Reforma školství v ČR n reforma českého školství probíhá v celoevropském kontextu n ověřování probíhalo 2 roky n z 30 škol zůstalo v pilotním programu 16 Klíčové kompetence n schopnosti a dovednosti uplatnitelné v praktickém životě n např. umět spolupracovat ve skupině, umět vyjádřit a zastávat vlastní názor, kreativita, schopnost přizpůsobit se novým situacím….. „žáci by měli více umět nežli znát“ Integrace obsahů předmětů n současnost: obsahy řady předmětů se překrývají - zdvojené informace bez patřičných souvislostí n budoucnost: možnost spojování předmětů do tzv. celků - zvýšení získávání informací v patřičných souvislostech Školní vzdělávací programy (ŠVP) n možnost škol plánovat co a jak budou učit n povinnost škol sestavit vlastní vzdělávací programy, tzn. vlastní osnovy n 1. a 6. třídy ZŠ od 1. 9. 2007 n střední školy a čtyřletá gymnázia od 1.9. 2009 Rozdíly mezi současnými osnovami a ŠVP n školy si sestavují své programy samy dle jednotného dokumentu - „RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM“ (základního vzdělávání - RVP ZV, gymnaziálního vzdělávání - RVP GV, středního odborného vzdělávání - RVP SOV) n RVP vymezuje závazné rámce vzdělávání pro etapy - předškolního, základního a středního vzdělávání n za zpracování a kvalitu ŠVP je dle školského zákona zodpovědný ředitel školy n ŠVP jsou přístupné veřejnosti - zveřejnění na Internetu Tělesná výchova n patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) n učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap (z hlediska zájmů, vývoje motorického rozvoje, adaptace na zátěž, jejich konkrétní pohybové úrovně, zvýšené potřeby zdravotní prevence oslabení hybného systému…) n Učivo není děleno do ročníků, ale do tematických celků n jsou dány jen „výstupy“ pro dané vzdělávací etapy n rozlišováno učivo základní a rozvíjející (nezávazné) n výběr základního i rozšiřujícího učiva je v pravomoci učitele dle možností žáků, podmínek školy … Gymnastika 1. a 2. ročník n pojmy: základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy nářadí a náčiní n vhodné oblečení pro gymnastiku n pravidla bezpečnosti při gymnastických cvičeních n svalové napětí a uvolnění n gymnastické držení těla … Akrobacie n průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vpřed n kotoul vpřed n průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vzad n kotoul vzad Přeskok n průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z trampolínky n skoky prosté odrazem snožmo z trampolínky n výskok do vzporu dřepmo na sníženou švédskou bednu odrazem z trampolínky Hrazda (jiné stavebnicové nářadí se stejnou funkcí) n ručkování ve visu n průpravná cvičení pro přešvihy ze shybu stojmo Kladinka n chůze s dopomocí Co by měl žák umět - vědět n ví, že gymnastika obsahuje základní druhy cvičení, které napomáhají ke správnému držení těla, ovlivňování pohyblivosti, obratnosti, síly n pasivně zná základní pojmy osvojovaných cviků n umí pojmenovat základní gymnastické nářadí a náčiní n ví, že při zpevnění těla se provádějí gymnastická cvičení snáze n umí kotoul, ……