A. Bezpečnost jízdy na kole v silničním
provozu
dopravní předpisy, způsob jízdy,
vybavení jízdních kol, bezpečnost na kole,dopravní značky,
prvky pasivní bezpečnosti,
B. Bezpečnost jízdy na kole v terénu
rizika jízdy na kole a jejich
předcházení, pravidla bezpečné jízdy, příčiny pádů
Rizika jízdy na kole a jejich předcházení
Předpokladem bezpečné jízdy je maximální prevence úrazů
prostřednictvím ochranných pomůcek - prvků pasivní bepečnosti:
Přilby
Hlava je nejčastějším místem vážných poranění při jízdě na
kole, které jsou způsobená pádem z kola.
Přilbu je nutno před nákupem dobře vyzkoušet, platí totéž co
pro obuv.
musí splňovat normu ČSC
musí pevně sedět na hlavě
tlak na hlavu musí být rovnoměrný
řemen se spodní sponou musí dobře ne příliš pevně sedět, musí
jít otevřít jednou rukou
přilba nesmí zakrývat uši
přilba musí být na hlavě nasazená ve vodorovné
poloze nikoli „špičkou vzhůru“
návod na použití přilby musí být v ČJ a
obsahovat informace: výrobce, použití, postup nasazování, upozornění na nutnost
výměny v případě poškození
Váha dětské přilby by měla být nižší než 200g, u dospělého
300g. Není vhodné kupovat přilbu od neznámého člověka z druhé ruky, stejně jako
půjčování helmy. Na cyklistiku u používáme pouze cyklistickou přilbu ne
hokejovou, vodáckou apod.
Přilba nesmí být starší 8mi let, materiál
křehne a snáz praská. Stejně tak při sebemenším podezření na prasknutí helmy(po
těžkém pádu) je nutno helmu vyměnit za novou, nekompaktní helma neplní svou
funkci.
Rukavice
Rukavice zabraňují při dešti nebo pocení klouzání gripů
v dlani při nárazech nebo otřesech a brání mechanickému poškození ruky při
kontaktu s rostlinami nebo terénem (při pádu). Celoprstové rukavice pomáhají
v zimě udržet teplotu exponovaných částí těla (prsty, zápěstí).
Brýle
Chrání cyklistu především proti ostrému slunečnímu záření,
zvyšují rozlišovací schopnosti zraku za snížené viditelnosti, jsou mechanickou
překážkou prachu a hmyzu (prevence pádu).
Pravidla bezpečné jízdy
sledovat směr jízdy
-
ne: cyclocomputer, převodník, brzdový kotouč,
-
jízda pod kontrolou x jízda na hraně,
-
adrenalinové opojení,
-
double vission
Příčiny pádů
K pádům dochází většinou při rychlé jízdě a
při jízdě z kopce dolů, v prudkých zatáčkách, při nezvládnutí zatáčení ve
specifických podmínkách.
Nezvládnutí dovedností techniky jízdy jednotlivce
brždění:
-
těžiště cyklisty při razantnějším brždění je
nutno posunovat dozadu a dolů
-
nenechat se negativním zrychlením či
zpomalením přetlačit přes řídítka
-
přední brzda přenáší asi 80% a zadní brzda 20%
celkové brzdné síly
zatáčení:
rychlost jízdy:
-
optimální, čili pohotovostní vzhledem k její
změně v závislosti na vzniklé změny záměru jízdy
-
bezpečné zastavení v případě potřeby
jiná jízdní chyba
-
špatný odhad sjízdnosti terénu,
-
špatný odhad adheze-přilnavosti povrchu
-
pravidla silničního provozu především
udělování přednosti v jízdě a zatáčení doleva na křižovatce
Nečekanou
okolností
náhlá špatně viditelná překážka:
nepředvídatelná technická závada během jízdy
-
prasklé lanko brzdy,
-
vymrštěný klacek nebo drát do výpletu,
-
kamínek v brzdovém špalíku,
-
spadlý řetěz
zvířata
Nezvládnutí dovedností techniky jízdy ve skupině
jízdní chyba spolujezdce před riderem:
omezení a vynucená chyba vnějšími vlivy
Nedodržování dopravních
předpisů
jízda po silnici
-
jezdit co nejvíc vpravo
-
ukazování změny směru jízdy – technika
-
kontrola situace za jezdcem - ohlížení se před
změnou směru jízdy, zatáčkou
-
správné vybavení kol dle dopravních předpisů
-
jízda za snížené viditelnosti
udělování
přednosti v jízdě
odbočování vlevo
na křižovatkách,
dopravní předpisy
způsob
jízdy
-
Osoba mladší 10 let smí na silnici, s výjimkou
polních, lesních cest a obytných zón jet na jízdním kole jen pod dohledem
osoby starší 15 let, která je dostatečně způsobilá, aby na ni řádně
dohlížela (neplatí pro jízdu po chodníku)
-
Osoba mladší 15 let musí jezdit na silnicích
1.třídy s bezpečnostní přilbou schválenou normou EU/CSN -1078.
