grafický design úvod do problematiky 01 MgA. Jana Malíková 01 grafický design 02 firemní identita 03 plakátová tvorba 04 informační grafika 05 knižní design 06 publikační design 07 písmový design 08 přesahy grafického designu 3 / 149Grafický design—definice 1922William Addison Dwiggins Definice oboru pod názvem Grafický design a uznání oboru mezi umělecké činnosti jako architektura, malířství, sochařství nebo fotografie nastalo teprve ve dvacátých letech 20. století. Termín „grafický design“ poprvé použil v roce 1922 americký typograf a designer William Addison Dwiggins jako souhrnné označení komerčních i nekomerčních forem tištěné komunikace. Tento termín se běžně používá až od 2. světové války (50. léta 20. století), kdy se v USA a západní Evropě státní instituce i soukromé firmy více obracejí k veřejnosti a nastává rozmach tohoto oboru. 4 / 149William Addison Dwiggins William Addison Dwiggins (1880–1956) Knižní grafik, tvůrce písma (Metro), ilustrátor. Spolupracoval s Chauncey H. Griffithem v písmolíjně Mergenthaler Linotype a společně vytvořili písma Electra a Caledonia. W. A. Dwiggins 1937: písmo Grosse Pointe Metro. W. A. Dwiggins 1935: písmo Electra, redesign Alex Kaczun v roce 1994. W. A. Dwiggins 1938: písmo Caledonia (nejpopulárnější písmo v USA). 5 / 149 Paul Renner: Futura 1927 William Addison Dwiggins 1930, 1937 William Addison Dwiggins / písmo Metro = porovnání s písmem Futura 6 / 149 Paul Rand: obálka výroční zprávy firmy IBM Grafický design—definice Grafický design je tvůrčí proces, který vyjadřuje obsah sdělení pomocí prvků lingvistických a obrazových (písmo + znak). Písmo a typografie je jeden z nejdůležitějších prostředků grafického designu! Komunikace je určující! (na rozdíl od volného umění); sdělení musí být vyjádřeno tak, aby jej uživatel pochopil. 7 / 149 James Victore: Sociální plakát Grafický design—definice Grafický design je souhrnné označení pro výtvarnou oblast, kde se vytvářejí nebo volí vizuální znaky s cílem zprostředkovat sdělení. Slovo design je nejen sloveso (proces), ale i podstatné jméno (výsledek), označuje jak začátek, tak i konec. 8 / 149 Obal CD Jiřího Schmitzera: Bouda Značka hudební skupiny Tři sestry Grafický design—sociální zodpovědnost Abychom pochopili význam grafického designu, musíme porozumět všem součástem obsahu a uvědomit si, že grafický design je sám o sobě názorem, stanoviskem a komentářem. Je také druhem určité sociální zodpovědnosti. 9 / 149 Visual Thinking Matters by Brunner (Ideas for a Smarter, faster World) Grafický design a vizuální komunikace Grafický design vzniká pomocí vizuální komunikace! Vizuální komunikace je neodělitelnou součástí tvorby grafického designu, který praktickým způsobem využívá jejich znalostí: – eidetická redukce – perceptuální vnímání Gestalt, – vnímání barev – vnímání prostoru – vnímání perspektivy – semiotika – sémantika – symbolika Vizuální komunikace je podobná verbální komunikaci. Když mluvíme, intuitivně volíme slova a způsob jejich spojení tak, abychom účinně sdělili, co máme na mysli. Téhož výsledku lze docílit i obrazovými prostředky. Grafické principy fungují jako konstrukční zásady. Když píšeme větu, nemusíme se nijak zvlášť namáhat, jelikož jsme si v mládí osvojili zásady větné stavby. Tak, jak jsme zvládli pravidla pravopisu, gramatiky či větné stavby, můžeme se naučit hlavní zásady vizuální komunikace. 10 / 149 Vizuální komunikace = Verbální komunikace Stavba vizuálních prostředků = Stavba slov a vět 11 / 149 Není důležité, na co se díváte, ale co vidíte Henry David Thoreau (1817–1862) Milton Glaser 12 / 149Vizuální interpretace Viktor Hertz: Filmové plakáty Náplní grafické tvorby je vizuální interpretace. Předpokladem účinné komunikace je respekt k významu slovních sdělení (sémantika, symbolika). Rozvýjení schopnosti rozumět vizuálnímu smyslu se podobá zvládnutí nového jazyka, který má svou vlastní abecedu, slovní zásobu a syntax (strukturu vět). Principy grafického designu: Typografie / Písmo / Znak / Bod / Linie / Pohyb / Proporce / Plocha / Barva / Napětí / Prostor / Symetrie / Asymetrie / Kontrast / Rám / Obraz / Mřížka / aj. 13 / 149Vizuální interpretace / fonetizace písma / současnost Silabická písma = v historii snaha o zjednodušování písma, pomalu docházelo k fonetizaci písma. Silabická písma = Bybloské písmo, Čerokézské písmo, Kyperské písmo, Kypersko-mínojské písmo, Japonské (Hiragana, Katakana), Lineární písmo B, Staroperský klínopis. Použití silabické formy komunikace v současnosti 14 / 149Tři základní funkce grafického designu 31 2identifikovat informovat instruovat předvádět propagovat domovní znamení vývěsní štíty prapory kamenické značky znaky nakladatelství a tiskáren loga společností štítky na obalech ukazovat směr, pozici vzájemný poměr (mapy, grafy, směrovky) plakáty reklama sdělení informace a poselství 15 / 149Grafický design a reklama Grafický design má mnoho společného s reklamou. Obě tato odvětví se zrodila v bouřlivé etapě průmyslové revoluce na začátku 19. století. Grafický design a reklama sdílí jeden specifický cíl – informovat veřejnost o zboží a službách, událostech nebo názorech a myšlenkách, které považují za důležité. Ovšem pokud jde o jejich nejzákladnější smysl, tyto dva obory se rozcházejí. Reklama informuje veřejnost o produktu nebo události a snaží se ji klamavým způsobem přimět ke koupi. Grafický design však usiluje pouze o to, aby předal své poselství a vyvolal v nás emotivní zážitek. Grafický design je sice často využíván reklamou jako prostředek k lepšímu prodeji zboží a služeb, přesto je ale jeho naprosto nejzákladnějším smyslem znázorňování něčeho ušlechtilejšího, tedy určitého sdělení. Záměr je právě to, čím se grafický design liší od jiných uměleckých disciplín. Marc Loiseau, Stéphane Pincas: Dějiny reklamy ISBN: 978-80-7391-266-6 Oliviero Toscani ISBN: 80-85871-82-3 Ostrá kritika současné reklamy z pera předního italského tvůrce reklamních kampaní, který prohlédl její zhoubné působení na lidský mozek. 