Na základě ustanovení § 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, vydávám ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM MATEŘSKÉ ŠKOLY VIKÝŘOVICE Spisový znak : Skartační znak: Zpracovala: Hana Bartošová, vedoucí učitelka Vydal: Hana Bartošová, vedoucí učitelka Projednán na pedagogické radě dne: 29. 08. 2003 Zveřejněn a zpřístupněn: V kanceláři vedoucí učitelky, na nástěnce školy Nabytí účinnosti od: 01. 09. 2003 Změny: provedena aktualizace dne 25. 08. 2007, 12. 09. 2007, 17. 10. 2012,4.9.2015,22.8.2017 Zpracovala : ………………………………… Hana Bartošová, vedoucí učitelka Schválil : ………………………………………… Mgr. Danuše Jílková, ředitelka ZŠ Projednáno se zřizovatelem dne : …………………………. Obsah I. Identifikační údaje. 4 1. Základní údaje. 4 2. Současnost školy. 4 II. Charakteristika školy. 5 1. Budovy školy. 5 2. Velikost školy. 5 3. Partneři, se kterými škola spolupracuje. 5 III. Podmínky a organizace vzdělávání 6 1. Věčné (materiální) podmínky. 6 Interiér školy a jeho vybavení 6 Školní zahrada a její vybavení Chyba! Záložka není definována. 2. Životospráva. 7 Hlavní zásady uspořádání dne: 7 3. Psychohygienické podmínky. 8 3.1.Vzdělávání dětí od 2 let 3.2.Vzdělávání dětí se spefickými vzdělávacími prtřebami 3.3.Nadané a talentované děti 4. Organizační chod a řízení školy. 10 5. Řízení školy. 11 6. Personální podmínky. 11 7. Spoluúčast rodičů. 12 IV. Charakteristika vzdělávacího programu. 13 1. cíle vzdělávání 13 2. Principy vzdělávání 13 3. Úkoly ŠVP: 14 4. Standardy ŠVP. 14 5. Metody a formy předškolního vzdělávání 15 6. Vzdělávací cíle jako výstupy – klíčové kompetence: 15 V. Vzdělávací obsah. 16 Barevné korálky. 17 Podzim.. 17 Zima. 17 Jaro. 18 Léto. 19 Nabídka dalších aktivit 19 VI. Evaluační systém.. 20 VII: Příloha – Barevné korálky, integrované bloky, myšlenkové mapy, konkretizované očekávané výstupy RVP P - Plán práce - Plán akcí - Polytechnická výchova v prostředí MŠ-očekávané výstupy a návrhy konkr. výstupů I. Identifikační údaje 1. Základní údaje Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Školní 122 Adresa školy: Zámecká 97 Telefon: 583 21 31 04 E-mail: jilkovad@seznam.cz, hankabartos@seznam.cz Webové stránky: www.zsvikyrovice.cz/ms Zřizovatel: Obec Vikýřovice Adresa zřizovatele: Petrovská 168, 788 13 Vikýřovice Zařazení do sítě škol: 01. 01. 2003 IČO školy: 75027101 Identifikátor školy: 650 038 754 (IZO 107 633 094) Předmět hlavní činnosti: předškolní vzdělávání Kapacita školy: 50 dětí Ředitelka školy: Mgr. Danuše Jílková Vedoucí školy: Hana Bartošová Provoz školy: 6:30 – 16:00 Školné: 420,-Kč Odloučené pracoviště. Mateřská škola Ke splavu telefon: 733 715 542 733 715 543 Kapacita: 24 Provoz školy: 7:00 - 15,30 Vedoucí: Hana Bartošová Školné: 420,Kč 2. Současnost školy * Na podkladech pro Školní vzdělávací program se podílel tým pedagogických pracovnic^ učitelka Lenka Horňáková učitelka Radmila Beranová vedoucí učitelka Hana Bartošová * ŠVP zpracovala: vedoucí učitelka Hana Bartošová * ŠVP na období 2017/2018 – 2020/2021 je nazván: Barevné korálky II. Charakteristika školy 1.* Budovy školy MŠ Zámeček Mateřská škola Zámeček má dvě místa,kde poskytuje vzdělávání a školské služby: MŠ Zámecká MŠ Ke splavu *Mateřská škola Zámeček se nachází v obci Vikýřovice, která je od města Šumperk vzdálená 3 km. V roce 1953 byla MŠ umístěna do staré vily zámeckého typu z roku 1882. Je dominantní stavba obce Vikýřovice, je situována do jejího středu. Kolem školy je veliká zahrada parkového typu s krásnými vzrostlými stromy – javory, jinan, magnolie – a skýtá dětem klidné přírodní prostředí s možnostmi rozmanitých činností. *Mateřská škola Ke splavu je umístěna ve zděné dvoupatrové vile ve slepé ulici jako poslední číslo popisné v pěkném,klidném prostředí u řeky Desné.Je to vila z minulého století, kde před několika desítkami let byly umístěny jesle, po té byla nevyužita a OÚ Vikýřovice vilu prodal ministerstvu zdravotnictví.Byla zde krátce hygiena práce a po čase opět vila chátrala, před pár lety zde fungovala soukromá mateřská škola Tkanička a po roce opět byla uzavřena.Před třemi lety se stala opět majetkem Vikýřovic s tím, že se zde vybuduje oddělení MŠ pro nejmenší děti 2-3 leté.V září 2017 nastupuje do nové školičky 24 dětí. Pozitiva dvou budov-zajištění provozu v době svátků,prázdnin, při haváriích nebo rozsáhlej- ších oprav je možnost pořádání větších akcí pro děti, vzájemné navštěvování a společné hry. Pracovníci mateřské školy mají plán společných pracovních porad-1x měsíčně. 2. Velikost školy Typ MŠ: celodenní s pravidelným provozem Kapacita MŠ: 74 dětí Škola s celodenním provozem poskytuje předškolní vzdělávání ve třech třídách. 