-
Jízda a vedení kola po pravém okraji vozovky:
nejsou –li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí jet nebo vést kolo
cyklista po pravé krajnici (jízdním kolem se rozumí i koloběžka)
-
Cyklista smí vést kolo po chodníku, nejsou –li
tím omezováni nebo ohrožováni chodci
-
Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou
-
Předjíždění vpravo je možné pouze v případě,
kdy jsou označeny jízdní pruhy pro odbočování a vozidla v pravém jízdním
pruhu mohou předjíždět vozidla v levém jízdním pruhu odbočující vlevo.
(Pohybují –li se pomalu nebo stojí – li vozidla za sebou při pravém okraji
vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo
objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo po krajnici, pokud je
vpravo od vozidel dostatek místa, při tom je povinen dbát zvýšené
opatrnosti.)
-
zákaz předjíždění před vrcholem stoupání, na
železničních přejezdech, křižovatkách a zúžených profilech.
-
dodržování pravidla přednosti podle pravidla
pravé ruky
-
přizpůsobení jízdy podmínkám a stavu vozovky
-
Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet
se jiného vozidla, jet v těsné blízkosti za motorovým vozidlem, vést za
jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty,
které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo by ohrožovaly jiné
účastníky silničního provozu. Při jízdě musí mít cyklista nohy na
šlapadlech, pedálech.
-
Na jednomístném jízdním kole není dovoleno
jezdit ve dvou, je-li však kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu
dítěte s pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 18 let vézt osobu mladší
7 let.
-
je – li zřízena stezka pro chodce a cyklisty
označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, nesmí cyklista
ohrozit chodce jdoucí po stezce, pokud jsou na této stezce vyznačeny
oddělené pruhy pro chodce a cyklisty, musí cyklista použít pruh pro
cyklisty. Pruh pro chodce může cyklista využít v případě předjíždění,
objíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku aniž by ohrozil chodce.
-
Jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty
může používat i osoba pohybující se na lyžích, kolečkových bruslích nebo
jiném sportovním vybavení obdobného typu.
-
Za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík,
který není širší než 800mm, má na zádi dvě červené odrazky
netrojúhelníčkového tvaru umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je
spojen s jízdním kolem pevným spojovacím zařízením. Zakrývá – li přívěsný
vozík nebo jeho náklad za snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo
jízdního kla, musí být přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným
neoslňujícím světlem.
vybavení jízdních kol
bezpečnost na kole
-
Na kole se pohybujeme přiměřeně sebevědomě,
ale neprovokujeme řidiče motorových vozidel. Vždy je dobré jet tak rychle a
takovým způsobem, abychom měli rezervu k řešení nebezpečné situace. Aby naše
záměry byly pro řidiče jasné, musíme používat včasnou signalizaci o změně
směru. U automobilů raději předvídáme i jiný způsob jízdy než nám dávají
najevo (náhlé odbočení, prudké brždění, nedání přednosti, neodhadnutí
rychlosti jízdy cyklisty apod.)
