Základy vizuální komunikace PV 123 PROPAGACE / PROPAGANDA -------------------------------------- Leni Riefenstahl – Olympia: https://www.youtube.com/watch?v=4weyNRtNPEM Leni Riefenstahl Olympia PROPAGACE /PROPAGANDA Propaganda mýtus - historie 1 Propagace veřejné uvádění ve známost umění, sport, reklamy, knihami, plakáty. Propaganda veřejné šíření, často demagogické prosazování myšlenek, názorů s cílem získat dlouhodobé přivržence. http://www.ped.muni.cz/kvv/archiv/inovac_du/002_i nformatik_symbolu/media_komunikace.pdf PROPAGACE /PROPAGANDA 2 Propaganda vychází z ideologie. Propaganda Ideologie je souhrn názorů, které jsou sdíleny v dané skupině. Tyto názory nejsou rozporované. PROPAGACE /PROPAGANDA 3 Propaganda PROPAGACE /PROPAGANDA 4 PROPAGACE /PROPAGANDA Propaganda (lat. propagare = rozhlašovat, rozšiřovat, rozmnožovat) je rozšiřování názorů a informací za účelem vyvolání nebo zesílení určitých postojů nebo jednání. Je to systematické vytváření žádoucího společenského vědomí pomocí prezentování uspořádaných ideí, teorií nebo názorů. Součástí propagandy je tendenční vysvětlování a modifikace postojů podle aktuální situace a přesvědčování o správnosti propagované myšlenky. Propagandu je třeba odlišovat od jiných forem prezentace, ovlivňování nebo manipulace s veřejným míněním např. propagace, agitace, reklama, osvěta… 5 Přestože propagandisté mohou různým způsobem zkreslovat fakta, často se snaží prezentovat jako objektivní pozorovatelé skutečnosti. I vzdělávání, přestože je podstatou objektivní, může být použito jako nástroj propagandy. PROPAGACE /PROPAGANDA Propaganda oslavná 6 PROPAGACE /PROPAGANDA Propaganda oslavná 7 propagace nebo propaganda Nacistický propagandistický plakát PROPAGACE /PROPAGANDA Propaganda negativní / očerňující 8 Edward L. Bernays ( 1891 – 1995) byl Freudovým synovcem. Využil poznatky Freudovy psychoanalýzy o lidské přirozenosti. Považuje se za tvůrce PR – public relations. Public Relations Edward Bernays PROPAGACE /PROPAGANDA 9 Pokud je možné použít propagandu v době války, pak je možné ji použít i v době míru - Counseling on public relations – PR. Je možné vydělat peníze manipulací podvědomí? Práce s iracionalitou s emocemi… Ze seriálu Mad Men: https://vimeo.com/20736616 Public Relations Edward Bernays PROPAGACE /PROPAGANDA 10 Adam Curtis: The Century of the Self: https://www.youtube.com/watch?v=DnPmg0R1M04 10:30 Edward Bernays - První úspěšný experiment - Jak naučit ženy kouřit Bernays najal ty nejpůvabnější a nejmódnější ženy, aby kouřily při procházce v New York Easter Parade v roce 1929. Stejně tak zabezpečil přítomnost novinářů. Adam Curtis: The Century of the Self PROPAGACE /PROPAGANDA Public Relations Edward Bernays 11 „Vědomá a inteligentní manipulace s organizovanými zvyky a názory mas je důležitým prvkem demokratické společnosti. tento neviditelný mechanismus společnosti tvoří neviditelnou vládu, která je skutečnou vládnoucí mocí naší země. „ Edward Bernays, Propaganda, 1928 PROPAGACE /PROPAGANDA Public Relations Edward Bernays 10012 Jeho cílem bylo vyvolat v člověku touhu po produktu, který nutně nepotřebuje, který vypovídá pak jako o statutu a ovlivňuje jak je vnímán. Daný produkt člověk nepotřebuje, ale cítí se lépe. Vzniká konzumerismus. V 60. letech – kritika konzumerismu jako politického nástroje . Konzumerismus “We must shift America from the needs to desire.“ Paul Maiser, bankéř, 30. léta PROPAGACE /PROPAGANDA Public Relations Edward Bernays 13 1978 - Stanford Research Institute - definice skupin – cílový marketing. Vychází z psychologických testů (hierarchie potřeb) a dotazníků. Hodnoty a životní styl PROPAGACE /PROPAGANDA 14 https://www.youtube.com/watch?v=0TM_11KnUI4 Film American Beauty: Skladba obrazu a využití symbolů v daném příběhu je velmi promyšlené. Podívejte se na film a všímejte si symbolů a skladby obrazů a užijte si barevné skladby, symboliky. PROPAGACE /PROPAGANDA 15 ….pokračování příště ☺