1.Úvod
Letos zažíváme nezvyklou událost- v některých
zemích Evropy byla zavedena společná měna, která má ambici stát se (údajně) první
měnou platící na území celé Evropy.
Máme nad touto událostí jásat a vítat euro jako
svého spasitele?
Nebo máme být rádi, že u nás v Česku ještě není
a doufat, že než vstoupíme do EU, zvolí si Evropa jiný a lepší měnový systém?
V tomto textu uvedu důvody, proč se přikláním
spíše k druhé myšlence – euro je jen další v řadě euronorem, které se
Brusel snaží nadiktovat členským státům EU, i když o to nestojí a některým to
ani neprospívá1). Tyto normy postupně ruší konkurenci právních
systémů v Evropě, díky níž se náš kontinent dostal tam, kde je dnes2),
a zavádějí jednotnou neomezenou demokracii, z níž se může snadno stát
demokracie totalitní.
Tento proces provází šílený nárůst byrokracie – pro
EU pracují desítky tisíc úředníků, Evropská komise ročně vyprodukuje 2 miliony
listů papíru a jen právní normy, které budou muset přijmout východní státy
zabírají téměř sto tisíc stran3).
Není divu, že se někteří lidé domnívají, že jediným
výsledkem procesu evropského sjednocování nakonec bude, že se „politbyro
přesune z Moskvy do Bruselu“3) – proto je třeba obzvláště
pečlivě zvažovat opatření, které Evropská unie zavádí.
V následujícím textu se tak nejprve budu
zabývat cíli měnové politiky, poté argumenty, které je možno vznést přímo proti
euru, dále argumenty proti existenci institucí jakou je Evropská centrální
banka a nakonec alternativami, které vůči euru nabízejí F.A.von Hayek a
M.N.Rothbard…
2. Jaké
potřebujeme peníze
Než se pustíme do rozebírání peněz a toho, jak
s nimi nakládají jednotlivé bankovní systémy, měli bychom se zmínit o tom,
co vlastně od ekonomiky požadujeme.
Peníze lidé většinou drží proto, aby měli jistotu,
že za ně obdrží při směně nějakou jinou komoditu. Proto bychom mohli říct, že
cílem měnové politiky je mít takovou měnu, která bude mít nulovou inflaci.
Pomineme-li to, že je obtížné říci, co to vlastně nulová inflace je, můžeme
najít jistě i lidi, kteří si inflaci přejí – mezi ně patří například vlastníci
podniků4), kteří jsou díky inflaci schopni lépe čelit tlaku odborů
na zvyšování mezd a zároveň zdánlivě
vyššími mzdami motivují zaměstnance k práci. Na inflaci naopak doplácejí
sociálně nejslabší lidé, kteří jsou závislí na fixních sociálních dávkách.
Nelze tedy stanovit, zda je lepší inflace vyšší, nižší, či záporná – nejlepším
měnovým systémem by tedy byl nejspíše systém takový, který by ponechal volbu
velikosti inflace přímo na uživateli dané měny.
Stejným případem jako inflace je i ekonomický růst.
Lze si představit lidi, kteří chtějí mít vyšší životní úroveň bez ohledu na to,
jaký to bude mít vliv na životní prostředí, i lidi, kteří preferují ekonomickou
stagnaci nebo úpadek spojený s menším drancováním přírody. Navíc je
blahobyt věcí ryze subjektivní, a tudíž jej nelze žádným způsobem měřit. Hrubý
domácí produkt, který se v této souvislosti často používá, je teoreticky
naprosto nesmyslným konstruktem5], jenž měří pouze statky, které
jsou předmětem tržního oceňování a vynechává ty, které jeden člověk poskytne
druhému bez úplaty6].
Podobných veličin, jakými jsou inflace a ekonomický
růst, bychom mohli najít více. Má smysl zakládat instituci, jakou je Evropská
centrální banka, když vlastně ani nevíme, čím by se měla zabývat?
Pro zjednodušení budeme dále předpokládat, že
chceme, aby ECB udržovala stabilní hodnotu svých peněz – a protože to není
možné, tak aby vedla alespoň takovou politiku, kdy pravděpodobnost poklesu ceny
každé komodity je stejná jako pravděpodobnost jejího růstu7].
3. Je euro
lepší než národní měny?
Nebylo lepší ponechat měnové uspořádání
v Evropě v jeho dnešní podobě? Nestane se z Evropské centrální
banky další instituce typu Mezinárodního měnového fondu, jejíž smysluplnost je
pochybná a kvůli které budou lidé ochotni stavět barikády? Nestane se z ní
instituce podporující diktátory, aby získala zakázky pro přátele svého vedení8]?
ECB může být o to nebezpečnější, že ze zkušenosti
víme, že jak jednou nějakou instituci s podobnými pravomocemi založíme, už
se jí těžko někdy zbavíme. A jak poznamenává Bruno Bandulet, smlouvy o EU jsou
takového charakteru, že neumožňují odstoupení signatářských států. Tedy i kdyby
se zrušením ECB byl konsenzus v některém z členských států, musí se
tento stát podřídit a ECB dále akceptovat.
