Základy vizuální komunikace PV 123 1. REPREZENTACE 1 - 26 ---------------------- 2. MIMESIS 25 - 40 --------------- 3. EIDETICKÁ REDUKCE 39 - 42 ---------------------------- 4. PROBLÉM SE ZOBRAZOVÁNÍM 44 - 51 ------------------------------------------ 5. KONCEPT SVĚTA 50 - 65 ------------------------ 1. REPREZENTACE ---------------------- 1 - 21 Reprezentace Původ slova – preasenes – být REPREZENTACE 1 Prezence být přítomen – akt podmíněn časem a místem. Prezentace představovat sebe či něco nějakým způsobem. Re-prezentace – znovu zpřítomňovat REPREZENTACE 2 Reprezentace Akt vyvolání představy (mentálního obrazu – zástupce) předmětu, zážitku, jevu atp. pro jeho znovuprožití či pro předání popisu. Reprezentovat (znovuzpřítomňovat) můžeme cokoliv pomocí čehokoliv. Jde o předání informace, která v příjemci vyvolá správnou interpretaci, která se váže ke komunikované informaci. Reprezentace je použití znaků (mentálních obrazů, otisků ve vědomí, pojmů, zjednodušenin), které zastupují něco jiného. Skrze reprezentace si lidé třídí svět a realitu, prostřednictvím aktu pojmenování jejich prvků. REPREZENTACE 4 Sokrates v tomto dialogu tvrdí, že na to , aby obraz byl obrazem, nesmí reprodukovat vše co nabízí předloha. Pokud by bohové stvořili dokonalý obraz Kratila, nebyl by to jeho obraz, ale jeho dvojník. (Platon - Dialog Kratylos, 432 př.Kr.) Reprezentace tedy bude vždy jen neúplným obrazem. MIMESIS Napodobení skutečnosti podle Platóna 5 Nejpřesnější shrnutí se dochovalo od historika Plútarcha. Podle něj se Athéňané o bájnou Théseovu loď pečlivě starali a kdykoli v ní shnil nějaký trám, vyměnili ho. To inspirovalo filozofy k přemítání: Pokud dojde postupně k výměně všech trámů, prken a dalších součástí lodi, jedná se stále o původní Théseovu loď anebo ne? (Pllutarhos, okolo 500 př.Kr.) Kdy je nějaký objekt sám sebou a kdy jen dokonalou napodobeninou? MIMESIS Théseův paradox 6 Co kdyby se všechen starý materiál (odstraněný z původní lodi) podařilo využít na stavbu zcela nové lodi – která ze dvou lodí by byla ta „skutečná“ Théseova, pokud vůbec nějaká? Thomas Hobbes Kde je podstata Théseovy lodě? V její materiální podstatě nebo v konstrukčním řešení? MIMESIS Hmota versus idea: co je nositelem identity? https://zoom.iprima.cz/zajimavosti/theseova-lod 7 Žádná objektivní pravda vysvětlující, jak se to s povahou Théseovy lodi opravdu má, totiž zřejmě neexistuje. Namísto nesmyslného hledání odpovědi bychom se tedy měli zaměřit na to, proč naše kognitivní koncepty na tento paradox nestačí – a jak jsme vlastně schopni o něm uvažovat. Noam Chomsky Je identita spojena spíše s nehynoucí, leč abstraktní ideou, anebo s pomíjivou, ale hmatatelnou hmotou? MIMESIS Jaká je povaha podstaty? 8 Vzhledem k tomu, že žralok byl zpočátku špatně konzervován, začal se zhoršovat a okolní kapalina se zakalila. Hirst připisuje část rozkladu tomu, že do něj galerie Saatchi přidala bělidlo. V roce 1993 galerie vykuchala žraloka a natáhla jeho kůži přes sklolaminátovou formu a Hirst poznamenal: Nevypadalo to tak děsivě... Dalo by se říct, že to nevypadá skutečně. Jakoby neměl žádnou váhu. Damien Hirst, The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living, 1991 MIMESIS MIMESIS napodobení znázornění skutečnosti 9https://www.dailyartmagazine.com/story-damien-hirst-shark/ Damien Hirst:The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living, 1991 Hirstův nakládaný žralok hnije a potřebuje vyměnit. Měl by mít stále hodnotu 6,5 miliónu liber? MIMESIS Théseův paradox ad9 https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1522516/Hirsts- pickled-shark-is-rotting-and-needs-to-be-replaced.