16 / 149Oblasti působení grafického designu GRAFICKÝ DESIGN Plakátová tvorba Vizuálně informační design Publikační design Knižní design Tvorba písma Ilustrace Obalový design Průmyslový design Design hraček Animace Interaktivní design Softwarový design Nová média Web design Firemní identita Interiérový design Architektura 17 / 149Firemní identita / jednotný firemní styl grafický designer klient produkt 18 / 149 FIREMNÍ IDENTITA CORPORATE IDENTITY MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE CORPORATE COMMUNICATION PRODUKT PRODUCT Jednotný firemní styl VIZUÁLNÍ STYL FIRMY CORPORATE DESIGN FIREMNÍ KULTURA CORPORATE CULTURE Firemní identita / jednotný firemní styl 19 / 149 Firemní identita musí být promyšlená, nadčasová a aplikovatelná. Firemní identita se dělí na čtyři subsystémy: 1) marketingové komunikace = jejím úkolem je vytvářet pozitivní postoj k organizaci a udržovat jednotný styl komunikačních aktivit vnějším i vnitřním směrem. 2) Firemní kultura = úspěšná firma má vytvořená interní firemní pravidla a dodržuje je. Zaměstnanci se s nimi ztotožňují. Vnitřní atmosféru nazýváme firemní kulturou. 3) Produkt = nabídkové portfolio, výrobky nebo služby organizace. 4) Firemní styl = úroveň a styl vizuální prezentace má pro vznik dobré image subjektu klíčový význam. Subjekt musí mít k dispozici systematicky zpracované principy vizuální komunikace = manuál vizuálního stylu (grafický manuál). Tímto manuálem se řídí příprava všech vizuálních prostředků, jimiž organizace vizuálně komunikuje s veřejností. Prvním systémem firemního stylu bylo vizuální schéma vytvořené Peterem Behrensem pro německou společnost Allgemeine Elektrizitaets Gesellschaft (AEG) v roce 1907. Firemní identita 20 / 149Firemní identita / jednotný firemní styl Peter Behrens (1868 –1940) Malíř, grafik, ilustrátor, designer, architekt, zakladatel modernismu a firemní identity. V roce 1907 byl Behrens najat generálním ředitelem společností AEG Emilem Rathenauem jako umělecký konzultant – pro společnost měl navrhnout její logo, reklamní materiály, katalogy, dopisní papíry i podoby prodejen a dílen. Vytvořil firemní identitu celé společnosti (logotyp a grafický manuál, produktové portfolio) vymyslel koncept vztahů s veřejností / marketingovou komunikaci a způsob prezentace, a proto je považován za prvního corporátního designéra na světě. Zakladatelem brandingu. Měl se podílet i na designu jejích výrobků, čímž se vlastně stal historicky prvním průmyslovým designérem. V roce 1910 pak pro AEG v Berlíně navrhl budovu její továrny na turbíny, která se stala jakousi ikonou architektury té doby. Jeho asistenty či studenty v té době byli Walter Gropius, Le Corbusier a Ludwig Mies van der Rohe. Behrensovy myšlenky se šířily celosvětově za pomoci jeho studentů (Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe a Le Corbusier). Koncept firemní identity se rozšířil velmi rychle i do jiných společností, např. Braun a McDonald‘s. AEG Turbínová hala, 1910 Plakát pro AEG, 1912 21 / 149Firemní identita / jednotný firemní styl Základním stavebním kamenem firemního stylu je značka. Jejím základním úkolem je jednoznačná identifikace firmy. Značka je zástupným symbolem, který slouží jako určitá forma podpisu subjektu. Funkční hledisko klade důraz na: – čitelnost – aplikovatelnost – zapamatovatelnost značky. Estetické hledisko pohlíží na značku pod úhlem: – výtvarné nadčasovosti – užitné trvanlivostí – kvality typografie – kvality a míry stylizace – barevného řešení Značky obvykle rozdělujeme do tří skupin: a) značky obrazové b) značky typografické c) značky kombinované 22 / 149Značka obrazová Značka obrazová angl.: mark, brand, sign, symbol Slavná značka, kterou můžeme označit za abstraktní, je značka Nike. Tento opěvovaný symbol byl v roce 1971 vytvořen Carolyn Davidsonovou. Odměna za tento grafický unikát byla jen 35 dolarů dnes v rámci inflace cca $217. Vybrané logo ve tvaru křídla = narážka na Niké, řeckou bohyni vítězství. Blue Ribbon Sports (společnost Nike, Inc. vznikla až v roce 1972. V roce 1985 získala akcie společnosti ve výši $1 000 000! Další z řady výzkumů prokázal, že tvar značky je pro vnímání a následnou entifikaci důležitější než její barevnost. Což je vlastně logické, přihlédneme-li k tomu, že pro značku vždy hledáme minimálně tři mutace – barevnou, černobílou a negativní. 23 / 149Značka obrazová První logo používané společnosti Apple, nakreslil jeden ze zakladatelů, Ronald Wayne, v roce 1976. Ukazovalo Isaaca Newtona sedícího pod jabloní a celý obraz byl ovinut stuhou, na které bylo napsáno Apple Computer co. Logo Roba Janoffa mělo podobu nakousnutého jablka vyplněného barevnými pruhy, které je známo jako „Rainbow Apple,“ neboli „duhové jablko.“ Barevné pruhy byly použity jen jako trend té doby a jejich pořadí není na ničem závislé. V této podobě pravděpodobně odkazuje na objev gravitace (jablko) a separaci světla (barevné pruhy), kterou provedl Issac Newton. Je pravděpodobné, že logo má odkazovat i na „ovoce ze stromu poznání“ z příběhu Adama a Evy. Apple je pravděpodobně jedinou společností, která nechce ve svém logu jméno společnosti a název Apple se neuvádí nikde, ani na výrobcích. Celé logo je vytvořeno ve zlatém řezu a použité průměry kružnic, ze kterých se jablko skládá, jsou z Fibonacciho posloupnosti. 24 / 149Značka obrazová 25 / 149Značka typografická Značka typografická = logotyp angl.: logotype 26 / 149Značka kombinovaná 27 / 149Redesign značky 28 / 149Redesign značky Redesign značky znamená vytvoření nové, vylepšené varianty stávající značky, zachovávající vizuální identitu značky. Přestože se okolní svět neustále komplikuje, značky mají přesně opačnou tendenci zjednodušovat = pro tento proces používá termín grafická stylizace. Ke změně značky je vhodné přistoupit v těchto případech: – subjekt se stal součástí jiného celku (prodej subjektu) a je tedy třeba deklarovat tuto změnu a přistoupit na jiná vizuální pravidla; – změna cílové skupiny, změna značkové strategie. Je třeba zvolit jiný komunikační jazyk nebo jiné benefity a s tím související způsob vizuálního vyjadřování; – značka zestárne a přestane vyhovovat aktuálním estetickým hodnotám veřejnosti nebo cílové skupiny. 