Přitom existuje spousta důvodů, proč budou lidé
v jednotlivých státech EU
s ECB nespokojeni:
ECB bude vystavena větším tlakům ze strany různých
lobbystických skupin9] než centrální banky členských států (přičemž
tyto skupiny budou obtížněji postihnutelné mezinárodní legislativou) a bude tak
mít menší prostor pro sledování nezávislé měnové politiky. Přitom bude mít
mnohem větší prostor pro vedení nezodpovědné měnové politiky, protože zrušením
národních měn odpadne možnost jednoduchého srovnávání těchto měn mezi sebou,
z něhož jsme doposud mohli zjišťovat, které banky jsou zodpovědnější a
které jsou zodpovědné méně, což ty druhé nutilo držet se v alespoň nějakých
mezích10].
Evropa tak bude vystavena hrozbě neomezené inflace
způsobené nadměrnou emisí bankovek Evropskou centrální bankou.
Další okolností hovořící proti vzniku eura je, že
bude sloužit jako celoevropský nástroj přerozdělování11]. Díky
chybné alokaci přerozdělených zdrojů tak může dojít k menší prosperitě
v EU a mezinárodní přerozdělování může posílit nacionalistické vášně,
které jsou už tak dost vybuzeny zrušením národních měn.
Dalším zdrojem nestability budoucí Evropy může být,
že se o ní nedá říci, že by byla „optimální měnovou oblastí“ – v Evropě
neexistuje mobilita pracovních sil a jednotlivé státy nemají sklon provádět
stejnou politiku, což nutí EU diktovat jim normy shora.
Jednotná měna povede k tomu, že v chudé oblasti s nižší
produktivitou práce již nadále nebudou moci zvyšovat svou konkurenceschopnost
poklesem směnného kurzu, a tak v těchto oblastech buď poroste nezaměstnanost,
nebo budou sníženy mzdy pracujícím12], kterým bude bohatými státy
zároveň pomocí různých výjimek bráněno ve vycestování za prací do jiných částí
Evropy. Tyto země se tak nejspíše budou muset zadlužit a tak nabourávat
centrální politiku EU, nebo přijímat subvence. Ať tak nebo tak to povede opět
k nárůstu popularity různých Haiderů.
Historie nám nabízí několik příkladů sjednocení zemí nacházejících se
v různých stupních ekonomického rozvoje a tyto příklady rozhodně nejsou
povzbudivé – bohatá část měnové unie má tendenci dále bohatnout a chudá zůstává
chudá i nadále: „V roce 1926 došlo ke sjednocení měn mezi severní a jižní
Itálií, když nový zákon vzal právo vydávat peníze bankám na Sicílii a
v Neapoli. Jižní část země tím ztratila výhodu levného exportu a její
rozvoj se zabrzdil. Vysoká nezaměstnanost a zaostávání za ekonomikou severu
přetrvává doposud.“13]
Naopak jsou-li takovéto státy rozděleny, dochází k opačnému efektu.
Příkladem je rozdělení Československa a zrychlený růst slovenské ekonomiky po
devalvaci v roce 1993. Jedním z důvodů je například to, že domácí
výrobci nejsou schopni konkurovat levným zahraničním výrobkům dováženým díky
nadhodnocené měně. Výsledkem tohoto vývoje pak bude opět zesílený nacionalismus
– Evropa se tak může dožít toho, že se stane nikoliv novými USA, ale novým
Rakousko-Uherskem a rozpadne se „nenáviděna svorně všemi národy v ní
žijícími“14]. Přitom východisko je jednoduché: Podmínkou prosperity
Evropy není jednotná měna, ale volný obchod. A ten jednotnou měnu nevyžaduje – příkladem
mohou být třeba USA, Mexiko a Kanada.
4. Jsou centrální banky obecně
užitečné?
Doposud jsme předpokládali, že takové instituce, jakou je Evropská
centrální banka, a jejich produkty (euro) jsou potřebné a užitečné. Ale je tomu
tak doopravdy? Potřebujeme centrální banky? Potřebujeme, aby produkci měn
kontrolovaly státy?
Co jsou to vlastně peníze? Peníze jsou komodita, kterou lidé poptávají
proto, aby za ni něco směnili. Poptávají je tedy kvůli její likviditě, a tak je
můžeme definovat jako „nejlikvidnější komoditu“15]. V minulosti
hrály roli peněz nejrůznější komodity – dobytek, kožešiny, plátno, sůl, mušle,
tabák16] - až se nakonec nejlikvidnější komoditou staly zlato a
stříbro, které byly nahrazeny dnešními papírovými penězi. V moderní době
peníze, kromě toho, že musí být likvidní, musí být i spolehlivou účetní
jednotkou a proto je lidmi preferováno, aby si v čase udržovaly stabilní
hodnotu17]. Je však nějaký důvod, proč by peněžní komodita měla být
kontrolována státními orgány, když mnoho jiných komodit není? „Soukromé
mincovny mohou zaručit kvalitu mince přinejmenším stejně dobře jako státní
mincovny“18]. Peníze nejsou veřejným statkem19], a tak se
jejich produkcí mohou zabývat soukromí producenti stejně jako stát. Proti
státnímu monopolu však hovoří jednak to, že produkty monopolního výrobce bývají
obecně horší než produkty výrobce operujícího na konkurenčním trhu, jednak, že
násilné vytěsnění konkurentů z trhu může být považováno za nemorální20].