- Should-it-still-be-worth-6.5m.html ….spojení neurovědy, umělé inteligence, heuristiky, biologických věd a transformativní špičkové technologie s vlivy oborů, jako je filozofie a společenské vědy, může budoucí generaci umožnit „nahrát mysl“ – skenování a mapování hlavních rysů mysli — od člověka k jiné formě existence. MIMESIS 10 Mind to upload? http://www.philosophical-investigations.org/2017/07/identity-from-theseuss-paradox-to.html Vypěstovali jsme Goghovo ucho…pomocí tkáňového inženýrství z chrupavky, obsahující přirozené genetické informace o malíři a také geneticky upravené komponenty.“ V fascinující kombinaci umění a vědy použil Diemut Strebe buňky od Lieuwe van Gogha, synovce 4. generace Vincenta van Gogha z přímé mužské linie ke konstrukci živé repliky ucha. Prostřednictvím mikrofonu lze dokonce mluvit do ucha. MIMESIS 11 Replika Diemut Strebe, Sugababe, 2015 https://www.interaliamag.org/articles/sugababe/ Tento projekt využívá technologii strojového učení a umělé inteligence k vytváření hologramů příběhů přeživších, s nimiž budou moci diváci komunikovat a zpochybňovat je v nadcházejících letech. MIMESIS 12 Fyzická(?) přítomnost https://www.cbc.ca/news/science/holocaust-survivor-hologram-1.5436430 US Shoa Foundation, AI, natural voice recognition hologram projection MIMESIS 13https://www.youtube.com/watch?v=yQGqMVuAk04 REPREZENTACE Reprezentace a význam Stuart Hall Především v médiích nelze hovořit o skutečné reprezentaci lidí nebo událostí, ale existuje mnoho způsobů, jak je lze reprezentovat. Producenti se tedy snaží „opravit“ (interpretovat) význam (nebo způsob porozumění) lidí nebo událostí v jejich textech. Stuart Hall Význam, tedy vzniká až v procesu reprezentace. Více k teorii Stuarta Halla: https://www.youtube.com/watch?v=yJr0gO_-w_Q 15 REPREZENTACE Reprezentace – úhly pohledu Informace může být reprezentována způsobem, který neodpovídá skutečnosti. 16 REPREZENTACE Úhel pohledu Informace může být reprezentována způsobem, který neodpovídá skutečnosti. 17 REPREZENTACE Výřez Neořezaná fotografie je nejednoznačná, odvádí pozornost od ústřední postavy obrazu, dívky a zamýšleného významu - zobrazení válečných hrůz. Oko přitahuje kameraman po pravé straně, vidíme jeho nezaujatost dějem, jehož je svědkem. Místo toho, aby pomáhal, skupina dětí je pro něj pouze objektem dokumentace. Projev cynismu? Jaká tedy byla role vojáků ve vztahu k civilnímu obyvatelstvu? Nick Ut: Napalm Girl, 1972 18 REPREZENTACE Fake! https://www.history.com/news/josef-stalin-great-purge-photo-retouching 19 REPREZENTACE Nedůvěra „nahlodává důvěru v autentická média“. "Lidé začnou věřit, že všechno lze předstírat."Je to nová zbraň a silná forma vizuální dezinformace - a může ji vytvořit každý." 