3. Partneři, se kterými škola spolupracuje Škola ve spolupráci s partnery vychází ze vzdělávacích záměrů a zkušeností, Největší důraz klade na spolupráci s: · rodina dětí – otevřená vzájemná komunikace o dětech při individuálních pohovorech, aktivní účast na plánovaných akcích, pomoc dětem při plnění úkolů během roku. Pomoc škole sponzorskými dary. · Obcí Vikýřovice – (rozpočet, investiční výdaje, provoz školy, společné akce) · Základní školou – adaptace dětí na školní práci, vzájemná účast na různých akcích, využití tělocvičny pro cvičení dětí… · Občanskou veřejností (akce Vítání jara, vystoupení dětí a akce pořádané pro širokou veřejností) III. Podmínky a organizace vzdělávání 1. Věčné (materiální) podmínky Interiér školy a jeho vybavení MŠ Zámecká Interiér školy je účelné řešený. Kromě tříd jsou využívány i chodby (vystupování dětí, výtvarná výchova, hudební činnosti). Třídy jsou vybaveny novým nábytkem, který umožňuje dětem volný výběr hraček, pomůcek i materiálů. Herny slouží zároveň i jako ložnice a ze samostatné ložnice vznikla třída na rozšířené aktivity,Školičku, Logopedické chvilky, tvořivá odpoledne s rodiči,polytechnickou výchovu atd. Škola doplňuje a inovuje vybavení učebními pomůckami pro rozvoj estetických, pohybových a pracovních dovedností i získávání a upevňování poznatků o přírodním a společenském prostředí. Škola má doplňovaný fond odborné i dětské literatury. Stravu dovážíme, škola má pouze výdejnu stravy. Školní jídelna je v přízemí budově školy, kuchyň je po rekonstrukci. V suterénu budovy je keramická dílna a galerie, kterou provozuje obecní úřad. Prostor tříd je členěn na centra aktivit (dále CA): - Domácnost – oddělena nábytkem, aby hra dávala současně pocit soukromí. V tomto CA probíhají především námětové a napodobivé hry z rodinného prostředí dětí - Ateliér – soustřeďuje rozmanitý výtvarný materiál, podporuje zvídavost, rozvíjí tvořivost, představivost a činorodost, poskytuje radost, vzruch a uspokojení. - Dramatické hry, hudba – dětem volně přístupné rytmické a melodické nástroje, tyto slouží k posílení kladných emocí, sociálního cítění, rozvoji hudebních dovedností (odpočinkový kout - velkopolštář) - Kostky, dopravní prostředky – vybaveno kostkami různých materiálů. Učí se chápat výšku a váhu, rozpoznávat tvary, spolupracovat, zlepšovat koordinaci oko – ruka. Hry s auty – základní dopravní předpisy, procvičování vlevo, vpravo, vpřed, atd. děti se učí společně si hrát, učí se jednoduchým pravidlům. - Manipulační a stolní hry, puzzle – převažují drobnější předměty a materiál, většinou na stole a podložce procvičují jemnou motoriku, posilují např. volní vlastnosti, rozvíjejí pracovní i konstruktivní dovednosti. - Knihy a písmena – menší, útulné a na klidném a tichém místě. Je vybaveno knihovnou – kontejnery, skříňkami, stolkem, a židlemi, kde děti kreslí, píší a vytvářejí své „knihy“, ale také válendou a polštářky. Knihu poznávají jako jeden ze zdrojů zábavy i poznání. - Písek a voda, pokusy a objevy – speciální stůl – písek a voda, s tímto přirozeným, hmatově zajímavým materiálem děti pracují celoročně, při tvořivé práci poznávají např. vlastnosti materiálů, rozvíjí prostorovou představivost, fantazii, procvičují grafomotoriku (psaní do písku). Děti mají možnost získávat a procítit nové zkušenosti na základě předchozího pozorování a prožitků v přírodě. *Vybavení hračkami, materiály a doplňky odpovídá počtu dětí i jejich věku, je průběžně doplňováno a pedagogy plně využíváno. *Hračky a pomůcky, náčiní jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení. *Děti si samy svými výtvory podílejí na úpravě a výzdobě interiéru budovy.Prostředí je upraveno tak, aby dětské práce byly dětem přístupné a mohly je shlédnout rodiče. MŠ Ke splavu mát ři podlaží.V přízemí se nachází výdejna stravy, třída pro děti (zároveň jídelna), denní místnost pro personál, sociální zařízení jak pro děti tak pro personál,úklidová místnost. Ve druhém podlaží je velká herna-ložnice,sociální zařízení, úklidová místnost a prádelna se sušičkou. Ve třetím podlaží se nachází sklad-kancelář a kotelna. Třída a herna je uspořádaná tak, aby vyhovovala nejmladším dětem. Školní zahrada a její vybavení MŠ Zámecká Na budovu mateřské školy bezprostředně navazuje horní a dolní zahrada.Je prostorná s velkými pískovišti, travnatou i dlážděnou plochou.Děti využívají skluzavku, průlezky, dřevěný vlak, altán a zahradní domek, ve kterém je sklad hraček.Tyto prostory však nejsou vybavené tak, aby umožňovaly dětem bohaté pohybové aktivity. MŠ Ke splavu Zahrada je rozdělena plotem na dvě části. Blíže ke škole jsou hrací prvky, pískoviště, houpadla, vydlážděný prostor pro nejmladší děti a na kreslení. Na vzdálenější části je ohniště s lavičkami, altán na hračky a hry a ovocné stromy. Na pokrytí materiálních potřeb škola využívá finanční prostředky od zřizovatele, rodičů a sponzorů. Záměr: investice a opravy (2017 - 2020) *dle finančních možností dokoupíme koloběžky, odrážedla... *ve spolupráci s Obecním úřadem se pokusíme získat dotaci na celkovou obnovu celé zahrady MŠ Zámecká - hrací prvky, vhodné osázení vzrostlými stromy (dolní zahrada -přirozený