Absence konkurence na trhu produkce peněz se projevuje zejména tím, že
CB si může peněz natisknout kolik chce, čímž jednak snižuje úrokové míry,
jednak vyvolává inflaci (nehledě k tomu, že se tištěné peníze může
poskytnout nejprve svým oblíbencům, kteří tak vydělají na doposud nezvýšených
cenách, a tak se stává jakýmsi licencovaným falšovatelem peněz na způsob
Ankh-Morporkských cechů zlodějů a vrahů).
Snížení úrokových měr pod jejich tržní hodnotu vede
k neefektivnímu podnikání komerčních bank.
Inflace je v podstatě „daní, o které nebylo hlasováno“, protože
„každé snížení kupní síly měny přesouvá zdroje od lidí směrem k vládě“21].
Přitom se mnozí ekonomové domnívají, že právě neuvážená produkce peněz
centrálními bankami je tím, co způsobuje vysokou nezaměstnanost a hospodářské
cykly.
Když CB vydá nadměrné množství peněz, dojde k tomu, že jejich
nabídka na peněžním trhu naroste, díky tomu klesnou úrokové míry a zlevní se
kapitál. Podnikatel si tak vypůjčí peníze a pustí se do nějakého dlouhodobého
projektu (čímž se krátkodobě zvýší zaměstnanost a hospodářský růst). Během jeho
realizace však zjistí, že všechny vstupy zdražily, a tak je nucen projektu
zanechat, zkrachuje a propustí své zaměstnance. Pokud se mu projekt podaří
dokončit, mají zákazníci, s nimiž původně počítal, méně peněz než se zdálo
při vytváření podnikatelského plánu, produkt se neprodá a podnikatel opět
zkrachuje. Tak nakonec vzniká recese a zvyšuje se nezaměstnanost. Pro podnikání
a investice realizované ve společnosti je totiž podstatná hodnota statků v této
společnosti, nikoliv množství peněz – ty mají sloužit pouze jako ukazatel
hodnoty těchto statků a v případě nadměrné emise peněz ukazují špatně22].
Recese je však ozdravný proces23] a pokles cen a deflace
jsou nutné, aby se obnovila rovnováha na trhu24]. Pokud si to
centrální banka neuvědomí a brání se hrozbě „deflace“ další inflační emisí,
nastartuje pouze další kolo hospodářského cyklu.
Centrální banka na hrozbu cyklu samozřejmě reaguje a snaží se udržovat
stabilní cenovou hladinu, jak ji k tomu zavazuje její zakládací listina.
Zde je však jeden zcela zásadní problém: CB stejně jako každý jiný centrální
plánovač nemůže znát ceny všech výrobků na trhu. Ke své orientaci tedy používá
„cenový index“25], který sleduje ceny vybraných produktů na trhu.
Díky tomu, že jde jen o některé produkty, však tento index není kvantitativní
veličinou, nýbrž pouze kvalitativní. Nelze podle něj přesně orientovat politiku
CB. Což je ovšem přesně to, co CB dělá a tímto domnělým bojem proti inflaci,
díky němuž se ostražitost veřejnosti otupuje, inflaci pouze prodlužuje a její
následky jsou pak o to horší26]. CB zkrátka neumí stabilní cenovou
hladinu řídit.
Dalším důvodem, proč centrální banka může jen obtížně řídit množství
peněz v ekonomice, je skutečnost, že čím dál více se jich nachází mimo
prostor, který CB může ovlivnit27]. Výsledkem tak je, že centrální
banky v praxi neumí stabilní cenovou hladinu udržet, přestože to byl
hlavní důvod, kvůli němuž byly zakládány. Například v USA od založení FEDu
v roce 1913 do roku 2000 vzrostla cenová hladina osmnáctkrát28].
V České republice od roku 1990 do roku 2000 téměř čtyřikrát29].
Extrémním příkladem je hyperinflace v Německu v roce 1923 způsobená
mylnou domněnkou, že tím, co dává penězům hodnotu, je nikoliv jejich likvidita,
ale akt vlády a centrální banky30].
Není divu, že centrální banka si svou politiku musí vynucovat (a
ospravedlňovat) ráznou regulací trhu.
V České republice tak centrální banka nemusí udělit bankovní
licenci žadateli, který splňuje všechny zákonné podmínky31], čímž
omezuje tržní prostředí v bankovnictví.
Pokud však banka licenci dostane, pak díky funkci „věřitele poslední
instance“, kterou CB vykonává, téměř nemůže zkrachovat. Pokud se díky své
špatné obchodní politice dostane do potíží, CB jí pomůže. Této skutečnosti si
zvykly využívat zvláště velké banky – CB většinou vyznává doktrínu „too big to
fail“ a v Česku tímto způsobem přišli daňoví poplatníci o miliardy dolarů32]
nehledě na nekvalitní služby, které si takto chráněné banky mohou dovolit
poskytovat. Díky centrální bance tak banky za svoje aktivity neručí svým
vlastním majetkem, jako je tomu u jiných podnikatelských subjektů, ale majetkem
všech občanů.
V případě, že centrální banka chce „zachránit“ některou
z komerčních bank, navíc využívá svého monopolu a nutí ostatní komerční
banky, aby s ní na této „záchraně“ spolupracovaly33]. To dále
deformuje bankovní trh.
Aby stát umožnil CB fungovat, nemůže omezovat pouze podnikatele na
bankovním trhu a musí mluvit do života i běžným občanům.
