Základy vizuální komunikace PV 123 1. VNÍMÁNÍ PROSTORU 1 - 21 ------------------------------- 2. BINOKULÁRNÍ VIZE, STEREOSKOPIE 22 - 26 ----------------------------------------------- 3. LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA 27 - 34 -------------------------------- 3. METODY 35 – 51 ------------- 4. JINÁ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY 52 - 60 ----------------------------------------- 1. VNÍMÁNÍ PROSTORU ------------------------------ 1 - 21 1 prostředí 2 V otevřeném prostoru, kde vnímáme např. horizont, máme pocit prostoru. Popis prostoru a jeho vnímání se odráží v jazyce (atmosferické jevy, typy mraků atp.) a ve výtvarné tvorbě (ostré světlo a stíny pravděpodobně formovalo geometrického přístupy v sochařské tvorbě afrického kontinentu.) VNÍMÁNÍ PROSTORU 3 Prostředí Formování urbánního prostředí bylo podřízeno materiálovým, klimatickým a topologickým podmínkám. VNÍMÁNÍ PROSTORU 4 Prostředí Prostředí, kde chybí prvky perspektivy: úhly a hrany. Domy jsou kruhové, dveře a předměty mají zaoblené tvary. I brázdy jsou orané do křivek. Formování urbánního prostředí bylo podřízeno materiálovým, klimatickým a topologickým podmínkám, ale i z hlediska bezpečnosti. VNÍMÁNÍ PROSTORU 5 Prostředí Matmata, Tunisko Derinkuyu, Turecko, 60 m. hluboká struktura, mohlo v ní žít až 20 000 lidí. Od cca 8, století př. K. VNÍMÁNÍ PROSTORU 6 Vybudované prostředí „Vybudované prostředí“ je obecný pojem, který lze spojovat se všemi stavbami, které člověk postavil na podporu lidské činnosti. Tento pojem zahrnuje vše, co je fyzicky součástí města, města nebo vesnice, jako jsou budovy, silnice, náměstí, parky, chodníky, obchodní značení, pouliční mobiliář a tak dále. Musíme vzít v úvahu, že ve většině případů hodnotíme zastavěné prostředí z hlediska jeho vizuální kvality a je to aspekt, který dělá města a městské prostory lepšími. V tomto smyslu může vybudované prostředí přispět k tomu, aby byl život lidí spokojený či frustrující. https://link.springer.com/referenc eworkentry/10.1007/978-94-007- 0753-5_240 Město jako živý organismus, funkčnost, přehlednost, kontrola. V době osvícenství dochází k přestavbám metropolí, vznikají bulváry, parky, infrastruktura pro zásobování. Vznikají podmínky pro moderní společnost. Kritika: lepší kontrola lidových bouří. VNÍMÁNÍ PROSTORU 7 Urbanismus Příklad stísněného organicky rozrůstajícího se města, Matera, Itálie Paříž, George-Eugene Haussmann – nové urbanistické řešení,od r. 1853 https://www.re- thinkingthefuture.com/archit ectural-community/a9848- paris-before-and-after- haussmann/#google_vignett eŘímské městoTimgad, Alžír https://www.barcelona.cat/m useuhistoria/cartahistorica/in dex.html?lang=en#map=15. 425179128882258/241049.01 /5068715.58/1903//0/0/0/0 Ildefons Cerda Barcelona Barcelona – plánovaní proměna z veřejného na soukromý prostor VNÍMÁNÍ PROSTORU 8 Urbanismus O projektu: https://failedarchitecture.co m/behind-four-walls- barcelonas-lost-utopia/ Ildefons Cerda Barcelona https://www.barcelona.cat/m useuhistoria/cartahistorica/in dex.html?lang=en#map=15. 