-
Při odbočování vlevo se nejdřív ohlédneme, a
teprve potom dáme znamení o odbočení a vjedeme na střed vozovky. Tento
manévr je složitý především při odbočování skupiny nebo za snížené
viditelnosti. Pro větší bezpečnost doporučujeme přibrzdit nebo úplně
zastavit a počkat na vhodnou příležitost k odbočení nebo kolo převést
nejlépe po přechodu pro chodce, kde platí téměř absolutní přednost chodců.
-
O zastavení skupiny u pravého okraje vozovky
je třeba včas informovat celou skupinu – vydat znamení. Vedoucí skupiny by
si měl s předstihem rozmyslet místo zastavení, kam se vejde celá jeho
skupina
-
Dodržujeme pravidlo přednosti vozidel
jedoucích po hlavní silnici
-
Důsledně a včas dáváme znamení o změně směru
jízdy, po ohlédnutí se za sebe. Znamení upaženou – více či méně pokrčenou
paží.
-
Vyhýbáme se nepovolené jízdě po silnicích pro motorová
vozidla a ve svém vlastním zájmu i jízdě na frekventovaných silnicích 1.
třídy zejména v době dopravní špičky.
-
Jezdíme bezpečně při pravém okraji silnice a
v momentě, kdy jsme předjížděni neuhýbáme vozidlům ještě více na stranu,
nýbrž udržujeme kolo v klidné jízdě přímým směrem (prevence rizika pádu na
sypkém povrchu okraje vozovky, výmolu, kanálu)
-
Ve vlastním zájmu jezdíme na kole předepsaného
vybavení, používáme co nejnápadnější oblečení pestrých barev opatřených
reflexními nášivkami.Pokud máme tažený vozík, opatříme jej praporky.
-
Při jízdě v místech, kde jsou chodci jedeme
pomalu a dbáme zvýšené opatrnosti, především při předjíždění zezadu.
Počítáme s prudkou reakcí (uskočení), volbu úhybné strany ponecháme na
chodci a přizpůsobíme se jí - bezpečně jej objedeme.
-
Předvídáme, že automobilista může otevřít
dveře do cesty, kdykoli může jet auto v protisměru nebo za stojícím autem,
autobusem mohou vyjít chodci.
-
Připravujeme se na situaci, kdy je lepší
úmyslně spadnout.
dopravní značky
Výstražná značka „Cyklisté“ upozorňuje na blízkost místa, kde
cyklisté vjíždějí na vozovku nebo ji přejíždějí
Zákazová značka „Zákaz vjezdu cyklistů“
„Stezka pro cyklisty“ nebo „Stezka pro
cyklisty a chodce“ ukládá povinnost použít vymezený pruh nebo stezku
Dopravní značka „Cyklisto sesedni z kola“
Křížení - „Přejezd“ vozovky cyklotrasou je
zpravidla doplněn světelnou signalizací
Symbol kola na značce „Pěší zóna“ povoluje její
průjezd.
Pokud se stane, že bychom měli jet za snížené viditelnosti bez
osvětlení, což zákon zakazuje, musíme jet opatrně, sledovat provoz před sebou i
za sebou a jestliže se na komunikaci objeví jiné vozidlo, silnici opustit a
v jízdě pokračovat, až když je volná. Kromě odrazek nám za snížené viditelnosti
pomůže oblečení bílé barvy, ve tmavém oblečení řidič cyklistu zaregistruje až na
poslední chvíli.
Při jízdě v nepřehledném úseku (zatáčky, do kterých nevidíme,
krátké sjezdy a výjezdy apod.)přizpůsobíme jízdu tak, abychom se vyhnuli kolizi
s chodci, zvířaty.
V místech velkých terénních nerovností zvážíme, zda bychom
neměli raději kolo vést.
Při nákupu vždy zkontrolujte zda má kolo vyraženo výrobní
číslo a jeho výbava odpovídá ochranné známce EU/ČS 1078.
vypracováno za pomoci zdroje:
http://www.kolombo.cz/bike/bike.html
|