Některé vlády prohlašují držbu zlata občany za protiprávní34],
a tak omezují jejich svobodu.
Jiné zákony omezují držbu a nakládání se zahraničními měnami35],
případně je rovnou konfiskují36]. F.A.Hayek tuto skutečnost považuje
za „naprosté podřízení jedince tyranii státu, konečné zničení všech prostředků
úniku – nejen pro bohaté, nýbrž pro všechny bez rozdílu.“37]
Ještě křiklavějším příkladem monopolní moci svěřené centrální bance je,
že její produkt je „zákonným platidlem“ – tedy že nikdo nesmí odmítnout národní
měnu a pokud tak učiní, je přísně potrestán: „Od Marca Pola víme, že ve 13.
století bylo odmítnutí císařských papírových peněz podle čínského práva
trestáno smrtí. Dvacet let v okovech a v některých případech i smrt,
to byly tresty za odmítnutí francouzských asignátů. Rané anglické právo
trestalo odmítnutí akceptovat peníze jako „crimen lese majestatis“.
V dobách americké revoluce bylo odmítnutí kontinentálních bankovek
trestáno jako akt nepřátelství a v některých případech mohlo znamenat
zánik dluhu.“38) Pokud
v České republice někdo odmítne přijmout stokorunovou bankovku nebo si dovolí ji třeba spálit, je potrestán
podle stejného paragrafu (§ 144 trestního zákona) jako falšovatel peněz odnětím
svobody na půl roku.
Uzavřeme tento oddíl míněním Jiřího Harrise z Chaloupky strýčka
Toma: „A ve všem tom máte doopravdy oporu v zákoně – tím větší hanba vám i
vašim zákonům!“ (str.299).
5. Hayekova alternativa
Podívejme se tedy dále, jaké alternativy jsou navrhovány vůči
centrálním bankám.
Mnoho chyb centrálních bank a jimi řízených bankovních a měnových
systému plyne z toho, že jsou to systémy monopolní. F.A.Hayek zastává
stanovisko, že tím, co penězům dává jejich hodnotu, není skutečnost, že byly
vydány státem nebo že jsou poukázkami na nějakou komoditu, ale důvěra, kterou
lidé vkládají v jejich emitenty. A tuto důvěru si nemusí získat pouze stát
– mohou ji získat i soukromé firmy vydávající vlastní měnu. Navrhuje proto, aby
peníze mohl vydávat a v bankovnictví podnikat každý, komu se zachce. O
tom, zda jeho měna bude akceptována nebo ne, rozhodne trh. Podnikatelé tedy své
peníze nebudou moci vydávat neomezeně, ale jen do té míry, dokud jim lidé budou
věřit – dlouhodobě by pak se dokázali
prosadit pouze bankovky „značkových“ emitentů, jimiž by mohly být velké firmy
či uznávané osobnosti. To by vedlo ke zvýšení kvality služeb.
Hayek se domnívá, že největší poptávka bude po stabilní měně a domnívá
se, že v případě stabilních měn bude udržovat jejich hodnotu stabilní
vyrovnanost nabídky a poptávky39). Protože stabilita měny bude
pravděpodobně určována cenovými indexy a podobnými veličinami, budou se lidé
moci rozhodnout, vůči které komoditě či vůči kterému koši komodit budou chtít
udržovat svou měnu stabilní40).
Další výhodou konkurenčního měnového systému by bylo, že emitující
banky by byly trhem donuceny zveřejňovat takové informace, které by si
veřejnost přála41). Skutečnost, že v případě krachu banky by
neprodělali pouze ti, kteří si její situaci uvědomili jako první, by navíc
vedla lidi k tomu, aby se o informace zveřejňované bankami skutečně
zajímali a nenechávali se opíjet rohlíkem jako nyní.
S více měnami by sice vzrostlo riziko padělání, ale to se bude
postupně snižovat s tím, jak se budou stále běžněji používat virtuální
peníze. Tato skutečnost by byla vyvážena tím, že soukromé peníze by měly nulové
náklady na tisk díky reklamě, která by na ně byla umisťována42).
Zánik národních měn by zároveň přispěl k zániku měnového
patriotismu, aniž by jej nahradil měnovým patriotismem jiným, jak to činí euro.
To by dlouhodobě vedlo k oslabení nacionalistického zázemí.
Dalším kladem Hayekova systému by bylo zrušení funkce „věřitele
poslední instance“, kterou má nyní centrální banka, což by vedlo ke
zprůhlednění a zefektivnění peněžního trhu.
Pro obyčejného občana by však byla největším přínosem neexistence
zákonného platidla, takže pokud by ztratil důvěru v některou měnu, mohl by
přejít k měně jiné, aniž by se musel stěhovat nebo riskovat uvěznění.
Hayek navrhuje jako přechodný model konkurenci mezi jednotlivými
národními měnami, což byla také původní idea zakladatelů EMU43) a je
škoda, že byla eurem pohřbena. V tomto modelu by tak mohly v Evropě emitovat pouze centrální banky a ty by
si navzájem konkurovaly. Nicméně čistý Hayekův model, kdy by za emisi ničím
nekrytých měn neodpovídaly žádné státní instituce, ale podnikatelé sídlící
třeba někde na Bahamách nebo v pralese (jak tomu bylo během éry wild-cat
banking v USA), mi nepřipadá příliš důvěryhodný. Dal bych přednost tomu,
aby emitenti měn museli sídlit v místech, ve kterých jejich měna obíhá a
případně i tomu, aby za jejich měny ručily lokální politické autority, které by
jim udělovaly licence. Centrální autority již dostatečně prokázaly, že se o
měny starat neumí, nicméně fakt, že někdo nese politickou zodpovědnost za danou
měnu, by v mých očích její důvěryhodnost výrazně posílil a
v neposlední řadě bych měl v případě krachu dané měny koho lynčovat.
