Manuál – samostudium a úkoly pro nové e-techniky Pokyny: Vstupte do Záznamníku učitele vašeho testovacího předmětu. (IS > Osobní administrativa > Učitel) V pravém horním rohu zvolte fakultu - Fakulta informatiky a období – Test a vstupte do vašeho cvičného kurzu, ve kterém připravíte následující úkoly rozdělené do následujících oblastí: Osnova pro samostudium – naučte se pracovat s Nápovědou v ISu. (Pokud byste hledanou informaci v nápovědě nenašli, napište na etech@fi.muni.cz) Všeobecné informace: Dovolená * v Inetu plán dovolené (nežádat v Inetu!); * je potřeba vypsat papírovou žádost o dovolenku u Andrey Pavliňákové v B312; * zapsat dovolenku do google kalendáře - domluvit si zástup; * napsat kontaktní osobě na fakultě a oznámit kdo zastupuje. Informační zdroje * Elportál www.elportal.cz; * prostudovat pravidla publikování (Elportál); * proklikat tipy, návody, manuály (nápověda v ISu, Nápověda Krok za krokem na Elportále, nápovědy na Elportále). * rozcestnik pro s-techniky: https://is.muni.cz/auth/el/1433/test/s_zakazky/um/rozcestnik/index.html * vzorový kurz pro e-techniky EL001: https://is.muni.cz/auth/el/1433/test/EL001/ 1. Správce souborů – studijní materiály a. základní úkony v správci souborů b. přístupová práva c. nastavení Odevzdaváren d. import a export souborů ZIPem 2. Odpovědníky a. sady otázek b. typy otázek, které jsou k dispozici c. jak vypadá textový formát otázek d. popisy odpovědníků e. režimy nastavení odpovědníků f. vkládání multimediálních objektů do odpovědníků – obrázky, audio, video (pomůže zkušenější e-technik) g. obrázkové otázky s pomocí nástroje Questomat https://is.muni.cz/elportal/tipy/questomat.pl 3. Skenování a. vytvořte zadání b. tisk zadání c. typy odpovědních archů 4. Interaktivní osnovy a. vytvoření a editace osnovy b. hromadné změny c. přesouvání podosnov d. přístupová práva 5. Studenti a. práce se seznamy studentů b. omezení seznamu studentů c. hromadný mail studentům předmětu 6. Zkoušení a. založení zkouškového termínu 7. Seminární skupiny a. manipulace se seminárními skupinami b. sdílení kapacity předmětů c. přihlašování/přehlašování jednotlivců 8. Rozpisy studentů a. vytvoření balíků/témat b. promyslet možné použití 9. Poznámkové bloky a. vytvoření poznámkového bloku b. export/import PB z/do .csv souboru c. editace PB/tisk/další funkce d. sumarizace PB e. hodnocení dle bodů z PB f. přenos hodnocení g. autosumarizace h. uživatelská sumarizace (pomůže zkušený e-technik) 10. Hodnocení a. zadávaní hodnocení jednotlivým studentům b. formulářem s více studenty c. hromadně, import ze souboru, export 11. Dril * https://is.muni.cz/auth/elportal/nastroje/dril/index.pl * prostudovat návody, vyzkoušet učení se * vytvořit si učebnici Drilu * import kartiček Úkoly pro vypracování – úkoly zkontroluje e-technik odpovědný za příslušnou tematickou část, zkonzultuje a vysvětlí případné problémy, upozorní na nevhodné řešení apod. 1. základní úkony ve správci souborů * Vložte jakýkoliv soubor do Studijních materiálů (např. soubor ve formátu PDF). * Vytvořte ve Studijních materiálech nějaké složky, např. v Učebních materiálech složky "Prezentace", "Povinna četba", "Doplňující studijní zdroje".¨ * Vytvořte si více složek najednou a zkuste jim pak hromadně změnit pořadí či jméno. * Vložte do Studijních materiálů soubor tak, že ho vytvoříte přímo ve Správci souborů * Ke každému souboru/složce ve Stud. mat. existuje jednoznačná internetová adresa (někdy exist. 