog ÚVOD 8 Manuál Dobré praxe Brno Vizuální smog ÚVOD 9https://urbancentrum.brno.cz/wp-content/uploads/2021/05/2017_Manu%C3%A1l-dobr%C3%A9-praxe-reklamy.pdf Návrat vizuální společnosti ÚVOD 10 https://limelightprsonar.wordpress.com/2014/03/21/25-ways-the-web-has-changed-the-world/ „Komunikace je rozvinutou sociální interakcí, ale také jejím předpokladem.“ Milan Nakonečný Vizuální společnost Díky digitálním technologiím jsme masivními konzumenty a tvůrci vizuálních obrazů. ÚVOD 11https://datareportal.com/reports/digital-2024-deep-dive-how-the-world-goes-online ¨ Návrat vizuální společnosti ÚVOD 12 https://datareportal.com/reports/digital-2024-deep-dive-how-the-world-goes-online ¨ 2. PRVNÍ ÚVAHY ---------- 13 - 19 Oko je z vody, díky tomu je transparentní. Duše nebo její vnímací složka není umístěna na povrchu oka ale uvnitř, proto musí být oko průhledné. Vidění je vlastně odrážením toho, co je vidět, v oku. Ve skutečnosti však oko není to, co vidí. Vidění se neodehrává ve spatřitelném oku, odehrává se v tom, co vidí. Kdyby se vidění jakožto odrážení dělo v oku, bylo by třeba vysvětlit, proč i jiné předměty, které jsou lesklé a tudíž odráží, nevidí. 13 Demokritos PRVNÍ ÚVAHY Vjem vzniká v duši skrze tělo jako prostředníka. Živočichové obdařeni rozumem využívají smyslů k získávání informací, ze kterých se pak v duši utváří vědomí pravdy. Zrak zajišťuje především primární životní potřeby, pro rozvoj inteligence je však důležitější sluch. Symboly myšlenek – slova, jsou sdělována ve slyšitelné podobě. Aristoteles 14 PRVNÍ ÚVAHY The Art of Seeing Kniha vydaná v r. 1943 Oči a nervový systém přijímá a mysl interpretuje. Schopnost vnímání souvisí s individuální zásobou zážitků atp. v paměti. Čisté vidění je výsledkem přesného přijímání smyslového vnímání a vidění. Huxley přisuzuje velkou roli významu, který je komunikován skrze zrak. PRVNÍ ÚVAHY 15 Aldous Huxley Oči a nervový systém konají vnímání, mysl koná vidění. Vidění se vztahuje k nashromážděným zkušenostem (pamětí) jednotlivce. Jasné vnímání a přesné vidění je předpokladem správné vizuální komunikace. Vnímání není to, co vidění. V originále: Sensing is not the same as seeing. Což by se dalo nejlépe nepřesně přeložit jako 16 Aldous Huxley PRVNÍ ÚVAHY "The more you see, the more you know." Aldous Huxley „Všichni lidé mají oči, ale jenom někteří vidí.“ Jan Kaplický 17 Aldous Huxley PRVNÍ ÚVAHY Hodnocení „dobré vizuální komunikace“ je především ocenění schopnosti doručit informaci publiku. Vizuální = vztahující se k zrakovému vnímání. Jsme fyziologickou stavbou našeho orgánu vidění vedeni k upírání pohledu na jeden bod, a tím všechno ostatní odsunout do pozadí pozornosti. Soustředíme své vědomí na to nejdůležitější a ostatní ze svého vědomí ztrácíme. Provádíme výběr: vyzvedáváme a zavrhujeme. 18 PRVNÍ ÚVAHY Filosofie……………..epistemiologie (teorie poznání), fenomenologie (zkoumání vlastní zkušeností) Sémantika………….nauka o významu výrazů z různých strukturních úrovní jazyka Sémiotika…………..nauka o znakových systémech Psychologie……….kognitivní teorie Anatomie…………..oko, výzkum mozku Sociologie………….mediální studia kulturní antropologie, teorie a dějiny umění, teorie fotografie a filmu, grafický design, estetika, reklama… Vizuální komunikace 19 PRVNÍ ÚVAHY 3. NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE ------------------------------------- 20 – 28 Nejdůležitější vizuální vjem, který určuje naše chování, je odezírání neverbální komunikace. 