6. Rothbardova alternativa
Murray N. Rothbard na rozdíl od Hayeka nebere za základ hodnoty peněz
důvěru, které v ně má veřejnost, ale fakt, že peníze jsou poukázkami na
nějakou komoditu, nebo jsou přímo touto komoditou.
Jako peněžní komodita může sloužit cokoliv, co je veřejnost ochotna za
peníze považovat a co by byl daný bankéř ochoten držet, aby za to danou měnu
mohl měnit. V minulosti takovou roli hrály zlato nebo stříbro, ale stejně
tak by bankéř mohl vydávat bankovky směnitelné za platinu, počítače ZX
Spectrum, originály van Goghových obrazů nebo otroky (pro bývalé centrální
bankéře). Většina ekonomů řešících tuto otázku se domnívá, že by převládlo
zlato44).
Rothbard navrhuje systém, v němž by bankovky byly plně kryté touto
komoditou45). Plné krytí by tak znamenalo, že bankovky může vydávat
pouze někdo, kdo skutečně má ekvivalent, který za ně může vydat, a tudíž by
nehrozilo riziko krachu dané měny a ztrát jejích uživatelů, pokud by se emitent
choval poctivě a vydával skutečně pouze tolik bankovek, kolik má
k dispozici dané komodity. Ze stejného důvodu by nebyly povoleny opční
klauzule, tj. klauzule, které by bance dovolily komoditu nevyplatit ihned, ale
až po určeném čase, za který by zaplatila úrok46). Rothbard dokonce
možnost nevyplacení zlata nazývá „udělením licence ke krádeži“47).
To, že nabídka dané komodity (zlata) je neelastická a její množství
téměř konstantní48), by nijak nevadilo jejímu využívání jakožto
peněz – naopak by to vylučovalo velké výkyvy cen v dané měně a zaručovalo
předvídatelnost cen budoucích, což je vlastnost důležitá pro efektivní
podnikání a rozvoj.
Hlavním problémem vzniku peněz krytých plně zlatem je, jak zajistit
dostatečné množství zlata na toto krytí: „V podstatě máme 2 alternativy:
Příchod 100% zlaté měny je možný buďto deflací národní měny k hodnotě
zlaté zásoby nebo její revalvací na cenu zlata. Druhou možností je dostat
zásobu zlata absolutně z rukou vlády a přesunout ji do rukou bank a
občanů.“49)
Faktorem, který by přechod na zlatou měnu usnadnil, by byl nárůst ceny
zlata v okamžiku, kdy by bylo jasné, že se z něj stane budoucí měna.
Pro zmírnění následků této změny by bylo rovněž možné zavést přechodnou fázi,
kdy by například každé bankovka byla čímsi jako losem, se kterým by jeho
držitel mohl jednou za měsíc přijít do banky, Béďa Trávníček by zatočil kolem
štěstí a každý desátý zájemce by dostal zlato skutečně proplaceno (bankovka by
pak už nebyla jenom bezcenným kusem papíru, ale měla by sama o sobě hodnotu
stejně jako ji mají stírací losy prodávané na ulici).
Rothbardův model má nespornou výhodu v tom, že člověk, který je
uživatelem měny v tomto sytému, nemusí nikomu věřit, že ho nepodvede, ale
má jasný právní nárok na komoditu, kterou chce nebo díky níž si danou měnu
zvolil. Navíc systém paralelních 100% krytých měn (zlata a stříbra) už
v historii fungoval (do roku 1857 v Hannoveru) a stejně tak fungoval
systém svobodného bankovnictví50).
Alternativní virtuální peníze – poukázky na zlato, stříbro, platinu
nebo paladium - se dnes úspěšně rozvíjí na serveru www.e-gold.com51).
Pádu nestabilních národních měn tak stojí v cestě jen dnešní regulace
(pomocí instituce „zákonného platidla“)
a neochota lidí měnit své zvyky.
7. Závěr
Jak vyplývá z tohoto textu, nejsem zrovna nadšený tím, že vzniklo
euro, jehož jediná výhoda je, že při cestování po Evropě nebudeme muset nadále
měnit peníze. Tutéž výhodu by nám poskytla celoevropská zlatá měna případně
soukromé měny akceptované po celé Evropě. A tyto měny by nepodléhaly vládou a
centrální bankou zřízené inflaci a neměly by celou řadu nevýhod současných měn.
Bohužel tu však euro máme a musíme se s ním naučit žít. I nadále tak budou
debaty o penězích a měnových záležitostech stát na metodologických zvrhlostech
typu cenového indexu, jejichž hlavním smyslem je obhájit před nevědomým
obyvatelstvem existenci centrálních bank a s nimi spjatých zájmových skupin.
