Obsah · Zdravotní tělesná výchova (ZTV) 2 Pojem... 2 ZDRAVOTNÍ SKUPINY.. 2 ZDRAVÍ (WHO) 3 CÍLE A ÚKOLY ZTV.. 4 ŘÍZENÍ A ORGANIZACE ZTV.. 4 TV PROSTŘEDKY.. 5 DIAGNOSTIKA.. 5 CVIČEBNÍ JEDNOTKA/VYUČOVACÍ HODINA.. 5 ZATÍŽENÍ VE CVIČEBNÍ JEDNOTCE/VYUČOVACÍ HODINĚ.. 6 REAKCE A ADAPTACE ORGANISMU NA ZÁTĚŽ. 7 * Zdravotní tělesná výchova (ZTV) Pojem Zdravotní tělesná výchova je specifická forma tělesné výchovy (TV) určená pro zdravotně oslabené jedince, tedy jedince zařazené do III. zdravotní skupiny dle zdravotnické klasifikace. Je určena všem věkovým skupinám. ZDRAVOTNÍ SKUPINY Podle směrnice MZ ČR č. 3/1981 a metodického pokynu MZ ČR z prosince 1990 „Úprava a výklad směrnice č. 3/1981 MZ ČR o péči a zdraví při provádění TV a sportu“ byla naše populace rozdělena do 4 zdravotních skupin: 1. jedinci zdraví, přiměřeně vyvinutí s vysokým stupněm trénovanosti, připraveni k plnému tělesnému zatížení 2. jedinci zdraví, méně trénovaní 3. jedinci zdravotně oslabení (trvalé nebo dočasné odchylky tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu) – mají určitá omezení 4. nemocní jedinci Každé této skupině odpovídá příslušná forma tělesné výchovy (Tab. 1) Tab. 1. Formy tělesné výchovy ve vztahu ke zdravotním skupinám +----------------------------------------------------------------------+ |Zdravotní skupiny|Formy tělesné výchovy| Zajištění tělovýchovného | | | | procesu | |-----------------+---------------------+------------------------------| | I. a II. |TV v plném rozsahu, |Učitel TV, cvičitel, trenér | | |sport bez omezení | | |-----------------+---------------------+------------------------------| | |ZTV, TV s úlevami, |Kvalifikovaný učitel TV (ZTV),| | III. |sportovní činnost dle|cvičitel (ZTV), trenér | | |druhu oslabení | | |-----------------+---------------------+------------------------------| | IV. |Léčebná TV (LTV) |Fyzioterapeuti | +----------------------------------------------------------------------+ Podle uvedených směrnic mají lékaři základní péče posuzovat schopnost a způsobilost k povinné a organizované zájmové TV a sportu. Zařazování žáků do zdravotní TV bylo přesunuto na pracoviště tělovýchovného lékařství. ZDRAVÍ (WHO) ZDRAVÍ je „stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody“ (rovnováha mezi vnějším a vnitřním prostředím, harmonie živého organismu získaná a zdokonalovaná fylogenetickým vývojem) § vliv vnějších faktorů (životní styl – výživa, pohybová aktivita, prostředí) § vliv vnitřních faktorů (genetické, nervové, endokrinní) Tab. 2. Jednotlivé druhy zdravotního oslabení a možná oddělení zdravotní TV +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Oslabení |Smíšená oddělení |Speciální oddělení | |-----------------------+-------------------------+------------------------------------------| |Hybný systém |oslabení trupu | | | | | | | | |kyfózy | | | | | | | |lordózy | | | | | | | |skoliózy | | | | | | | |vertebrogenní poruchy | | | | | | | |poúrazové a pooperační stavy | | | | | | |oslabení dolních končetin| | | | | | | | |ploché nohy | | | | | | | |vrozené luxace kyčelních kloubů | | | | | | | |dětská obrna | | | | | | | |paréza a jiné deformity | | | | | | |oslabení horních končetin|poúrazové a pooperační stavy | | | | | | | | | | | | | | | |dětská obrna a parézy | | | | | | | |poúrazové a pooperační stavy | |-----------------------+-------------------------+------------------------------------------| |Respirační