29 / 149Redesign značky 30 / 149Redesign značky 31 / 149Firemní identita / grafický manuál Manuál vizuálního stylu je soubor předpisů, se kterými je třeba pracovat specifickým způsobem. OBSAH GRAFICKÉHO MANUÁLU: 00. Obsah 01. Úvod 02. Značka a její varianty 03. Barevnost 04. Typografie 05. Merkantilní tiskoviny 06. Tištěné materiály 07. Multimediální aplikace 08. Formuláře 09. Orientační systém 10. Vozidla 11. Další speciální aplikace Rychlá orientace v publikaci / grafickém manuálu bude podporovat používání v každodenní praxi. Důležitým bodem je systém číslování. Je vhodné rozdělit manuál na logické celky – kapitoly. Tyto kapitoly je třeba očíslovat, stejně jako jednotlivé strany uvnitř kapitol. 32 / 149Firemní identita / grafický manuál 33 / 149Firemní identita / grafický manuál 34 / 149Firemní identita / grafický manuál 35 / 149Firemní identita / Ladislav Sutnar Ladislav Sutnar (1897–1976) průkopníkem firemní vizuální identity v Americe. Když Ladislav Sutnar během roku 1941 změnil vizuální identitu firmy Sweeťs Catalog Service ve stylu nové typografie, v Americe byla tato změna přijímána jako radikální gesto. Nahradil historizující logo snadno rozeznatelným, funkcionalistickým „s“, které vyniká dokonalými harmonickými proporcemi. K modernizaci vizuální identity firem přispěli i další evropští emigranti, například Herbert Matter, Paul Rand, Herbert Bayer a aktivita Container Corporation of America, avšak ve čtyřicátých letech bylo dosti vzácné najít osvíceného klienta s moderním vkusem. Při tvorbě firemního image uplatňovali pojetí symbolu z volného umění jako imaginativního a zástupného znaku reálné skutečnosti. Ladislav Sutnar vybízí k experimentování s tvarem, linií a barvou. Nejvýznamnější institucionální projekt Ladislav Sutnar vytvořil pro švédskou firmu Addo-x, zaměřenou na kalkulačky a kancelářské stroje. Abstraktní geometrie Sutnarova typografického řešení byla na svou dobu nezvyklá, ale brzy se ukázaly její výhody. Kruhy a linie základní prvky logotypu – totiž tvoří flexibilní a variabilní sestavu, která nabízí nekonečné možnosti užití. 36 / 149Firemní identita / Ladislav Sutnar 37 / 149Firemní identita Asymetrické řešení tiskovin v rámci užití tzv. Nové typografie. 38 / 149Ladislav Sutnar 39 / 149 Modernista.cz / Ručně vyráběné a malované repliky hraček Ladislava Sutnara (Slona, Nosorožce, Mrože a Velblouda) z roku 1930 ztvárňují Sutnarovu koncepci moderního pojetí hračky, která v sobě slučuje principy nových pedagogických postupů, abstraktního umění a původně zamýšlené levné průmyslové výroby. Tělo vyrobeno z bukového masivu, ostatní části z měkkého masivního dřeva. Reprodukce originálů uložených v UPM. 40 / 149 https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=iUVyYubQHA0 Firemní identita / Studio Najbrt / MUNI 41 / 149 https://www.dynamodesign.cz/cs/novinky/redesign-vizualni-identity-mendelovy-univerzity-v-brne 42 / 149Firemní identita / Studio Najbrt Studio Najbrt / Česká televize 2012 Autoři: Petr Štěpán, Bohumil Vašák, Pavel Lev, Aleš Najbrt, Marek Pistora, Zdeněk Trinkewitz. Spolupracující: Tomáš Brousil, Suitcase Type Foundry (písmolijna), Radek Sidun (výroba a konverze písem) Nová značka České televize se v různorodých aplikacích přelévá z obrazovky do fyzického světa, na přenosové vozy i na vinčuc. Letošní návrat k původní, ale modernizované značce České televize, nově zjednodušené „televizní obrazovce“, kterou ČT používala skoro padesát let, doplňuje současné písmo TV Sans navržené s ohledem na snadnou čitelnost v televizním vysílání i identifikaci s Českou televizí v logotypu a ve všech dalších využitích vizuálního stylu. http://www.najbrt.cz/ 43 / 149 od září 2007 http://www.youtube.com/watch?v=srdgZEyeOmE&feature=player_embedded Firemní identita / Štěpán Malovec 44 / 149Firemní identita / Studio Najbrt 45 / 149Firemní identita / Studio Najbrt 46 / 149 http://www.font.cz/design/nova-identita-ceskeho-plazoveho-fotbalu.html Firemní identita / Jan Šabach 47 / 149 http://www.side2.cz/ Klient: Filharmonie Brno, 2009 Firemní identita / Side2 48 / 149 http://www.side2.cz/ Klient: Ministerstvo zahraničních věcí ČR, 2006 Firemní identita / Side2 49 / 149 http://www.mediar.cz/podivejte-se-czech-republike-nove-turisticke-logo-ceske-republiky/ http://www.youtube.com/watch?v=iznNzyXmh04&feature=player_embedded Firemní identita / Studio Marvil 50 / 149Firemní identita / Studio Marvil Studio Marvil (založeno 1995) patří k nejvýznamnějším grafickým studiím v ČR. Kromě tvorby logotypů a vizuálních stylů velkých společností se studio zabývá úpravou knih, periodik a také vydává odborný magazín TYPO. K největším realizacím studia patří logotyp a vizuální styl Skupiny ČEZ, společnosti Lesy ČR. Práce Studia Marvil získaly řadu ocenění, např. Nejkrásnější kniha roku či Zlatý středník, v roce 2010 pak i významné mezinárodní ocenění Red Dot Design za grafickou úpravu časopisu TYPO. 51 / 149 Předešlé logo školy vytvořil vedoucí Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace profesor Rostislav Vaněk. Vysoká škola uměleckoprůmyslová byla založená v Praze roku 1885 jako středisko pro výchovu sil určených pro umělecký průmysl. Stala se první státní uměleckou školou na území Čech. Nové logo pro školu vytvořil Štěpán Malovec. Odbornou veřejností ceněný grafik je nositelem ceny Czech grand design roku 2011. Malovec Vysokou školu uměleckoprůmyslovou absolvoval v roce 2003 pod vedením Zdeňka Zieglera. „Východiskem vizuálního stylu je škola samotná. Její věhlas (v historii a současnosti), který se opírá o osobnosti (z řad pedagogů i studentů) a jejich tvorbu (díla či myšlenky). Což je jednak přirozený a jednak bezedný zdroj, ze kterého lze neustále dle potřeby čerpat,“ říká autor a dodává: „Díky tomuto konceptu se bude neustále proměňovat a zapojí se do něj všechny ateliéry školy.