Vážení studenti, následující text obsahuje okruhy k problematice narušené komunikační oblasti. Nejedná se o kompletní studijní materiál. Speciální pedagogika NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST Klasifikace narušení komunikační schopnosti: n 1. Vývojová nemluvnost (vývoj.dysfázie) n 2. Získaná orgánová nemluvnost (afázie) n 3. Získaná psychogenní nemluvnost (mutismus) n 4. Narušení zvuku řeči (rinolalie, palatolalie) n 5. Narušení fluence (plynulosti) řeči (koktavost, brebtavost) n 6. Narušení článkování řeči (dyslalie, dysartrie) n 7. Narušení grafické stránky řeči n 8. symtptomatické poruchy řeči n 9. Poruchy hlasu n 10. Kombinované vady a poruchy řeči Opožděný vývoj řeči: n D nemluví ve 3 letech nebo mluví méně než ostatní. n Hledat příčiny - vyloučit sluchovou vadu, poruchu intelektu, mluvních orgánů, akustickou dysgnózii (neschopnost zapamatovat si slova, porozumět smyslu slov) n Etiologie: nepodnětné, nestimulující prostředí, citově deprivované D, dědičnost, nevyzrálost CNS, nedonošenost, předčasné nar., LMD. Vývojová dysfázie: n = specificky narušený vývoj řeči n Projevuje se: neschopností či sníženou schopností D verbálně komunikovat, i když jsou dobré podmínky pro vytvoření řeči. n Zasahuje: receptivní i expresivní složku řeči, výslovnost, gramatickou strukturu i slovní zásobu. n = lehce unavitelní, narušení emocionality, motivace, zájmů. n = ve škole - SPU (dyslexie, dysortografie). Afázie: n = centrální porucha řeči při orgánovém poškození CNS, na základě lokálních poškození mozku. n = ztráta již nabyté schopnosti komunikovat (poškození dominantní hemisféry: nádory, úrazy, krvácení do mozku, intoxikace). n Dětská afázie. Neurotické a psychotické poruchy řeči: n Mutismus (oněmění): ztráta artikulované řeči na podkladě silného psychického traumatu (úlek, šok, stres, vyčerpání). q Není poškození CNS. n Elektivní (selektivní) mutismus: ztráta řeči - v určité situaci, určitém prostředí, na určitou osobu - trvání: nejméně jeden měsíc. n D v období vstupu do školy Koktavost a brebtavost: n Koktavost (balbuties): syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení : nedobrovolné přerušování mluvení. n Příčiny (dosud nespolehlivě stanoveny), vždy několik: dědičné dispozice, orgánové poruchy. n Terapie: pouze potlačování příznaků. n Brebtavost (tumultus sermonis): extrémně zrychlené tempo řeči - opakování, vynechávání slabik, narušeno dýchání, artikulace. n Etiologie: nález na EEG (orgánový podklad), dědičnost, vliv prostředí. Rinolalie a palatolalie: n Rinolalie (huhňavost): porucha zvuku řeči, patologicky změněná nosovost q Zavřená huhňavost - patologicky snížená nosní rezonance q Otevřená huhňavost - patol.zvýšená nosní rezonance n Palatolalie: na základě rozštěpu v orofacialní oblasti (rozštěp rtu, měkkého a tvrdého patra=VV) Dyslalie a dysartrie: n Dyslalie (patlavost): porucha artikulace, neschopnost používat některé hlásky. o d. hlásková, d. slabiková, d. slovní. n Příčiny: poruchy sluchu, CNS, motor.neobratnost, nesprávný řečový vzor. n Dysartrie: porucha artikulace jako celku při organickém poškození CNS. Narušen: proces respirace, fonace, zvuku řeči, dysprozódie - rytmu, melodie, tempa, přízvuku. n Anartrie - úplná neschopnost artikulovat. n U dětí s DMO. Poruchy hlasu: q organicky podmíněné (úrazy, obrny, nádory) q funkční (nesprávně užívání hlasu) q psychogenní (hlasové neurózy) n Etiologie: dědičnost, porušení inervace svalstva hrtanu, nesprávně užívání hlasu, hlasová hygiena, oper.zákroky, vady sluchu, neurotické poruchy. n Po léčbě následují hlasová cvičení vedená logopedem. Symptomatické poruchy řeči: n = symptomem jiného, dominantního postižení, onemocnění, poruchy. n Mentální postižení: q dyslalie, huhňavost, brebtavost, echolálie, dysartrie n Zrakové postižení: q opožděný vývoj řeči, dyslalie, verbalismus n Tělesné postižení: q dysartrie n Sluchové postižení: q dyslalie, dysfonie Literatura: Pipeková, J. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0