20 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Tonalita hlasová intonace, např. ironické zbarvení hlasu, jeho akcent (též zvané jako paralingvistické znaky) proxemika prostorové oddálení, přiblížení mluvčího kinezika pohyby, posturologie gestikulace pohyby rukou mimika výrazy obličeje vizika řeč očí haptika řeč dotyků chronemika prodlevy v komunikaci, rychlá řeč atp., délka pohledu atp. styl, dojem celkový dojem – upravenost, oděv atp. NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 21 22 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Neverbální mimoslovní sdělení, vědomá nebo nevědomá Verbální prostřednictvím jazyka a řeči 23 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Volíme různé typy body language dle situace a psychického stavu 24 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Lze vědomě ovládnout body language? 25 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 4. KOMUNIKACE GESTY ------------------------------------- 26 – 31 Kodifikovaný neverbální jazyk je soustava gest, výrazů atp., které mají určité sdělení známé určité skupině, význam je třeba se naučit – vědomé používaní na rozdíl od body language – nevědomými reakcemi na podněty. NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 26https://www.themarginalian.org/2012/12/13/bruno-munari-speak-italian-gestures/ Bruno Munari, 1958 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 27 Bruno Munari, 1958 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 28 Bruno Munari, 1958 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 29 Bruno Munari, 1958 Znaková řeč Je plnohodnotným jazykem, spolu s mluvenou řečí patří mezi přirozené jazyky. NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 30https://www.koko.org/about/programs/project-koko/interspecies-communication/sign-language/ NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 31https://www.koko.org/about/programs/project-koko/interspecies-communication/sign-language/ gorila Koko, 1971 – 2018, San Francisco Zoo až 1000 znaků a rozuměla až 2000 slov Znaková řeč 5. BODY LANGUAGE, FACIAL EXPRESSIONS ------------------------------------- 32 – 28 Secrets of Body Language Dokument https://www.dailymotion.com/video/x3oeave Body Language - Norma stanovení normy pro konkrétní osobu jejím studiem. Pokud to není možné, pak co je normální v dané situaci. Debata kandidátů Jacka Kennedyho a Dicka Nixona, 1960. Kennedy zvládl vystoupení v televizi, Nechal se napudrovat a byl opálený. Nixon odmítl make up, leskl se, krátce před debatou pobyl v nemocnici. Lidé v průzkumu hlasovali pro Kennedyho. U těch, kteří ale sledovali debatu na rádiu, vyhrál Nixon. (odkaz 23:45) 32 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Existuje něco jako univerzální lidské výrazy – „jazyk mimiky“? ? 33 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Darwin chápe emoce jako spojení mentálních stavů s neurologickou organizací pohybu, které naznačují společné etymologické kořeny motivu a emocí 34 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Charles Darwin, 1872 Gillame Duchenne de Boulogne zkoumá pohyby obličejových svalů a výrazy obličeje pomocí elektrických výbojů, vše dokumentuje ve fotografiích. 35 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Gillame Duchenne de Boulogne: Mécanisme de la physionomie humaine. ou, Analyse électro-physiologique de l'expression des passions des arts plastiques,1862 F A C S Facial Action Coding System 36 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Paul Ekman a S.Friesen (r. 1971) definují šest základních výrazů: strach hněv smutek znechucení radost překvapení Akční jednotky popisující pohyb jednotlivých obličejových svalů. Díky kombinaci definovaných jednotek můžeme určit velké množství výrazů obličeje. FACS stal základem pro většinu FER (Facial Emotion Recognition) systémů. 