Tipy, jak inovovat výuku s IS MU Elektronická podpora výuky Studijní materiály Interaktivní osnovy Odpovědníky Odevzdávárny úkolů Diskusní fóra Inteligentní Dril http://elportal.cz/ E-learning Informační systém Masarykovy univerzity Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Chcete, aby studenti chodili do cvičení připravení? Připravte jim rozcvičovací odpovědník. Požadujte minimální počet dosažených bodů. Motivujte je. Chcete, aby studenti studovali během celého semestru? Využijte samoobslužné odpovědníky k průběžnému procvičování. Podmiňte získání zápočtu splněním určitého počtu odpovědníků. Chcete mít méně práce se zápočtovými nebo zkouškovými písemkami? Zkoušejte u PC nebo skenováním odpovědních listů. IS vám písemky opraví a zapíše výsledky do poznámkových bloků. Víte, jak rozdělit studentům témata referátů, projektů nebo seminárek? Balíky témat vám umožní vypsat témata a zabezpečí přihlašování studentů k nim dle pravidel, které zvolíte. Studenti mohou sami navrhovat vlastní témata. Víte, kde průběžně informovat studenty o výuce? Připravte studentům interaktivní osnovu, do které vložíte všechny důležité informace, studijní texty, odkazy na studijní materiály, odpovědníky i odevzdávárny. Osnovu můžete rozdělit dle týdnů výuky nebo tematicky tak, aby studenti vždy věděli, co se od nich aktuálně očekává. Víte, jak začít s e-learningem a jak využít multimédia ve výuce? Inspirujte se na http://elportal.cz/, nebo se obraťte na svého e-technika na adrese etech@fi.muni.cz. Máme zkušenosti… Zkušenosti a tipy pro inovaci výuky http://elportal.cz/ … a umíme Vám pomoci. Kontakt na uživatelskou podporu etech@fi.muni.cz I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í cyan magenta yelow black CVT FI MU Elportal_1 Dril Aplikace pro učení se velkého množství memorovacích jednotek (slovíček, vzorců, …). Příprava e-learningového kurzu je náročnější než při klasické výuce, ale veškerá vynaložená práce se později zúročí především v ušetřeném čase. Autorský kolektiv: Mgr. Jiří Kratochvíl, Mgr. Věra Anthová, Ludmila Moravcová, Bc. Martina Antlová, Mgr. Petr Křivánek Jestliže máte v kursu více jak 100 lidí a chcete zajistit jejich průběžnou přípravu (protože jinak máme zkušenost, že kurs skončí 50% studentů), musíte zavést průběžné testování. V takovém případě potřebujete rychle opravit řekněme 500 otázek. Jako geniální vnímám to, že jednou připravené otázky je možné již pouze doplňovat a použiji je v dalším období. Rovněž mi připadá úžasné, jak je IS schopen otázky míchat a připravit každému jeho verzi testu. Opisování od souseda se tak odstranilo. Nemluvě o tom, že testy vytištěné z IS vypadají velice profesionálně. Je potřeba však dbát na znění otázek, musí být vskutku přesné a nezavádějící. Nemělo by se také podcenit vysvětlení principu testování studentům. Vyslechne vaši představu a navrhne vhodné řešení v IS MU Poskytne individuální i skupinové školení o možnostech e-learningu v IS MU, zprostředkuje zkušenosti, inspiruje Odpoví na technické dotazy vaše i studentů Poskytne servisní pomoc při skenování písemek nebo zkoušení studentů u počítačů přes IS MU Zanalyzuje a předá podněty vývojovému týmu Udělá za vás složitější úkony v IS MU Studijní materiály Webový prostor pro vystavování materiálů studentům. Odpovědníky Elektronické testy k procvičování nebo ostrému zkoušení studentů. Podporují různé typy otázek, využívají multimédia (obrázky, audio, video). Skenování písemek Umožňují tisk zadání písemek s možností „namíchání“ otázek, automatické vyhodnocování testových otázek. Odevzdávárny Inteligentní složky pro snadný sběr úkolů od studentů s možností nastavení automatického uzavření, nastavení přístupových práv, odhalování plagiátů aj. Interaktivní osnovy Interaktivní studijní opory obsahující studijní text, odkazy na odpovědníky, odevzdávárny, odkazy na další výukové zdroje. E-technik – podpora při tvorbě e-learningu v IS MU E-learningové nástroje IS MU Elektronické testování rozhodně doporučuji. Je to vysoká úvodní investice – vytvořit otázky, zadat je, upravit koncepci kursu, ale následuje během semestru obrovská úleva, která se v dalších letech opakuje. Jako přínosné vidím i to, že student daleko rychleji vidí výsledek a může se lépe připravit na opravu. doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D. Elektronická forma výuky umožňuje pružnější kontakt pedagoga se studenty i mezi studenty navzájem. Přínos vidím nejen ve zpřístupnění prezentací k přednáškám, zadání příkladů na semináře nebo třeba doplňujících odkazů na zajímavé webové stránky. Když předpokládám, že k nějakému tématu (věcnému či organizačnímu) mohou být dotazy, je výhodnější studenty odkázat na diskusní fórum předmětu, kde mohu jako vyučující do debaty zasáhnout a uvést věci na pravou míru. Oproti e-mailové komunikaci to znamená značnou úsporu času. JUDr. Dana Šramková, Ph.D. Tou největší zkušeností je, že Diskusní fóra mj. posloužila jako moderovaná/monitorovaná sociální síť pro konkrétní předmět a řadu dotazů si studenti vyřeší sami mezi sebou, mnohdy pomocí jim blízkého jazyka. Navíc mohu průběžně sledovat i odbornou úroveň studentů, kteří se aktivně zapojují do diskuse, čehož jsem využil pro další budování a zlepšování předmětu. RNDr. Vladimír Herber, CSc. E-learning jsme už vyzkoušeli aneb naše zkušenosti cyan magenta yelow black CVT FI MU Elportal_2