Písmo Soulad formy a obsahu Jednota v rozmanitosti Čitelnost Nástroje » Glyphs, FontLab (+ Fontographer, TypeTool, BitFonter), FontForge, High-Logic (FontCreator, Scanahand), FontStruct, RoboFont… Nástroje Font » font x computer font » font je software – soubor elektronických dat obsahujících znaky (glyphs) a jejich vlastnosti » je chráněn autorskými právy; prodávají se licence či multilicence; fonty s volnou licencí » bitmapové a vektorové (outline, stroke-based) fonty typefoundry.fi.muni.cz Ani ň! Ani $, 32,32‰ flŒ Ω<† Znaky » písmena, číslice, interpunkce, diaritika, ligatury, symboly, drobné grafické prvky Písmová osnova » účaří, střední dotažnice, střední výška písma, horní a dolní dotažnice, verzálková a akcentová dotažnice, přetah Ťýpoglafiě akcentová dotažnice (accent line) horní dotažnice (ascender line) verzálková dotažnice (cap line) střední dotažnice (meanline) účaří - základní dotažnice (baseline) dolní dotažnice (descender line) střední výška písma (x-height) dolní dotah (descender) horní dotah (ascender) Kresba znaku » dřík, stínovaný tah, náběh, serif, bříško, smyčka, hlava, pata, příčka, chvost, ucho, zrno… » typomil.com/anatomie serifové písmo bezserifové písmo psané písmo obrysové písmo písmo psacího stroje zdobené písmo Adobe Garamond Frutiger Caflisch Script Swiss Outline Courier New Rosewood Std Druh ≠ typ písma Rodina písma Rodina písma » základní a vyznačovací řezy písma, tučné a tenké, kurzíva, kapitálky, zúžené a rozšířené, nepravé řezy WITHOUT A FAMILY, MAN, ALONE IN THE WORLD, TREMBLES WITH THE COLD. ANDREMAUROIS Písma jednoho řezu » chronologické (dříve jen medieval, antikva, egyptienka, grotesk), tvarové, dle způsobu použití » klasifikace ATypI – klasická, moderní, kaligrafická a nelatinská Klasifikace písem Klasifikace písem Klasifikace písem Jana Solpery » Jan Solpera *1939, grafik, typograf, teoretik a pedagog » klasifikace zahrnuje časovou posloupnost i formu písma » je do ní možné zahrnout i písma co teprve vzniknou » statický (kresebný) a dynamický (rukopisný) princip, serifová a bezserifová písma, přechodové formy Klasifikace písem Jana Solpery Bohuslav Blažej – Grafická úprava tiskovin Klasifikace tiskové latinky. 2. Písmová osnova, základní cvièení psaní perem, kaligrafie, kurzivní písma František Štorm – Eseje o typografii František Muzika – Krásné písmo I, II František Muzika – Krásné písmo I, II Letter Fountain Neville Brody, Jon Wozencroft – Fuse Stefan Sagmeister – Things I Have Learned in my Life So Far » Font Game – ilovetypography.com/fontgame Vznik písma » záznam myšlenky, vizuální zápis jazyka » potřeba předávat informace a znalosti » písmo se vyvíjí z potřeby přesnějšího vyjádření » důkaz lidské tvořivosti v dorozumívání » vlastnické značky dobytka » vrubované hůlky » zpravovajské hole » uzlové značky » jeskynní malby Vznik písma Piktogram » grafický znak zobrazující předmět či pojem » fungují bez ohledu na jazyk Egyptské hieroglyfy » vyvinuly se kolem 3 000 p. n. l. z piktogramů » dále se zjednodušovaly na písmo hieratické (knižní forma) a démotické (kurzívní forma) » od počátku i fonogramy » tesány do kamene a dřeva, psány na papyrus Klínové písmo » Mezopotámie 4.–3. tisíciletí p. n. l. » hliněné tabulky » abstrakce piktogramů Fénické písmo » nejdůležitější článek vývoje latinky » vznik kolem 13. století p. n. l., Byblos (Bejrut) Fénické písmo » fonetické písmo o 22 znacích, jen souhláskách » jen minimálně ovlivněné výše zmíněnými, vznikalo zcela spontáně » vývoj z Fénického kolem 8. století p. n. l. » zdokonalené, přetvořené, přidané samohlásky Řecké písmo » vzor pro všechna další evropská písma » východní a západní linie » z etruského a řeckého písma se vyvíjí římská latinka Řecké písmo Římská monumentální kapitála » první forma latinky » je jí završen vývoj našich dnešních VERZÁLEK » písmo nápisové, slavnostní » úzce spojené s architekturou, tesané do kamene Římská monumentální kapitála » ranná forma má písmena stejně širokých tahů » serify získává postupně od 3. století p. n. l. » klasická forma se vyvíjí od 2. do 6. století n. l. » je to písmo ušlechtilých tvarů se stínovanými tahy Kvadratická kapitála » písmo knižní (píše se na pergamen a papyrus) » komponované do obdélníčků » stínování díky plochému seříznutím pera – to se drží kolmo k účaří Rustická kapitála » rustická = venkovská, prostá – větší volnost psaného písma » z ní se vyvíjí