stín) *nátěr oken a renovace dveří 2. Životospráva Hlavní zásady uspořádání dne: Sladit potřebu svobody a potřebu řádu. Vytváření obou je naší podmínkou pro zdravý vývoj předškolního dítěte. Učitelka s dětmi vytvoří společná pravidla pro život v MŠ, ke kterým děti dojdou na základě vlastních poznatků a prožitků. Dětem je dána možnost: - Volby herních činností v CA dle svého zájmu či lákavosti nabídky - Volného pohybu v prostoru daného poschodí, kde je zajištěn pedagogický dozor - Samostatně se obsluhovat při výběru hračky - Volby kamarádů Založit uspořádání dne na potřebách dítěte a jeho zdravé životosprávy Stravovací režim Naším cílem je zajistit optimální nároky organismu na růst vývoj, obnovu tkání, psychickou a fyzickou výkonnost a obranyschopnost vůči vnějším a vnitřním vlivům. Je to především: - Plnohodnotná, pestrá a vyvážená strava zajišťující splnění fyziologických potřeb dětského organismu po stránce kvality a kvantity - Dodržování zásad ověřené zdravé výživy(setkávání se stravovací vedoucí-Sobotín) - Respektování individuálních zdravotních hledisek a potřeb jednotlivých dětí - Prevence a náprava negativních návyků a nevhodných vyživovacích zvyklostí dětí - Optimální časové rozvržení příjmu jídla (tříhodinové intervaly mezi jídly) - Zajištění dostatečného množství tekutin během dne jejich vhodnou nabídkou - Poskytnutí klidného, kulturního a estetického prostředí - Dostatečného časového prostoru ke konzumaci jídel - Vytváření a upevňování správných návyků při stolování - Dodržování vhodných technologických postupů při přípravě jídla - Vytvářet podmínky pro dietní stravování dětí, které to potřebují - Vytvářet vyhovující provozní podmínky školní stravovně - Předcházet hromadným onemocněním Rozčlenit den tak, aby poskytoval dostatek prostoru pro hlavní seberozvíjející činnosti dětí. Uspořádání denních činností, viz Přílohy ke ŠVP, umožňuje pružně reagovat na adaptační a individuální potřeby dítěte i rodin. V denním uspořádání činnost jsou dodrženy intervaly mezi podáváním jídla a respektovaná potřeba dostatečně dlouhého pobytu dětí venku. Záměr: *dodržovat délku pobytu venku i v zimních měsících *více přenášet v letních měsících činnosti *více spolupracovat s rodiči a objasňovat správnost konzumace zdravých potravin 3. Psychohygienické podmínky Hygiena Prostředí školy odpovídá hygienickým normám. Děti pracují převážně ve skupinách. Učitelky, ale i ostatní personál školy, zajišťující osvětu týkající se zdraví dětí i dospělých a během každodenních aktivit podporují hygienické návyky zejména vlastním příkladem. Sociální klima Děti a také personál tráví ve škole většinu dne, snažíme se působit jako jedna velká rodina. Jsme v přátelském poměru, děti i rodiče nás vidí spolupracovat, pomáhat si a zajímat se o druhé. Snažíme se co nejvíce porozumět rodinám dětí a spolupracovat s rodiči. Vedeme děti k poznání, že s jejich účastí a pomocí jde všechno lépe a radostněji. Máme se navzájem rádi a jsme ve škole pro děti *nově příchozí děti mají možnost postupně se adaptovat na nové prostředí a situaci *nově příchozí rodiče dostanou písemně základní informace a rady, jak postupovat v případě adaptačního období svého dítěte *pedagogové respektují potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování, jednají nenásilně, přirozeně a citlivě...Klademe důraz na to, aby nebyly neúměrně zatěžovány. *všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich není zvýhodňováno ani znevýhodňováno.Jakékoliv projevy nerovnosti, podceňování a zesměšnování dětí jsou nepřípustné. *volnost a osobní svoboda dětí je dobře vyvážena s nezbytnou mírou omezení,vyplývajících z nutnosti dodržovat potřebný řád a učit se pravidlům soužití. 3.3.1 Vzdělávání dětí od 2 let věku U nejmenších dětí se, v jejich prvních dnech a týdnech docházení do mateřské školy,staráme, především o jejich adaptaci na nové prostředí a pomáháme jim navazovat první vztahy s vrstevníky, Děti nezatěžujeme náročnými úkoly, ale dáváme jim čas na prohlédnutí třídy, herny, hraček, zahrady, seznámení se s učitelkami a denním programem.Postupně jsou děti, a to podle jejich individuálních možností,zapojovány do vzdělávacích činností, které rozvíjí jejich fyzické, psychické a sociální možnosti. *Základní činnosti dítěte v předškolním věku a hlavně malých 2-3 letých dětí je hra, a proto je v mateřské škole vymezeno této činnosti nejvíce času.Ke hře je nejvíce využívánoráno, kdy je ještě nižší počet dětí a je možné se malým dětem věnovat individuálně až do příchodu celé třídy. *Od vstupu do třídy si mohou děti hrát v koutcích námětové hry, u stplečků víceméně hrové činnosti řízené učitelkou, kdy jsou dětem zadávány jednoduché úkoly, jako je např. vkládání hříbků do mozaiky, navlékání korálků, třídění podle barev, velikosti, tvaru, trhání, mačkání apod.Je nutné zapojit a zaměstnat děti, které se straní ostatních a pomáhat jim začlenit se do kolektivu a společných her. *Zpočátku je vhodné vypustit i ranní cvičení a řízené činnosti.Tento proces by měl trvat tak dlouho, dokud nepřestanou všechny děti plakat (minimálně 1 až 2 měsíce).Postupně přidáváme jednoduché, zejména samoobslužné činnosti v šatně, na toaletě, v umývárně.Krok za krokem rozšiřujeme znalosti a dovednosti v hudebních, výtvarných, tělovýchovných, rozumových a jazykových činnostech. *Činnosti mají velmi krátký časový interval, jsou proloženy říkadly, pohybem, písněmi, tanečky, aby udržely pozornost dětí.Při práci s dětmi používáme co nejvíce loutky a vhodné motivace zvířátky, hračkou. 