Management bk 505, bp 505 Téma1: Teoretická východiska § Obsah přednášky § Management § Manažeři § Manažerské role § Řízení § Řízení a management § Strukturalizace řízení Management § Vznik spjat s řízením lidské práce § Kolektivní práce § Počátky lidské civilizace § Teorie – počátek 20. století (USA) § Management § Řízení § Anglického původu § Latina manus (ruka), agere (činit, dělat) Přístupy k pojmu management § K managementu můžeme přistupovat z pěti různých hledisek (Daňhelová, 2002): § Management je vedení lidí, tzn. vykonávání úkolů prostřednictvím práce jiných § Management jsou funkce, které vykonávají vedoucí pracovníci, činnosti, které vykonává manažer § Management jsou lidé, kteří s pověřením vlastníků organizace vykonávají podnikatelské funkce. Jedná se o pracovníky ve vedoucích funkcích podniků § Management je věda, která usiluje o optimalizaci využití lidských materiálových a finančních zdrojů k dosažení cílů podniku. Věda, která stanoví postupy jak dosáhnout nejlépe vytyčených cílů. § Empirické chápání managementu spočívá v umění řídit lidské činnosti a v rozhodování Definice managementu § Ve smyslu vedení lidí, manažerské činnosti § Mangemenent je proces systematického plánování, organizování, vedení lidí a kontrolování, který směřuje k dosažení cílů organizace (Stearns, 1987) § Souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byla zabezpečena funkce organizace (Veber a kol., 2005) § Společným rysem cíl, čeho má být dosaženo Manažer § V původním malém podnikání – vlastník = zaměstnanec, manažer § Zvětšování podniků, osamostatňování funkcí – skupina profesionálních pracovníků – manažerů § Matení pojmů – funkce § Manažer § Řídí práci podřízeného úseku § Nese zodpovědnost za úsek, organizaci, podřízené § Rozhodovací pravomoc v rozsahu odpovědnosti § Znalosti, schopnosti, vlastnosti § Podle postavení ve vertikální hierarchii směrem nahoru – více generalisté než specialisté § Dominantní osobnosti, ambice Dnešní manager § Generalista § Analytik § Stratég § Zná a využívá pracovní techniky § Je schopen redukce § Schopen rozhodovat § Flexibilita § Rychlé změny, složitější řízení, zvyšující se tlak na výkony, úspěch, výsledky Koncepce manažerských funkcí § Plánování je rozhodovací proces zahrnující stanovení organizačních cílů, výběr vhodných prostředků a způsobu jejich dosažení a definování očekávaných výsledků ve stanoveném čase a požadované úrovni § Organizování je spojeno především s pojmem organizační struktura. Rozlišujeme organizační struktury štíhlé a organizační struktury široké, dále formální struktury organizace, založené na organizačních řádech a popisech práce, neformální struktury vzájemných vztahů jednotlivců, které jsou založené na sympatiích, antipatiích či respektování. § Vedením lidí rozumíme motivování a ovlivňování aktivit podřízených pracovníků. K otázkám správného vedení patří styl vedení, způsob chování vedoucího, individuální přístup k motivování pracovníků. § Kontrolováním rozumíme proces včasného a hospodárného zajištění stavů, rozbor a přijetí závěrů k odchylkách, které v procesu řízení vznikly mezi skutečným stavem a původním záměrem. § Personální zajištění Koordinování, přikazování Úrovně řízení § Manažer – samostatná profese, kdy pracovník na základě zvolení, jmenování, pověření či ustavení nebo zmocnění realizuje aktivně řídící činnosti, pro které je vybaven odpovídajícími kompetencemi § Vrcholová úroveň řízení – někdy lze najít také pod pojmem top management – nejvyšší řídící pracovníci organizace, jejich postavení a kompetence obvykle specifikují statutární dokumenty organizace. Jsou obvykle nejmenší manažerskou skupinou. Odpovídají za celkovou výkonnost organizace. Jsou to generální ředitelé, odborní ředitelé, ředitelé divizí nebo náměstkové. § Střední úroveň řízení – middle management – řídící pracovníci štábních útvarů či nižších m,-liniových útvarů. Odpovídají za řízení manažerů liniových, případně řadových pracovníků organizace § Základní úroveň řízení – lower management – někdy jsou nazýváni také jako linioví manažeři, působí na nejnižší úrovni řízení, kdy manažer již řídí výkonné pracovníky. Jedná se o mistry ve výrobní jednotce, dispečery v dopravě, vedoucí administrativního oddělení apod. Jejich úkolem je vykonávat kontrolu, napravovat chyby nebo řešit problémy, které se vyskytují v provozu. Manažer, vůdce § Vůdci – dělají správné věci § Manažeři – dělají věci správně § Cílem správné řídící činnosti § Pocit důležitosti lidí, kteří se podílejí na úspěchu § Tolerování chyb, zpětná vazba pro budoucnost § Stmelování lidí Manažerské role § Různé role vůči podřízeným, nadřízeným, spolupracovníkům, klientům či veřejnosti § Odlišná pravidla a principy chování § Interpersonální role § Představitel – reprezentuje organizaci navenek § Vedoucí - k podřízeným – práce – cíle organizace § Spojovatel – kontakty s jinými manažery § Informační role § Pozorovatel – vyhledávání informací § Šiřitel § Mluvčí organizace § Rozhodovací role § Řešení problémů, alokace zdrojů Řízení § Obecně § Vztah mezi prvkem, který řídí a prvkem, který je řízen § Vztah mezi skupinou prvků, které řídí a skupinou prvků, které jsou řízeny § Vztah mezi řídícími subjekty a řízenými objekty § Řízení v různých systémech § Technických (ř. ve strojích) § Biologických (ř. v organismech) § Společenských (na straně řídícího subjektu i řízeného objektu fungují lidé) § Systém § Soubor jednotlivých prvků, spojených vzájemnými vazbami, sítí vztahů v uspořádaný celek § Stanovená účelná forma organizace a fungování něčeho Management je věda nebo umění ?!?