Nezbývá než si na závěr vypůjčit slova Saint-Clarova (opět
z Chaloupky strýčka Toma): „Protože můj bratr Mouřenín je nevědomý a
bezmocný a já jsem vzdělaný a mám moc – protože já vím jak na to a mohu to udělat
– proto mu smím ukrást všechno, co má, a smím si to ponechat a jemu dát jenom
to a tolik, jak se mi zlíbí a jak uznám za dobré. … Nejlepší, co můžeme udělat,
je zavřít oči i uši a nevšímat si toho. Jiná pomoc nám nezbývá.“ (str.328-332)
Poznámky:
1) (Hannan 2001) uvádí, že Estonsko během transformačního procesu zrušilo cla, státní dotace, zavedlo volný trh do zemědělství, zrušilo daň z příjmu právnických osob a zavedlo rovnou daň ve výši 27% pro fyzické osoby. Během posledních let však bylo ze strany EU donuceno opět zavést cla a začít dotovat zemědělství, aby se jeho zákonodárství slučovalo se zákony platnými v EU. Občané platící dotace zemědělcům, kteří se bez nich dříve obešli, na tomto kroku jednoznačně prodělávají a jediným kladem pro ně je, že je EU ochrání před nebezpečím ze strany Ruska.
2) Právě díky nejednotnosti právních a politických systémů v Evropě mohli Židé před válkou utíkat do Československa a Češi naopak po válce do Německa. Až na našem kontinentě zavládne další totalita, už to možné nebude.
3) (Bandulet 2001)
4) (Mach 12/2001)
5) (Šťastný 1999)
6) Příkladem může být rozdíl mezi konzumací marihuany v Praze a na jižní Moravě. V Praze se konopí častěji prodává a je ho obecně méně, kdežto na jižní Moravě dávají pěstitelé zakouřit svým známým i neznámým lidem zcela zadarmo. Praha má tak vyšší HDP týkající se konopí, i když na Moravě se ho vykouří více a kuřáci z něj tedy mají větší užitek. Kdyby se naopak na Moravě začalo konopí prodávat, vykouřilo by se jej méně, užitek Jihomoravanů z něj by poklesl, a přesto by došlo k růstu HDP.
7) (Hayek 1999:80)
8) (Hülsmann 2001:109)
9) Takovou skupinou je např. „European Round Table of Industrialists. Je to naprosto neformální klub, sídlící v jedné nenápadné bruselské budově. Setkávají se tam špičkoví představitelé evropské ekonomiky, ne však jako zástupci svých firem, nýbrž jako jednotlivci. Najdete tu šéfy firem jako Nestlé, Unilever, Phillips, Royal Dutch atd. Scházejí se pravidelně a pokoušejí se vyvíjet tlak na formulování politiky Evropské komise.“ (Bandulet 2001)
10) Když italská lira ztrácela vůči německé marce, nemohla se italská centrální banka nijak jednoduše vymluvit ze své odpovědnosti. Když začne ztrácet euro vůči dolaru, bude ECB tvrdit, že evropská a americká ekonomika jsou nesrovnatelné, případně poukáže na „americký imperialismus“.
11) „Se zavedením eura úroky placené jednotlivými národními vládami z monetizovaného dluhu půjdou do společného evropského pytle a následně budou přerozdělovány podle formule, která zvýhodňuje chudší státy a znevýhodňuje bohatší. Německý státní rozpočet se bude potýkat s deficitem, protože pravidelné platby úroků do ECB budou vyšší než německý podíl na zisku ECB. Na druhé straně francouzské vládě připlují před ECB příjmy navíc.“ (Mach 5/2001)
12) (Feldmann 1993) uvádí příklad z USA: „V průběhu 80.let ekonomika Nové Anglie velmi profitovala ze silné poptávky po jejích výrobcích a službách, zvláště počítačích, zbrojním zařízení a finančních službách. Růst poptávky po těchto produktech ve zbytku USA způsobil růst jejich cen a relativní úrovně platů a příjmů v Nové Anglii. Nyní však poptávka po počítačích, zbrojním zařízení a finančních službách poklesla. Dokud bude poptávka po exportu z Nové Anglie klesající, bude zde také abnormálně vysoká nezaměstnanost. Kdyby byla měna Nové Anglie samostatná a pohyblivá vůči měně ostatních států USA, mohl být tento pokles poptávky vyřešen mnohem méně bolestným způsobem, a to poklesem relativní hodnoty měny země vůči měně zbytku USA.“
13) (Mach 12/2001)
14) (Weigl 2001): Rakousko-Uhersko bylo rovněž „mnohonárodní velmocí, která národům v něm žijícím zaručovala relativní prosperitu a bezpečnost, rozsáhlý trh bez vnitřních hranic, svobodný pohyb zboží, kapitálu a lidí, o společné měně nehovoře.“