3.3.2.Vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími vadami Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami jejich naplňování přizpůsobujeme tak, aby maximálně vyhovovalo dětem, jejich potřebám i možnostem.Snahou učitelek je- jako ve vzdělávání dětí, které speciální vzdělávací potřeby nemají- vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení i ke komunikaci s ostatními a pomoci mu, aby dosáhlo co největší samostatnosti.Při plánování a realizaci vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními mají všichni zaměstnanci mateřské školy na zřeteli, že se děti ve svých individuálních vzdělávacích potřebách a možnostech liší.Účelem podpory vzdělávání těchto dětí je plné zapojení a maximální využití vzdělávacího potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti a schopnosti.Při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami učitelky zahrnují do svých vzdělávacích strategií podpůrná opatření. Podpůrná opatření prvního stupně stanovuje mateřská škola.Od druhého stupně podpory jsou podpůrná opatření stanovena ŠPZ (školská pedagogická zařízení) po projednání se školou a zákonným zástupcem dítěte. Důležitou podmínkou úspěšnosti předškolního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je nejen volba vhodných (potřebám dětí odpovídajících) vzdělávacích metod a pro- středků, které jsou v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními, ale i uplatňování vysoce profesionálních postojů učitelů i ostatních pracovníků,kteří se na péči o dítě a jeho vzdělávání podílejí.Rozvoj osobnosti dítěte s přiznanými podpůrnými opatřeními závisí na citlivosti a přiměřenosti působení okolí mnohem více, než je tomu u dítěte, které není ve svých možnostech primárně omezeno.Proto je nutné ,aby všichni zaměstnanci vytvářeli podmínky pro pozitivní přijetí všech dětí.Docilujeme toho tak, že navazujeme úzkou spolupráci s rodiči dětí, citlivě s nimi komunikujeme a předáváme potřebné informace.Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami spolupracuje učitelka s dalšími odborníky, využívá služby školských poradenských zařízení. Bezpečnost Škola dodržuje zásady bezpečnosti dětí i zaměstnanců. V daných termínech jsou prováděny revize a kontroly, proškolování zaměstnanců školy a jsou prováděna bezpečnostní cvičení. Všechny děti jsou pod neustálým dohledem dospělého, který zajišťuje jejich bezpečnost uvnitř i venku. Učitelky i ostatní personál školy zajišťují osvětu týkající se bezpečnosti. Všechny pracovnice školy absolvovaly školení o první pomoci. Záměr: *renovace vchodových dveří, zabezpečit uzamykání a odemykání dveří - zabezpečovací systém školy MŠ Zámecká 4. Organizační chod a řízení školy Pravidla pro přijímání dětí do MŠ: - Přednost umístění do MŠ budou mít děti zapsané v den vyhlášeného zápisu - V případě, že počet žádostí o přijetí převýší stanovenou kapacitu školy, budou přednostně přijaty děti: - S trvalým bydlištěm ve Vikýřovicých - V posledním roce před zahájením povinné školní docházky a děti s odkladem povinné školní docházky Děti jsou zařazovány do tří tříd- 2 třídy 3-6 leté děti - MŠ Zámecká 1 třída 2-3 leté děti - MŠ Ke splavu Nejstarší děti z MŠ Ke splavu po roce docházky přejdou do MŠ Zámecká. Po dohodě se zákonnými zástupci dětí jsou zohledňovány individuální požadavky. V dopoledním programu jsou zařazeny zájmové činnosti v CA: - Prostředí vzbuzuje v dětech zvídavost a zájem k používání - Děti si hrají a pracují v malých skupinkách (max. 10 dětí), což jim dává možnost přirozeně komunikovat, rozvíjet vyjadřovací schopnosti, řešit problémy, rozhodovat se - Umožňují a pomáhají dítěte být co nejvíce samostatné - Při výběru CA se posiluje rozhodnost dítěte a dovednost vyrovnat se s tím, že vždy nemůže mít hned vše, co chce - K plnění úkolů se dle vlastní potřeby pohybuje, komunikuje a posiluje se u něj schopnost úspěšnosti - Svou práci se učí hodnotit, zamýšlí se nad tím, co se mu podařilo a co je třeba ještě zdokonalit - Pokud potřebuje pracovat na plnění úkolů déle, naplánuje si, kdy chce úkol dokončit, plán se snaží dodržet 5. Řízení školy - Do řízení vedoucí učitelka aplikuje poznatky ze vzdělávání v oblasti školského managementu, právních předpisů aj. - Jasně jsou vymezeny kompetence a úkoly pracovníků školy – viz příloha č. ke