37 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE F A C S Facial Action Coding System https://www.youtube.com/watch?v=umhb95CyyUk Policie v Číně používá rozpoznávání obličeje k vytržení zájmových osob z davu. D​okonce použila nositelná zařízení ve stylu Google Glass, která umožňují policistovi skenovat tvář každého, na koho se dívají. NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Facial Recognition 38 HKU Design, Jip van Leeuwenstein 39 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Facial Recognition / umělecké projekty Některé umělecké projekty se inspirují metodami, které znemožňují rozpoznávání obličeje. http://www.jipvanleeuwenstein.nl/ https://zachblas.info/works/facial-weaponization-suite/ Ewa Nowak: Incognito Zach Blas: Facial Weaponization Suite 40 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Facial Recognition / umělecké projekty F E R Facial Emotion Recognition 83 percent happy 9 percent disgusted, 6 percent fearful 2 percent angry eMotion - Facial Expression Recognition https://www.youtube.com/watch?v=n 8wJ8tjmnmU NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 41 Schopnost rozeznávat obličeje počítačem a definice emocí pomocí FACS, dává vzniku softwarům rozeznávajícím emoce. F E R Facial Emotion Recognition NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 42 AI detekuje emoce a objekty, sleduje cestující ve vozidle. Tento systém monitoringu bude začleněn do kamer používaných v bezpečnostních systémech automobilů, aby rozpoznal, kdy je řidič šťastný, smutný, ospalý nebo frustrovaný. Emoticony 43 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Neverbální komunikace přenesena do emotikonů, vyjadřující emoci pisatele doprovázející jeho sdělení. https://www.bing.com/videos/search?view=detail&q=emoticon&mid=5D1241C47E29D53A070B5D1241C47E29D53A070B&FORM=VIRE Emoji Emoticony 44 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE První emotikony vycházely ze znaků, které byly k dispozici na klávesnici https://www.bing.com/videos/search?view=detail&q=emoticon&mid=5D1241C47E29D53A070B5D1241C47E29D53A070B&FORM=VIRE Scott Fahlman, Carnegie Mellon, 1982 Emoticons 45 NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE Západní styl V oblibě je prezentace obličeje je naležato Asijský styl – kaomoji (face characters) Orientovány vertikálně, zahrnuje nelatinské znaky, Japonské velmi komplexní https://www.bing.com/videos/search?view=detail&q=emoticon&mid=5D1241C47E29D53A070B5D1241C47E29D53A070B&FORM=VIRE 6. IMITACE ČLOVĚKA -------------------------- 46 - 60 IMITACE ČLOVĚKA Roboti jako pomocníci 46 Roboti jsou schopni vykonávat práci, ať už repetitivní, či v podmínkách pro člověka nebezpečných. S rozvojem AI se budou moci i autonomně rozhodovat. Zároveň je obava z vysoké nezaměstnanosti při zavádění robotů v průmyslové výrobě. https://www.nationalgeographic.com/magazine/2020/09/the-robot-revolution-has-arrived-feature/ 47 Aktuální situace s pandemií ukazuje možnosti využití robotů: nahrazení sezónních pracovníků při sběru ovoce a zeleniny, dezinfekce prostorů, základní starost o nemocné, pásová výroba léčiv atd. Tam, kde je úkolem robota komunikovat s člověkem je snaha mu dát humanoidní podobu. Roboti jako pomocníci IMITACE ČLOVĚKA Roboti jako pomocníci (?) 