psané písmo » sklon pera je přirozenější, cca 45 ° » mezistupeň mezi majuskulním a minuskulním písmem » rozšiřuje se od 2. století jako knižní písmo » zaoblená, zjednodušená, rychlejší pro psaní » dotahy vybíhají nad a pod střední výšku písma » latinka se postupně šíří do celé evropy Unciála Karolínská minuskule » Karolínskou minuskulí je završen vývoj dnešních minusek, do evropy se zároveň dostávají arabské číslice » za vlády Karla Velikého koncem 8. století » dvorská škola v Cáchách » toto období se nazývá Karolínskou renesancí Karolínská minuskule » vychází z římské polounciály » je harmonická, ohrouhlá, dobře čitelná Staroslověnština » mise Konstantina a Metoděje roku 863 » z východní linie řeckých písem Staroslověnština » Konstantin se podílel na slovanské abecedě Hlaholice – velmi ornamentální, řada ok a symetrických znaků » mladší Cyrilici vytvořili pravděpodobně Metodějovi žáci » udržela se do 11. století » Cyrilice se stala základem pro dnešní písmo ruské, bulharské či srbské Gotická lomená písma » vyvíjí se od 13. a přežívají až do 20. století » vliv gotické architektury » ostře dělené široké a tenké tahy, serify výrazné, často štěpené či ohnuté » písmo se zhušťuje, spojuje a stává se méně čitelným » výrazná dekorativnost, zdobené iniciály Gotická lomená písma » sever od Alp – textura: hrotitá, lomená, vertikální, na obdélníkovém základě » jih od Alp – rotunda: širší a kulatější » užívány v scriptoriích Gotická lomená písma » laická veřejnost vytváří zjednodušenou tzv. bastardu » je to např. širší, oblejší, dobře čitelný švabach, nebo hranatější fraktura Gotická lomená písma » Josef Váchal (1884–1969) » malíř, grafik, ilustrátor, řezbář, knihvazač, knihtiskař, spisovatel a spiritista » Dynamická antikva » renesanční humanisté křísí antický odkaz napodobováním antických písem, odtud název „antiqua“ » konstrukce písem do ideálních proporcí (Geoffroy Tory, Albrecht Dürer) Renesanční antikva » z karolínské minuskuly malá písmena a z římské kapitály velká písmena » slouží výhradně jako písma tisková » šikmá osa stínu, rozdíl v tloušťce tahů není velký, serify mají prohnutý náběh, horní serify minusek jsou šikmé Renesanční antikva minus MAJUS » Nicolas Jenson (1420–1480) nakreslil a vyryl 1. harmonickou, dobře čitelnou tzv. Benátskou antikvu Renesanční antikva » Aldus Manuntius (1449–1515) italský tiskař a vydavatel, vytvořil první písmo nakloněného typu – tzv. italika – úspornější Renesanční antikva » Claude Garamond (1490–1561) francouzský tiskař, rytec a královský písmolijec, vytvořil dodnes populární písmo s prohnutými serify Renesanční antikva » do této skupiny patří např. i Times New Roman Stanleyho Morisona Renesanční antikva Barokní antikva quick brown fox jumps over the lazy dog of Baskerville » Přechodová antikva » přechod od dynamického ke statickému principu kresby znaků, osa stínu se vzpřímuje, větší kontrast hlavních a vedlejších tahů, náběhy serifů jsou strmější » vzniká řada ornamentálních variant » významnými barokními tvůrci jsou např. francouz Pierre Simon Fournier nebo angličan John Baskerville quick brown fox jumps over the lazy dog of Baskerville Barokní antikva » John Baskerville (1706–1775) vytvořil jedno z nejpopulárnějších knižních antikvových písem, výborně čitelné, dokonalých tvarů a proporcí » Statická antikva » statický princip, jsou to už písma kreslená » písmo má uniformní charakter, osa stínování svislá, kontrast hlavních a vedlejších tahů vyhrocen, serify vodorovné často bez náběhů, jejich tloušťka je shodná s tloušťkou vedlejších tahů Klasicistní antikva » významní tvůrci písma: např. francouz Firmin Didot, němec Justus Erich Walbaum, ital Giambattista Bodoni Klasicistní antikva » Giambattista Bodoni (1740–1813) je tvůrcem nejznámějšího písma statické antikvy Klasicistní antikva » Lineární písmo serifové » v 19. století vzniká požadavek výrazných typů písem » výrazné jsou především serify » hlavní představitel je typ Claredon » do této skupiny dále patří např. Birch s trojúhelníkovými serify či Rockwell s rovnými serify Egyptienky » Italienky s často až do bizardnosti zesílenými horizontálními tahy a serify (westernové písmo) » Toskánky s různě ornamentálně rozštěpenými serify a dříky písmen Italienky a toskánky » Lineární písmo bezserifové statické » vznik v první polovině 19. století » šířkové proporce nejsou diferencované, osa u oblých tahů je svislá