“ Firemní identita / Štěpán Malovec 52 / 149Firemní identita / Studio Redesign / 2011 53 / 149 Petr Bosák a Robert Jansa Firemní identita / Petr Babák a Laboratoř Ateliér Grafický design a nová média na UMPRUM zahájil svou činnost v roce 2005 a od samého začátku má být výzkumnou laboratoří vychovávající inovátory a především vůdčí osobnosti v oblasti grafického designu, vizuální komunikace a nových médií, pro které platí: Řemeslo je předpokladem, experiment podmínkou, risk nutností!!! Cílem studia je příprava flexibilních designérů, specialistů, kteří se komplexně orientují v podmínkách dnešních „nových“ technologií a jsou schopni zaplnit mezeru na současném profesním trhu. 54 / 149 Kresby od Dana Perjovschiho (http://www.perjovschi.ro) Firemní identita / Petr Babák a Laboratoř https://www.youtube.com/watch?v=uAyL7oquvrg 55 / 149Firemní identita / Porta Design 56 / 149 GRAFICKÝ DESIGN Plakátová tvorba Vizuálně informační design Publikační design Knižní design Tvorba písma Ilustrace Obalový design Průmyslový design Design hraček Animace Interaktivní design Softwarový design Nová média Web design Firemní identita Interiérový design Architektura 57 / 149Plakát Plakát je tisk většího formátu skládající se z textu a obrazu, vyvěšený na veřejných místech s cílem propagace. Plakát můžeme považovat za jednu z nejmasovějších forem styku diváka s uměleckým dílem. Plakát se v 16. století vyvinul z vylepovaného letáku (podobu plakátu měl např. už Lutherův leták s tezemi zahajujícími otevřenou reformaci, přibitý 1517 na bránu wittenberského chrámu). Jeho znaky jsou jednota zobrazení a textu, přehlednost, stručnost, jasnost a výraznost. Stylově vždy souvisí s aktuálními uměleckými proudy. Vznik plakátu následuje vynález litografie pražským rodákem Aloisem Senefeldrem v roce 1796 a vynálezu barevné litografie v roce 1837. Velký umělecký vývoj plakátu v 19. století díky vynálezu litografie: J. Chéret, H. Toulouse-Lautrec (plakáty pro Moulin Rouge), T. Steinlen, P. Bonnard, A. Beardsley, A. Mucha, V. Preissig, P. Picasso, F. Léger, M. Chagall, V. Špála, J. Čapek, apod. První mezinárodní výstava plakátu se konala v Londýně již 1894; od té doby se plakát stal sběratelským předmětem, bývá číslován, signován, opatřen náležitostmi např. přednostního grafického tisku, koncipován jako volné umělecké dílo. Vynález litografie, 18. století  Jules Cheret, 1896 Henri Toulouse-Lautrec, 1895  T. A. Steinlen, 1896 58 / 149 Tištěné letáky, vyhlášky Jules Cheret, 1889 (Chéretky) Alfons Mucha Ethel Reed, AmerikaPierre Bonnard, 1952 Dekorativní dřevořezové písma, 1880 USA Vynález litografie, 18. století Otevření hranic Japonska 1850 Privat-Livemont, Belgie (prerafaelité) http://www.designhistory.org/Poster_pages/IllPosters.html Počátek plakátu 59 / 149 Typografický plakát Písmový plakát Kaligrafický plakát Grafický plakát Fotografický plakát Akční plakát (experimentální) Druhy plakátu dle použitých vizuálních forem 60 / 149Druhy plakátu / typografický plakát 61 / 149Druhy plakátu / písmový plakát 62 / 149Druhy plakátu / kaligrafický plakát 63 / 149 Kaligrafie (řec. kalos = krásný, grafein = psát), psaní písmen krásných, funkčně dokonalých a jasných tvarů, které vedle informačních funkcí zvýrazňuje estetické hodnoty písma. Za psací podložku sloužil především papír a hedvábí; v širším smyslu je termín vztahován i na graficky dokonalé nápisy na jiných materiálech – kameni, bronzu apod. V Číně, Indii, Japonsku a islámských zemích je kaligrafie považována za umělecký obor. Z kaligrafie těžila knižní úprava, typografie i konstrukce písmen pro knihtisk nejen při svém vzniku, ale i později při obrodných snahách, např. v 19. stol. Dnes na kaligrafii navazuje forma ručně psaného písma tzv. lettering. 64 / 149Druhy plakátu / grafický plakát 65 / 149Druhy plakátu / fotografický plakát 66 / 149 Boris Mysliveček Druhy plakátu / experimentální plakát 67 / 149 Divadelní plakát, Luba Luková Hudební plakát Ekologický plakát Kulturní plakát Sociální plakát Filmový plakát, Aleš Najbrt Politický plakát, Shepard Fairey Výstavní plakát Akcidenční plakát Prezentační plakát Druhy plakátu dle účelu použití 68 / 149 Impresionistický plakát, Lautrec Konstruktivistický plakát, Alexander Rodčenko, 1923 Modernistický plakát (Bauhaus) Joost Schmidt, 1923 Secesní plakát, A. Mucha Mezinárodní švícarský styl, Muller-Brockmann, 1955 Psychedelický plakát, Wes Wilson, 1967 Dadaistický plakát, Marinetti 1919Vídeňská secese, A. Roller, 1903 Meziválečný plakát, Ed Lisickij, 1929 Dadistický, Andengo Soffici, 1915 Druhy plakátu dle uměleckého stylu 69 / 149 Mezinárodní typografický styl, také známý jako Moderní hnutí byl hlavní architektonický trend v dvacátých létech. Styl byl silně ovlivněn vznikem a činností uměleckoprůmyslové školy Bauhaus, Holanským stylem De Stijl a vznikem uměleckých dílen Deutscher Werkbund. Nacistický vládní systém v Německu ve třicátých letech ovlivnil přenos stylu nejen do Evropy a Spojených států, ale i celosvětově. Kritici mezinárodního stylu odsuzují jeho ostrý, neústupně geometrický styl jako odlidšťující. Hlavní pravidla mezinárodního typografického stylu: 1. asymetrické rozvržení koncepce 2. použití matematických mřížek a layoutu 3. použití jen bezserifového písma (Akcident grotesk,Futura,nebo Helvetica z roku 1961), 4. zarovnání textu na zarážku vlevo Výsledek je silný, jednoduchý, čitelný, přísně strukturovaný, čistý, objektivní a harmonický. Mezinárodní typografický styl 70 / 149Filmové plakáty Aleše Najbrta 71 / 149Filmové plakáty Aleše Najbrta Aleš Najbrt 1982 –1988 Vysoká škola umělecko-průmyslová, Praha Milan Hegar, Jan Solpera. Od roku 1987 je členem divadla Sklep – Pražská pětka, art director časopisu Reflex. Člen výtvarné skupiny Tvrdohlaví (37. festival Karlovy Vary), Tros Sketos (Aleš Najbrt, Jaroslav Róna, František Skála). Grafická podoba časopisů