Prezentace v Základech odborného stylu Dana Hlaváčková Základní pokyny • přihlásit se ke zkušebnímu termínu v IS, 10 prezentací v semináři • pokud na prezentaci nepřijdete, odhlásit se (!) • pokud nebude místo, přesto přijít, je možné, že zbude čas • přihlašovat se bez ohledu na skupiny, ve kterých jste zapsaní • v semináři bude pořizován videozáznam • prezentaci uložit na flash disk, notebook bude k dispozici • možnost využít dálkové ovládání prezentace a laserové ukazovátko Základní pokyny • téma: Úvod k bakalářské práci • časový limit: 4 min (3,5–4,5 min) • stejná struktura • kontext, stav zpracování, cíl práce, postup řešení, vlastní přínos, výsledek a závěr (výhled do budoucna) • prezentovat pouze to podstatné • nevysvětlovat známé, vysvětlit neznámé (stručně) • nezdržovat se dlouhým úvodem • logická návaznost snímků i ústní prezentace • neuvádět na snímcích seznam literatury a odkazy na literaturu Základní pokyny • dobře se připravit, prezentaci předem vyzkoušet (několikrát) • prezentaci nečíst z papíru nebo plátna • je možné mít poznámky na kartičkách malého formátu – názvy, data, čísla, jména, osnova prezentace • na závěr prezentace nevyzývat k otázkám a diskuzi (nebude dostatek času) • prezentace v češtině nebo slovenštině • doporučení – prezentaci exportovat do PDF (zachování formátu) • formáty – PowerPoint, OO Impress, Beamer (TeX, PDF), Google Docs Presentation Hodnocení prezentace • obsahová stránka, dodržení struktury úvodu • grafická stránka, přehlednost • verbální projev • neverbální projev • dodržení časového limitu • celkový dojem PREZENTACE JAK PREZENTACI PŘIPRAVIT A JAK JI PŘEDVÉST PŘED PUBLIKEM Struktura prezentace • prezentace se skládá z jednotlivých snímků (slides) • počet snímků závisí na délce prezentace (časový limit) • úvodní snímek – téma (název) prezentace – jméno přednášejícího, kontakt • závěrečný snímek „Děkuji za pozornost“ Rozložení textu • zvláštní rozložení pro Úvodní snímek • závěrečný snímek – Pouze nadpis • nejobvyklejší rozložení Nadpis a obsah = snímek má svůj nadpis a v několika bodech obsah • jiné rozložení použijeme např. pro vložení obrázku, tabulky nebo grafu Grafické zpracování • jednoduchost, přehlednost (méně znamená více) • volba vhodného pozadí (šablona, vlastní pozadí) • kontrast mezi pozadím a písmem, nepoužívat příliš barevná pozadí (text není vidět) • velikost písma ne menší než 24 • max. 3 fonty, max. 3 barvy • rovnoměrné rozložení textu na snímku – nezahltit textem x nenechávat prázdná místa Grafické zpracování • nepsat ve větách, pouze stručný text v odrážkách! • bez pravopisných a typografických chyb • neuvádět na snímcích seznam literatury, citace, poznámky pod čarou • možno vložit obrázky, grafy, tabulky, hypertextové odkazy apod., pokud se vztahují k tématu (jednoduché, přehledné) Obsah prezentace • časový limit • dobře připravit, prezentaci předem vyzkoušet (několikrát) • je důležité vědět, co chceme v prezentaci sdělit = CÍL PREZENTACE • prezentovat pouze to podstatné • nezdržovat se nepodstatnými detaily • nezdržovat se dlouhým úvodem • zdůraznit podstatné informace Obsah prezentace – struktura • obdobná struktura jako u psaného textu • rozeznat ve vlastním textu podstatné informace • zformulovat do bodů • logická návaznost bodů na snímku • logická návaznost snímků • souvislost mezi textem a ústní prezentací Obsah prezentace • prezentaci připravujeme s ohledem na obecenstvo (Je to pro ně důležité?, Budou tomu rozumět?, Bude je to zajímat?) • úvodní a závěrečné informace (snímky) • úvod – o čem budeme v prezentaci mluvit • závěr, shrnutí – o čem jsme mluvili • princip 3 x Ř (řekni, o čem budeš mluvit – řekni to – řekni, o čem jsi mluvil) Verbální složka prezentace • prezentaci nečíst • neučit se nazpaměť • připravit si mluvený projev (vyzkoušet) – jednotlivé body – jednotlivé snímky – přechody mezi snímky • pozdrav, oslovení (Vážené kolegyně, vážení kolegové…) • úvod (představení prezentace) – krátká pauza – ujistit se, že vám obecenstvo věnuje pozornost • závěr a ukončení prezentace (Děkuji za pozornost) Verbální složka prezentace • promluvu směřovat k obecenstvu – oční kontakt • mluvit k tomu, co obecenstvo vidí na plátně – nepřidávat informace, pro které nemá obecenstvo záchytné body na plátně – nenechávat v prezentaci body bez vysvětlení • jeden snímek bude na plátně tak dlouho, aby si ho obecenstvo stihlo přečíst/prohlédnout • ale ne tak dlouho, aby se obecenstvo začalo nudit Vidět – slyšet – rozumět • mluvit přirozeně (nejde o herecký výkon) • nahlas (úměrně prostoru) – obecenstvo musí slyšet • spisovná čeština, slovenština • jasně, zřetelně, srozumitelně – obecenstvo musí rozumět – nedrmolit, nepolykat koncovky • plynule – návaznost a přechody mezi snímky • ne příliš rychle – obecenstvo neporozumí • ne příliš pomalu – obecenstvo se nudí • klást důraz tam, kde je to potřebné Verbální složka prezentace • pozor na nespisovné výrazy • pozor na hezitační zvuky – eee, hmm… • pozor na parazitní slova (nadbytečná, bezvýznamová) – tak, tedy, vlastně, prostě, jako, jakože, že jo?... • pozor na dlouhé pauzy • pozor na opakování slov • používejte krátké věty (cca 12–15 slov) • ne dlouhá a složitá souvětí Rušivé vlivy • pokud uděláte chybu (přeřeknete se, zapomenete text apod.) – zbytečně na ni neupozorňujte a pokračujte v prezentaci (ne zdlouhavé omluvy) • nesnižujte svoji prezentaci předem – „pokusil bych se...“, „asi to nebude moc dobré...“, „tohle se mi nepovedlo...“ • pozor na jakékoli další zvuky, které mohou rušit mluvený projev – cvakání propiskou, cinkání mincemi/klíčemi v kapse, šustění papírem v ruce... • nenechat se nadměrně ovlivnit trémou • recept na trému – perfektní příprava Neverbální složka • postoj – klidný, rovný, pevný, na místě, nekřížit nohy • nestavět se před plátno • ruce – před tělem (v úrovni mezi pasem a hlavou), nekřížit a nespínat ruce, nedávat ruce do kapes • možnost použít laserové ukazovátko a dálkové ovládání prezentace (zapůjčím) • gesta – používat pro zdůraznění, ale uměřeně • mimika – neutrální (ne příliš smutně, ne příliš vesele) • oči – oční kontakt s publikem Děkuji za pozornost Videoukázky • Jak nemá vypadat prezentace • Presentation Bad/Good Examples • What to do with your hands when you‘re presenting • How NOT to use PowerPoint • Funny Presentation Training