425179128882258/241049.01 /5068715.58/1903//0/0/0/0 Egoncetrická – prostředí a objekty v něm jsou vnímány ve vztahu k našemu tělu Allocentrická – pozice objektů v prostředí jsou reprezentovány v jejich prostorových relacích VNÍMÁNÍ PROSTORU 9 Kognitivní strategie navigace https://www.researchgate.ne t/publication/364301661_Ne uroscience_and_the_Cities_N eurourbanism VNÍMÁNÍ PROSTORU 10 Urbanismus jako koncept a politický názor Le Corbusier Radiant City Cílem je vytvořit vertikální architekturu a ponechat mezi tím spoustu sdíleného otevřeného prostoru, který mohou lidé používat a užívat si. Vzniklé horizontální plochy by sloužily jako dopravní koridory i veřejná krajina s bujnou zelení. Chodci, cyklisté, řidiči a uživatelé veřejné dopravy by dostali vyhrazené trasy, kterými by se mohli pohybovat, nastavovat (nebo sjíždět) v různých výškách. Vizualizace jeho návrhů: https://www.youtube.com/watch?v=d_X SrabeORg Antonio Sant'Elia La cittá nuova Autor: Manifesto of Futurist Architecture (1914) https://99percentinvis ible.org/article/ville- radieuse-le- corbusiers- functionalist-plan- utopian-radiant-city/ El Lissittzkyj Věže – žehličky mraků 1914 https://www.elevators cenestudio.com/blog /2020/4/7/cloud- iron-towers-el- lissitzky-horizontal- skyscrapers-1923- 1925 V první polovině 20. století vznikaly vize měst, které změní fungování společnosti VNÍMÁNÍ PROSTORU O projektu : https://failedarchitecture.com/pruit t-igoe-is-failed-architecture- central-to-the-architectural- profession/ Minoru Yamasaki Pruitt-Igoe, 1954 Saint Louis Demolice 1972 selhání v sociální podpoře a neschopnost udržovat strukturu budov, nikoli v konceptu Yamasakiho designu. Sociální inženýrství Tři prvky, které mají silný vliv na zdraví člověka, jsou prostor, světlo a tvary. Aby architekt vytvořil návrh, který pomáhá vytvořit zdravou a aktivní komunitu, musí si být vědom toho, jak design souvisí s duševním zdravím. https://theludlowgroup.com/2017 /07/25/how-architecture-affects- the-masses/ 14 VNÍMÁNÍ PROSTORU Peter Chemberlin, Geoffry Powell a Christoph Bond Barbican, London 1969−1982 Monumentální vize nových městských struktur, kde jsou chodníky pro pěší řešeny jako soustavy lávek vyvýšené nad rušnými silnicemi. Cíl vybudovat dostatek bytů pro obyvatele Londýna. https://www.elevatorscenest udio.com/blog/2020/4/7/cl oud-iron-towers-el-lissitzky- horizontal-skyscrapers- 1923-1925 Sociální inženýrství 15 Futuristické studie řeší energetickou samostatnost, odolnost vůči klimatickým výkyvům, atp. tzv. green cities. VNÍMÁNÍ PROSTORU Prostředí The design not only provides an opportunity for UniversityNew Town to become a cultural destination, but also offers a new typology for public space. Competition jury MVRDV Shenzhen Terraces proposal 2019 101,300sq m https://www.mvrdv.com/projects/425/shenzh en-terraces AI generované urbanistické struktury jako inspirace otevírá kreativní potenciál 16 Geometrická ortogonální struktura měst nabízí perspektivní pohledy ulic s limitovaným horizontem. VNÍMÁNÍ PROSTORU Vnímání městského prostoru 17 VNÍMÁNÍ PROSTORU 18 VNÍMÁNÍ PROSTORU 19 VNÍMÁNÍ PROSTORU 20 Prostor vnímáme díky prostorovým vztahům objektů - co je blíže a co je dále, a také díky dopadu světla a stínů. VNÍMÁNÍ PROSTORU 21 2. Binokulární vize, stereoskopie ---------------------------------------- 1 - 21 Díky tomu, že naše oči jsou usazeny vedle sebe, vnímáme hloubku prostoru. Binokulární vize VNÍMÁNÍ PROSTORU 22 V roce 1838 ( jeden rok před vynálezem fotografie!) sir Charles Wheatstone v Royal Society v Londýně přednášel na téma binokulární vize. Popsal, jak díky odsazení očí dochází k vnímání dvou odlišných obrazů, které se skládají a vytváří tak iluzi hloubky. Charles Wheatstone Binokulární vize VNÍMÁNÍ PROSTORU 23 Svoji teorii o binokulární vizi později svoji teorii uplatnil ve vynálezu zrcadlového stereoskopu VNÍMÁNÍ PROSTORU Binokulární vize Charles Wheatstone