Reflex (90-93), Raut. Navazuje na tvorbu Nevilla Brodyho, hlavně v použití experimentální typografie. Monografie: Život, štěstí, překvapení. http://www.najbrt.cz/ www.ceskatelevize.cz/porady/1093836883-na-plovarne/205522160100034-ales-najbrt 72 / 149 http://www.youtube.com/watch?v=JBM0NroupRk MFF 1996 Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary / Aleš Najbrt / 1995–2019 73 / 149Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary / Aleš Najbrt / 1995–2019 74 / 149Současný český filmový plakát / Side2 75 / 149 GRAFICKÝ DESIGN Plakátová tvorba Vizuálně informační design Publikační design Knižní design Tvorba písma Ilustrace Obalový design Průmyslový design Design hraček Animace Interaktivní design Softwarový design Nová média Web design Firemní identita Interiérový design Architektura 76 / 149 INFORMAČNÍ GRAFIKA estetika kognitivní psychologie (Gestalt) vizuální komunikace informatika analýza dat statistika komunikace člověka s počítačem Informační grafika 77 / 149 Primární funkce informačního designu je navigace uživatele. Prezentovaní informace s co největší efektivní a účinnou formou. Nejde o násobení informací, právě naopak. mapy a plány statistika vizualizace dat věda a výzkum dashboardy uživatelské rozhraní mobilní aplikace vizuálně informační systémy Druhy informační grafiky 78 / 149Informační grafika 79 / 149Informační grafika 80 / 149Informační grafika 81 / 149Informační grafika / Otto Neurath Otto Neurath (1882–1945), zakladatel informační grafiky. ISOTYPE (obrazový jazyk) International Systém Of TYpographic Picture Education Mezinárodní vzdělávání pomocí obrazů je metoda zobrazování sociálních, biologických a historických informací v obrazové formě, které by byly globálně srozumitelné. ISOTYPE • 1935 vzniká ve Vídni nový piktografický jazyk ISOTYPE • byl inspirován historickými vojenskými mapami • reprezentuje modernistický model minimalismu • funkcionalismus • univerzálnost • neutralita • jednoduchý a abstrahovaný, opírá se o Bauhaus 82 / 149Informační grafika / Otto Neurath 83 / 149Vizuálně informační systém Vizuální informační systémy jsou ucelené řady grafických znaků, které vykazují obsahovou a formální (stylovou) jednotu; musí vykazovat stejnou sématickou úroveň a musí dosahovat stejného stupně stylizace. Jejich působnost a rozšíření sahá od dopravy na různé úrovni (letecká, silniční a jiná), přes využití ve vědecké literatuře a v informačních technologiích, v obchodních a zábavních prostorách až po sportoviště olympijských her. Vizuální informační systémy spoluvytváří vizuální charakteristiku měst. Základem tvorby vizuálně informačních systémů je vizuální gramotnost. 84 / 149Vizuálně informační systém letiště Kolín Bonn / Ruedi Baur 85 / 149Vizuálně informační systém letiště Kolín Bonn / Ruedi Baur 86 / 149Vizuálně informační systém letiště Kolín Bonn / Ruedi Baur 87 / 149 http://www.font.cz/font-10…kupci.html http://www.laboratory.cz/projects/ http://www.youtube.com/watch?v=uAyL7oquvrg Vizuálně informační systém Národní technické knihovny v Praze 88 / 149 http://www.vgrafik.cz/ http://blog.vgrafik.cz/?author=1&paged=13 Vizuálně informační systém města Brna / Věra Marešová 89 / 149 Tomáš Machek Lenka Stodůlková Marius Corradini Josef Pleskot, AP Atelier (architektura) Trojhalí Karolina 2013—2014 Vizuálně informační systém multifunkční haly / Studio Side2 90 / 149Vizuálně informační systém / piktogram / definice Piktogram je stylizovaný obraz reálného předmětu. Piktogramy, stejně jako další prvky vizuálních informačních systémů, jsou druhy znaků. Tvorba piktogramu je proces, kdy označujeme reálný předmět nově vytvořeným grafickým znakem. Proces rozhodování o tom, jaký znak přiřadit danému objektu, se nazývá semióza. Nejvíce zajímavé na obrazových symbolech není jejich budoucí způsob využití, nýbrž jejich forma. Vizuální abeceda piktogramů je jednotnou sestavou s různorodou tématikou, určená pro snazší orientaci ve veřejném prostoru. Tak komplexní úkol vyžaduje spojení všech aspektů grafické práce do ideální jednoty. Výtvarný koncept je vázán na zvolené prostředí. Forma je odvozena z grafické příbuznosti s vybraným písmem. Každý symbol musí být jednoznačně srozumitelný i při maximálním zmenšení. Obrazové symboly tvoří univerzální most mezi vizuálním jazykem tvarů a přímou zkušeností vnímané reality. 91 / 149Vizuálně informační systém / piktogram / eidetická redukce Eidetická redukce je stěžejní metodou tvorby piktogramů. Eidetická redukce je imaginativní variace, jejímž cílem je docílit redukce fenoménu k jeho podstatě. Pablo Picasso: Býk (1936) 92 / 149Vizuálně informační systém / piktogram / eidetická redukce 93 / 149Vizuálně informační systém / vývoj piktogramu Co nabízí eidetická redukce jako téměř okamžité řešení v současné praxi, to v historii probíhalo ve velkých časových obdobích: Paleolit (starší doba kamenná 2 500 000 – 9 000 př.n.l.) kolem roku 20 000 vznikají skalní kresby (Skalní kresby, Altamira). Realistické zobrazení velkého počtu zvířat se smyslem pro jejich individualizaci. Mezolit (střední doba kamenná 9 000 – 5 000 let př.n.l.) kolem roku 8 300 vznikají zjednodušené skalní kresby Zjednodušené skalní kresby (mamuti a nosorožec). Jeskyně Rouffignac, Dordogne (Francie); mistrovská díla pravěkého umělce tzv. magdalénské školy; jednoduchými křivkami jsou zachyceny siluety zvířat. Neolit (mladší doba kamenná 5 000–1 000 let př. n. l.) dokončuje se vývoj piktogramu (OH Lillehammer) Nakonec víme, že piktogram stál na začátku každého pokusu o vytvoření písmového systému, i když tento znakový systém mnohokrát skončil napůl cesty nebo ve slepé uličce. Skalní kresby, Altamira Prehistorická skalní rytina lyžaře (cca 4000 př. n. l.), předloha pro tvorbu piktogramů zimních olympijských her v Lillehammeru 1994. 