Vážení studenti, tento dokument neobsahuje kompletní studijní materiál. Doplňte si prosím podklady z literatury. Speciální pedagogika Alternativní a augmentativní komunikace Vymezení pojmů §AAK - se snaží kompenzovat projevy závažných komunikačních poruch. §Jde o neverbální komunikační systémy, které jsou často souhrnem několika technik, postupů a přístupů. §Alternativní systémy: náhrada mluvené řeči §Augmentativní systémy: podporují již existující komunikační schopnosti, které však nestačí k dorozumění. Rozlišujeme: §Statické systémy: –Piktogramy –Bliss §Dynamické systémy: –Makaton –prstová abeceda –znaková řeč –znaky –gesta Cílová skupina AAK: §Děti a dospělí s: –mentálním postižením –autismem –DMO –vadou sluchu –kombinovaným postižením –po úrazu mozku, po mozkové příhodě –motorických postižením (RS). Výhody AAK: §snižují pasivitu §zvyšují zapojení do činností §rozvoj kognitivních jazykových dovedností §umožňují se samostatně rozhodovat §rozšiřují možnosti aktivně komunikovat. Nevýhody AAK: §vzbuzují pozornost na veřejnosti §společensky méně využitelné §důkaz, že D nebude nikdy mluvit §proces porozumění předchází vyjadřování (trvá delší dobu, než se začne užívat). AAK §Výběr systému je nutno posuzovat individuálně. §Žádný systém nemá v úmyslu potlačovat přirozené řečové projevy. §V zahraničí se běžně používá „totální komunikace“ (v ČR pouze u sluch.p.) –zahrnuje gesta, znaky, odezírání, prstovou abecedu, čtení, psaní, zpěv, pohyby těla a pohledy očí. Nejčastější používané systémy v ČR §Piktogramy §Makaton §Bliss systém §Metoda sociálního čtení §Facilitovaná komunikace Piktogramy §Zjednodušené zobrazení skutečnosti (předmětů, činností, vlastností) §jednoduchým řazením se skládají: –věty –rozvrh hodin –program dne (vizualizace např. u autistů) –dávají instrukce. §Při první výuce se používají obrázky a fotografie. Makaton §Využívá manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly. §Vychází ze znakového jazyka neslyšících. §Znakují se pouze klíčová slova, která mají ve sdělení největší význam. Bliss §Systém grafických znaků (mezinárodní využití). §Místo slov se používají jednoduché obrázky. §Výuka se zaměřuje na symboly vyjadřující předměty a činnosti. §Posléze se sdružují do struktur připomínajících věty (bez gramatických pravidel). Metoda sociálního čtení §podpůrná, pomocná a motivační metoda §rozvíjení rozumových schopností, orientačních dovedností, zlepšení sociální komunikace §využití piktogramů, slov běžného života, obrázků, fotografií §pro D s potížemi ve vnímání písmen, pro D čtoucí bez porozumění, pro ZŠ speciální Metoda sociálního čtení §Skládá se ze tří kategorií: –1. kategorie: soubor obrázku a textů –2. kategorie: piktogramy –3. kategorie: slova a skupiny slov §V jednotlivých kategoriích se sleduje, co je pro D funkční. §Učení SČ by mělo začít v době, kdy D začíná užívat slov. §Motivace individuálními zájmy, potřebami: nakupování, doprava, časová orientace, vaření apod. Facilitovaná komunikace §vznik v 70. letech 20. století (Austrálie) §systém založen na řízeném výběru komunikačních jednotek a jejich kombinaci §kartičky s obrázky §piktogramy §písmena, slova §využití přístrojů k počítačovému zpracování komunikační tabulky §facilitátor přidržuje ruku, zápěstí, paži osoby §cílem postupně omezovat podporu ruky Komunikační tabulky §symboly sestavovány do komunikačních tabulek §forma vychází z potřeb uživatele: vytvářena s handicapovaným a jeho rodiči §pouze pro slova nemožná sdělit nonverbálně §k rozšíření slovní zásoby §sešity, složky, počítače §vybraný symbol indikován ukázáním prstu, pěstí, pohledem, světelným paprskem §uživatel musí také umět o tabulku požádat §postupně obsahují i písmena, slova, věty, číslice Technické pomůcky s hlasovým výstupem §komunikátory s tištěným a/nebo hlasovým výstupem (klávesnice, displej) §omezené množství vzkazů a frází (sdělení označena obrázky, fotografiemi) §vizuální kontakt není nutný, rychlé, široký slovník §pro děti již od mentálního věku 12 – 18 měsíců, MP, těžce TP, kombinovaně postižené §nevýhodou vysoká pořizovací cena počítače §speciální software, využití pro výuku §fyzická přístupnost pro uživatele §místo myši Trackball, kyvadlové tlačítko §alternativní klávesnice (velikost, stupeň citlivosti, prostorové členění, možnosti ovládání – tyčinkou připevněnou na čelence, výdechovým proudem) §Komunikace - proces sdělování probíhající s použitím verbálních i metajazykových prostředků (pohled, mimika, kinetika, gestika, haptika, proxemika, úprava zevnějšku a prostředí, fyzické postoje). Literatura: §Jandová, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9 §Kubová, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. §KLENKOVÁ, J. Alternativní a augmentativní komunikační systémy. (In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.)