E-learning: Zdravotní tělesná výchova

Oslabení smyslů

Oslabení smyslů

Cíl modulu

  • Utvoříte se představu o základních smyslových oslabeních.
  • Budete schopni popsat jednotlivé typy onemocnění smyslů
  • Budete vědět jaké zásady vyrovnávacího procesu dodržet a jaké tělovýchovné prostředky využít, abyste snížili na minimum riziko úrazu cvičenců a přitom zlepšili jejich psychický i fyzikcký stav.
  • Prakticky si ověříte, zda jste schopni sestavit pro toto oslabení cvičební jednotku.

Celkový studijní čas

Úvod
Ztráta jednoho nebo více smyslů je pro člověka vždy velmi obtížná životní situace. Pohybová aktivita při těchto oslabení může napomoci zvýšit sebeobslužnost jedince, zlepšit nervosvalovou koordinaci, rovnováhu a celkovou zdatnost. Hlavním přínosem však je zlepšení intersociální komunikace jak mez lidmi se stejným oslabením, tak mezi oslabenými a ostatním světem. Cvičenci bez oslabení si mohou vyzkoušet během cvičení jak těžké je provádět některé běžné životní úkony bez zrakové či sluchové kontroly. I tady (stejně tak jako při neuropsychických oslabeních) využívá zdravotní tělesná výchova cvičení z psychomotoriky, ale i klasických vyrovnávacích cvičení pro odstranění svalové nerovnováhy v oblasti krku a hlavy, balančních cvičení pro zlepšení propriocepce a rovnováhy, rytmických cvičení pro zlepšení vnímání rytmu. Dále využíváme i aerobních cvičení pro snížení nadváhy (především mezi sluchově oslabenými je nadváha v posledních letech velmi aktuálním problémem).

Studijní článek
Literatura
  • Použitá a doporučená literatura
  • Rozšiřující literatura, www odkazy

Ukázky cvičebních jednotek

Kontrolní otázky

Zadání samostatné práce

  • Vyhledejte na internetu nebo v knihovně zdroje zabývající se výukou znakové řeči. Vyberte jednoduché slovo (pozdrav, věci běžné denní potřeby.......) naučte se jej a předveďte na semináři. Můžete pracovat i ve dvojicích a předvést např. krátký rozhovor znakovou řečí (s překladem do řeči mluvené)

Závěr