15) (Havel 2000:26)
16) (Rothbard 2001:30)
17) (Hayek 1999:80)
18) (Rothbard 2001:36)
19) „Veřejný statek je charakterizován: 1. nedělitelností spotřeby a nesoutěživostí spotřebitelů 2. nevylučitelností ze spotřeby 3. nulovými mezními náklady na spotřebu každého dalšího spotřebitele. Produkce peněz evidentně nesplňuje ani jeden ze znaků veřejného statku.“ (Janeček 1999:3)
20) (Kinkor 1996:161)
21) (Jordan 1999:8)
22) „Fondová zásoba je množství peněz v ekonomice, kterého je třeba pro zajištění budoucí výroby. Velikost fondové zásoby představuje omezení při zavádění produktivnějších, ale delších stupňů výroby. K problémům dojde ve chvíli, kdy bankovní systém způsobí, že se fondová zásoba jeví být větší, než ve skutečnosti je. Když centrální banka zvýší množství peněz, nezvětšuje tím fondovou zásobu.“ (Shostak 1999)
23) (Šíma 2000:60)
24) To se stalo např. v Japonsku začátkem 90.let: „V 80.letech vedlo Japonsko příliš uvolněnou a expanzivní monetární politiku, jež vytvořila měnové prostředí vedoucí k bublině, tj. inflaci cen aktiv, která se projevila v cenách nemovitostí a cenách akcií. Pak v roce 1991 bublina praskla, došlo k prudkému poklesu cen reálných aktiv a k prudkému poklesu na akciovém trhu, projevily se také špatné úvěry finančních institucí“. (Tietmeyer 1999:17)
25) (Hayek 1999:94)
26) Příkladem této skryté inflační politiky je např. politika FEDu v USA: „FED produkoval obrovské množství nových peněz, které byly nejprve použity na burze a tam udržovaly v chodu státem zapřičiněnou pyramidovou hru. Z burzy se nově vytvořené peníze rozšiřovaly do zbytku domácího hospodářství, kde by nevyhnutelně muselo dojít ke zvyšování cen, pokud by současně nepůsobil opačným směrem odliv velkého množství peněz do zahraničí.“ (Hülsmann 2001:131)
27) „Dochází k procesu, který se nazývá pokles zprostředkování – k odlivu primárních vkladů z bank, jež jsou pak přesouvány do nebankovních institucí podnikajících v bankovní sféře (např. penzijní fondy, pojišťovny), které nepodléhají bankovní regulaci.“ (Janeček 1999:70) Navíc dochází k rozvoji internetových virtuálních peněz, jejichž množství centrální banka může jen těžko nějak ovlivnit.
28) (Šíma, Šťastný 2001:16)
29) (Šíma, Šťastný 2001:18)
30) doktrína valor impositus – viz. (Hayek 1999:42)
31) (Smutný 2000:65)
32) Příkladem z Ameriky je fond Long-Time Capital Management, který podnikal s neúnosným rizikem a počítal, že v případě krachu mu FED pomůže. To se skutečně stalo a FED na jeho záchranu uvolnil 3,6 mld. dolarů. (Janeček 1999:19)
33) (Janeček 1999:19)
34) „Zlato bylo všeobecně znárodněno, kromě zanedbatelného množství používaného pro průmyslové účely a dekorace.“ (Rothbard 2001:83)
35) V Česku bylo například donedávna trestné ukládat peněžní prostředky na účtech v zahraničí. Viz. (Šíma, Šťastný 2001:14)
36) „V důsledku nedostatku cizích měn sáhly mnohé vlády ke konfiskaci devizových prostředků vlastněných svými občany. Vycházejíce z jimi uměle nadhodnoceného kurzu domácí měny přinutily domácí obyvatelstvo přijímat výměnou za jednotku cizí měny daleko méně jednotek měny domácí, než by obyvatelé byli schopni dosáhnout na svobodném trhu. Zahraniční měna byla stejně jako zlato znárodněna a vývozci byli poškozeni.“ (Rothbard 2001:85)
37) (Hayek 1999:146)
38) (Hayek 1999:38)
39) (Hayek 1999:90)
40) Pokud bych tedy chtěl držet měnu (vydávanou třeba mafií), u níž budu mít jistotu, že za 1 její jednotku dostanu vždycky 1 gram heroinu, měl bych možnost si v ní nechat vyplácet mzdu a spokojeně se ufetovat. Bývalí centrální bankéři by zase mohli preferovat měnu se stabilním kurzem vůči cenám otroků.
41) Včetně těch, které dnes nejsou obvyklé – např. sexuální orientace bankéřů.
42) McDonald´s by si jistě nenechal ujít příležitost vytisknout na padesátikorunu obrázek BigMacu s tím, že jej zákazník za tuto bankovku může obdržet jeho provozovnách.
