IB111 – cv. 13 Práce s obrázky Miroslav Kadlec Obsah ● Nezbytná teorie ● Reprezentace barev ● Reprezentace obrázku ● PIL, Image ● Načtení obrázku ● Čtení/zápis pixelu ● Uložení, zobrzení obrázku ● Jednoduché problémy řešitelné v PC ● Kreslení obrazce ● Aplikace filtru – prahování Reprezetace barev ● Grayscale: ● Hodnota 0-255 – 0 = černá – 255 = bílá ● Barvy ● Kanály RGB – Každý kanál 0 - 255 Reprezentace obrázku ● Vektorová ● Rastrová ● Hlavička ● Matice pixelů PIL, Image ● Knihovna pro práci s bitmapou ● From PIL import Image ● Načtení ● im = Image.open("file.jpg") ● Konvertování ● .convert("mod") ● Změna barevné hloubky – Různé módy Manipuace s pixely ● Referencujeme jejich polohou ● X a Y souřadnice ● (x, y) – tupple struktura ● Pixel má barvu ● Grayscale: 1 hodnota ● RGB: 3 hodnoty ● im.getpixel((x, y)) ● im.putpixel((x, y), barva) Zobrazení/uložení obrázku ● Image.show() ● Pouze zobrazí obrázek ● Využívá nějaký nainstalovaný program ● Image.save("filename.jpg") ● Uloží obrázek do souboru Úkoly ● Kreslení ● Vždycky pozor na přístup mimo obrázek ● Čára ● Čtverec ● Kruh ● Přechod ● Úpravy ● Prahování ● Škálování ● Advanced: zrcadlení, klonovací razítko