Situační analýza vnějšího prostředí (Milkovich) o Definovat faktory vnějšího prostředí , rozlišit je na příležitosti a hrozby o Rozlišit faktory na stabilní a proměnlivé o Na základě extrapolace dosavadního vývoje se pokusit modelovat budoucí vývoj sledovaných faktorů o U významných faktorů provést na základě analýzy dopadu predikci jejich možných následků pro organizaci o Seřadit možné následky podle priorit o Připravit výstupy a reakce organizace na očekávané změny sledovaných faktorů a stanovit priority reakcí na tyto změny o Vypracovat dokumentaci k informování zainteresovaných pracovníků a implementaci rozhodnutí /co,kdo,kdy a s jakými zdroji má vykonat/ Klasifikace základních faktorů vnitřního prostředí Princip klíčových faktorů o Lidské zdroje v organizaci o Výzkum a vývoj o Finanční situace a úroveň účetnictví a plánování o Marketing o Organizační úroveň a image firmy Princip faktorů (potenciálů) úspěchu o Kvalita výrobků a služeb , prodej a marketing o Uspokojování potřeb zaměstnanců o Neznámá rizika a nebezpečí o Nahromaděné neřešené problémy o Finanční situace Složky vnitřního prostředí -- "7S" o Strategie o Struktura o Systém řízení o Styl řízení o Spolupracovníci o Schopnosti a dovednosti o Sdílené hodnoty Situační analýza vnitřního prostředí Cílem -- definovat silné a slabé stránky stránky organizace a pozici na trhu a v odvětví Doporučený metodický postup /analýza potenciálů dle Eschenbacha/ o Analýza silných a slabých stránek o Zjištění a analýza faktorů úspěchu v odvětví o Určení klíčových schopností a kompetencí SWOT analýza Je založena na analýze silných (strengths) a slabých stránek (weaknesses) , příležitostí (Oportunities) a hrozeb (Threats), které tvoří východiska k plánování opatření (strategií) a reakcí organizace na změny vnějšího prostředí. 4 možné typy strategií : ˙ Strategie SO ˙ Strategie ST ˙ Strategie WO ˙ Strategie WT Prioritní strategie: SO a WT