Grotesk » do této skupiny patří např. Helvetica Maxe Miedingera navržená dle písma Akzidenz grotesk z přelomu století, Univers nebo Franklin Gothic Grotesk Grotesk I WISH I WAS HELVETICA ARIAL » Lineární antikva » s jemnými, rovnými serify bez náběhů » písma Copperplate, Elan Groteskantikva » se serify skrytými, tahy jsou ukončeny jen kratším výraznějším rozšířením » písma Friz Quadrata, Icon Groteskantikva » s lehce pozvolna rozšířenýmy koncovými tahy, bez serifů » písmo Optima Groteskantikva Secesní písma » dekorativně tvarovaná a zpočátku ovlivněná přírodním ornamentalismem » na dobových plakátech, tiskovinách, stavbách » z tvůrců např. Alfons Mucha, Charles Rennie Macintosh, Peter Behrens, okruh Wiener Werkstate Secesní písma Secesní písma » inspirace pro psychedelická písma Avantgardní a konstruovaná písma » Lineární bezserifové konstruované písmo » odklon od tradice, vliv avantgardních směrů – kubismus, funkcionalismus, konstruktivismus… » konstrukce znaků koncipována do geometrických tvarů, kresba znaků nemá stínování » nejvýraznější písma pocházejí z okruhu školy Bauhaus » kostruovaná na základě kruhu Futura Paula Rennera, Bauhaus Herberta Bayera, či Avantgarde Herba Lubalina Avantgardní a konstruovaná písma Avantgardní a konstruovaná písma » kostruovaná na základě čtverce, např. Eurostyle Avantgardní a konstruovaná písma » kostruovaná na základě jiných geometrických tvarů, např. OCR A Avantgardní a konstruovaná písma » Vojtěch Preissig (1873–1944) » grafik, ilustrátor, malíř, typograf, tvůrce písem a odbojář Avantgardní a konstruovaná písma » Lineární písmo bezserifové dynamické » maximální vazba na tradici renesanční antikvy, avšak oproštění od serifů » rozdílná šířka proporcí a mírné stínování tahů Dynamická bezserifová písma » dělí se na písma s kolmou osou – Antique Olive Rogera Excoffona, Frutiger Adriana Frutigera nebo Metron Jiřího Rathouského Dynamická bezserifová písma » a s nakloněnou osou – Gill Sans Erica Gilla, Syntax Hanse Eduarda Meiera Dynamická bezserifová písma » vycházejí z historických kaligrafických skriptů, mají výraznější rozdíly v tloušťce tahů » dělí se na dynamická – ta navazují na renesanční skripty, pero je postavené šikmo k účaří, např. Zapf Chancery Hermana Zapfa Kaligrafická písma » přechodová – navazují na barokní skripty, pero je vedeno rovnoběžně s účařím, např. Ariston Kaligrafická písma » statická – navazují na klasicistiské skripty, velké rozdíly v tloušťce tahů, např. Englische Schreibschrift Kaligrafická písma » volně kaligrafovaná – psaná volně plochým šťetcem, např. Zapfino Kaligrafická písma Volně psaná písma » vycházejí ze současných rukopisných skriptů, v tloušťce tahů jsou nepatrné rozdíly, jsou psaná kulatým, tupým nástrojem, např. Brody, Mistral Volně psaná písma Radana Lencová – Comenia Script Digitální éra » tvůrci písem prvních let počítačové typografie » Neville Brody – britský inovativní tvůrce písem a grafický designer, časopisy Face a Arena, projekt Fuse Digitální éra Aleš Najbrt – časopisy Raut a Reflex Digitální éra » Susan Kare – odbornice na bitmapová písma, tvořila písma a ikonky pro první Macintoshe Digitální éra » Emigre – časopis a písmolijna Zuzany Licko a Rudyho VanderLanse, boří hranice v práci s písmem Digitální éra » Just van Rossum a Erik van Blokland – Font Beowolf Písmolijny a distributoři » International Typeface Corporation – průkopníci trhu s písmy, distribuuje fonts.com » Bitstream – zal. 1981 Matthew Carterem a Mike Parkerem, první distributor fontů » Monotype – její součástí je Linotype library, linotype.com » Adobe – jedna z nejrozsáhlejších kolekcí fontů, fonts.adobe.com » FontFont – založili E. Spiekerman a N. Brody, největší nabídka současných fontů, distribuuje fontshop.com » MyFonts.com – jeden z nejlepších distributorů písem » fonts.google.com – široká nabídka kvalitních free fontů Písmolijny a distributoři » Storm Type Foundry – František Štorm » Suitcase Type Foundry – Tomáš Brousil » Briefcase Type Foundry – Tomáš Brousil, Radek Sidun » Typotheque – Peter Biľak » Rosseta type foundry – David Březina » Type Together – Veronika Burian a José Scaglione » Typofonderie – Jean François Porchez » Underware – originální holandská písmolijna » Virus – Jonathan Barnbrook » Lucas Fonts – Luc de Groot, noviny a časopisy » LettError – Just van Rossum a Erik van Blokland » House Industries – retro i současná písma