94 / 149Vizuálně informační systém / vývoj piktogramu 95 / 149Vizuálně informační systém / Olympijské zimní hry v Lillehammeru 1994 96 / 149Vizuálně informační systém / Olympijské zimní hry v Lillehammeru 1994 97 / 149 Stephen Heller: Historie olympijských piktogramů: http://www.youtube.com/watch?v=yHWlEU8zqUE Vývoj vizuálně informačních systémů olympijských her Berlín 1936 98 / 149 Jestli něco bylo zásadní pro podobu piktogramu 21. století, byly to právě novodobé olympijské hry. První obrazové znaky pro odlišení sportovních disciplín se objevily na letní berlínské olympiádě v roce 1936. Byly to také první hry, které byly vysílány v televizi, což dopad nasazení piktogramů ještě zvýšilo. Letní olympijské hry v Tokyu v roce 1964 byly poprvé na asijské půdě. Jelikož má Japonskou odlišný způsob komunikace a abecedy, dostal Masaru Katsumi úkol vytvořit vizuální formu univerzálně pochopitelných grafických symbolů, kterými by označovali jednotlivé sporty. Byl vytvořen vizuálně informační systém piktogramů, které se od té doby se staly konstantou vizuálních prvků olympijských her. Vývoj vizuálně informačních systémů olympijských her 99 / 149Vývoj vizuálně informačních systémů olympijských her Tokyo 1964: Masaru Katzumie, Yoshiro Yamashita 100 / 149 Geometrická konstrukce, minimalizace tvarů, stereotipizace, redukce motivů až na hranu abstrakce se stala od roku 1972 konstantou vizuální podoby olympijských piktogramů. Designerem OH piktogramů Mnichova 1972 a Montrealu 1976 byl Otl Aicher. Otl Aicher (1922–1991) – německý grafický designer, tvůrce olympijských piktogramů v Mnichově 1972 a Montrealu 1976. Dalšími významnými realizacemi je značka pro leteckou společnost Lufthansa a písmová rodina Rotis. Vystudoval Akademii výtvarných umění v Mnichově a spolu s Maxem Billem založil Ulm School of Design, která se stala jednou z nejvýznamějších vzdělávacích center na poli designu v Německu do r. 1968. Piktogramy pro OH v Mnichově 1972 – geometricky konstruované až na hraně abstraktní piktogramy navázaly svou formou na OH piktogramy Masaru Katsumie v Tokyu z roku 1964. Na geometrizaci a konstrukci piktogramů pomocí mřížky navázal ruský designer Nikolai Belkov pro realizaci olympijských piktogramů v Moskvě roku 1980. 101 / 149Otl Aicher 102 / 149Otl Aicher 103 / 149 Mexiko 1968: Lance Wyman Vývoj vizuálně informačních systémů olympijských her 104 / 149OH Mexiko 1968 / Lance Wyman 105 / 149Lance Wyman / ZOO Minesota 1979 106 / 149Vývoj vizuálně informačních systémů olympijských her 107 / 149 Nikolai Belkov / 1980 Moskva Vývoj vizuálně informačních systémů olympijských her 108 / 149Helvetica of Pictograms / DOT pictograms / AIGA pictograms / 1974 Ke stažení zde: http://www.aiga.org/symbol-signs/ 109 / 149 DOT pictograms / AIGA pictograms – v roce 1974 začal výzkum Ministerstva dopravy Spojených států amerických ve spolupráci s American Institute of Graphic Arts = AIGA (Roger Cook a Don Shanosky), které navazují na práci Masaru Katsumie a Otla Aichera při vzniku univerzálních turistických piktoramů použitých na letištích, nádraží a dalších veřejných prostranstvích a aplikují univerzální dorozumívací funkci po celém světě (piktogramy telefonu, toalet, aj.). Výzkum vyprodukoval 36 piktogramů, které byly o 5 let později doplněny dalšími 14 piktogramy. 50 piktogramů bylo také nazívány „Helvetica of pictograms“. Hlavními faktory vzniku piktogramů byla srozumitelnost, mezinárodní rozpoznatelnost a odolnost vůči vandalismu). Ke stažení zde: http://www.aiga.org/symbol-signs/ Helvetica of Pictograms / DOT pictograms / AIGA pictograms / 1974 110 / 149 Sydney 2000 Vizuálně informační systém olympijských her Zajímavá koncepce piktogramů OH v Sydney 2000, kde se vrátily k abstraktní podobě piktogramů s použitím pouze hlavy, rukou a nohou (podobně jako při tvorbě piktogramů v Barceloně). Zajímavým ojedinělým australským prvkem je použití boomerangu jako zástupného symbolu Aboriginců (původních obyvatelů austrálie) místo nohou a menšího místo rukou. 111 / 149Vizuálně informační systém olympijských her Sochi 2014 112 / 149Vizuálně informační systém olympijských her Rio de Janeiro 2016 113 / 149 PyeongChang 2018 Vizuálně informační systém olympijských her 114 / 149 RENDGEN, Sandra a Julius WIEDEMANN. Information graphics. Köln: Taschen, c2012, 480 p. ISBN 9783836528795. 115 / 149 GRAFICKÝ DESIGN Plakátová tvorba Vizuálně informační design Publikační design Knižní design Tvorba písma Ilustrace Obalový design Průmyslový design Design hraček Animace Interaktivní design Softwarový design Nová média Web design Firemní identita Interiérový design Architektura 116 / 149 Kniha (podle definice UNESCO) neperiodická publikace nejméně o 49 stranách. Je tištěným dílem, na němž se podílí autor, nakladatel, tiskař, knihvazač, knižní úpravce, případně i ilustrátor. Kniha má vazbu, případně přebal, předsádku, patitul, textovou část (vlastní text, rejstříky, vysvětlivky, obsah apod.), často i část ilustrační. BALEKA, Jan. Výtvarné umění: výkladový slovník, ISBN: 8020006095. Kniha je literární nebo obrazová publikace, která tvoří myšlenková nebo výtvarný celek, je zpravidla vytištěná a knihařsky zpracovaná. (doc. V. Švalbach) Knižní edice: knižní řada, která je sestavena tak, aby jak po stránce literárně tématické, tak i po stránce výtvarné tvořila ideový celek. Musí obsahovat několik stejných výtvarných (typografických) identifikačních prvků. Zajímavé odkazy: http://www.book-design.eu/knizni-grafika.html http://www.baobab-books.net/ http://www.aulos.cz/home.php Knižní design 117 / 149 Poezie Poezie (knižní edice) Beletrie (Ladislav Sutnar, 1935) Beletrie Beletrie (knižní edice) Poezie (sazba) Knižní design 118 / 149 Dětská literatura (Baobab) leporela Knižní design 119 / 149 Technická literatura (slovníky) Divadelní hry (dramata) Učebnice Knižní design 120 / 149 Kubach-Wilmsen: Kamenná kniha – Hommage á Gutenberg Knižní design / kniha objekt Kniha jako objekt jedno z klíčových témat umění z konce 20. století. Přelom je srovnatelný s objevem abecedy a zavedením knižního svitku a kodexu před zhruba dvěma až třemi tisíci lety, který zasáhl do magicko-mytické obraznosti umění a tradičního zvukově slovního uchování informací o minulosti (bardské zpěvy). Kniha–objekt navazuje na knihu jako sakrální objekt. 