https://www.sutori.com/en/story/the-history-of-virtual-reality--ERkQ8KXvqVrTYgDipTe9rjq5 Charles Wheatstone Pseudoskop https://www.yo utube.com/watc h?v=JM3D3ule- GA Zrcadlový stereoskop 24 VNÍMÁNÍ PROSTORU View-master William Gruber William Gruber https://oregontic.com/news-press/caves-history-and-invention-story-of-the-view-master/ View-master, 1939 25 V roce 1858 ve Francii Joseph D'Almeida představil l'Académie des sciences promítání trojrozměrné magické lucerny pomocí červených a zelených filtrů publiku s červenými a zelenými brýlemi. Vysvětlení různých metod 3D zobrazení: http://www.youtube.com/watch?v=IYm3BmnyVrg VNÍMÁNÍ PROSTORU Stereoskopie anaglyf Anaglyf: https://www.stereofotograf.eu/navody/anaglyf/ 26 3. LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA -------------------------------- 15 - 22 LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA Konstrukce prostoru v obraze Komplexním zachycením prostoru je perspektiva (z latiny perspicere –vidět skrz). 27 na 1 úběžník na 2 úběžníky na 3 úběžníky Perspektiva se objevuje v Itálii mezi lety 1405 – 1425. Vynález perspektivy se připisuje Fillipu Brunelleschimu (1420). Principy konstrukce pak popsal Battista Alberti. https://www.youtube.com/watch?v=pRIz2iv5yLc Úběžníky a horizont LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA 28 Raffael Santi Athénská škola 1509 -10 KONSTRUKCE PROSTORU Jeden úběžník 29 Leonardo Da Vinci Poslední večeře 1495 - 98 Konstrukce prostoru v obraze LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA 30 Figura je rozložena na základní geometrické tvary, aby ji bylo možné dobře vložit do konstrukce prostoru. Albrecht Dürer Lucas Cambiato Konstrukce figury LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA 31 Mantegna Mrtvý Kristus 1480 Michelangelo Skica 32 LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA Perspektivní zkratka Extrémní úhel pohledu. Perspektivní zkratka byla zvládnutá v obraze až v období renezance. Paolo Ucello Studie kalichu 1450 33 Konstrukce prostoru v obraze LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA Zatímco v předcházejících druzích perspektivy byl prostor symbolizován, v renesanční perspektivě je převeden do jazyka logiky. Takto popsaný prostor je nekonečný. 34 LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA Známými malíři, kteří se konstrukci perspektivy věnovali byl Leonardo Da Vinci a Albrecht Dürer. 3. METODY -------------- 23 - 39 „Vytvořená verze reality je viděna skrze imobilní oko Kyklopa.“ Kevin Barnhurst Albrecht Dürer (1471 – 1528) METODY Kreslení podle mřížky Zobrazovaný výsek reality je viděn skrze mřížku. Takto se viděné segmenty se lépe převádí do nakreslené mřížky. 35 Chapter XX jak uchovat proporce ze Salmonovy 1675 Polygraphice neboli Umění kresby, dimenzování, malby, lakování, zlacení…. Kreslení podle mřížky METODY 36 První „augmentovaná realita“ – vložení obrazu do reálného prostředí. Fillipo Brunelleschi pomocí zrcadla, v němž se odráží namalovaný obraz baptisteria, malbu vkládá do reálného prostředí pro kontrolu prostorových vztahů (polovina 15.st.). Hockney Documetary, 5:10: https://www.youtube.com/watch?v=evLgneyk4hA Fillipo Bruneleschi METODY 37 Vysvětlení: https://www.youtube.com/watch?v=bkNMM8uiMww Projekce vnějšího okolí promítnuté skrze dírku na protilehlou stěnu uzavřeného prostoru. Umělec uvnitř místnosti jednoduše překreslil promítnutý obraz vzhůru nohama. Camera obscura METODY 38 Na průmětnici (plochu, na níž se zachycuje projekce) jsou zachyceny body, které zaznamenávají polohu