Seminární skupina 01, 02 předmětu Základy odborného stylu

3 Jak psát

Tahle kapitola shrnuje základní informace, kterými se při psaní řídit. Neznamená to sice, že až si ji přečtete, budou z vás výborní autoři (autorky, autorčata či autorstva) odborného textu, ale měli byste aspoň tušit, co dělat.

Obecně platí, že čím víc textů jste přečetli a napsali, tím snazší je něco napsat. A tím snazší je napsat to dobře. První pravidlo psaní je prostě začněte psát

První (nebo druhou, třetí, sedmou) verzi vašeho textu nemusí nikdo vidět. V pracovní verzi své bakalářky klidně můžete mít česká slova v anglickém textu, protože jste si zrovna nemohli vzpomenout na správný překlad. Můžou tam být pravopisné chyby nebo poznámky jako tohle asi nedává smysl. Přepíšete to po sobě později.

Univerzálně platné principy

Při psaní bakalářek je dobré se řídit několika základními principy a pravidly. Mějte ale na paměti, že psaní je iterativní proces. První verze může být cokoliv. Další verze by se měly těm principům co nejvíc přibližovat.

ABC: Accurate, Brief, Clear / Akorát, Bez blbostí, Členěně

Úplně nejzákladnější pravidlo je brát ohled na čtenáře. To znamená zohlednit svou cílovou skupinu, psát jen to podstatné a text rozumně strukturovat.

Accurate / akorát:

Zamyslete se, proč a pro koho píšete. U otázky proč se zamyslete, jestli chcete napsat dobrou bakalářku (tenhle přístup doporučuju), nebo jen nějak projít.

Obecně platí, že byste měli psát tak, aby váš text pochopil člověk se srovnatelným vzděláním, jako máte vy. Ještě přesnější je ale rada: „Pište svou diplomku pro studenta, který má na vaše dílo navázat.“ [2] (Kdybyste si tím nebyli jistí, tak bakalářka je taky diplomka.)

Bakalářku byste taky měli psát odborným stylem a bez chyb. Chyby můžou být typografické, pravopisné, gramatické nebo stylistické. Pravopisné chyby vám opraví korektory pravopisu, gramatiku v angličtině vám automatické nástroje taky opraví (do jisté míry i styl). Stylistickým nedostatkům se nejsnáz vyhnete tak, že si text zkusíte přečíst nahlas. Fakt. Pokud nějaká věta zní nahlas blbě, upravte ji, aby tak už nezněla.

Brief / Bez blbostí

Nikdo nechce číst zbytečně dlouhý text. Pište jen to, co je podstatné. Pokud se dá slovo (věta, odstavec, kapitola) vynechat, tak to vynechte.

Pište „o tom, jak vy aplikujete existující teorii na váš problém, z čeho vy vycházíte a proč, s čím to souvisí a proč, jaká jsou vaše omezení použití dotyčné teorie, atd.[3]

Clear / Členěně

Váš text by měl mít logickou strukturu. Používejte nadpisy, které výstižně shrnují obsah dané (pod)kapitoly. Mimochodem, nikdy by se vám nemělo stát, že budete mít dva nadpisy hned za sebou – vždycky by mezi nimi měl být nějaký text.

Dělejte odstavce – obecně platí, že v jednom odstavci by měla být jedna myšlenka, jedno téma. Neexistuje univerzální pravidlo, kde v textu dělat odstavec, ale jakmile budete mít v odstavci víc než šest řádků, je načase se zamyslet. (Což neznamená, že nemůžou existovat i odstavce delší.)

Na místech, kde to dává smysl, používejte výčty (odrážky). Zvýrazňujte podstatné informace.

Behún D.; Behún, P. Pište správně česky
Kapitola o nepřirozeném vyjadřování v češtině. Včetně řešení vět k přeformulování.
Šesták, Z. Jak psát a přednášet o vědě
Kapitola s praktickými příklady, co (ne)dělat při psaní v češtině a angličtině. S příležitostnými komentáři k některým překonaným informacím.

[1] Cham, J. Written [online]. 2013. [cit. 2021-02-26]. Dostupné z: http://phdcomics.com/comics/archive.php?comicid=1604
[2] Herout, A. Komu se píše diplomka [online]. 2016. [cit. 2021-09-16]. Dostupné z: https://www.herout.net/blog/2016/04/komu-se-pise-diplomka/
[3] Herout, A. Teorie diplomové práce přeložená z wikipedie [online]. 2010. [cit. 2021-09-16]. Dostupné z: https://www.herout.net/blog/2010/08/teorie-diplomove-prace-prelozena-z-wikipedie/
[4] Chat : Can't. Email. I cannot. Essay of 3000 words: Henceforth, i am unable to can [online]. [cit. 2021-02-26]. Dostupné z: https://www.universitystudent.org/memes/chat--cant-email-i-cannot-essay-of-3000-words-henceforth-i-am-unable-to-can-3165
[5] Šesták, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 1999, c2000, s. 114. ISBN 80-200-0755-5.
[6] Behún, D.; Behún, P. Pište správně česky: poradna šílených korektorů. Nové, rozšířené vydání. Brno: Zoner Press, 2015. Encyklopedie Zoner Press. ISBN 978-807-4133-190.