20 REPREZENTACE 21 Simulakrum Autorem tohoto termínu je francouzský filozof Jeana Baudrillarda (Kniha Simulakra a simulace, 1994 ). Jedná se o kopii neexistující předlohy, kterou vnímáme jako skutečnost. Másto skutečnosti nastupuje hyperrealisty. Dříve reprezentace vznikkaly na základě pochopení eozdálu mezi skutečností a jejím zobrazením. Jedná se tedy o konec reality jako takové. Vysvětlení: https://www.youtube.com/wat ch?v=YTwNXA8kLeM REPREZENTACE 22 Simulakrum: 4 stupně obrazu Vysvětlení: https://www.youtube.com/watch?v=YTwNXA8kLeM REPREZENTACE DeepFake nasazený v boji ukrajinský prezident se vzdává. DeepFake! https://www.bbc.com/news/technology-60780142 21 REPREZENTACE Syntetická média jsou novou formou virtuálních médií vyráběných pomocí umělé inteligence (AI). Vyznačuje se vysokou mírou realističnosti a pohltivosti. Kromě toho bývají syntetická média nerozeznatelná od jiných reálných médií, takže je pro uživatele velmi obtížné rozlišit jejich umělou povahu. Je možné generovat tváře a místa, která neexistují, a dokonce vytvořit digitální hlasový avatar, který napodobuje lidskou řeč. https://www.thedigitalspeaker.com/what-is-synthetic-media-ultimate-guide/ https://blog.paperspace.com/2020-guide-to-synthetic-media/ 23 Synthetic Images / audio Face Swap Facial Reenactment form video / speech Full body reenactment Syntetická média 2. MIMESIS -------------- 23 - 35 Mimesis Z řeckého slova mimeisthai - imitovat Snaha vizuálně interpretovat konkrétní viděný objekt na základě vnější podoby. V západní kultuře byla vždy přisuzována důležitost schopnosti interpretovat viděný svět. MIMESIS 25 Ve starověkém Řecku mimesis byla idea, která řídila vznik uměleckého díla MIMESIS 26 Antické umění / směr k realismu Platón i Aristoteles vnímali MIMESIS jako napodobování přírody, která je pro ně ztělesněním krásy a pravdy. MIMESIS 27 Platón a Aristoteles Platon Každá forma umění je mimesí. Ty jsou však jen další kopií viděného světa, který je kopií dokonalých ideí. Umění je tedy vnášením zmatku. To se týká jak výtvarného umění, tak literatury a divadla. Platón MIMESIS 28 Aristoteles Umělec musí pracovat s konkrétním objektem, umělecké ztvárnění pak zasahuje esenci daného objektu, jeho ideu. MIMESIS 29 Aristoteles Aristoteles Mimesis je přirozenost člověka. Ta mu dovoluje popsat svět a komunikovat o něm díky schopnosti vytvářet REPREZENTACE. Za schopnost vzpomínání a představování neexistujícího vděčíme fantazii (obrazotvornosti) = schopnost reprezentovat si ve vlastní duši mentální obrazy jenž mohou iniciovat otisky, které máme v našem vědomí uložené. Namalované postavy nejsou podobami lidí, ale jejich znaky (zobecňujícími zjednodušeninami). Divák si je doplní vlastnostmi, které jsou přístupné v jiných formách zkušenosti. (Poetika) MIMESIS 30 Aristoteles Ženská voodoo figurka svázaná a propíchnutí třinácti špendlíky, nalezena v keramické váze s olověnou tabulkou s magickou formulí (katadesmos) 4 st. n.l. Homeopatická magie bývá také nazývána imitativní či mimetická protože je založena na napodobování. MIMESIS 31 Mimetické uvažování Palení podoby cyklisty Lance Armstronga spálená v Kentu, 2012 Obrazově, tj. zástupně: pověsit zločince místo zločince, pověsit (upálit) jeho vyobrazení. Tato možnost je ujala již ve středověku. In effigie MIMESIS 32 Jean Pierre Norblin: Věšení