průsečíku průmětnice a nitě, které z pevného umístění před průmětnici mění svojí polohu přiložením druhého konce k povrchu zobrazovaného objektu. Body na průmětnici vytvoří body, které definují zobrazení objektu. Kreslení na průmětnici METODY 39 Pantograf je mechanické zařízení, které umožňuje výsuvný pohyb a několikanásobné zvětšení své délky v jednom směru. Jak funguje pantograf: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Pantograph_a nimation.gif Pantograf METODY 40 Pantograf při zvětšování trojrozměrného objektu. Tato metoda se používala až do uvedení CNC fréz, které pantograf nahradily. Pantograf METODY 41 Základem tohoto zařízení je čtyřboký polopropustný hranol, v němž se horizontální světelný paprsek láme do vertikálního směru a objekt před kreslířem je tak promítnutý na papír. Kreslíř se dívá přes hranu hranolu a vidí současně kreslenou scénu i nakreslenou část scény. To mu umožňuje obkreslit tvary optické projekce. https://www.youtube.com/watch?v=_8-gSPjrjQY W. H. Wollaston, 1807 Camera lucida METODY 42 Demonstrace Camery lucidy: „Vývoj přesného a detailního zobrazení reality šel ruku v ruce s rozvojem optiky. Detailní zobrazení předmětů na obraze se ale objevuje dříve než-li technické možnosti vytvořit kvalitní čočky…..“ Anglický malíř David Hockney ve své knize (u nás vydaná v r. 2003) diskutuje technické pomůcky starých mistrů a testuje je při tvorbě obrazů. David Hockney: The Secret of Old Masters Dokument – malba vzorů a odrazu, 3.32: Kniha Davida Hockneyho: The Secret of Old Masters https://www.youtube.com/watch?v=uUJjzDCrQoc Optika a zobrazování METODY 43 Perugino Kristus předávající klíče chrámu 1480 Jan van Eyck Uctívání beránka 1432 Hockney srovnává konstrukci perspektivy u italských a vlámských malířů: Italové – konstrukce na úběžníky. Vlámové – kompilace jednotlivostí nakreslených v perspektivě. Srovnání konstrukce perspektivy v obraze METODY 44 David Hockney The Secret of Old Masters , dokument, 8:24: Jan van Eyck Uctívání beránka 1432 David Hockney Pearlblossom Higway 1986 fotomontáž https://www.youtube.com/watch?v=evLgneyk4hA Srovnání konstrukce perspektivy v obraze METODY 45 Na obraze Jana van Eycka „Svatba Arnolfiniových“ z roku 1434 se v pozadí objevuje konvexní zrcadlo. David Hockney provedl experimenty s konkávním zrcadlem pro přenos odrazu na plátno. Konkávní zrcadlo je známé od starověku jako pálící zrcadlo. Archimédes jej údajně použil pro zničení Syrakus. David Hockney: The Secret of Old Masters , dokument 1:55: https://www.youtube.com/watch?v=evLgneyk4hA Optika a zobrazování METODY 46 INTERPRETACE PROSTORU PERSPEKTIVA konstrukce METODY 47 "I knew this was going to happen," said Viñoly, speaking to the Guardian on Friday. "But there was a lack of tools or software that could be used to analyse the problem accurately.„ architekt Rafael Viñoly Mrakodrap přezdívaný Walky Talky v Londýně, dokončený v roce 2013, má konkávní tvar. Během léta postavení slunce soustřeďuje paprsky na ulici po dvě hodiny. V této době teplota na ulici dosahuje 96 stupňů Celsia. http://www.theguardian.com/uk-news/video/2013/sep/03/london-walkie-talkie-skyscraper-video 48 Zajímavost METODY …..we see that for some problems these computer methods are more sensitive, more "perceptive," than even a trained artist or art historian, at least for a handful of problems. For instance, visual psychologists have shown that most of us—trained art scholars and artists included—are not particularly good at judging perspective or the