121 / 149 Květa Pacovská: kniha jako objekt Květa Pacovská (1928) ilustrátorka ověnčená řadou cen za knižní grafiku. Absolvovala VŠUP v roce 1952, obor monumentální malba u Emila Filly. Jejím životním partnerem se stal Milan Grygar, jeden z našich nejvýznamnějších grafických designérů. Květa Pacovská zaujímá v naší ilustraci dětské knihy zvláštní, zcela nekonvenční místo svým výtvarným pojetím a stylem. Kritika u ní oceňuje spojení geometričnosti s naivitou staré lidové hračky, vazbu kresby a malby s typografií, blízkost její ilustrace k animovanému filmu a konečně i užití optické multiplikace a fázování v ilustraci.“ U nás ji zná málokdo, ve světě je známá hlavně originálními knižními ilustracemi a tvorbou experimentálních autorských knih. Nakladatelství Benteli ji zařadilo do vydavatelského plánu vedle Pabla Piccasa či Paula Klee. V roce 1992 získala Cenu Hanse Christiana Andersena, o které se říká, že je to Nobelova cena za dětskou literaturu. Dostala i cenu Goldene Letter pro nejkrásnější knihu světa za titul Papier Paradise, kterou vytvořila jako poctu osobnosti Kurta Schwitterse. 122 / 149Knižní design / kniha objekt Květa Pacovská 123 / 149Knižní design / Jan Tschichold 124 / 149 Redesign značky: Jan Tschichold, 1935 Původní značka: autor Edward Young Knižní design / Jan Tschichold 125 / 149 Jan Tschichold (1902–1974), jeden z nejvýznamějších typografů a teoretiků typografie a vizuální komunikace. Jeho aktivity vedly k šíření avantgardního řešení kompozice a definoval cíle a prostředky funkcialistické vizuální komunikace, jejímž cílem bylo co nejkratší, nejjednodušší a nejpronikavější předání informace. Tomu mají sloužit všechny výrazové prostředky – počínaje formou použitého písma a konče typizovaným formátem. Nejvýznamější dílo Die Neue Typographie (1928) vyšla v anglickém překladu až v roce 1995, proto byl dlouhou dobu opomíjenými texty. Jan Tschichold byl od 20. let 20. století ovlivněn ruskou avantgardou a Bauhausem. V bouřlivých dobách 2. světové války utekl do Švýcarska (1933), kde ovlivnil i Mezinárodní švýcarský styl. Poté získal zaměstnání v Londýnském Penguin Publishing (Penguin Books), umělecká volnost při tvorbě nových typografických pravidel a standardů pro masovou knižní produkci. V tomto období upustil od asymetrické kompozice a vrátil se k symetrii a harmonii v knižní produkci. Používal písma jako jsou Garamond, Janson, Baskerville, Bell,… 126 / 149Design písma / Radana Lencová Comenia Script (Radana Lencová) je praktické psací písmo pro děti, které je jednoduché, moderní a současné. Má sloužit jako základní psací tvar, který bude obohacen o individuální tendence každého písaře, který si písmo přizpůsobí. Comenia Script zohledňuje psaní i dysgrafikům a levákům. K nácviku písma Comenia Script jsou připraveny písanky pro 1. třídu (v metodě analyticko-syntetické nebo genetické), pro 2 třídu a mnoho dalších didaktických materiálů. Od září 2010 bylo písmo Comenia Script pilotně ověřováno Ministerstvem školství ČR na 33 základních školách v celé České republice. Více informací najdete na www.projektcomeniascript.cz 127 / 149Design písma / Neville Brody a Aleš Najbrt 128 / 149 Suitcase Typefoundry (2003) Tomáš Brousil Design písma / Tomáš Brousil 129 / 149 TYPE TOGETHER David Březina Design písma / David Březina 130 / 149 GRAFICKÝ DESIGN Plakátová tvorba Vizuálně informační design Redakční a publikační design Knižní design Tvorba písma Ilustrace Obalový design Průmyslový design Design hraček Animace Interaktivní design Softwarový design Nová média Web design Firemní identita Interiérový design Architektura 131 / 149 Noviny jsou periodickým médiem, kde jsou textové informace (zprávy o aktuálních politických, hospodářských, společenských a kulturních událostech) a obrazové informace (fotografie, ilustrace, informační grafika) vizualizovány; jsou logicky a typograficky organizovány; jsou vytištěny na speciální (novinový) papír. Určující je obsah a typ aktualit, případně i cílová skupina čtenářů.    713 První noviny na světě pod názvem Různé zprávy vycházejí v Pekingu v Číně; jsou to rukopisné noviny. 1502 První list, který použil jméno „zeytung“ v nadpisu odstavce, byl Newe zeytung von orient und aufgange (Nové zprávy z orientu) 1505 Copia der newen ceytung auz Presilg Land (Kopie nových zpráv z Brazilie); šlo o popisy bohatství zermě; kterou objevil mořeplavec Amerigo Vespucci. 1518 Martin Luther využíval letáků k šíření svých náboženských ideí; tak staly se letáky předcůdci novin a časopisů. 1597 Za nejstarší noviny v dnešním významu je považován měsíčník (12 vydání) Annus Christi (Historische Erzöhlung der fürnembestem Geschichten und Handlungen so in diesem 1579. 1631 La Gazette, Francie First French-speaking newspaper and first weekly magazine published in France. It existed 1631–1915. 1645 Ordinari Post Tijdender , Stockholm Švédsko, nejstarší dodnes publikované noviny, dnes pouze on-line. 1851 The New York Times, New York, USA 1893 De Telegraaf, Amsterdam, Holandsko. Největší noviny v Holandsku. Dodnes publikované. 1896 Daily Mail, Londýn Anglie. Tyto noviny jako první navodily vlnu masové populárního žánru. Redakční a publikační design 132 / 149Redakční a publikační design 133 / 149Redakční a publikační design Časopis je periodické médium, kde jsou textové informace (zprávy) a obrazové informace (fotografie, ilustrace, informační grafika) vizualizovány; jsou logicky a typograficky organizovány; jsou vytištěny na speciální (ofsetový nebo křídový) papír různých formátů, časopis má obálku a vnitřní strany (dvoustrany); bývá rozličně knihařsky zpracován. Formát časopisu je značně závislý na jeho funkci. I když jsou časopisy ve srovnání s knihami určeny spíše pro jednorázové použití, úroveň použitelnosti se velmi liší podle žánru a typu časopisu. Po výběru formátu se pozornost soustřeďuje na obsah časopisu. Kromě časového faktoru, je důležité prostřednictvím designu navodit pocit důvěrné známosti. Zásadovost je důležitá také proto, aby byl učiněn velevýznamný skok od časopisu k opravdové značce. Vogue je rozšířený časopis po celém světě. 