2 adresy, podle toho, jaká přístupová práva má objekt nastavena: adresa v ISu a adresa ze světa), zkuste tyto adresy najít. Pozorně si projděte i další informace, které jsou v informační tabulce a všímejte si i ikon. (Nápověda: informační tabulka je skryta pod ikonou manipulačního klíče). * Podrobně prozkoumejte seznam operací, které najdete v "Operace" * Zkuste ve svém testovacím předmětu nakopírovat nebo přesunout nějaký soubor/složku do jiné složky. Uvědomte si rozdíly operací 'zkopírovat sem', 'přesunout sem', 'zkopírovat jinam', 'přesunout jinam'. * Vytvořte si složku "Správce" ve Studijních materiálech ve svém předmětu, kde nastavíte přístupová práva tak, aby ji mohli číst pouze studenti předmětu v období a zároveň ji mohla spravovat vámi vybraná osoba (osoba vedená u předmětu jako učitel má právo spravovat automaticky). * Důkladně se seznamte s přístupovými pravy, která je možné ve správci souborů nastavit. * Jedné složce zkuste nastavit čtení až od určitého data * Vytvořte Odevzdávárnu, v které nastavíte, aby studenti mohli práce vkládat do určitého data, ale aby neviděli práce svých spolužáků. Hromadným e-mailem zašlete studentům cvičného kurzu zprávu s odkazem na Odevzdávárnu. * Vložte Zipem najednou nejméně 15 souborů ze svého PC, následně vyexportujte tyto soubory do Zip. * Seznamte se s funkcí "expertní nástroje". (Nápověda: funkci je nutné aktivovat, aktivace je skryta pod ikonou manipulačního klíče, jde o funkci nadstandardní, využijí ji zejména poučení uživatelé, aktivujete ji až po prokázání nezbytných znalostí). 2. Odpovědníky * Vytvořte sadu otázek s použitím všech typů otázek, které jsou k dispozici. * Vložte otázky textovým editorem. * Vložte otazky importem textového souboru, který vytvoříte na svém počítači. * Vytvořte popis odpovědníku se zápisem bodů do Poznámkového bloku. * Vytvořte ostrý zkouškový test - možnost odpovídání v určité době, jeden pokus, barevný pruh. * Spolu s e-technikem (nebo samostaně) vytvořte odpovědník s audio a video přehrávačem (Nápověda: na Elportále je zveřejněn návod, jak na to, není nezbytně nutné umět 100 %, stačí se zorientovat). * Prozkoumejte a promyslete si důkladně všechny možnosti nastavení odpovědníků (v popisu odpovědníku). Jakékoliv nejasnosti konzultujte. 3. Skenování * Vytvořte zadání písemky pro skenování, vyzkoušejte různé možnosti tisku zadání. * Prozkoumejte, které typy otázek lze/nelze použít pro skenování. * Vytiskněte příslušné Odpovědní archy, vyplňte je a naskenujte. Jeden formulář naskenujte bez správně vyplněného UČO. * Výsledky skenování zaveďte do Poznámkového bloku a informujte studenty o výsledcích hromadným e-mailem s počtem bodů s poznámkového bloku. 4. Interaktivní osnovy * Vytvořte Interaktivní osnovu (rozdělte ji na 3 podosnovy) a vložte do ní soubory, které jste předtím vložili do Studijních materiálů (tj. PDF soubor, odkaz na Odevzdávárnu a odkaz na Odpovědník). Zkuste vložit odkazy do Internetu. * Zkontrolujte, zda je osnova přístupná studentům kurzu, příp. ji zpřístupněte. 5. Záznamník učitele * Projděte si jaké funkce a aplikace má učitel k dispozici v Záznamníku učitele a jak se k odkazům rychle dostanete. * Vyzkoušejte různá omezení/rozšíření seznamu studentů. * pošlete studentům svého předmětu 2 hromadné maily: - všem studentům - pouze vybrané skupině studentů * vytvořte si balík témat a zveřejněte nějaká témata referátu (o tomto může být první mail, který budete posílat studentům: "Zveřejnil jsem témata referátu --> přihlašujte se.") Zároveň na sobě jako studentovi zkontrolujte, že se mohou opravdu přihlásit. * Založte seminární skupiny - alespoň 2 a umožněte studentům, aby se do nich přihlásili (opět zkontrolujte, zda se lze přihlašovat). * Vypište několik zkušebních terminů, zkuste si přihlásit nějaké studenty, přehlásit studenty mezi termíny. * vyzkoušejte si cizí identitu (pohled studenta) 6. Poznámkové bloky * Založte si několik poznámkových bloků, nastavte je následovně: * obyčejný pozn. blok, kam studenti směji nahlížet; * obyčejný pozn. blok, kam studenti nesmějí nahlížet; * sumarizační pozn. blok; * autosumarizační pozn. blok, který propojíte s nějakým svým již vytvořeným odpovědníkem; * blok se známkami (který ohodnotíte dle bodů z jiného bloku), který zkuste převést na známky (do hodnoceni); * vytvořte si poznámkový blok pro bodováni, vyexportujte si jej do souboru a přeneste na lokální počítač; naimportujte opravené soubory zpět, naimportujte poznámkový blok; * prostudujte nápovědu k uživatelské sumarizaci a proberte s e-technikem.