zrádců in effigie, 1794 Výjev zobrazuje událost z téhož roku, z povstání vedené Tadeášem Kosciuszkem proti Rusům během polsko – ruské války. Tate Britain: Recognition. AI hledá podobné výjevy mezi obrazy a fotografiemi fotožurnalistů Strojové učení, AI ve spolupráci s computer vision dokáže hledat podobnosti mezi obrazy. Toho lze využít na hledání příbuzností, které mohou rozkrýt nečekané vztahy. Např. šíření určitých témat mezi kulturními oblastmi, odhalení odchylek v malbě určitého autora, které mohou poukázat na podvrh atp. MIMESIS 33 Computer Vision + AI Star Thief, James Rosenquist, 1980 V r. 1981 chtěl stát Florida zakoupit tento obraz pro halu Dade County Airport. Prezident a kosmonaut Easter Airline Frank Borman zvrátil toto rozhodnutí, neboť podle jeho názoru, zde nebyla žádná vizuální souvislost mezi obrazem a vesmírem. MIMESIS 34 Kde končí mimesis? Jak dalece můžeme zjednodušit reprezentaci daného na základě mimesis aby neztratila vazbu na svou předlohu? MIMESIS 35 Kde končí mimesis? ZNAK může být tím více zjednodušující, čím více je jeho předloha kodifikována (ukotvena, zakořeněna) v obecném povědomí (kultuře). MIMESIS 36 Kde končí mimesis? Constantin Brancusi Pták v prostoru 1923 V roce 1926 toto dílo dorazilo spolu s jinými lodí do New Yorku na výstavu. Celník odmítl uznat, že toto dílo představuje to, co napovídá jeho název Pták v prostoru, a žádal zaplacení dovozního cla, které se jinak na umělecké předměty v té době nevztahovalo. Konflikt se dostal k soudu. Do doby než bylo rozhodnuto, dílo bylo celníky klasifikováno a vedeno v kolonce - kuchyňské a nemocniční zboží. Soud rozhodl, že abstraktní dílo (non-representional) může být považování za umění. Toto dílo testuje hranice reprezentativního zobrazení. MIMESIS 37 Kde končí mimesis? EIDETICKÁ REDUKCE -------------------------- 37 - 40 Eidetická redukce je imaginativní variace, jejímž cílem je docílit redukci fenoménu k jeho podstatě. Edmund Husserl (1859-1938), představitel filosofického Směru fenomenologie (studium toho, co se jeví). Nezabývá se proměnlivými obsahy myšlení, ale hledáním jejich obecných pozadí. Jím navrženou metodou eidetické redukce lze zkoumat pojmy, mentální obrazy atd. MIMESIS 39 Eidos - podstata MIMESIS 40 Eidos - podstata Pablo Picasso: Býk , 1945, série litografií MIMESIS 41 Eidetická redukce V této litografické sérii Pablo Picasso dekonstruuje zobrazení býka na jeho základní znaky Eidetická redukce aplikovaná na vizuální formu. Výsledná redukce musí být čitelná – zachováním základních znaků a proporce. Picasso vizuálně pitvá obraz býka a hledá jeho podstatu skrze postupnou analýzou jeho formy. Cílem je najít „ducha“zvířete. Fenomenologické reziduum eidetická podstata – každý variabilní a subjektivní prvek byl eliminován. MIMESIS 42 Eidetická redukce - piktogram PROBLÉM SE ZOBRAZOVÁNÍM --------------------------------------- 42 - 46 Jak zobrazit něco, co nemá viditelnou předlohu? Je nutné vytvořit zástupné znaky – symboly, které musí být obecně známé – naučené – pro jejich pochopení. Týká se to ideí, vlastností, pocitů, konceptů uspořádání světa atp. PROBLÉM SE ZOBRAZOVÁNÍM 44 Zobrazení neviditelného V náboženstvích, kde Bůh je charakterizován jako transcendentní entita vzniká