43) (Smutný 2000:43)
44) „Důvody, proč by tomu tak mohlo být jsou následující: 1. Zlato se spontánně vyvinulo jako peníze v západním světě a fungovalo jako peníze až do roku 1933. 2. Faktory důležité pro fungování zlata jako peněz se nezměnily.“ (Janeček 1999:37)
45) Systém by stál na premise, že „dvě osoby nemohou být vlastníkem jednoho a téhož předmětu ve stejnou dobu.“ (Havel 2000:52) „Samotný akt vydání bankovky bez toho, aby banka vlastnila zlaté mince, by byl trestným činem – podvodem – již v okamžiku vydání takovéto bankovky“ (Havel 2000:50)
46) „Lze předpokládat, že bance, která není schopna proplácet své bankovky, nikdo další prostředky nesvěří. Dá se očekávat, že majetek banky je oproti závazkům nepatrný, a proto nárok na proplacení při nedostatku likvidity de facto zaniká. Pro klienty tak krach nastane ve stejném okamžiku, jako kdyby na bankovce opční klauzule nebyla.“ (Havel 2000:61)
47) (Rothbard 2001:72)
48) „Nárůst peněžní zásoby pouze oslabuje užitečnost každé unce zlata. Naopak pokles nabídky peněz zvyšuje moc každé zlaté unce konat svoji práci. Tím jsme došli k překvapujícímu poznání, podle něhož nezáleží na tom, jak velká je nabídka peněz.“ (Rothbard 2001:42)
49) Viz. (M.N. Rothbard: The Case for a 100 Percent Gold Dollar, http://www.libinst.cz)
50) V letech 1727-1845 existoval ve Skotsku systém svobodného bankovnictví, kdy si každý mohl založit banku a emitovat vlastní měnu. V roce 1826 tak existovalo 29 bank emitujících peníze. Během éry existence svobodného bankovnictví ve Skotsku zkrachovala jediná banka a skotský HDP se zvětšil téměř dvojnásobně. Systém byl charakteristický plným krytím, pravidelným vzájemným zúčtováním měn (díky němuž se rychle přišlo na to, že následně zkrachovavší Ayr Bank vydává nekryté peníze) a plným ručením akcionářů banky za její závazky. Poté, co britský parlament v roce 1862 povolil částečné krytí emitovaných měn, skotské banky až do roku 1878 kryly své měny plně, aby nepřišly o důvěru zákazníků. Více v (Janeček 1999) nebo v (White, L.H.: Free banking in Britain, London, The Institute of Economic Affairs 1995)
51) „Klientovi jsou na jeho účtu vedeny záznamy o množství e-gold peněz. Reálně je jím nakoupený kov tezaurován ve smluvních depozitářích společnosti e-gold Ltd. (100% krytí). Příjem společnosti e-gold Ltd. se skládá výhradně z poplatků za vedení účtů a 1% poplatku z objemu každé transakce (max. v ekvivalentu 50 centů). E-gold Ltd. proklamuje, že systém je navrhnut tak, aby byl absolutně bez finančních rizik, proto společnost nevlastní žádnou národní měnu a nemá žádné bankovní účty.“ (Smutný 2000:45)
Použitá
literatura:
Bandulet, B.: Jak se vládne v Evropské unii, bulletin Občanského institutu č.124, 12/2001
Beecher-Stowe, H. E.: Chaloupka strýčka Toma 1.svazek, Albatros, Praha 1969
Feldstein, M.: Argumenty proti EMU, bulletin Občanského institutu č.17, 1/1993
Hannan, D.: Měli by euroskeptici být pro rozšíření?, Laissez-Faire 9/2001
Havel, J.: Svobodné bankovnictví – spontánnost a stabilita, diplomová práce VŠE 2000,
http://www.libinst.cz
Hayek, F.A.: Soukromé peníze. Potřebujeme centrální banku?, Liberální institut, Praha 1999
Hülsmann, J.G.: Krásný nový svět papírových peněz, in:
Rothbard, M.N.: Peníze v rukou
státu, Liberální institut, Praha 2001
Hülsmann, J.G.: Zlato místo eura, Terra Libera 2/2002
Hume, D.: O penězích, Laissez-Faire 1/2000
Janeček, T.: Teorie svobodného bankovnictví a možnosti její aplikace v současném světě,
diplomová práce VŠE 1999, http://www.libinst.cz
Jordan, J.: Změněná úloha centrálních bank v XXI. století, Liberální institut, Praha 1999
Kinkor, J.: Trh a stát. K čemu potřebujeme filosofii, Svoboda, Praha 1996
Kvizda, M.: Centrální banka a národní hospodářství, skripta ESF MU, Brno 1998
Mach, P.: Euro bude bohatým brát a chudým dávat, Laissez-Faire 5/2001
Mach, P.: Evropská unie nemá ráda konkurenci, Laissez-Faire 9/2001
Mach, P.: Je evropa „optimální politickou oblastí“?, Laissez-Faire 2/2001
Mach, P.: Světová banka znamená světové přerozdělování, Laissez-Faire 11/2000
Mach, P.: Zamlčovaná rizika zavedení společné měny, Laissez-Faire 12/2001
Milar, B.: Praktické otázky zavedení systému free banking, seminární práce VŠE
(nedatováno), http://www.libinst.cz
Robejšek, P.: Časovaná bomba euro, Lidové noviny 2.3.2002
Rothbard, M. N.: Jak vláda zničila naše peníze, in: Rothbard, M.N.: Peníze v rukou státu,
Liberální institut, Praha 2001
Shostak, F.: Inflace, deflace a budoucnost, Laissez-Faire 11/1999
Skousen, M.: Sayův zákon znovu na scéně, Laissez-faire 5/2001
Smutný, J.: Svobodné bankovnictví – pohled teorie a praxe, diplomová práce VŠE 2000,
Šíma, J.: Pryč s EU!, Terra Libera 7/2001
Šíma, J.: Trh v čase a prostoru, Liberální institut, Praha 2000
Šíma, J., Šťastný, D.: Centrální bankovnictví – iluzorní výdobytek civilizace,
in: Rothbard, M.N.: Peníze v rukou státu, Liberální institut, Praha 2001
Šťastný, D.: Jak je důležité jásat při růstu HDP, Laissez-Faire 11/1999
Tietmeyer, H.: Euro a ekonomiky v transformaci, Liberální institut, Praha 1999
Weigl, J.: O zamlčovaných rizicích evropského sjednocování, Laissez-Faire 9/2001