location of illumination in a photograph, and, by extension, in a painting but these new computer methods can be extremely good at just such tasks…… David Stork, Stanford University David Stork - Computer vision and image analysis in the study of art: http://diatrope.com/stork/FAQs.html Art Optics – názory: http://www.webexhibits.org/hockneyoptics/ Computer vision and image analysis in the study of art METODY 49 Immanuel Kant (1724 - 1804) Vnímání prostoru se řídí zákony euklidovské geometrie – perspektivy. Prostorové vnímání je forma intuice – mysl vytváří konstrukt, který projektuje na reprezentaci viděného světa.. Výrok, že prostor má tři dimenze, nemůže být učiněný na základě zkušenosti. Kant on Space: https://www.khanacademy.org/partner-content/wi-phi/wiphi-history/wiphi-kant/v/kant-on-space-part-1 50 Emmanuel Kant METODY Pohybové zákony vyžadují existenci nějakého absolutního prostoru, který má vlastní ontologickou realitu, nezávislou na lidském měření a způsobech reprezentace. Ne! Prostor je prostý psychologický návyk, empirický pojem odvozený ze skutečnosti, který nemá pevnější základy než to, že jsme zvyklí žít v určitém prostředí David Hume (1711 - 1776) Issac Newton (1643 - 1727) Issac Newton a David Hume 51 METODY 4. JINÁ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY ------------------------------------------ 40 - 52 První obrázek je informativní - kombinuje půdorysný a čelní pohled. Druhý obrázek je podle našeho soudu „reálný“. Každý obrázek nese jinou informativní hodnotu. KONSTRUKCE ROSTORU 52 ? Informační hodnota zobrazení JINÉ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY Byzantské umění nechce zobrazovat viděný svět. Ikona (byzantský či pravoslavný obraz, který je předmětem uctívání) je zobrazením duchovního konceptu křesťanské víry. JINÉ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY 53 Obrácená perspektiva Duccio di Buonisegna Maesta 1311 Nejdůležitější zobrazované je zvýrazněné větším měřítkem. 54 Hieratická perspektiva JINÉ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY Nejdůležitější zobrazované je zvýrazněné větším měřítkem. 55 Hieratická perspektiva JINÉ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY Zvládnutí zobrazení perspektivní zkratky vede k iluzivní perspektivě. Jedná se o iluzi prostoru. Objevuje se především v barokních nástropních malbách, kde zobrazuje pohled do nebe. „Vynález“ renezanční perspektivy se v době baroka (17 - 18 st.) stává metodou zobrazení iluzivních prostorů, především u nástěnných a nástropních maleb. 56 Iluzivní perspektiva JINÉ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY Girgio Chirico (1888 – 1978) Italské náměstí s jezdeckou sochou Ačkoliv se obraz jeví jako perspektivní, v obraze je nedůsledně vytvářena bez ohledu na konstrukci perspektivního zkreslení. 57 Smíšená (konceptuální) perspektiva JINÉ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY Georges Braque, Zátiší 1910Marcel Duchamp, Akt scházející ze schodů, 1912 58 Smíšená (konceptuální) perspektiva JINÉ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY Bauhaus 1. polovina 20. st. Moderní umění odmítá používat perspektivní zobrazení, umělci hledají vlastní řešení. 59 Smíšená (konceptuální) perspektiva JINÉ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY Perspektiva v tradičním východním (Čína, Japonsko) umění. Jednotlivé části scény jsou řazeny nad sebe, čím vzdálenější, tím výše umístěné. 60 Vertikální perspektiva JINÉ ZOBRAZENÍ PERSPEKTIVY …pokračování příště