ŠVP. - Důraz je kladen na efektivní týmovou spolupráci při plánování, realizaci i vyhodnocování záměrů školy. - Plánování práce školy vychází z analýzy podkladů získaných z různých zdrojů (od dětí, rodičů, personálu školy, zřizovatele aj.) - Kontrola je prováděna podle Plánu hospitační a kontrolní činnosti – viz příloha č. ke ŠVP (neveřejná) - Vnitřní informační systém – operativní a pravidelné porady, jednání pedagogické rady, ankety, dotazníky aj. - Vnější informační systém – individuální pohovory, plánované schůzky a akce školy a rodiny, ankety, dotazníky, školní časopis Korálek aj. - Vedoucí školy usiluje o aktivní spolupráci s rodiči a již zmíněnými dalšími subjekty - Vedoucí školy si ověřuje funkčnost ŠVP - Vedoucí školy vytváří evaluační systém Záměr: *dobře začlenit tři nové pedagogické pracovnice a novou školnici do stávajícího kolektivu školy, rodičů a dětí. *vnímat týmovou práci jako nezbytnou podmínkou pro naplnění cílů ŠVP *posilovat vědomí celého kolektivu školy, že vzájemné pozitivní vztahy se odráží na dětech a rodičích *vést celý kolektiv MŠ k uvědomění si myšlenky, že o to jak se bude dítě v MŠ cítit, rozhodují vztahy všech , kteří se na jeho vzdělávání podílejí. 6. Personální podmínky Personální podmínky Pedagogické pracovnice se zdokonalují v programu Začít spolu, pracovní tým hledá neustále možnosti, jak co nejvíce zdokonalovat svou práci, jako co nejefektivněji vést děti při jejich vývoji, jak co nejcitlivěji spolu s rodiči a příp. odbornými pracovníky u nich vytvářet silný základ osobnosti, která v budoucnu bude dobře zvládat nelehké životní i stresové situace. Pedagogický personál Hana Bartošová, vedoucí učitelka Lenka Horňáková, učitelka Radmila Chromečková, učitelka Irena Pešková, učitelka Pavla Dohnalíková, učitelka Markéta Andělová,učitelka Správní zaměstnanci Helga Doubravová, školnice a pracovnice ŠV Monika Borseníková, uklízečka Marie Příhodová, školnice a pracovnice ŠV Pedagogické zajištění vzdělávání Odborná kvalifikace - Pedagogické pracovnice pracovní smlouvou na dobu neurčitou mají předepsanou odbornou kvalifikaci - Odbornost pouze částečně v programu Začít spolu Další vzdělávání pedagogických pracovníků Stálou pozornost věnujeme získávání nových poznatků prostřednictvím - Vzdělávacích kurzů a školení¨ - Internetu (www.rvp.cz, www.vup.cz) - Odborných periodik a knižních publikací - Polytechnická výchova a vzdělávání v MŠ-zavádění polyt. výchovy do prostředí MŠ - Rozvoj matematické pregramotnosti v praxi MŠ- šablony - Dvouleté děti v mateřské škole-šablony *Každá iniciativa pedagogů, která souvisí se zkvalitněním vlastního vzdělávacího procesu je vítána a maximálně podporována. *Umožníme vzdělávání všem pedagogickým pracovníkům *Služby pedagogů budou organizovány takovým způsobem, aby byl zajištěn plynulý chod MŠ Vymezená pravidla fungování pracovního týmu - Na pracovních poradách je prováděno hodnocení práce ve třídách (hodnocení témat-podtémat, TVP ….), případně je provedena aktualizace programu a pomůcek. - Odp. pedagogická pracovnice rozděluje úkoly ost. učitelkám, navrhuje potřebné pomůcky a materiál – každá pracovnice se k návrhu vyjádří, případně podává změnu, upřesnění 7. Spoluúčast rodičů Co nabízíme rodičům? - Přátelské ovzduší a snahu co nejvíce pomáhat při výchově a vzdělávání dětí - Spolupráci při vytváření individuálních plánů pro děti (OŠD) - Komunikaci mezi pedagogickým týmem a rodiči - Vytváření příležitosti, aby rodiny vyjádřily své nápady, radosti, obavy, dát prostor pro soukromé rozhovory - Spolupráci založenou na vzájemné důvěře a profesionalitě - Výstavy, společné akce s rodinami dětí - Zpravodaj Korálek, který vydáváme od roku 1994 4-5x ročně. Pravidelně informujeme rodiče o dění ve škole - Denní informace o dítěti - Možnost vyžádat si pohovor s učitelkami či ředitelkou školy IV. Charakteristika vzdělávacího programu ŠVP je zpracován v souladu s RVP čj. 32 405/2004-22 ze dne 3. Ledna 2005. 1. cíle vzdělávání - Budovat základy pro postoje, znalosti a dovednosti životně důležité pro člověka, který se bude vyrovnávat s nároky a problémy současnosti i budoucnosti, (osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost) - Vést dítě k aktivnímu zájmu o učení, aby se v budoucnu umělo samo efektivně učit, učení ho bavilo a nebylo spojeno s nadměrným stresem, (rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení) - Podporovat u dítěte sebevědomí a sebeúctu, tzn., věřit ve své schopnosti, být samostatný, seznamovat se s pravidly a hodnotami společnosti, ve které žije, učit se rozumět lidem, zvířatům i přírodě a vážit si jich (získání os. Samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí) Cíl každého dne: U dítěte vzbudit zájem, dítě nadchnout, okouzlit 2. Principy vzdělávání Vytvářet u dětí: - Porozumění fyzikálnímu světu - Sociálním a kulturním informacím - Logice a matematice - Vztahu mezi psaným a mluveným slovem - Prostor pro samostatnost (možnost ovlivňovat dění okolo sebe a svou situaci) Posilovat u dětí: - Tělesný vývoj - Sociálně emocionální vývoj - Intelektový vývoj zájem dítěte o to, co se dítě právě učí Poskytovat dětem: - Příležitost učit se mnoha různými cestami - Příležitost učit se způsobem, který vyhovuje individuálnímu stylu učení - Dostatek místa - Příležitost vybírat si, kterých činností se chtějí účastnit - Místo, kde mohou veřejně vystavit svou práci - Ocenění a pozitivní hodnocení osobní aktivity dítěte Zabezpečovat u dětí: - Pochopení vývoje dítěte - Plánování individuálních a skupinových cílů, které se zakládají na zájmu a potřebě dítěte - Vyhovující podmínky (formy, metody, organizace, spolupráce) - Možnost, aby se téma prolínalo celým dnem (hra na…..) - Možnost vlastní evaluace – vyjádření dítěte - Dost času na dětské prozkoumávání - Možnost zpětné vazby dítětem – s jakou hodnotou se dítě právě teď setkává - Pozornost a zájem o dítě při jeho práci i hře - Měnící se pružné a lákavé prostředí - Úctu k dětem i jejich nápadům - Možnost samostatnosti dětí při řešení problémů - Úctu jeden k druhému - Možnost klást zkoumavé otázky, které děti vedou k přemýšlení a odpovědi 3. Úkoly ŠVP: - Doplňovat rodinnou výchovu - Obohacovat denní program dítěte - Poskytovat dítěti odbornou péči - Usnadňovat dítěti další životní cestu i vzdělávání - Podporovat individuální rozvoj každého dítěte - Získávat osobní samostatnost a schopnost projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí 4. Standardy ŠVP Cíl standardů zlepšit kvalitu programu a výuky dětí v raném věku. Standardy vyjadřují rámcový pravidla, která by měla být respektována a vztahují se k oblastem: - Interakce učitel – žák (respektován individuálních zájmů, potřeb a odlišnosti dětí) - Zapojení rodiny (vzájemnou spoluprací zajistit dítěti optimální podmínky pro vzdělávání a rozvoj) - Plánování programu změřeného na dítě (program připravovat tak, aby odpovídal potřebám a zájmům každého dítěte, aby poskytoval příležitost pro pozorování a vyhodnocování pokroku každého dítěte) - Techniky smysluplného učení (využití přiměřených metod a materiálů, které podněcují individuální rozvoj a posilují sociální kooperaci) - Učební prostředí (využití rozmanitých materiálů, které vytvářejí podnětné prostředí a vybízí děti ke spolupráci na vlastním vzdělávání a budování “učící se komunity“) - Zdraví a bezpečnost (při plánování činností s dětmi respektovat zásady bezpečnosti a ochrany dítěte) 5. Metody a formy předškolního vzdělávání Vzdělávání je maximálně přizpůsobeno vývojovým, fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dítěte. Je zachováván integrovaný přístup a dítěti dávána možnost individuální volby. Základní využívané metody a formy: - Spontánní učení - Řízené aktivity (didakticky zacílená činnost přímo nebo nepřímo pedagogem motivovaná, zpravidla v menší skupině nebo individuálně) - Smyslové vnímání - Prožitkové a kooperativní učení hrou a činnostmi (na základě přímých zážitků podporující dětskou zvídavost, potřebu objevovat, podněcující radost z učení, získávat nové zkušenosti a ovládat další dovednosti) - Situační učení (založené na vytváření a využívání situací, které poskytují dítěti srozumitelné praktické ukázky pro lepší chápání životních souvislostí) - Spontánní sociální učení (založené na principu přirozené nápodoby) 6. Vzdělávací cíle jako výstupy – klíčové kompetence: Vzdělávání podle ŠVP je orientováno k osvojování si základů klíčových kompetencí, tj. souborů předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince od nejútlejšího věku: - Kompetence k učení (soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, užívá jednoduché pojmy, znaky a symboly, zkušenosti uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení, má elementární poznatky o okolním světě, orientuje se v jeho řádu a dění, klade otázky a hledá odpovědi, raduje se z toho, co samo dokázalo, vědomě vyvíjí úsilí a záměrně si záměrně si zapamatuje, odhaduje své síly, učí se hodnotit výkony, pokud se mu dostává ocenění a uznání druhých, učí se s chutí) - Kompetence k řešení problémů (rozpoznává problémy a řeší ty, na které stačí, jednoduché samo, náročnější s oporou dospělého, postupuje cestou pokusu a omylu, využívá dosavadní zkušenosti, fantazii…,při řešení myšlenkových a praktických problémů užívá logických, matematických a empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších, rozlišuje funkční a nefunkční řešení, chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevedou k cíli, nebojí se chybovat, nachází-li pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také a snaho) - Kompetence komunikativní (ovládá řeč, mluví ve vhodně formulovaných větách, je schopno sdělovat vlastní myšlenky, prožitky, poznatky, zkušenosti, vede smysluplný dialog, ke sdělení využívá různé prostředky – např. řečové, výtvarné, rozlišuje některé