problém jeho zobrazení. Hrozí idolatrie! To znamená, že hrozí uctívání obrazů a soch bez pochopení jejich symbolického významu. PROBLÉM SE ZOBRAZOVÁNÍM 45 Zobrazení neviditelného Raně křesťanské umění odmítlo navázat na odkaz zobrazování antiky, neboť považovali tuto kulturu za pohanskou, především kvůli uctívání bohů v podobě člověka. V byzantském umění (umění Východořímské říše) – odmítnutí realistického zobrazování. Obraz musí být jasně odlišný od příbuznosti s reálným světem. Jde o zdůraznění duchovního rozměru a symbolického významu. Vědomě odmítnutá proporce a popis prostoru. Andrej Rublev: Ikona Nejsvětější trojice začátek 15.st PROBLÉM SE ZOBRAZOVÁNÍM 46 Odmítnutí realismu Jak zobrazit to, co existuje, ale není oku přístupné? Pomůcky – dalekohledy, mikroskopy, CT skeny, rentgen, MRI, ultrazvuk atp. I tak ale je třeba zjištěné skutečnosti nějak reprezentovat - vizualizovat. PROBLÉM SE ZOBRAZOVÁNÍM 47 Pro oko neviditelné Různá zobrazení viru Covid-19 Pro pochopení abstraktních hodnot je vhodná jejich vizuální reprezentace - vizualizace. S rozvojem digitálních technologiích mohou být vizualizace mnohem komplexněji prezentování a aktualizovány PROBLÉM SE ZOBRAZOVÁNÍM 48 Vizualizace dat KONCEPT SVĚTA -------------------- 48 - 63 Kupodivu řečtí filozofové věřili, že Země je kulatá. Pythagoras Byl zastáncem názoru, že koule je dokonalý tvar, a proto i Zem bude tohoto tvaru. Aristoteles Zem přitahuje předměty do svého středu, což ji vyformovalo do tvaru koule. Při zatmění Měsíce, kdy Země vrhá stín na Měsíc, je tento stín pokaždé oblý. To znamená, že i Země musí být kulatá. Jaké jiné těleso by přece vrhalo kulatý stín, pokud ne koule? Země je střed vesmíru. KONCEPT SVĚTA Řečtí filozofové 50 Nejstarší „mapa“ Babylónská říše, 600 př. Kr. – hliněný fragment a jeho interpretace Limitace popsaného území KONCEPT SVĚTA 51 První mapy vždy zobrazovaly pouze prozkoumaná území, nedokázaly pochopit co je za těmito hranicemi. To vedlo k hledání středu. Omfalos (řecky pupek) se v přeneseném smyslu užívá pro "pupek světa", obvykle kamenný sloupek, který ve starověkých svatyních označoval "střed světa", místo, kde je země spojena s nebesy. Na tomto posvátném místě je podle starověkých představ také možno komunikovat s bohy. Omphalos ze svatyně v Delfách KONCEPT SVĚTA 52 Střed světa - omfalos Adam Kadmon Kosmický člověk – sféra nekonečného světla, obsahuje milióny světů – spirituální domény ovládané sefiroty. (safar – počítat). Zahrnuje v sobě veškerá možná stvoření. Tento popis univerza je součástí Kabaly – židovského mystického proudu. KONCEPT SVĚTA 53 Antropomorfizace Převzal starověký astronom Claudius Ptolemaios KONCEPT SVĚTA 54 Model světa v antice Hieronymus Bosch, zobrazení Země, 15.st. Ptolemaiovský koncept KONCEPT SVĚTA 55 Ptolemaios vytvořil model světa na základě antického konceptu. Tento model přetrval celý středověk až do doby astronomů, kteří tento model popřeli – Gallilleo, Kepler, Kopernik. Pokud je Země velký disk, musí mít hranu. Ptolemaiovský koncept KONCEPT SVĚTA 56 Hrana světa byla situována na hranici poznaného afrického prostředí. V době mořeplavectví obeplutí Afriky tedy znamenalo pro posádku „jistou smrt“. Byl alexandrijský knihovník. Shrnul všechny