134 / 149Redakční a publikační design / český časopis Živel Nepravidelně vycházející časopis Živel směřoval na začátku hodně k sci-fi techno pozitivní tématice. Experimentální grafický design, neobvyklá vizionářská témata, velká jména, přirozeně působící rozhovory a velmi osobní recenze dělají z časopisu Živel stále neobvyklý zážitek. Začínal v roce 1995 s vlnou nové muziky (příchodem house partys, DJingu, tanečních drog), grafického designu (Appel, Photoshop, 3D, vektorová grafika, digitální fotografie) – životního stylu pozitivně ovlivněnému vznikem a rozšíření počítačů a jejich sítí. V téhle době byl ještě internet jako kyberprostor zahalen rouškou něčeho mystického a těžko definovatelného. 135 / 149Redakční a publikační design Hype Lifestylový časopis Vydáváno: 2002–2008 Počet vydaných čísel: 26 Vydavatel: Xpublishing Art director/design: Martina Černá, David Foldyna, Olga Benešová, Radek Sidun Deleatur časopis věnovaný pěkné úpravě. Trendy ve vývoji písma. Typografie na internetu. Recenze, aktuality. Vyšlo šest čísel. Raut Časopis formátu 50 × 70 cm Raut založili Aleš Najbrt a Tono Stano. Časopis představoval především známé i neznámé osobnosti české kultury. Členy aktivní redakční rady byli David Vávra, Jaroslav Róna, Michal Cihlář, Jáchym Topol, Blumfeld S. M., Josef Rauvolf a další. 136 / 149Redakční a publikační design Katalog je neperiodická tištěná publikace libovolného rozsahu, formátu a vazby. Obsahuje textový a obrazový materiálv postupném uspořádání. je neperiodická publikace menšího rozsahu, často nevázaná a nelepená (skládačka). Bulletin je jedno či více stránkový periodický tisk přinášející aktuální informace. 137 / 149 Firemní styl GRAFICKÝ DESIGN Plakátová tvorba Vizuálně informační design Publikační design Knižní design Tvorba písma Ilustrace Obalový design Průmyslový design Design hraček Animace Interaktivní design Softwarový design Nová média Web design Firemní identita Interiérový design Architektura 138 / 149 Oliver Kuntzel navázal na tvorbu animovaných titulků Saula Basse. http://www.youtube.com/watch?v=fH4kKInIyl0 Filmové titulky 139 / 149 Saul Bass: http://www.artofthetitle.com/ http://www.artofthetitle.com/title/the-man-with-the-golden-arm/ http://www.artofthetitle.com/title/psycho/ Filmové titulky 140 / 149 Daniel Kleinman http://www.artofthetitle.com/title/skyfall/ http://www.artofthetitle.com/title/goldfinger/, http://www.artofthetitle.com/title/quantum-of-solace/ Filmové titulky 141 / 149 Garson Yu http://www.artofthetitle.com/title/cirque-du-freak-the-vampires-assistant/ Filmové titulky 142 / 149 Studio Pixar: http://www.artofthetitle.com/ http://www.artofthetitle.com/title/walle/ http://www.artofthetitle.com/title/the-incredibles/ Filmové titulky 143 / 149 Visual motion identita ČT: Daniel Špaček a Matin Hejl Lukáš Fišárek a Marek Cimbálník z grafického studia Oficina / televizní grafika pro Prima Cool. https://www.youtube.com/watch?v=vj6T0WXhhQk Motion design 144 / 149 Hardware a obrazové rozhraní letecké společnosti Jet Blue Airways. Interaktivní insatalace Cherry Blossom, National Design Museum v New Yorku, 2003 www.behance.net Interaktivní výstavy 145 / 149 www.behance.net Interiérový design a architektura 146 / 149 www.behance.net Interiérový design a architektura 147 / 149 www.behance.net Interiérový design a architektura 148 / 149 www.behance.net Výstavní design 149 / 149 www.behance.net Výstavní design 150 / 149 www.behance.net Obalový design 151 / 149 www.behance.net Obalový design 152 / 149 www.behance.net Obalový design 153 / 149 www.behance.net Design hraček 154 / 149 www.behance.net Design hraček 155 / 149 www.behance.net Módní design 156 / 149LITERATURA Použitá literatura: Záruba, Alan: Work! ISBN: 80-86627-10-1 Janáková, Iva: Grafický design, in: Anděla Horová, Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Academia v Praze 2006. s. 245-247. ISBN 80-200-0521-8 Rand Paul: Design, Form and Chaos, ISBN-10: 0300055536 Alice Twemlowová: K čemu je grafický design? ISBN: 978-80-7931-027-03 Richard Poulin: Jazyk grafického designu, ISBN: 978-80-7391-552-0 Timothy Samara: Grafický design - Základní pravidla a způsoby jejich porušování, ISBN: 9788073910303 Marc Loiseau, Stéphane Pincas: Dějiny reklamy, ISBN: 978-80-7391-266-6 Michal Kotyza, Ondřej Kafka: Corporate identity set, ISBN 978-80-254-1835-2 BALEKA, Jan. Výtvarné umění: výkladový slovník: (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha: Academia, c1997, 429 s. ISBN 8020006095. Per Mollerup: Mark of Exceleces: The History and Taxonomy of Trademarks, ISBN-10: 0714838381 SUTNAR, Ladislav. Prague-New York-Design in action. 1st ed. Prague: Argo, 2003, 389 s. ISBN 8071010502. KROUTVOR, Josef. Poselství ulice, ISBN: 978-80-8737734-5 KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dejín grafického dizajnu, 2006, 224 s. ISBN 8096865854. BHASKARAN, Lakshmi. Design publikací, ISBN 9788072099931. Tschichold, Jan: The New Typography, University of California Press; 1 edition, ISBN: 9780520250123 Časopis Typo webové odkazy: http://www.side2.cz/ http://www.mediar.cz/podivejte-se-czech-republike-nove-turisticke-logo-ceske- republiky/ http://www.youtube.com/watch?v=iznNzyXmh04&feature=player_embedded www.pinxit.cz http://www.designhistory.org/Poster_pages/IllPosters.html http://www.najbrt.cz/ http://www.toanvuhuu.com/projects/cologne-bonn-airport/ http://www.font.cz/font-10…kupci.html http://www.laboratory.cz/projects/ http://www.vgrafik.cz/ http://blog.vgrafik.cz/?author=1&paged=13 http://www.book-design.eu/knizni-grafika.html www.projektcomeniascript.cz http://www.baobab-books.net/ http://www.aulos.cz/home.php http://www.projektcomeniascript.cz www.behance.net