symboly, užívá gesta, komunikuje bez zábran s dětmi i dospělými, ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní, dovede využít informační a komunikativní prostředky – kniha, encyklopedie, PC, televize, magnetofon, ví, že se lidé dorozumívají i jinými jazyky) - Kompetence sociální a personální (samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí vyjádřit svůj názor, uvědomuje si odpovědnost a následky za své jednání, projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, pozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, agresi, lhostejnost, umí se přizpůsobit, prosadit, podřídit, spolupracovat, běžně uplatňuje základní společenské návyky, přijímá jasné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá pravidla, umí odmítnout nepříjemnou komunikaci, je obezřetné v jednání s cizími lidmi, chápe různost a odlišnost lidí, je tolerantní, dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, chápe, že je lepší konflikty řešit dohodou) - Kompetence činnostní a občanské (učí se činnosti a hry plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat, dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se okolnostem, chápe možnost svobodného rozhodnutí i důsledky, má smysl pro zodpovědnost ve hře, k úkolům i povinnostem, váží si práce druhých, je otevřené aktuálnímu dění, chápe rozdíl mezi aktivitou – přínos a pasivitou – nepříznivé důsledky, má základní představu, co je v souladu se základními lidskými hodnotami, vytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, uvědomuje si práva svá i druhých, učí se je hájit a respektovat, ví, že se může podílet na vytváření prostředí, ve kterém žije, dbá na osobní zdraví, bezpečnost svoji i druhých, chová se zodpovědně vůči okolnímu prostředí) V. Vzdělávací obsah Vzdělávací obsah je soustředěn do integrovaných bloků (tematických okruhů) tak, aby postihoval následující oblasti - Dítě a jeho tělo (porozumět svému tělu, chápat zdraví jako hodnotu) - Dítě a jeho psychika (uvědomovat si hodnotu vlastní osobnosti, svou identitu – jméno, pohlaví, stáří, bydliště, s kým bydlí, příbuzenské vztahy, typ temperamentu, vlastní reakce, sklony (co se mi líbí, sebeovládání, vlohy, zdravé sebevědomí a sebedůvěra apod.)) - Dítě a ten druhý (situační role, modely chování, sebepoznávání, příbuzenské vztahy, manželství, rodina, soužití, destruktivní chování, rozvod, svatba, kamarád, cizinec, přítel, nepřítel, spolužák, soused, škola) - Dítě a společnost (sociální vztahy, člověk, národ, rasa, apod.) - Dítě a svět (vztahu ke světu, okolní přírodě, krajina, Země, vesmír, neživá příroda, život, smrt, zdraví, nemoc, vzduch, oheň, slunce, počasí, rostliny, zvířata,první pokusy..) Tematické okruhy Různorodé a rozmanité tematické bloky (včetně podtémat) jsou zpracovány na čtyři roky. Výběr tematického bloku vychází především ze zájmu dětí, také přirozeného cyklu ročních období a jevů s nimi spojených. Po ukončení tematického bloku následuje vyhodnocení, které vychází z aktuální úrovně dětí, jejich vědomostí, dovedností a zájmu. Reaguje na aktuální přírodní i společenské situace, svátky a společenské události např. v rodinách dětí, ve škole, vesnici, regionu apod. Barevné korálky Podzim Hlavní téma: - Je tu září, skončily prázdniny - Podzim má šaty samou záplatu - Tvořivý týden - Princeznin kalendář - Rozšířené činnosti Podtémata: - Vítáme vás ve školce - Co děláme celý den - Pojď si se mnou hrát – dva jsou víc než jeden - Kde bydlím - Na zahradě – jablíčkový týden - Les září barvami - Zvířata ve volné přírodě - Úkol pro princeznu, rodiče a děti Charakteristika – hlavní cíl: - Poznatky – získat a prohlubovat příslušné poznatky ve vzájemných souvislostech - Dovednosti – podporovat samostatnost, v péči o osobní hygienu, tvořit pomocí různých materiálů, nástrojů a technik, rozvíjet dovednosti činnostmi dramatickými, pohybovými, hudebními, výtvarnými - Schopnosti – podřídit jednání daným pravidlům, spolupracovat, řešit situaci či problém - Postoje a hodnoty – vzbudit zájem, posilovat kladný vztah k přírodě, vzájemné vztahy v rodině, ke kamarádům, výsledkům lidské práce, odpovědnost za vlastní jednání, zdraví a bezpečnost Zima Hlavní téma: - Těšíme se na Ježíška - Moje rodina - Paní zima jede - Princeznin kalendář - Rozšířené činnosti Podtémata: - Než přijdou vánoce - Vánoce – radost a obdarování - Tady jsem doma - Hádej, čím jsem - To jsem já - Zavolejte pana doktora - Je tu zima, je tu mráz - Zimní radovánky - Úkol pro princeznu, tvořiví týden, rodiče a děti Charakteristika – hlavní cíl: - Poznatky – získat a prohlubovat poznatky z oblasti přírody, hodnoty k rodině, objevovat vlastnosti sněhu, ledu, probouzet zájem o zimu, sporty a hry - Dovednosti – podporovat dovednost prosadit a uplatnit se, rozvíjet a uplatňovat fantazii, tvořivost s ostatními dětmi - Schopnosti – podřídit jednání daným pravidlům, spolupracovat, řešit situaci či problém - Postoje