48 Robot vytvořený pro dohled nad veřejným pořádkem od firmy KnightScope, je vybavený 360° kamerou, detekcí zvuku střelné zbraně, zapamatuje si velké množství identifikačních značek, je schopen komunikovat s člověkem. Reakce veřejnosti jsou ale rozporuplné. IMITACE ČLOVĚKA https://www.wired.com/story/citizens-should-be-allowed-to-kick-robots/ https://www.youtube.com/watch?v=0T9v9FUE7ms Imitace člověka 49 Robot Pepper má na hrudi připevněný tablet, jehož cílem je nejen kompenzovat jeho omezení, ale také snížit nejistotu uživatelů, kteří se s robotem možná nikdy předtím nepotkali. IMITACE ČLOVĚKA Je možné vytvořit repliku člověka? Hiroshi Ishiguro a Gemonoid HI-1 Do robots have soul? http://www.youtube.com/watch?v=uD1CdjlrTBM Imitace člověka 50 A human-like appearance gives a robot a strong feeling of presence. Hiroshi Ishiguro IMITACE ČLOVĚKA Voice of Julio David Byrne, 2008 http://www.youtube.com/watch?v=LvN3yv7rLB8 ?Imitace člověka 51 IMITACE ČLOVĚKA Buddhistická socha, která „mluví“ Mindar, budhistický kazatel, Kyoto https://www.youtube.com/watch?v=_XdQugsDz8E "If an image of Buddha speaks, teachings of Buddhism will probably be easier to understand," 52 Imitace člověka IMITACE ČLOVĚKA Sophia, 2015, AI, visual data processing, facial recognition Meet Sophia https://www.bing.com/videos/search?q=sophia+robot&&view=detail&mid=411F691C3B469B456B9E411F691C3B469B456B9E&&FORM=V RDGAR Imitace člověka 53 Sophia je uváděna na trh jako sociální robot, který dokáže napodobit sociální chování a vyvolat u lidí pocity lásky. Systém AI navržený pro obecné uvažování. Sophia napodobuje lidská gesta a mimiku a je schopna odpovědět na určité otázky a vést jednoduchý rozhovor. Hanson Robotics, 2016 IMITACE ČLOVĚKA Napodobenina lidské bytosti nejvíce selhává právě v oblasti neverbální komunikace. Masahiro Mori přichází s tímto konceptem v sedmdesátých letech. Uncanny Valley 54 IMITACE ČLOVĚKA Přenesení pohybu na virtuální digitální model Avatar Motion Capture http://www.youtube.com/watch?v=1wK1Ixr- UmM The Curious Case of Benjamin Button - (E)Motion Capture 8:50 http://www.ted.com/talks/ed_ulbrich_shows_how_benjamin_button_got_his_face.html Imitace člověka / Motion Capture 55 Metoda záznamu pohybu a mimiky skutečného herce zaručuje, že digitální model, na nějř je přenesen, bude mít uvěřitelně mít skutečně lidské chování. IMITACE ČLOVĚKA Imitace člověka / Motion Capture NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 56 Principem snímání pohybu jsou odrazivé body, jejichž trajektorie jsou zaznamenávány pomocí kamer. V případě mimiky obličeje je pak přímo před obličejem umístěna kamera. Novou metodou je pro absolutní přesnost pokrytí celého obličeje reflexním práškem. Přenesení pohybu na virtuální digitální model Imitace člověka 57 Je možné dokonale imitovat realitu? Do jaké míry je hyperrealismus slučitelný s fantazií? Není předložení hyperrealistického obrazu znásilněním naší fantazie? Co se stane, když nerozeznáme simulaci od reality? ? IMITACE ČLOVĚKA Deepfake 58https://www.technologyreview.com/2020/08/28/1007746/ai-deepfakes-memes/ Deepfakes nejsou ve své podstatě špatné. Tuto technologii již umělci, pedagogové a další používali jako nový mocný nástroj pro kreativní vyjádření. V únoru například časopis Time použil hluboké falešné zprávy k opětovnému vytvoření zážitku Martina Luthera Kinga mladšího, který přednesl svůj projev „Mám sen“ ve virtuální realitě. Dále je možné využít tuto technologii pro dabing. IMITACE ČLOVĚKA Deepfake 59 https://www.theverge.com/2019/6/10/18659432/deepfake-ai-fakes-tech- edit-video-by-typing-new-words Pomocí strojového učení umožňuje uživatelům upravovat textový přepis videa a přidávat, mazat nebo měnit slova vycházející z úst někoho jiného. IMITACE ČLOVĚKA o Brave New World https://aeon.co/videos/aldous-huxley-on-the-dangers-of-being-caught-by- surprise-by-our-own-advancing-technology Interview 1958 https://www.youtube.com/watch?v=alasBxZsb40 Mimochodem: Huxley napsal známou dystopickou novelu Brave New World (1932), kde společnost využívá reproduktivního inženýrství, učení ve spánku, psychologickou manipulaci atd. Je to tedy vize totalitní společnosti postavená na vyspělých technologiích. Aldous Huxley FUTURE ? 60 …pokračování příště