Vážení studenti, tento dokument neobsahuje kompletní studijní materiál. Doplňte si prosím podklady z literatury. AUTISMUS Pervazivní vývojová porucha – chorobná zaměřenost k vlastní osobě spojená s poruchou kontaktu s vnějším světem. · Postižení se projevuje v obl. komunikace, sociálního chování a vnímání. · Neschopnost pochopit smysl našeho společenského světa – jiná země, jiné pohyby, tvary, zvuky – nesrozumitelné, nepochopitelné prostředí. · Výsledkem je panický strach, který nám dává představu o tom, co to asi je AUTISMUS. Výskyt autismu: O/ Na 10 000 D se narodí 4 D s autismem. O/ Z toho 3/4 D s mentálním opožděním. O/ 3-4krát častěji u chlapců. O/ ČR – potenciálně 15 – 20 000 osob s autismem, evidováno pouze několik set. O/ Tzn. každý rok se v ČR narodí 200 D s autismem. Triáda příznaků: 1. neschopnost vzájemné společenské interakce: nbrání postiženým adaptovat se na prostředí, ve kterém žijí. 2. neschopnost komunikace: nD nemluví, není schopno konverzace, echolálie, chybí pohledy do očí, přátelské emoční reakce, neprojevuje zájem o okolí, nemazlí se. 3. omezený, stereotypně se opakující repertoár zájmů a aktivit: nD nesnáší změny, příchylnost k neobvyklým předmětům, činnosti nefunkčního charakteru. Etiologie (příčiny vzniku): Ani odborná literatura nezná přesné příčiny. Etiologie autismu je středem výzkumu. Teorie podle: § Kannera § Wingové § Shattocka § Možné příčiny vzniku autismu: nZarděnky,tuberkulózní skleróza v těhotenství. nMetabolické poruchy organismu jedince. nGenetické faktory. nAsfyxie při narození, další perinatální rizika. nDětské nemoci v raném věku. Spektrum autistických poruch: O/ Kannerův dětský autismus O/ Dezintegrační porucha O/ Rettův syndrom O/ Klinefelterův syndrom O/ Landau-Kleffnerův syndrom O/ Atypický autismus O/ Aspergerův syndrom Kannerův dětský autismus, Aspergrův autismus Kannerův dětský a.: n- klasická varianta autismu, která se zařazuje do vývojových poruch (1943) Aspergerův s.: o typický egocentrismus, nulová schopnost či snaha po kontaktu s vrstevníky, o sociální naivita, o důsledná pravdomluvnost, o šokující poznámky, o motoricky neobratní, problém:kolo,plavání, brusle,lyže, o inteligentní v abstraktním smyslu, ale ne v praktickém smyslu. Program TEACCH Terapie, výchova a vzdělávání D s A a jiným komunikačním handicapem (Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children) USA, Eric Schopler o Model péče o D s A a jinou pervazivní vývojovou poruchou. Obecné principy práce: nIndividuální přístup: volba komunikace (piktogramy, psaný rozvrh), vhodné prac.místo, struktura prostředí,řešit strategie behaviorálních problémů; nStrukturované prostředí: pevný řád, uspořádání prostředí, namísto chaosu nastoupí pocit bezpečí a jistoty; nVizuální podpora: orientace v čase, odlišuje aktivity od sebe, vede k samostatnosti.