a hodnoty – podporovat zájem o vzdělávání, iniciativu spolupodílet se na tvorbě programu školy, odpovědnost za vlastní jednání, zdraví a bezpečnost, prožívat radost z úspěchu vlastního i jiných Jaro Hlavní téma: - Je tu jaro – sluníčko nás láká ven do lesa, do přírody - Objevujeme svět kolem nás - Když všechno kvete - Princeznin kalendář - Rozšířené činnosti Podtémata: - Když jaro ťuká - Jaro na zahradě - Na našem dvoře - Kampak vodo, kampak jdeš - Žiji na planetě Zemi - Nasedat, pevně se držte - Co je pro mě moje maminka - Uvíjíme věneček - Tvořivý týden, rodiče a děti, úkol pro princeznu - Překvapení pro maminku Charakteristika – hlavní cíl: - Poznatky – získat a rozvíjet poznatky o okolním světě a také používání různých zdrojů, k zajištění poznatků - Dovednosti – poznatky využívat pří nalézání řešení úkolů, situací a problémů, podporovat dovednost dodržování pravidel vzájemné komunikace, prosadit a uplatnit se, rozvíjet a uplatňovat fantazii, tvořivost a manuální zručnost v rozmanitých činnostech - Schopnosti – uplatnit logické myšlení, schopnost abstrakce, vyjádřit ústně i graficky své rozhodnutí, názor, slovně je zdůvodnit - Postoje a hodnoty – podporovat zvídavost, spontaneitu, rozlišit správné a rizikové jednání své i jiných, podporovat rozvoj kladných citů Léto Hlavní témata: - Cítím se ve školce, jako ryba ve vodě - Princeznin kalendář - Rozšířené činnosti - Vyhodnocení celoroční soutěže Princeznin kalendář Podtémata: - Všechny děti mají svátek, každý jsme jiný - Dívej se a uvidíš - Máme rádi zvířata, protože jsou chlupatá a mají hebkou srst - Úkol pro princeznu, rodiče a děti Charakteristika – hlavní cíl: - Poznatky – získávané poznatky vnímat v souvislostech příčina, důsledek - Dovednosti – poznatky využívat v praktických situacích¨ - Schopnosti – uplatnit logické myšlení, vyjádřit a zdůvodnit své rozhodnutí, názor - Postoje a hodnoty – podporovat zdravé sebevědomí, sebeúctu, ohleduplnost, úctu a pomoc vůči potřebným, tolerovat odlišnosti Nabídka dalších aktivit Škola doplňuje rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhá zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. Obohacuje denní program dítěte nabídkou aktivit: - Školička – grafomotorická cvičení - Logopedické chvilky - Cvičeníčko - Plavání - Lyžařská školička - Keramika VI. Evaluační systém Vlastní hodnocení školy dle § 8 a 9 vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, vychází z potřeb školy. A. Co bude škola hodnotit? 1. Naplňování cílů stanovených ve ŠVP 2. Oblasti práce školy - Podmínky ke vzdělávání - Průběh vzdělávání - Spolupráce s rodinnou a veřejností - Řízení školy - Úroveň výsledků práce školy B. Kdo se bude na evaluaci podílet? - Děti - Učitelky - Ostatní zaměstnanci školy - Ředitelka školy - Rodiče - Veřejnost (zejména zřizovatel, KÚ Olomouckého kraje, Česká školní inspekce) C. Kritéria - Věcné podmínky - Životospráva ve zdravém životním stylu - Psychohygienecké podmínky - Organizace - Personální podmínky - Hodnocení dětmi - Hodnocení učitelkami - Hodnocení ředitelkou školy - Hodnocení školy rodiči - Hodnocení spolupráce školou - Fungování pracovního týmu školy - Informační systém - Ekonomické zdroje D. Evaluační nástroje (nástroje, metody) - Pozorování – záznamy - Slovní vyjádření – záznamy - Ankety - Dotazníky - Hospitační a kontrolní činnosti – záznamy E. Časové intervaly evaluace? (příloha ŠVP) - Dle aktuální potřeby něco zjistit, vyhodnotit - Na konci roku - Vždy při změně a ukončení tematického bloku - Vlastní hodnocení školy do 31. Října 2011 - Hodnocení ŠVP – školní rok 2012/2013 – evaluační zpráv F. Prostředky evaluace: - Sledování a vyhodnocování funkčnosti ŠVP - Průběžné vyhodnocování zpracováni TVP - Průběžné sledování a hodnocení respektování podmínek (materiálních, hygienických, personálních, podmínek vhodné psychohygieny, org. provozu školy a podmínek k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí) – zápisy do knihy oprav, zprávy BOZP, hospitačních zápisů - Sledování a hodnocení kvality práce provozních zaměstnanců – zápisy do sešitu kontrol - Sledování a hodnocení kvality práce ped. pracovnic – kontrolní a hosp. činnost – zázn. arch - Sledování a hodnocení kvality práce zájmových kroužků - Průběžná analýza a hodnocení vlastní vzdělávací práce – pedagogové (průb. hod. ped. činn., naplňování plánovaných cílů ŠVP c souvislosti s hodnocením ind. pokroků dětí) – záznamy - Individuální pedagogická diagnostika - Průběžná kontrola realizace hodnocení dětí a vedení záznamů a jejich zpětné využití – ped. rady, zápis do sešitu kontrol - Průběžné hodnocení (evaluace) vzdělávacího procesu školy – hodnocení ped. pracovnice, porovnávání vzhledem k plánovaným záměrům , zápis do knihy porad. - Hodnocení vlastní práce. VOP - Kontroly vnitřních norem školy, pracovního a organizačního řádu školy a plnění pracovní náplně - Kontroly vedení třídní a jiné třídní dokumentace