tehdejší matematické a astronomické vědomosti v díle Megalé syntaxis (Velká soustava – 13 knih). Je považován za tvůrce tří kartografických zobrazení, zejména lichoběžníkového a kuželovitého. Zavedl také kopečkové zobrazení reliéfu, dále pak stanovil nultý (ferrský) poledník. Jako západní hranici poznaného světa, rozdělil stupně na minuty a vteřiny. Je také označován jako autor slov geografie a topografie. Klaudius Ptolemaios (90 – 160 n. l.) KONCEPT SVĚTA 57 Ptolemaiova mapa ze štrasburské edice Geografie od Martina Waldseemüllera (1513) Ptolemaiova kuželovitá projekce Nejstarší dochovaný globus pochází z roku 1492 z rukou Martina Behaima a zobrazuje svět před objevem Ameriky. Zobrazení světa KONCEPT SVĚTA 58 Vytvoření dvourozměrného obrazu – mapy je problém, dochází k distorzi povrchu a neproporčním vztahům kontinentů. Mapa – problémy s projekcí koule na plochu https://www.vox.com/world/2016/12/2/13817712/map-projection-mercator-globe Mapa – problémy s projekcí koule na plochu KONCEPT SVĚTA 59 Vytvoření dvourozměrného obrazu – mapy je problém, dochází k distorzi povrchu a k proporčním deformacím Mapa – problémy s projekcí koule na plochu KONCEPT SVĚTA 60https://gistbok.ucgis.org/bok-topics/map-projections Vytvoření dvourozměrného obrazu – mapy je problém, dochází k distorzi povrchu a neproporčním vztahům kontinentů. Mapa – problémy s projekcí koule na plochu Gerardus Mercator, 1569 Mapa – problémy s projekcí koule na plochu KONCEPT SVĚTA 61 Gerardus Mercator vytvořil mapu světa, rozdělil ji na síť horizontál a vertikál (poledníky, rovnoběžky). Mapa je přehledná, ale čím blíže k pólům, tím větší je zobrazené území (Grónsko opravdu není velké jako Afrika). Mapa podle Mercatora je modelem pro zobrazení v Google Maps. Jeden důvod je ten, že ulice se velmi dobře zobrazují a úhly, které ulice svírají odpovídají skutečnosti (podstatně menší měřítko ve srovnání s pohledem na celý svět). Gerardus Mercator, 1569 Merkatorovo zobrazení KONCEPT SVĚTA 62 http://www.illinoishomepage.net/news/local-news/flat-earth-conspiracy-theorists-on-the-rise/848659399 KONCEPT SVĚTA 63 Flat Earth Movement Toto hnutí nabírá v současné době velmi rychle na síle. Vědci se obávají, že se teorie tvaru Země může stát politickým tématem, jako např. klimatické změny, očkování či evoluce. https://bigthink.com/design-for-good/award-winning-map-shows-a-more-accurate-world Video: https://vimeo.com/15432252 KONCEPT SVĚTA 64 Authagraph mapa z r. 2016 je způsob projekce Zeměkoule na tetrahedron (jehlan). Tato projekce nedeformuje proporce kontinentů. LOGARITMICKÁ MAPA VESMÍRU Pablo Carlos Budassi, 2016: Tento návrh složený ze snímků vzdáleného vesmíru. Na rozdíl od běžné mapy, kde se od sebe body nachází ve stejné vzdálenosti, se na tomto vyobrazení logaritmické mapy po osách zvětšuje měřítko exponenciálně po desítkách, čili čím dále od Země tím menší prostor pro vyobrazení. Toto zobrazení předpokládá proměnu měřítka v závislosti na vzdálenosti. Jedná se o nový koncept zobrazení. KONCEPT SVĚTA 65 Země ve středu mapy vesmíru http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3385768/Our-universe-single-image-Artist-reveals- stunning-circular-artwork-showing-Earth-Andromeda-galaxy.html …pokračování příště