systém | |bronchitidy | | | | | | | |astma bronchiale | | | | | | | |stavy po zápalu plic | |-----------------------+-------------------------+------------------------------------------| |Kardiovaskulární systém| |srdeční vady a stavy po operacích | | | | | | | |hypertenze | | | | | | | |ischemická choroba srdeční (ICHS) | | | | | | | |stavy po infarktu myokardu (IM) | |-----------------------+-------------------------+------------------------------------------| |Metabolické a |diabetes | | | | | | |endokrinologické | |I. typu | | | | | |poruchy | |II. typu | | | | | | |obezita | | | | | | | | |do 20 % hmotnosti | | | | | | | |nad 20 % hmotnosti | | | | | | |endokrinní poruchy | | | | | | | | |(dle Brockova indexu) | |-----------------------+-------------------------+------------------------------------------| |Gastrointestinální | |funkční poruchy | | | | | |systém | |organické poruchy | |-----------------------+-------------------------+------------------------------------------| |Gynekologická | |poruchy menstruačního cyklu | | | | | | | |zánětlivé stavy | | | | | | | |stavy po operacích | | | | | | | |klimaktérium | | | | | | |Gravidita a šestinedělí | | |-----------------------+-------------------------+------------------------------------------| |Nervová a |nervová oslabení | | | | | | |neuropsychická | |stavy po zánětech | | | | | | | |záchvatovité stavy | | | | | | | |stavy po mozkových příhodách | | | | | | | |stavy po operacích | | | | | | | |chronická onemocnění CNS (RSK, Parkinsonův| | | |syndrom) | | | | | | | | | | |psychické choroby | | | | |neurózy | | |neuropsychická, LMD | | | | |epilepsie | | | | | | | | | | |mentální oslabení | | |-----------------------+-------------------------+------------------------------------------| |Smyslová |poruchy zraku |šeroslepost, barvoslepost, zbytky zraku | | | | | | |poruchy sluchu | | | | | | | |poruchy řeči | | |-----------------------+-------------------------+------------------------------------------| |Starší věk | |osteoporóza, artrózy, oslabení smyslů, | | | |poruchy srdečního rytmu | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Textové pole: www.zdravi.cz CÍLE A ÚKOLY ZTV Cílem ZTV je racionálním způsobem odstranit nebo zmírnit zdravotní oslabení a posílit organismus. Vytvořit tak předpoklady pro všestranný harmonický vývoj zdravotně oslabeného jedince. Poskytnout zdravotně oslabenému možnost sportovního vyžití ve vztahu k jeho schopnostem a zdravotnímu stavu. K uvedenému cíli jsou podřízeny tyto úkoly: § zdravotní – příznivě ovlivňovat zdravotní oslabení (specifické dle druhu oslabení - udržet, případně zlepšit, nezhoršovat!) § vzdělávací - vybavit cvičence základními pohybovými dovednostmi a návyky, prohloubit znalosti o vlastním zdravotním oslabení (vhodné a nevhodné PA, jejich dávkování ….) § výchovné - vést k trvalému pohybovému režimu a utvářet pocit sebedůvěry ve vlastní schopnosti (dodržování zásad TV procesu – pravidelnost, rozvoj psychických a sociálních schopností – vyrovnat se s určitým handicapem, komunikace..) ŘÍZENÍ A ORGANIZACE ZTV § oddíly ZTV (TJ, TV organizace..) – vyškolený cvičitel (ČASPV) § vyučovací předmět ZTV na všech druzích a typech škol - ZŠ, SŠ a VŠ (dle potřeby, často jako TV kroužek), speciální školy, pomocné školy (vyučovací předmět 3-4x týdně), aj. Zaměření – specializované oddíly na jednotlivé druhy zdravotního oslabení, nebo smíšené TV PROSTŘEDKY +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |a) obecné: |základní gymnastika | | | | | |pohybové hry | | | | | |rytmická gymnastika | | | | | |prvky jednotlivých sportů – plavání | |---------------+----------------------------------------------------------------------------| |b) vyrovnávací:|Cvičení uvolňovací (uvolnit klouby a svalové kontraktury) | | | | | |Cvičení protahovací (obnovit fyziologickou délku svalů) | | | | | |Cvičení posilovací (zvýšit zdatnost oslabených svalů a svalových skupin) – | | |dynamické/statické | | | | | |Cvičení dechová (statické/dynamické, druhy dechu) | | | | | |Cvičení relaxační (význam, polohy, podmínky, druhy) | | | | | |Cvičení vytrvalostní (význam, výběr, měření, Zottova tabulka) | | | | | |Cvičení rovnovážná (statická/dynamická/balancování předmětů) | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ DIAGNOSTIKA je základním zdrojem informací o zdravotním stavu a úrovni funkce pohybového aparátu. Zdroje informací: § od lékaře (úroveň celkového zdravotního stavu, výsledky zátěžových testů, potřebná doporučení) § od samotného cvičence (jeho subjektivní potíže, pocity při cvičení, psychický stav, životospráva, aj.) § z vlastního pozorování § cíleným testováním – antropometrické údaje, funkční ukazatele - úroveň tělesné zdatnosti a pohybové výkonnosti, úroveň pohybového aparátu CVIČEBNÍ JEDNOTKA/VYUČOVACÍ HODINA je základní organizační formou práce ve zdravotní tělesné výchově. Trvání – 45, 60, zřídka 90 minut, frekvence 1- 3x týdně Rozdělení cvičební jednotky/vyučovací hodiny ukazuje tab. 3. Tab. 3. Rozdělení cvičební jednotky/vyučovací hodiny +------------------------------------------------------------------------------------------+ | | | Trvání /minuty | |Část |Obsah |--------------------------| | | |45 minut|60 minut|90 minut| |------------------------+--------------------------------------+--------+--------+--------| |ÚVODNÍ |cíl, úkoly, obsah, | 5-8| 8-10| 10-15| | |příprava organismu na zátěž | | | | |------------------------+--------------------------------------+--------+--------+--------| |HLAVNÍ – vyrovnávací |vyrovnávací cvičení dle druhu oslabení| 15-20| 20-30| 25-40| | | | | | | | | | | | | | | | | | | |- rozvíjející (kondiční)|rozvoj pohybových schopností, | | | | | |osvojení si pohybových | | | | | |dovedností | 10-15| 15-20| 20-40| |------------------------+--------------------------------------+--------+--------+--------| |ZÁVĚREČNÁ |fyzické a psychické napětí | 5-7| 7-10| 10-15| +------------------------------------------------------------------------------------------+ Obsah cvičební jednotky/vyučovací hodiny a jejich jednotlivých částí se přizpůsobuje: § druhu zdravotního oslabení § zdravotnímu stavu § biologickému věku § pohlaví § pohybovému rozvoji cvičenců/žáků a jejich předcházející pohybové průpravě § funkční zdatnosti cvičenců § zájmu cvičenců ZATÍŽENÍ VE CVIČEBNÍ JEDNOTCE/VYUČOVACÍ HODINĚ schematicky se znázorňuje křivkou, kterou získáme měřením srdeční frekvence v jednotlivých částech cvičební jednotky/vyučovací hodiny. Celkově bývá úroveň zatížení organismu u zdravotně oslabených nižší než u zdravých jedinců. Rozlišujeme 3 základní křivky zatížení: § jednovrcholová (vrchol je v rozvíjející části) – pro oslabení hybného systému § dvouvrcholová (2 vrcholy v rozvíjející části) – pro astmatiky § s vyrovnaným zatížením v rozvíjející části (mírně kolísající zatížení intervalového charakteru) - pro jedince s nadváhou, obezitou a pro kardiaky REAKCE A ADAPTACE ORGANISMU NA ZÁTĚŽ jsou odpovědi organismu na poruchu homeostázy (vnitřního prostředí), která vzniká vlivem některých patologických dějů v souvislosti s jednotlivými druhy zdravotního oslabení. Reakce je okamžitá bezprostřední odpověď na zevní podnět, která je vždy stejná a je geneticky zakotvená. Adaptace je schopnost živé hmoty přizpůsobit se stejnému nebo podobnému podnětu přicházejícímu ze zevního prostředí – adaptovat se a snížit tak působení tohoto podnětu a zvýšit schopnost odolat podnětu intenzivnějšímu. Celý soubor adaptačních mechanismů se nazývá adaptační syndrom. Seley (autor této koncepce) rozeznává stresor (intenzivní tělesná zátěž, chlad, horko, hlad aj.) – z vnějšku působící faktor a stres – děj probíhající v organismu. Definice stresu: je to soubor regulačních mechanismů nastupujících při ohrožení vnitřní homeostázy organismu. 3 fáze adaptačního syndromu: 1. Stádium poplachové reakce – mobilizace obranných prostředků organismu – vyplavení hormonů ACTH, kortizolu, adrenalinu a noradrenalinu (zvýšuje se srdeční frekvence, stoupá krevní tlak, prohlubuje se dýchání, stoupá hladina glukózy, aj.), provádí se vše, aby organismus stresor zvládl 2. Stádium adaptace – postupné přizpůsobování a lepší zvládnutí stresora, což se projeví ve zvýšené odolnosti. Organismus odpovídá zvýšeným vyplavením vyplavování katecholaminů a endorfinů – snižují tak vnímání bolesti a vyvolávají pocit uspokojení 3. Stádium destrukce – pokud působí stresor nadměrně nastává vyčerpání, nastupuje selhání organismu a smrt. Projevy adaptace: A/ Adaptace pohybového systému § zpevnění kosti ve směru tahu a tlaku změnou architektoniky kostní tkáně § zvýšené ukládání minerálních solí v kostech § zesílení šlach, zvýšení tahové odolnosti § zvětšení svalové hmoty pomocí hypertrofie § zvýšení účinnosti kontraktilních elementů svalového vlákna při tréninku síly, zvýšení oxidativní kapacity v mitochondriích při tréninku vytrvalosti § zmnožení cév a zlepšení mikrocirkulace ve svalu § zlepšení svalové koordinace, pohybové techniky § zlepšení neuromuskulární adaptace – schopnost zapnout současně více svalových jednotek § celkové zlepšení svalové hmoty, pevnosti a odolnosti vazivového a kostního systému, zvýšení svalové síly i vytrvalosti B/ Adaptace transportního systému § ekonomizace srdeční práce § zvýšení myokardiální stažlivosti § změny distribuce krve § zlepšení ortostatické tolerance § ekonomizace svalové činnosti se snížením požadavků na srdeční systém C/ Metabolické adaptace § pokles rizikové složky LDL cholesterolu, zvýšení ochranné HDL složky cholesterolu § snížení sekrece insulinu zvýšením citlivosti receptorů § rychlejší utilizace tuků zvýšením aktivity lipázy § snížení sympatikotonie při nízké zátěži, zvýšení sympatikotonie při vysoké zátěži D/ Adaptace neurovegetativní § zvýšení šetřícího vlivu parasympatického systému § snížení tonu sympatiku E/ Psychická adaptace § získání příjemných zážitků při vyšší pohybové aktivitě (vyplavením endorfinů) § kompenzace stresových vlivů z běžného života § zvýšení sebedůvěry, seberealizace § aktivní postoj k vlastnímu zdraví § zlepšení vztahů ke kolektivu