Plánování -- výchozí manažerská sekvenční funkce, jejíž úspěšné vykonávání vyžaduje od manažera rozhodování v následujících oblastech -- 1. Vytyčování cílů, které mají být v budoucnu dosaženy. 2. Určení aktivit (činností, akcí), které musejí být vykonány, mají-li být dosaženy vytyčené cíle. 3. Určení zdrojů, jejich množství a alokaci, potřebných k dosažení cílů. 4. Rozhodnutí o implementaci plánu, tj. určení pracovníků a jejich úkolů při plnění plánu. Význam plánování spočívá v určení směrů rozvoje organizace. Stanovení cílů organizace je zaměřování budoucí činnosti organizace určitým směrem. Podnikové plány se v praxi vyskytují v mnoho druzích a modifikacích (podnik malý x podnik velký). Třídí se dle různých hledisek, nejčastěji: 1. Podle hierarchie cílů a stupně konkrétnosti -- poslání, strategie, taktiky, operativní plány, postupy, pravidla, rozpočty. 2. Podle rozsahu úkolů -- plány celopodnikové a plány vnitropodnikových jednotek (divizí, závodů, dílen apod.) 3. Podle obsahu a věcného zaměření -- plán nákupu, plán výroby, plán prodeje, plán tržeb, plán zisku, plán počtu pracovníků aj. Osobní plány práce -- jsou východiskem pro cílevědomou práci a optimální využívání času manažera, pro (tm) fáze - stanovení cílů - plánování času - rozhodování a stanovení priorit - realizaci a kontrolu Strategické plánování je proces, kterým se formulují dlouhodobé strategické cíle a strategie celé společnosti nebo její organizační složky tak, aby naplno využily zdroje společnosti v součinnosti s příležitostmi na trhu. Úkolem strategického plánování je pomoci organizaci získat strategickou konkurenční výhodu v určeném čase a dosáhnout realistických dlouhodobých cílů. Tento proces začíná formulováním poslání společnosti, pokračuje analýzou vnějšího prostředí společnosti, konkurence, vnitřních zdrojů a současného stavu a schopnosti společnosti (Bělohlávek). Postup strategického plánování lze shrnout do bodů: - stanovení diagnózy výchozího postavení uvažované jednotky - rozbor silných a slabých stránek podnikových činností - vyjasnění konkurenční pozice - stanovení soustavy strategických cílů - stanovení celkové podnikové strategie - adaptační a implementační procesy V podmínkách ČR se strategické plánování v oblasti TVS uplatňuje velmi úzce. Nejvíce se jím zabývají sportovní kluby, založené na bázi obchodní společnosti (a.s., s.r.o). Je to dlouhodobý proces a cíle strategického plánování ve sport. organ. (klubech) lze rozdělit na - cíle vzdělávací - cíle organizační - cíle ostatní Cíle vzdělávací - školení instruktorů, trenérů, rozhodčích - novinky v metodice - inovace pravidel - interpretace legislativně právních norem Cíle organizační - organizace mistrovských a nemistrovských soutěží - organizace významných akcí mezinárodních (MS, ME) - organizace ekonom. činností svazu v návaznosti na sport. klub Cíle sport. klubu - sportovní - ekonomické - sociální