Diskusní otázky ke kolokviu Základy psychologie bakal. TVS, RVS 1. Jak může být definován předmět psychologie? Uveďte různá pojetí. 2. Jak rozumíte pojmu psychika? 3. Vyjmenujte hlavní psychologické směry a krátce vysvětlete, jak nahlížely na osobnost člověka. 4. Které směry v psychologii označujeme pojmy "hlubinné směry" nebo "psychodynamické směry"? 5. Které znáte autory publikující v oblasti psychologie? Jakou knihu s psychologickou tématikou jste četli? 6. Která psychologická disciplína je nejblíže Vaší budoucí profesi? Jaký význam má psychologie (a které psychologické disciplíny zejména) pro Vaši profesi? 7. Jakým způsobem lze zkoumat osobnost člověka? Existují nějaké psychologické metody? Co používáte Vy? Je vůbec možné "objektivně" poznat člověka? 8. Jak je možné definovat pojem osobnost? Co je možné zkoumat na osobnosti člověka? 9. Jaký máte názor na používání typologií v psychologii? Znáte některé? 10. K čemu slouží teorie osobnosti? Znáte některé jejich autory? 11. Dokážete ve zkratce vysvětlit nějakou teorii osobnosti? Která teorie osobnosti je Vám "blízká?" 12. Čím je charakterizován temperament? Jmenujte některé osobnostní temperamentové rysy. 13. Jak rozumíte pojmu emoce? Co to znamená, že mají fyziologický základ? 14. Které situace řadíme mezi tzv. zátěžové? 15. Jaké obranné mechanismy na frustraci si lidé vytvářejí? 16. Vysvětlete na příkladech pojem eustres a distres 17. Jak reaguje organismus na stres? 18. Jak zvládáte stres? Které způsoby zvládání stresu jsou považovány za efektivní? 19. Co vyjadřuje charakter? Jmenujte některé charakterové rysy. 20. V čem se projevuje "navenek" charakter? 21. Jmenujte některé typy charakteru. 22. Jaký význam má pro člověka motivace? Jak byste ji charakterizoval(a)? 23. Uveďte příklady vnější a vnitřní motivace. 24. Charakterizujte pudy, potřeby, zájmy, hodnoty. Co mají společného? 25. Uveďte některé rozdělení potřeb. 26. Co je to potřeba seberealizace? 27. Co to znamená, že zájmy mají poznávací, citovou i konativní složku? 28. Jak mohou zájmy vznikat, čím jsou ovlivňovány, jak dalece jsou stálé? 29. Uveďte příklady hodnot všeobecně uznávaných, všeobecně uznávaných - osobně odmítaných, subjektivně uznávaných - osobně odmítaných a subjektivně akceptovaných. 30. Co je to hierarchie hodnot a co ji ovlivňuje? 31. Vysvětlete na příkladech složky volního procesu (poznávací, emoční a konativní). Co je to vůle a volní procesy? 32. Co může být příčinou intraindividuálního(intrapsychický) konfliktu? Vysvětlete na příkladech jednotlivé typy konfliktů. 33. Jaké strategie volíte při řešení intraindividuálního konfliktu? 34. Co vše psychologové řadí mezi tzv. poznávací procesy? 35. Jak je možné rozdělit schopnosti? Jaké schopnosti potřebuje např. šachista? Architekt? apod. 36. Uveďte některá nová pojetí inteligence. 37. Jak rozumíte pojmu emocionální inteligence? 38. Vysvětlete rozdíl mezi pojmy: vlohy, schopnosti, nadání, vědomosti, talent, dovednosti. 39. Myslíte si, že je inteligence vrozená? Je možné ji trénovat? Do jaké míry? 40. K čemu jsou zaměřeny, podle Vás, hlavní diskuse týkající se inteligence a jejího měření? 41. Vysvětlete pojmy demence a mentální retardace. 42. Jak rozumíte pojmu Jáství? 43. Jaké znáte možnosti/metody sebepoznávání? S jakými metodami máte zkušenost? Která metoda by pro Vás byla nejpřijatelnější? 44. Co má vliv na sebehodnocení a sebepojetí člověka? Jak se utváří? 45. Jak rozumíte pojmu osobnostní rozvoj? 46. Co může lidem bránit v jejich osobnostním rozvoji? 47. Vysvětlete pojmy internalisté a externalisté. 48. Jak je možné definovat předmět sociální psychologie? 49. Vysvětlete pojmy humanizace, socializace a kulturace. 50. Co získáváme v procesu socializace? (produkty socializace) 51. Jak rozumíte pojmu "sociální učení?" Jaké znáte formy? 52. Jak rozumíte pojmům "postoj" a "sociální role?" 53. Co všechno může ovlivňovat sociální percepci? 54. Vysvětlete kognitivní stereotyp (pojmy kognitivní model, kognitivní mapa) 55. Charakterizujte pojem předsudky. Jak vznikají? 56. Které jsou nezbytné podmínky spolupráce a co naopak není podmínkami spolupráce? 57. Jak se životní pozice: Já nejsem OK, ty jsi OK může promítat do spolupráce? 58. Jak byste definoval(a) pojem komunikace? 59. Čím se psychologie komunikace zabývá? 60. Uveďte příklady komunikačních manévrů (na příkladech) 61. Jaké je Vaše "desatero" zdravé komunikace? 62. Co rozumíme pojmem neverbální komunikace a jaká je její funkce? 63. Myslíte si, že dokážete něco vyčíst z postoje, oblečení, gesta, apod. člověka? Co například? 64. Jaký je Váš názor na Berneovu teorii Transakční analýzy? 65. Co je to asertivita a jakým dovednostem se v rámci nácviku asertivity člověk učí? 66. Co si pamatujete z asertivního desatera? 67. Umíte použít nějakou asertivní techniku? Jakou a v jaké situaci? 68. Čím je určena sociální skupina? 69. Jak byste použil/a sociometrickou metodu a za jakým účelem? 70. Jaké pozice může člověk ve skupině zaujímat? 71. Jaké přednosti a rizika má tzv. skupinová koheze? 72. Čím se liší skupinové "klima spolupráce" a "klima kompetice"? 73. Znáte nějakou typologii vůdců? 74. Jaké obecné způsoby řešení interpersonálních konfliktů rozlišujeme? 75. Jak by měl být pracovník připraven na "práci s lidmi?" 76. Na čem byste poznal, že jste "workholikem"? 77. Na čem byste poznal, že trpíte "Burnout syndromem?"